Nekromanti Lemuria D20

Nightowl

Champion
Re: Och innebär det...

Det borde väl snarare vara grupper av skurkar, istället för enskilda...
:gremwink:

Erik, tänker inte dra parallellen längre än så här

Krille

Super Moderator
Re: Ingen bryr sig om mig, men ändå:

"Det känns som en kompromiss."

Det är en kompromiss.

Varje form av produkt som skapas av fler än två personer innebär automagiskt kompromisser. De flerpersonsprojekt som inte är kompromisser finns helt enkelt inte.

Rosen

Myrmidon
Ooh, ajj!

Lacksigill på Tuvas rumpa!

That's gotta hurt...
Tja, alternativet är väl ett lacksigill som det hänger en rävsvans från, men då har man ju per definition kapat av den från sin ursprungliga bärare, så miss Vadehyttan kanske skulle föredra det förstnämnda...

Fast nu börjar diskussionen kännas som om den borde flyttas nån annanstans än på D&D-forumet snart.

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tyska?

Dante brukar berätta att i frasen "ärans och hjältarnas språk" är det endast ett svenskt urord med... "och". Resten är egentligen tyska låneord. Jaja...

Jag tror att det blir en engelsk version om den svenska går bra. Och eftersom det ska tryckas (eller har jag bara fått för mig det?) så måste man ju ha disitrbution och det är svårare i anglosaxernas länder.

Tror jag, trallalala....

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller tvärtom

Vad ni får när ni väljer D20 är alltså en massa dåliga associationer från presumptiva kunder.
"Vad ska de där nissarna hitta på, det kan vara intressant. Och så himla dyr var inte boken heller! Jag slår till!"

eller

"d20? på svenska? va ballt, jag provar!"

Fast jag tror att du har rätt i det där med Anders och Krille som varumärken, det drar mer än d20, i alla fall i Sverige. Vilket inte på nått sätt är negativt, och något jag hoppas att herrarna utnyttjar till fullo!

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi tackar Naug för detta insiktsfulla inhopp

Nu har jag iofs aldrig tittat på Anders T6-system, men det kan väl inte vara tråkigare än D20?
Då toppar jag med att det är i alla fall bättre än... än... ja, jag skulle kunna fylla i en hel del saker här, som du skulle bli arg på om jag påstod om andra system på den svenska marknaden, och som skulle tas emot väldigt negativt på andra forum, men jag låter bli.

Tack för inhoppet. Vi ser fram emot fler.

MVH

Magnus :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Krille och Blixt mot D20-tanksen...

"Det är en kompromiss.

Varje form av produkt som skapas av fler än två personer innebär automagiskt kompromisser."

Nej, det jag tror kommer ske mellan Anders och dig ser jag inte som en kompromiss, i vart fall ingen dålig sådan. Det ser jag som ett förhoppningsvis framgångsrikt samarbete, och på den punkten ser jag bara positiva saker i min kristallkula. Jag tror nämligen att ni strävar mot ett och samma mål och kan nå fantastiska resultat.

När jag pratar om en kompromiss i ett illavarslande tonfall så pratar jag om er på ena sidan och D20 på den andra. På ena sidan ser jag Anders Blixt's vision om kamp mot förtryck, Läkare utan Gränser, journalister som hjälper befolkningen på Lemuria, de många små som samarbetar mot de få starka, osv.

På den andra sidan rullar det fram D20-tanks som förordar den starkes rätt (att bli ännu starkare och ännu bättre på bekostnaden av de små som kommer i deras väg) och som vill bevisa sin tapperhet och duglighet genom strid, våld och hjältemod. I en värld där oliktänkare kommer från både Japan, Italien och Sovjet så visar han sin duglighet genom att spöa dem allihop och döda dem utan rättegång. Våld är en fungerande och lämplig konfliktlösningsmetod, och han är beordad att inte känna sympati för sina meningsmotståndare.

Nu rullar tanksen fram, och du och Anders Blixt står mitt på vägen. Bakom er har ni en vision om ett rollspel med ekon från ett förflutet vi idag försöker sopa under mattan, ideologier som fortsätter puttra och som kan bryta ut igen om vi inte är på vår vakt, samtidigt som det ställer komplicerade frågor om hur man bäst bekämpar en förtryckare utan att själv ta till förtryck, hur man kan resa till ett främmande land och försöka vara en god människa när man säkert i bakhuvudet vet att man kan förväntas gå en oglamorös död till mötes i det karga landskapet eller mot det överväldigande och skoningslösa motståndet. Vad driver den här typen av hjältar som kämpar i det tysta och som inte kan få någon "hjältestatus"? Vad är det för okuvlig urkraft som bultar i en människas hjärta när han vill bli en hjälte som inga sånger kommer sjungas om, och till vars ära inga parader kommer hållas?

Där står ni, mellan tanksen och visionen, och borde säkert själva ha en fundering om vad som gör en hjälte i rollspelsbranschen när de anstormande tanksen vill kuva er till en kompromiss som kan hota att motverka en del av udden i den ursprungliga visionen.

Vad världen hoppas på att ni kan samarbeta och stå starka, och på så vis tvinga tanksen att vända om. Precis som hjältarna i Lemuria kan ni få råka ut för att lida de oglamorösa kval som kännetecknar en sann hjälte, men är det inte värt det?

Är inte visionen värd att kämpa för? Att samarbeta för? Att... lida... för?

Om ni klarar det, så är det ju ett första tecken på att rollpersonerna i Lemuria kommer ha en chans att motarbeta spelets antagonister. Om ni står emot förtrycket kommer andra ta efter och man kommer bevisa för varandra att en empatisk värld är möjlig. Står ni emot tanksen, så blir det ju det första steget på väg mot en seger mot Lemurias förtryckare! Hipp hipp! Hurra!

/Rising

Storuggla

Champion
Re: Eller tvärtom

"Fast jag tror att du har rätt i det där med Anders och Krille som varumärken, det drar mer än d20, i alla fall i Sverige. Vilket inte på nått sätt är negativt, och något jag hoppas att herrarna utnyttjar till fullo!"

En stor jefla megablaffaplansh med herrarna på måntro? :gremwink:

Storuggla, skulle inte vilja ha den på rummet

Storuggla

Champion
Re: Krille och Blixt mot D20-tanksen...

"När jag pratar om en kompromiss i ett illavarslande tonfall så pratar jag om er på ena sidan och D20 på den andra. "

Varför ända in i hästgötaland skulle D20 motarbeta Läkare utan Gränser? Va? Att bota sjuka torde ges en challenge rating? Men seriöst, bara för att Anders Blixt sa ordet "action" så behöver det ju inte betyda att man ska spela pulpig muskelknutt som knäcker pannben till höger och vänster (politiskt talat alltså). Och journalister kan ha fett med action, se bara på sydamerikanska journalister som blir mordhotade tre gånger om dagen och Guilbert och Sullivan.

Storuggla, förstår inte vad journalisten ska in i dungeonen att göra

Nightowl

Champion
Re: Eller tvärtom

<center> FROM THE MAKERS OF </center>
<center>Drakar och Demoner Expert</center>
<center>AND</center>
<center>EON</center>
<center>comes</center>
<center>LEMURIA</center>

Det är väl det MEST KÄNDA som herrarna gjort... :gremsmirk:

Erik

Nightowl

Champion

Dessutom vet ju alla vad Stålmannen gör med tanks i alla fall; han slår en knut på kanonröret! :gremgrin:

Erik, misstänker att debattera sådant med spelkonstruktörer på offentliga forum är sådant som INTE kommer att ändra deras uppfattning. Dessutom vill han minnas att Rising själv fann sig totalt ointresserad av konflikterna som presenterades i Lemuria, så varför bråka om saken?

DanielSchenström

Swashbuckler

"Dessutom vet ju alla vad Stålmannen gör med tanks i alla fall; han slår en knut på kanonröret"

Din farsas Stålmannen då. Dagens Stålmannen, nylanserad 1984 typ, har väl inte setts knyta knutar på nåt, nu är det snabba slag och värmesyn som gäller.*

*Ja, när han inte spenderar tiden med att ligga och gosa med frun då.

Rising

Vila i frid
Varumärken

"En stor jefla megablaffaplansh med herrarna på måntro?"

Jag tycker de borde sätta ett fotografi på baksidan iaf, och en kort resumé över deras tidigare arbeten. Nu talar jag som reklamare, och då måste jag säga att varumärken på en så intim produkt som ett rollspel är oerhört viktigt. Tänk bara på hur folk reagerade när Äventyrsspel "försvann", jag kommer ihåg hur det kändes på den tiden, det var nästan som om en kompis hade försvunnit. Det berodde inte bara på Äventyrsspel-loggan, utan också på att Sinkadus blev ointressant. Genom Sinkadus så försvann den där "kompiskontakten" man hade till Äventyrsspel på den tiden.

Genom att berätta lite om personerna som gör rollspelet man spelar så får man den där kompiskontakten. "Här är jag, Krille, kommer ni ihåg hur kul ni hade med mina Eon-grejer? Well, här har jag en ny rolig grej åt er!" Det där är ett oslagbart varumärke. Det är inte riktigt samma sak med ett företag. Om jag skulle arbeta åt Krille så skulle jag jobba hårdare på att profilera just honom och något mindre på Rävsvans. Det är lättare att få en kompisrelation med "rollspels-Krille" än företaget "Rävsvans". Jag skulle överlag använda kreatörernas namn mycket mer i rollspelsprodukter, och gärna använda fotografier till. Precis som kolumnister i tidningar, man får en personlig relation till dem eftersom de inte bara är ett anonymt namn på ett papper.

Jag köper alltid tidningen SuperPlay eftersom jag har en sorts kompisrelation med redaktören Tobias. Jag har följt hans arbete ända sedan han recenserade Battle Toads, och det som han gjorde så bra var att han gjorde sig till en personlighet; en galen nippofil som älskade manga och japanska rollspel.

Så där borde rollspelskreatörer också göra, berätta om er själva, gör er till ett namn. På åttiotalet var rollspelshobbyn en sorts kompisbransch där det kändes som om man var polare med gänget på Äventyrsspel, nu är allt så proffsigt, anonymt och distanserat. Man är bara en "kund" åt ett "företag". Jag tycker man skall ta ner det på en kompisnivå igen. Det är ett bra varumärke.

Om jag skulle arbeta åt Anders och Krille till Lemuria så skulle jag sätta deras namn på baksidan och skriva en ball reklamig text som skulle låta informativ och saklig med en presentation av de båda kreatörernas bakgrund, men den skulle ha innebörden att "det är två rollspelsgiganter som äntligen har mötts, och att det här är underverket som de har kommit fram till! Boom!" Vem skulle våga gå miste om att köpa en sådan produkt?

Jag skulle nog till och med vilja att de skrev ett förord till spelet där de skrev lite om sina ambitioner med spelet och vad de har velat åstadkomma. Personifiera det hela, alltså.

Jag tänkte på det när jag läste Snösaga. I början står det något om hur den här snubben har kommit till dem och haft alla dessa balla idéer som de blev imponerade utav. Det kändes kul. Jag skulle vilja veta mer om våra rollspelsskapare, och få en lite mer personlig relation till dem. Nästa gång den där Snösaga-typen är med i något projekt så borde det ju framgå på något sätt. Tänk bara på en snubbe som Magnus Seter, vilka enorma outnyttjade marknadsföringsresurser han har i sitt namn. Där har man ett varumärke som man skulle kunna börja odla och lyfta fram på allvar. Men ingen lyssnar ju på mig...

/Riz

Nightowl

Champion

Din farsas Stålmannen då.
Allt John Byrne gjorde var inte bra. :gremgrin:

(Dessutom är jag född 1971 och han läsa några Silver Age-stålis innan Crisis on Infinite Earths och det ena med det tredje ändrade på saker och ting)

Erik

Storuggla

Champion
Re: Varumärken

"Jag tycker de borde sätta ett fotografi på baksidan iaf, och en kort resumé över deras tidigare arbeten."

Håller med. Folk som aldrig hört endera av namnen kan hajjat till när de känner igen det andra namnet och säga "Wow, var den HAN som gjorde Eon/DoD/Gondica/Murder we wrote/Fia med knuff/whatever? Cool!". Eller något sådant.

"Så där borde rollspelskreatörer också göra, berätta om er själva, gör er till ett namn. På åttiotalet var rollspelshobbyn en sorts kompisbransch där det kändes som om man var polare med gänget på Äventyrsspel, nu är allt så proffsigt, anonymt och distanserat. Man är bara en "kund" åt ett "företag". Jag tycker man skall ta ner det på en kompisnivå igen. Det är ett bra varumärke."

Gah, gör aldrig reklam får något jag har råd att köpa. Du verkar för... bra. :gremcrazy:

"Om jag skulle arbeta åt Anders och Krille till Lemuria så skulle jag sätta deras namn på baksidan och skriva en ball reklamig text som skulle låta informativ och saklig med en presentation av de båda kreatörernas bakgrund, men den skulle ha innebörden att "det är två rollspelsgiganter som äntligen har mötts, och att det här är underverket som de har kommit fram till! Boom!" Vem skulle våga gå miste om att köpa en sådan produkt?"

Helt rätt. jag hade väl köpt det för att det stog "Boom!" men det är en annan sak...

"Jag tänkte på det när jag läste Snösaga. I början står det något om hur den här snubben har kommit till dem och haft alla dessa balla idéer som de blev imponerade utav. Det kändes kul."

Det hade jag helt missat. Måste kanske börja läsa förorden i mina rollspelsböcker...

"Tänk bara på en snubbe som Magnus Seter,"

*fniss fniss*

Storuggla, snubbe på engelska borde vara snubb

Rising

Vila i frid

"Varför ända in i hästgötaland skulle D20 motarbeta Läkare utan Gränser?"

Tycker du det uppmuntras? Jag menar inte nödvändigtvis att de är varandras motsatser, men jag ser inte D20 direkt som ett system som emulerar krigets vansinne eller de många smås kamp mot den förtryckande stora, eller den oglamoröse hjältens kamp för det han tror på.

D20 är väl ändå ett system som fokuserar på rollpersonernas förmåga att ta itu med problem, medan jag tycker att ett optimalt system i Lemuria snarare skulle visa hur förbenat svårt det är att få någon bukt med problemen, och som skulle frammana en känsla av otillräcklighet.

Att försöka utföra medicinska ingrepp utan vettiga verktyg, att försöka överleva på ohälsosam mat, försöka värma upp kroppen i det kärva klimatet, osv. Inte ett system med Indiana Jones-figurer som har olika talanger för att lyckas, utan ett system där fokus hamnar på att ständigt försöka komma undan med att missslyckas så lite som möjligt.

Jag tycker det skulle lira bättre ihop med stämningen i Lemuria än matinéaction (som D20 är mycket bra på).

Men okej, D20 är inte uppåt väggarna fel, jag tycker bara att det verkar lite trubbigt för uppgiften. Det kan bli kompromisser mellan visionen (så som jag förstått den) och utförandet.

Om jag skulle skriva Lemuria skulle jag göra det mer Apocalypse Now-skitigt än Indiana Jones-hjältemodigt. Så jag försökte manipulera Krille till att gå mina ärenden. Stäm mig. :^)

/Rising

Storuggla

Champion

"Tycker du det uppmuntras? Jag menar inte nödvändigtvis att de är varandras motsatser, men jag ser inte D20 direkt som ett system som emulerar krigets vansinne eller de många smås kamp mot den förtryckande stora, eller den oglamoröse hjältens kamp för det han tror på."

D20: Grunka + 1d20 > Svårighetsgraden. Allt annat är julgranspynt som kan moddas och tas bort. Nu har jag inte kollat på min t20 på seanste, men jag tyckte inte den var någon krigshetsare senast jag såg den.

"D20 är väl ändå ett system som fokuserar på rollpersonernas förmåga att ta itu med problem, medan jag tycker att ett optimalt system i Lemuria snarare skulle visa hur förbenat svårt det är att få någon bukt med problemen, och som skulle frammana en känsla av otillräcklighet."

Vill du ha Ångest-Lemuria? WoD Lemuria: The Pulpiness? :gremwink:

Så jag försökte manipulera Krille till att gå mina ärenden. Stäm mig. :^)

*Storuggla stämmer Rising så att han inte kan sjunga falskt mer* :gremgrin:

Storuggla, Usla Vitsar AB