Nekromanti Lemuria D20

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Krille och Blixt mot D20-tanksen...

D20: Grunka + 1d20 > Svårighetsgraden. Allt annat är julgranspynt som kan moddas och tas bort.

Här har vi åtminstone en som inte håller med dig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inkasserar fotbollspoäng... Tyvärr... [NT]

[color:\\"black\\"] [/color]

Storuggla

Champion

"Här har vi åtminstone en som inte håller med dig."

Böh, vad vet Krille om rollspel va? :gremwink:

Storuggla, någon synade min bluff

Staffan

Myrmidon
Engelska och d20-licens

En sak som kan vara värd att titta på är om det funkar att ge ut saker med d20-loggan på på svenska - jag vet att det finns en massa regler om att man inte får byta mening på en massa speltermer, men jag vet inte hur det är med att hitta på nya termer med samma innebörd (vilket det ju är om man översätter).

Rosen

Myrmidon
Re: Varumärken

På åttiotalet var rollspelshobbyn en sorts kompisbransch där det kändes som om man var polare med gänget på Äventyrsspel, nu är allt så proffsigt, anonymt och distanserat. Man är bara en "kund" åt ett "företag".

Nåja, bara man inser att det egentligen var som folk var kunder åt ett stort (sisådär) företag med slipsar och kontorslokaler och dotterbolag, och idag som folk handlar av jeppar som sitter och pular ihop spel hemma vid köksbordet...

--
Åke

Rising

Vila i frid

"D20: Grunka + 1d20 > Svårighetsgraden. Allt annat är julgranspynt som kan moddas och tas bort."

Men det kommer de väl inte göra i särskilt stor utsträckning, det var ju därför de valde det systemet och inte hittade på ett eget?

"Nu har jag inte kollat på min t20 på seanste, men jag tyckte inte den var någon krigshetsare senast jag såg den."

Jag har inte tittat i någon D20:modern-bok överhuvudtaget, men skulle bli mycket förvånad om det inte fanns någon där inne.

"Vill du ha Ångest-Lemuria?"

Tja, jag vet i vart fall inte om jag vill att en motsvarighet till Läkare utan Gränser på Lemuria skulle vara som Scrubs... Jag har en vision om att rollspelet skulle vara lite som Apocalypse Now, en plats så vansinnig att den som klarar sig bäst är den som är vansinnig själv. Det är därför de förtryckande regimerna med sina förenklade livsåskådningar är så framgångsrika. Jag tänker mig fullkomligt vidriga väderförhållanden, omöjligt klimat, allt ska verkligen vara pressat till det yttersta så att det lockar fram de sämsta sidorna hos människorna. I Apocalypse Now hoppar en tiger fram och skräms, man skulle kunna använda något av Lemurias övervintrade monster för en än mer anslående effekt på det temat. Vansinnigt alltså, men inte nödvändigtvis ångest-tråkigt för det. Snarare lite ballt i allt elände.

Fast det vore bra ballt om det vore liiite ångest-smutsigt också. Typ "här är den tyske vetenskapsmannen Klaus, den ene av bröderna Schüllman, som vi kallar för "Lucky Schüllman" eftersom han varit med på båda av våra två lyckade expeditioner. Han för nog god tur med sig, och han kommer vara er vägvisare under expeditionen:" och sedan ser man att Klaus har fått grava förfrysningsskador på näsan och ena örat, har en amputerad arm och inte verkar helt frisk i huvudet.

Liksom... om han är "Lucky Shüllman", vilket fasansfullt, ogudaktigt öde har egentligen drabbat den olycklige Shüllman-brodern?

/Riz

Rising

Vila i frid
Re: Varumärken

"bara man inser att det egentligen var då som folk var kunder åt ett stort (sisådär) företag med slipsar och kontorslokaler och dotterbolag, och idag som folk handlar av jeppar som sitter och pular ihop spel hemma vid köksbordet..."

Ja, ha ha, bra sagt. Det är ju det som är så lurigt. I alla branscher vill man ju profilera sig som en kompis på ett personligt plan (det är därför Trygg-Hansa inte skriver något om premier eller priser på sina annonser, utan bara ger små semester-råd såsom "dyk inte i okänt vatten" och liknande, som skulle kunna komma från vilken kompis som helst.) Skillnaden är ju att rollspelsbranschen (i vart fall den svenska) verkligen är en sådan kompisbransch på riktigt.

Nu för tiden så behöver man ju inte ljuga eller fiffla för att framstå som de glada entusiaster man ju i själva verket är. Så det är ju verkligen konstigt att man inte profilerar sig som just det man är, utan gömmer sig bakom proffsiga, anonyma affärsnamn.

Jag menar, när jag var liten trodde jag ju aldrig att jag skulle få utbyta idéer med Anders Blixt på ett forum i framtiden, och likväl är ju ni rollspelslegender enklare att komma i kontakt med idag än vad det någonsin var på åttiotalet. Rollspelshobbyn i Sverige är alltså en perfekt kompisindustri på alla sätt utom i själva rollspelsböckerna och uti försäljningen av dessa.

Knäppt.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad är det du säger?

"Ja, när han inte spenderar tiden med att ligga och gosa med frun då. "

Stålmannen kan ju inte vara gift!! Jag som trodde att en av grundpelarna bakom serien var hans ständig och synnerligen fummliga uppvaktande av Lois Lane. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Ingen bryr sig om mig, men ändå:

Med tanke på att det här är D&D-forumet så kommer jag väl att få skit för det här, men jag tror att du har helt rätt.

d20 är polarisernade, det delar upp konsumenterna i älskar eller hatar (Jag hatar till exempel att man d20-slaktat två av mina favorit-TV-serier (Babylon 5 och Farscape)). Kanske det hade varit bättre att välja en mindre kontroversiell väg.

När du målar upp de onda förtryckarna i världen så ser jag framför mig en hjälte i stil med den här studenten, och inte någon actionhjälte.
Ett lysande exempel på vad studenter kan åstakomma med tillräckliga mängder alkohol. :gremgrin:

Nej, det var taskigt. Han var en hjälte och jag ska inte ta från honom äran för vad han gjorde (speciellt med tanke på att han aldrig lär kunna återvända till Kina...).

Troberg

Sinister eater
Apropå Krille och varumärken

Är det bara jag som tycker att Rävsvans logga är lite väl porrig i sitt bildspråk, åtminstone för ett rollspel?

Man väntar sig snarare att det ska vara någon smygporrsserietidning.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Vad är det du säger?

Visst är det jobbigt när illusionerna brister sådär?

Han gifte sig för några år sedan, med Lois förstås, och hon klär i hans flanellskjorta :gremsmile:

Greymourn

Swordsman
Instämmer...

... jag har lite svårt för PlayElf grejorna jag hittat på rävspels hemsida oxå... Det luktar Manga-Lolita-Japanes över det hela och det är mer än jag klarar av... Tyckta att jag kunde ta det nu med tanke på den där fina anime artikeln i rollspelskultur forumet, som förövrigt var ganska ogenomtänkt och idiotisk eftersom den anklagade japanerna för någonting som e nästan lika illa här...

Ovanstående e en aning osamanhängande, greymourn e trött...

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag kan enkelt föreställa mig att många kommer undvika Lemuria bara för att det står D20 på det.
...
Vad ni får när ni väljer D20 är alltså en massa dåliga associationer från presumptiva kunder.
Du kanske får din verklighet skakad nu, men jag misstänker att din aversion mot d20 inte återspeglas bland rollspelare i stort. Visst, här på forumet är det, speciellt av vissa högljudda tyckare, populärt att kasta skit på D&D och kalla det för allt möjligt. Men forumet är nog inte särskilt representativt. Faktum kvarstår att det är väldigt populärt även i Sverige.

En d20-logga ger nog fler positiva associationer än negativa ute på marknaden.

Är inte D20 snarare ett perfekt system om man vill gestalta en av förtryckarna med makt att rå på horder av mindre motståndare?
Jag tror nog att du skall se att man kan göra underverk med d20 Modern. Det kanske inte blir precis det rollspel du skulle gjort, men det är inte D&D i Lemuria heller.

Och, nej, D&D är inte speciellt lämpligt att gestalta förtryckare med.

/Mikael - tror på d20

Rising

Vila i frid

"Du kanske får din verklighet skakad nu, men jag misstänker att din aversion mot d20 inte återspeglas bland rollspelare i stort."

Jag erkänner utan omsvep att jag bara dragit denna slutsats efter vad jag sett på detta och Sverok's forum, samt de få amerikanska sidor jag besökt som handlat om D20 (främst recensioner av CoC:D20, och CoC-spelare är väl inte direkt den mest fördomslösa kategorin rollspelare...)

Så om det är som du säger så tycker jag att det är bra.

"Jag tror nog att du skall se att man kan göra underverk med d20 Modern. Det kanske inte blir precis det rollspel du skulle gjort, men det är inte D&D i Lemuria heller."

Jag litar på ditt ord, och förresten så litar jag på herrarna Blixt och Sundelin också. Jag ville nog mest påverka deras arbete så att Lemuria kunde bli mer ideologiskt intressant och mindre Indiana Jones. D20-snacket var väl mest ett svepskäl (även om jag tyckte att min beskrivning av hur ett val av regelsystem i sin utsträckning kunde ses som en triumf för den demokratiska människan i strid mot de förtryckande regimerna (samt liknelsen med D20 och förtryckarnas tanks) var rolig.)

/Rising

Storuggla

Champion

"Jag ville nog mest påverka deras arbete så att Lemuria kunde bli mer ideologiskt intressant och mindre Indiana Jones."

Men när man ger ut ett spel, vill man ha ett ideologiskt intressant spel eller ett där man slår Mussolinis hejdukar på nosen? Vilket säljer bättre i Traditions webshop tror du? Krasst kanske men...

"(även om jag tyckte att min beskrivning av hur ett val av regelsystem i sin utsträckning kunde ses som en triumf för den demokratiska människan i strid mot de förtryckande regimerna (samt liknelsen med D20 och förtryckarnas tanks) var rolig.)"

Den var faktiskt kul. Lite... kultursida över det hela :gremwink:

Storuggla, kvällspressar

Storuggla

Champion

"Jag har en vision om att rollspelet skulle vara lite som Apocalypse Now, en plats så vansinnig att den som klarar sig bäst är den som är vansinnig själv. Det är därför de förtryckande regimerna med sina förenklade livsåskådningar är så framgångsrika. Jag tänker mig fullkomligt vidriga väderförhållanden, omöjligt klimat, allt ska verkligen vara pressat till det yttersta så att det lockar fram de sämsta sidorna hos människorna."

Tell me about it, jag längtar forfarande efter WorldWarOne: The Trenching...

Storuggla, vill ha skyttegravskrig

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus Seter TM

Det kommer, det kommer, oroa dig inte!

Och jag håller med i namnsigenkänningen. Samtidigt är det viktigt att man när man lyfter fram sig själv också lyfter fram ALLA andra som hjälpt till. Cred är gratis att ge, och få saker tas emot bättre.

Det finns även en enorm potential i andra marknadsföringsinsatser man kan göra, där till exempel "Konventskampanjer" är en av de bättre idéer jag varit inblandad i att bygga upp (för Western, med Anders och Tove). Men även såkallade "Designdagböcker" är en god idé som jag ska köra med för Mexico-modulen. Besök på alla konvent är också viktigt, lika som att närvara på forum och skriva artiklar i fansin och i tidningar.

Jaja, OT vart det, och kanske hör bättre hemma på Rollspelsmakarforumet, men det får bli en annan gång.

M.

Troberg

Sinister eater
Viktigt förtydligande

Jag menar då alltså loggan med Tuva bakifrån, inte den skäggige smeden som också figurerar som logo på hans site.

Hoppas att jag inte orsakat förvirring och att någon svarat fel och måste ändra sina inlägg.