Re: I am the Very Model of a Modern Major General
"IMHO så är det lika mycket konst i det som att bygga en skalenlig radiostyrd pulsjetdriven Vulcan-bombare."
Okej.
Så länge som det finns andra kvaliteter än kommersiella, kalla det vad du vill; hantverk, funktionalitet, rolighet, spelmässighet, whatever, så är det det jag pratade om. I backspegeln tycker jag det framgår rätt tydligt.
Vill du bygga en Vulcan-bombare av aluminiumfolie för att det är billigt så kanske den inte fungerar. Den bild jag har fått av Lemuria är väl som en sorts skissartad blueprint på det ni tänker bygga, och om det ska bli vad jag tycker att det ser ut att det håller på att bli, då har jag sagt att jag tycker D20 verkar vara ett lite olämpligt materialval för konstruktionen. Det är vad jag har påpekat. Varken mer eller mindre. Om jag missuppfattat blueprinten så är det inte mer med det, men man vet ju aldrig. Det är ju möjligt att en person vill bygga en segelbåt som hobby, och han må veta exakt hur han vill ha det, men om han bygger det i solitt natrium så lär han få sig en överaskning när han sjösätter eländet. Sånt är bra om det kan påpekas i tid.
"Det finns en tredje möjlighet också: du kanske har lagt alldeles för stor vikt vid den åsiktsförklaring om fascisterna i Lemuria som du mer eller mindre tvingade ur Anders (ety du inte kunde finna något skoj i en dockskåpig alternativhistorisk spelvärld och var tvungen att hitta någon ideologisk motivering till att det står om skurkar i dem)"
Tja, egentligen var det väl snarast så att åsikterna kom fram under en diskussion om ideologier (där Anders medverkade av egen vilja) och att det därför var ganska naturligt att samtalet handlade om just det ideologiska innehållet i Lemuria, sedan tog ju delen med fascisterna verkligen inte upp en liten del i materialet i Sverok heller, så helt off var jag nog inte.
"Nåt av det första som står i artiklarna är faktiskt att det är pulp och äventyr, tillsammans med hänvisningar till diverse verk i diverse olika medier med liknande stämning. Personligen tycker jag att det har högre prioritet än det som en akut dockskåpshatande Rising lyckas pressa ut ur Anders Blixt genom att mer eller mindre nazistförklara honom."
Okej, nu är det nog du som smuttat lite för mycket på rödvinsflaskan. Om jag bortser från fyllesnacket så kan jag säga att jo, jag lade märke till det där om pulp och äventyr, men samtidigt vet jag ju att Anders sade att han kanske skulle förtydliga att journalister kunde hjälpa den fattiga befolkningen och att han hade personlig erfarenhet av detta. Och till detta så nämnde han ju Läkare utan Gränser, så då kunde jag ju nöjt konstatera att allt var i sin ordning och att Anders hade visioner som var vidare än vad artiklarna i Sverok vittnade om, och att min bild av spelet inte var helt rättvis. Jättebra, men nu så blir jag alltså konfunderad igen. Skall man gestalta ett gäng matinéhjältar eller är det meningen att man ska hjälpa de små och svaga att stå upp emot de stora starka förtryckarna? Är man en glamorös hjälte som Indiana Jones eller en oglamorös hjälte som Läkare utan Gränser? Är fiendens ideologi farlig, eller representeras de av fula matinéskurkar a la nazisterna i Indiana Jones?
Osv. Eller är det fortfarande hemligt, måntro? Jaja, jag skall inte pressa er. Jag tycker väl någonstans i bakhuvudet fortfarande att D20 vore fel val om man skulle göra Lemuria till det spel som det skvallrades om i slutet på ideologi-diskussionen, men Oldtimer säger att D20 Modern är okej, och han vet ju vad han snackar om, så jag är väl egentligen nöjd i vilket fall som helst.
Jag är mest nyfiken på vilket spel det egentligen skall bli, men ni kanske är hemlighetsfulla med flit? Jaja, den som väntar på något gott...
/Rising