Nekromanti [Leviathan] Skeppsegenheter

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
En lång resa börjar äntligen att nå sitt slut. Från ett första utkast, till omrevideringar, till radering, till nyskrivande och till omskrivning så börjar det första kapitlet till Leviathan-boken Svart svan att nå sin ände. Kapitlet handlar om hur spelarna skräddarsyr sitt eget skepp och använder det som grund för alla berättelser, istället för en bas.

Jag slängde tidigare ut en fråga om det och fick då en bunt värdefull feedback här på forumet (tack för det!). Så jag tänkte följa upp det här nu när jag kört fast lite igen.

Forumiten Skarpskytten föreslog att spelarna fick välja skicket på skeppet och det var något som jag fastnade för. En del i det är att mer gamla, slitna skepp dras med egenheter. Gamla skepp får en del fel i sig som försvårar användningen. Alla som har haft en gammal bil tror jag känner igen sig i situationer som "bilen fungerar bra, så länge inte det blir minusgrader för då strejkar motorn". Det är typ sådana egenheter, fast till skeppen, som jag tänkt inkludera, men som jag nu kört fast på. Just nu ser listan ut så här:
  • Dålig drift: Av oklara anledningar ger inte bränslet full effekt till motorn, vilket gör att restiden tar 25% längre tid än vanligt.
  • Grus i maskineriet: Så fort skeppet hamnar i en skarp situation verkar någonting gå fel. Välj eller slumpa fram en skeppsroll. Denne får -1 på sina handlingar under den aktuella situationen.
  • Högljudd motor: Det var länge sedan den gamla motorn var tystlåten. Skeppet får tystnad -1.
  • Kommunikationsstörning: Det går inte alltid att lita kommunikationsutrustningen. Varje gång den används slås en tärning. Blir resultatet 1 hör mottagaren endast lösryckta ord genom allt brus och knaster.
  • Motorstopp: Motorn är allt annat än pålitlig. För varje sektor på kartan som skeppet passerar slår kapten en tärning. Blir resultatet 1 får skeppet motorstopp som tar två tärningar + 2 timmar att reparera, såvida skeppsmekanikern lyckas med ett lätt slag med ego + mekanik.
  • Reaktorläckage: Reaktorn har sett sina bästa dagar och läcker som ett såll. Varje resa kräver 50% mer bränsle.
  • Segt roder: Skeppets roder har blivit trögt med åren och är allt annat än lättstyrt. Alla slag för att manövrera skeppet får -1.
  • VI-virus: Skeppets VI dras med ett virus som inte gått att radera. Varje gång som autopiloten används slår berättaren två tärningar. Blir resultatet 5 eller lägre kommer skeppet att rest till fel destination.
Så vad jag i princip undrar, har ni fler förslag på vad skavanker skepp kan ha? Jag har typ väldigt begränsade erfarenheter av gamla bilar, annars hade jag förstås haft fler uppslag och idéer. Men just nu känns det som jag stirrat på dessa åtta ett bra tag nu, utan att det släpper. Skulle helst vilja ha ett tiotal till att låta spelarna välja mellan (eller slumpa fram) då skeppet skapas.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Hängd termostat
Klimatsystemet har fastnat i ett enda läge: tropisk hetta. Imma på rutor, hög luftfuktighet, kondensvatten överallt. förnödenheter håller inte särskilt länge och hela besättningen stinker apa när skeppet når sitt mål.

Avvecklad modell
Den här specifika modellen av skeppstypen har inte producerats på länge. Reservdelar är svåra/dyra att få tag i.

Felbalanserad drivmekanism
Propellrarna drar ojämt, eller utblåsen är inte kalibrerade. Vid normal körning går det att kompensera, men vid hastiga manövrar (full maskin framåt eller undanmanövrar) finns risken att skeppet går i spinn.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
En mögelinfektion på grund av fuktskada. Infektionen släpper ifrån sig sporer som kan få övriga besättningsmedlemmar att agera irrationellt

?Skeppet är på pricken likt ett annat skepp som någon skummis rattar. Rp får dras med blickar och snack bakom ryggen när de dockar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Egensinnigt: Skeppets pilotsystem har reparerats och byggts om av flera ägare så att de numera inte liknar originalspecsen alls - faktum är att de inte liknar något annat som flyter därute. I princip är det enda sättet att lära sig styra skeppet att göra det av föregående pilot; det skulle säkert gå att skriva en gedigen manual eller bara märka upp alla rattar, spakar och märkliga knappar, men det har ingen haft tid till. Det är jobbigt nog bara att hålla reda på det och att hålla systemen i fungerande skick. Så tills vidare får man stå ut med att använda vänster pedal för att svänga snett uppåt åt höger och att avläsa kvarvarande bränslemängd på mätaren märkt "LUSTGAS".

(Regelmekaniskt tänker jag att nya piloter får drastiska minus på allting, kanske?)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Trycksensorfel: Skeppets trycksensorer är defekta. De funkar relativt okej upp till ett visst tryck, men sedan visar de plötsligt helkonstiga värden. För några år sedan var det någon som skrev en inkomplett mjukvarupatch - den löste egentligen inte problemet, men den gör att man kan gå in i ett läge där de helkonstiga värdena tolkas om till korrekta. Man måste starta om trycksensorernas kontrollsystem för att ställa om till det nya läget, och sedan starta om igen för att återgå till originalet. Varje omstart tar en halvtimme och under den halvtimmen måste av någon anledning även sonarn vara avstängd. Ingen vet varför. Personen som skrev patchen jobbar inte kvar längre och dokumenterade inte sin kod.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Masochistisk motor: Ibland stannar motorn. Ingen vet varför. Det enda som verkar hjälpa är att sparka hårt på den centrala kontrollpanelen några gånger. Tyvärr verkar det krävas allt hårdare sparkar och fler, så en vacker dag kommer nån att bli tvungen att ge sig in i det där gyttret och hitta felet, eller så måste skeppets hela motorsystem bytas. Och det blir inte billigt, framför allt inte eftersom den här modellen inte säljs längre.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag tänker mig något som ger ett slags minus på stridsrullningar, tex. att skeppet från början inte är ett stridsskepp men har moddats för att användas till det.

Modifierat skepp: Skeppet var från en början ett mindre lastfartyg men efter lite modifieringar är det nu beväpnat. Problemet är att interiören inte är den bästa att arbeta i under strid och skyttar märker ofta att rikssystemen inte är de mest tillförlitliga.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Suveräna förslag allihop! :)

Ape of Wrath;n191078 said:
?Skeppet är på pricken likt ett annat skepp som någon skummis rattar. Rp får dras med blickar och snack bakom ryggen när de dockar.
Det här är inte riktigt vad jag klassar in som skeppsegenhet. Jag tänker något mer fysiskt med själv skeppet för egenheterna. Däremot är det klockrent till Rykten som skeppet också kan ha (vilket är det sista efter skeppsegenheterna som är kvar). Jag beskriver det som "Gamla skepp har varit med om mycket och det gör att de fått ett rykte omkring sig. Ryktena är ofta ett tveeggat svärd, det vill säga att de ibland kan vara positiva för en medan de i andra situationer är negativa.". Ditt förslag passar alldeles utmärkt in dit så tack för det! :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Trimmat skepp. Skeppets motor är trimmad till tusen, och har såväl högre maxfart, som bättre acceleration och mindre bränsleförbrukning (kanske modifikationer på 5-10% av basvärdet eller så). Det är dock lite kinkigare, behöver ibland lite handpåläggning, och är känsligare för skador i strid eller pga slitage.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Hodgepodge: Skeppets olika komponenter kommer inte egentligen från samma skeppsmodell. Eller årtionde. Eller tillverkare. Fan vet om alla komponenter egentligen kommer från skepp... Komponenterna sitter ihop med ett övermänskligt trassel av kablar, adaptrar och specialtillverkade signalkonverterare. När något ska bytas ut tar det alltid extra tid eftersom man måste räkna ut hur allt hänger ihop och om man inte hittar exakt samma modell av det som ska bytas ut så kommer det att kosta extra OCH ta ännu längre tid eftersom man då måste ge sig in i trasslet. Och kanske köpa en ny adapter eller sju.


(EDIT: Jag baserar för övrigt mina skeppsegenskaper inte på bilar utan på datorhemmabyggen jag antingen själv satt ihop eller varit tvungen att reparera hemma hos folk... =) )
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
krank;n191147 said:
(EDIT: Jag baserar för övrigt mina skeppsegenskaper inte på bilar utan på datorhemmabyggen jag antingen själv satt ihop eller varit tvungen att reparera hemma hos folk... =) )
Jag gissade på det när du skrev "originalspecsen" i ett av exemplen. Det fungerar ju förstås absolut lika bra det. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Skeppets dockningsport är sönderkorroderad, hydraulsystemet läcker och någon har helt sonika svetsat fast den för att den inte ska trilla bort. Resultatet är att när skeppet ska docka så får man helt enkelt ta utomhusvägen, med allt vad det innebär av dykardräkter och luftslussar. Och att lasta gods blir förstås mycket komplicerat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Skeppet använder sig av kameror och skärmar för att kunna hålla besättningen skyddad i dess inre vid skarpa situationer. Det är trevligt, men några av signalkablarna har en tendens att glappa när skeppet utsätts för stötar. Vid dessa tillfällen kan bilden i någon riktning degraderas, lagga eller helt lägga av.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Sneseglare. Skeppet är pga en del modifikationer (extra pansar, extra enhet/pod, etc) helt felbalanserat och tenderar att börja luta och dra åt vänster när man minst anar det. Det gör det knappast lättare att styra, man måste kompensera och ständigt hålla ett öga på bäringen. -10% på manövrer när de utförs i trängt läge - har man tid på sig är det inte något problem.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Tack för förslagen! Det gav mig hjälp, inspiration och en spark i arslet att få klart det första utkastet. :)

För de som är intresserade att kolla närmare på det så går det att läsa på Google Docs. En varning dock, det är inte en färdig text utan ett första utkast. Språkliga konstigheter kan nästan garanteras.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Hade du inte en multikulturell spelvärld? Vill minnas att jag hjälpte dig med lite mandarin en gång i tiden? Varför är alla skeppsmodeller på engelska?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Gammalt räddningsfartyg. Målat i en oförstörbar day-glo orange eller neongul färg, som inget fastnar på, hopplös att måla om. Byggt på ett stadigt och praktiskt om än lite klumpigt sätt, med rejäla dockningsmekanismer och väl tilltagen motor. -10% maxfart, -10% manövrer i strid, -15% att färdas dolt, men +10% vid dockning, +20% stryktålighet, och jävligt pålitlig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Hon är säker, gamla bettan. Skeppets vapensystem är... eh, lite egensinniga. I 95% av fallen beter de sig precis som man skulle önska, men ibland, i just den där mycket avgörande sista femprocentaren så kan de plötsligt få för sig att ha extremt känsliga avtryckare, byta plats på vilka som ska betraktas som vänner resp. fiender, eller överhuvudtaget fucka upp delikata situationer och göra undervattensstrid lite mer "intressant"...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Glidare. Det här är en gammal lyxkärra - ett snabbt, lite pråligt skepp. +10% maxfart, +10% manövrer, men kinkigt att ta hand om, och aningen klent byggt (-15% stryktålighet). Det är också ganska trångt om lastutrymme (-50%).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Spinoff på Gamla Bettan:

Thunder. Thunder in paradise. En excentrisk tidigare ägare byggde om skeppet så att alla vapensystem skulle vara dolda men kunna vikas fram, lite som i den gamla serien M.A.S.K. Problemet är bara att systemen, likt så mycket annat, blivit ganska egensinniga med åldern. Ibland viks de fram utan att man vill, ibland viks de undan när de skulle behöva vara framme.


EDIT: (Egentligen helt onödig spinoff. jag ville mest ha en ursäkt att referera Thunder in Paradise.)
 
Top