Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
En lång resa börjar äntligen att nå sitt slut. Från ett första utkast, till omrevideringar, till radering, till nyskrivande och till omskrivning så börjar det första kapitlet till Leviathan-boken Svart svan att nå sin ände. Kapitlet handlar om hur spelarna skräddarsyr sitt eget skepp och använder det som grund för alla berättelser, istället för en bas.
Jag slängde tidigare ut en fråga om det och fick då en bunt värdefull feedback här på forumet (tack för det!). Så jag tänkte följa upp det här nu när jag kört fast lite igen.
Forumiten Skarpskytten föreslog att spelarna fick välja skicket på skeppet och det var något som jag fastnade för. En del i det är att mer gamla, slitna skepp dras med egenheter. Gamla skepp får en del fel i sig som försvårar användningen. Alla som har haft en gammal bil tror jag känner igen sig i situationer som "bilen fungerar bra, så länge inte det blir minusgrader för då strejkar motorn". Det är typ sådana egenheter, fast till skeppen, som jag tänkt inkludera, men som jag nu kört fast på. Just nu ser listan ut så här:
Jag slängde tidigare ut en fråga om det och fick då en bunt värdefull feedback här på forumet (tack för det!). Så jag tänkte följa upp det här nu när jag kört fast lite igen.
Forumiten Skarpskytten föreslog att spelarna fick välja skicket på skeppet och det var något som jag fastnade för. En del i det är att mer gamla, slitna skepp dras med egenheter. Gamla skepp får en del fel i sig som försvårar användningen. Alla som har haft en gammal bil tror jag känner igen sig i situationer som "bilen fungerar bra, så länge inte det blir minusgrader för då strejkar motorn". Det är typ sådana egenheter, fast till skeppen, som jag tänkt inkludera, men som jag nu kört fast på. Just nu ser listan ut så här:
- Dålig drift: Av oklara anledningar ger inte bränslet full effekt till motorn, vilket gör att restiden tar 25% längre tid än vanligt.
- Grus i maskineriet: Så fort skeppet hamnar i en skarp situation verkar någonting gå fel. Välj eller slumpa fram en skeppsroll. Denne får -1 på sina handlingar under den aktuella situationen.
- Högljudd motor: Det var länge sedan den gamla motorn var tystlåten. Skeppet får tystnad -1.
- Kommunikationsstörning: Det går inte alltid att lita kommunikationsutrustningen. Varje gång den används slås en tärning. Blir resultatet 1 hör mottagaren endast lösryckta ord genom allt brus och knaster.
- Motorstopp: Motorn är allt annat än pålitlig. För varje sektor på kartan som skeppet passerar slår kapten en tärning. Blir resultatet 1 får skeppet motorstopp som tar två tärningar + 2 timmar att reparera, såvida skeppsmekanikern lyckas med ett lätt slag med ego + mekanik.
- Reaktorläckage: Reaktorn har sett sina bästa dagar och läcker som ett såll. Varje resa kräver 50% mer bränsle.
- Segt roder: Skeppets roder har blivit trögt med åren och är allt annat än lättstyrt. Alla slag för att manövrera skeppet får -1.
- VI-virus: Skeppets VI dras med ett virus som inte gått att radera. Varje gång som autopiloten används slår berättaren två tärningar. Blir resultatet 5 eller lägre kommer skeppet att rest till fel destination.