Rickard
Urverk speldesign
Något som många (trad)rollspel saknar är en tydlig struktur över hur det är tänkt att spelledaren ska skriva ett scenario. Jag tänkte lista några av de spel som jag har kommit över som ger någon sorts struktur och återge strukturerna i väldigt förenklad form. För att ge lite mer vägledning kommer jag att använda fyra termer i varje ämnesrubrik för vardera rollspel:
Fisktank: spelledaren baserar scenariot på fraktioner och deras agendor samt relationer till varandra och spelledaren. Under spelets gång kommer fraktionerna att reagera på det rollpersonerna åstadkommer, baserat på just fraktionernas agendor och relationer.
Räls: det finns en startscen och en slutscen och scener däremellan som spelarna i princip måste passera eller göra val mellan de olika scenerna. Spelledarens uppgift är att presentera en historia och hålla spelarna kvar på rälsen.
Samberättande: alla deltagare hittar på gemensamt på en historia som i princip blir påhittad under speltillfällets gång. Samberättarspelen kan ha en struktur för att förbereda men också en struktur för att spela spelet. Här är spelledarens roll antingen icke-existerande eller så finns den mest för att organisera berättelsen samt sätta käppar i hjulet för rollpersonerna.
Sandbox: spelledaren har planerat ett antal platser och spelare får välja fritt vad de vill göra. Har under forumets tid även kallats "tavelramen" (spelarna får måla var som helst men inte utanför ramen) och "tivolit" (scenariot är en nöjespark där spelarna får välja vilka åkattraktioner de vill besöka). Jag vet inte riktigt vad spelledarens uppgift är här, förutom att det känns som ett oerhört förarbete för spelledaren.
Bombdrivet: via rollpersonen flaggar spelaren vad den tycker borde vara med i scenariot. Spelledaren använder dessa flaggor för att bygga situationer som skapar ett dilemma - ett val som kräver ett beslut. Beroende på val kommer handlingen att att få olika vägar. Spelledarens uppgift är dels att skapa dessa dilemman, vanligtvis kallade "bomber", och skapa konsekvenser av spelarnas val.
De spel som har scenariostrukturer som jag tänker gå igenom är: Feng Shui, Call of Cthulhu, InSpectres, Unknown Armies, Bläck, Mutiné, Spirit of the Century, Oskrivna blad, Noir, Lady Blackbird, Mouse Guard och eventuellt Trail of Cthulhu.
/Han som hoppas att andra vill bidra och som ska försöka slänga upp minst en struktur per dag
Fisktank: spelledaren baserar scenariot på fraktioner och deras agendor samt relationer till varandra och spelledaren. Under spelets gång kommer fraktionerna att reagera på det rollpersonerna åstadkommer, baserat på just fraktionernas agendor och relationer.
Räls: det finns en startscen och en slutscen och scener däremellan som spelarna i princip måste passera eller göra val mellan de olika scenerna. Spelledarens uppgift är att presentera en historia och hålla spelarna kvar på rälsen.
Samberättande: alla deltagare hittar på gemensamt på en historia som i princip blir påhittad under speltillfällets gång. Samberättarspelen kan ha en struktur för att förbereda men också en struktur för att spela spelet. Här är spelledarens roll antingen icke-existerande eller så finns den mest för att organisera berättelsen samt sätta käppar i hjulet för rollpersonerna.
Sandbox: spelledaren har planerat ett antal platser och spelare får välja fritt vad de vill göra. Har under forumets tid även kallats "tavelramen" (spelarna får måla var som helst men inte utanför ramen) och "tivolit" (scenariot är en nöjespark där spelarna får välja vilka åkattraktioner de vill besöka). Jag vet inte riktigt vad spelledarens uppgift är här, förutom att det känns som ett oerhört förarbete för spelledaren.
Bombdrivet: via rollpersonen flaggar spelaren vad den tycker borde vara med i scenariot. Spelledaren använder dessa flaggor för att bygga situationer som skapar ett dilemma - ett val som kräver ett beslut. Beroende på val kommer handlingen att att få olika vägar. Spelledarens uppgift är dels att skapa dessa dilemman, vanligtvis kallade "bomber", och skapa konsekvenser av spelarnas val.
De spel som har scenariostrukturer som jag tänker gå igenom är: Feng Shui, Call of Cthulhu, InSpectres, Unknown Armies, Bläck, Mutiné, Spirit of the Century, Oskrivna blad, Noir, Lady Blackbird, Mouse Guard och eventuellt Trail of Cthulhu.
/Han som hoppas att andra vill bidra och som ska försöka slänga upp minst en struktur per dag