Nekromanti Lite missla frågor.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Virtuell sandlåda.

"Jaha, jag förstår att du kan läsa mina tankar eller dylikt, eftersom du vet vilka spel jag läst."

Eller så gjorde jag ett antagande som gick ut på att din erfarenhet inom fantasyrollspel inte enbart var begränsad till Eon. Men klärvoajansen låter ganska rimlig den också.

"De är i många fall i närheten av att fungera som i verkligheten, alltså har du fel i det påståendet."

Jaså? De bygger på helt andra principer. I min bok är inte det i närheten av verkligheten. I synnerhet inte jämfört med den ohemula mängd spel som inte gör sitt magisystem till naturlagar. Det var en kul twist, men det gör det hela totalt orealistiskt ur vetenskaplig synvinkel.

"Jo, en förklaring som stämmer bättre med vår värld är mer realistisk än en som inte gör det."

Och i Eons fall så har man tagit avstånd från all form av verklig vetenskap och hittat på en egen, vilket gör det helt orealistiskt; det har man avstått från i den ovan nämnda ohemula mängden fantasyspel.

Eftersom inga faktiska exempel tagits upp, så är det väldigt svårt att inte bara svara med samma sak om och om igen. Så därför är min pappa fortfarande starkast i stan, och nu tar jag hinken också.

Arvid

Warrior
Re: Virtuell sandlåda.

Eller så gjorde jag ett antagande som gick ut på att din erfarenhet inom fantasyrollspel inte enbart var begränsad till Eon

Nej, visst inte. Av de jag läst så är min uppfattning dock att Eons naturlagar är mer lik våra. Jag anser det för att eons naturlagar är lika trovärdiga och konsekvensa som våran världs, och där ser jag likheten som gör de realistiska. Samma konsekvens. Båda är trovärdiga. Du anser inte (om jag förstått dig rätt) att de är lika våra p.g.a. dess övriga olikhet. Där stannar det.
det sista jag kommer att säga för att försvara min ståndpunkt är jag trots lagarnas olikheter inte ser det som ett problem för mina åsikter, konsekvens torde väl vara de säkraste man kan säga om lagarna som lär finnas i universum. Jag värderar väl det på ett annat sätt än du.

Jaså? De bygger på helt andra principer.

Visst, men du skrev att de inte var i närheten av att fungera som våra naturlagar, vilket de egenltigen gör. de ger bl.a. många liknande resultat t.ex. fallfart.

Och i Eons fall så har man tagit avstånd från all form av verklig vetenskap

Nej, man har skapat en vetenskap som påminner om vår verkliga i och med att den är väldigt avancerad och komplex, likt vår, samtidigt som den har många likheter. främst då konsekvensen som jag inte finner i exempelvis DoD 6: och Chronopias magisystem (inget ont om det spelet, påpekar bara just det).

Eftersom inga faktiska exempel tagits upp, så är det väldigt svårt att inte bara svara med samma sak om och om igen. Så därför är min pappa fortfarande starkast i stan, och nu tar jag hinken också.

Nå, det här blev det sista inlägget från min sida. Jag får tacka för dissksuionen även om vi går ut från den med olika åsikter

Selly

Level 5 Laser Lotus
Sandslott.

"Jag anser det för att eons naturlagar är lika trovärdiga och konsekvensa som våran världs, och där ser jag likheten som gör de realistiska."

Att trovärdighet och realism inte är samma sak känns som det jag tjatat om i X antal inlägg nu.

"Visst, men du skrev att de inte var i närheten av att fungera som våra naturlagar, vilket de egenltigen gör. de ger bl.a. många liknande resultat t.ex. fallfart."

Ett jetplan och en helikopter fungerar på helt olika sätt, men ger samma resultat; flygförmåga. Att Eons och verklighetens naturlagar fungerar helt annorlunda innebär inte att resultaten måste vara det.

"Nej, man har skapat en vetenskap som påminner om vår verkliga i och med att den är väldigt avancerad och komplex, likt vår, samtidigt som den har många likheter."

Ett jetplan och en helikopter är båda väldigt avancerade, men fungerar på helt olika sätt, och är i slutändan helt olika saker. Jag skulle inte säga att det ena påminner om det andra, frånsett resultaten de ger. För övrigt så har jag fortfarande inte sett någon motsvarighet till filament och magiska aspekter i verkligheten. Det finns ju en rätt simpel anledning till det, nämligen: "det fungerar inte så".

Finis est.

-BoNe-

Warrior
Magisystemet i Eon..

Hetlevererad diskution..

Själv så tycker ja magisystemet är så satans svårt o förstå. Men ja har ju inte magi boken..

Behövs den för att man ska ha en magiker eller kan man spela efter grundbokens magi tjofs..

ja fattar noll så fort ja öppnar en magi sida.. Hel jobbigt.

Magnus L

Hero
Re: Magisystemet i Eon..

Du behöver inte Magi-boken, eller Mystik och Magi som den heter..

Den är dock ett måste för att skapa egna besvärjelser och dylikt, dessutom skadar det ju aldrig att ha den..magikern blir nog roligare med den, om man u vill köra med Neos ideer om hur magiker är..

Fattar du inget av magireglerna? Ett tips är att läsa från början i regelbokens magikapitel...så begriper du nog snart.

-BoNe-

Warrior
Re: Mystik&Magi för dummies

Ja skulle behöva en sån bok. Ja brukar fatta magiregler till rollspel men fan inte eon´s..

Krille

Super Moderator

"Ja skulle behöva en sån bok."

Följ länken till exemplet. Följ instruktionerna i exemplet. Gör om det tills det sitter. Det är faktiskt inte svårare än så.

-BoNe-

Warrior

JA!!!

Krille du är min magiker gud.. Äntligen någon som har skrivit ett bra exempel.
Tack tack tack tack tack tack tack o ett tack på japanska:
Domo arigato gozaimashita.

DAKRilla

Hero
Labrador på menyn

"Det som fick mig uppmärksam var påståenden om att det var NeoGames version. Det var dock inte du som sa det"

Syftar du på mig, kanske? I sådana fall måste jag få försvara mig: Genom att skriva att "det strider knappast mot NeoGames-versionen" menar jag självklart inte att det faktiskt är NeoGames-versionen utan bara att de två är kompatibla med varandra.

För övrigt hindrar inte hundars gullighet dem från att bli uppätna av koreaner. Likaså är det med får, harar, kalvar, råttor, kossor, griskultingar och en massa andra djur som folk tycker är söta. Och det är där man kan uppmärksamma en liten skillnad; misslor är intelligenta varelser och inte bara djur, så att säga. Men, varför skulle Thismalverna nödvändigtvis behöva ha de definitioner och den etiken som innebär att förtärande av andra intelligenta varelser är fel? Bara inom människorasen så varierar ju dessa ganska kraftigt, så vad borde de inte göra med en helt annan art från en främmande värld? Dessutom, thismalvernas åsikter avviker sig ganska markant från 'våra' på flera punkter som det redan är så jag ser inget problem med att även deras matvanor och syn på andra varelser skulle vara fel.

Du får gärna tycka att alver inte har misslor på sina matbord men jag vill bara få det sagt att det inte är en omöjlighet att det är så. Och att det heller inte strider mot något officiellt.

Kakan

Veteran
Re: Magisystemet i Eon..

jag tänker säga emot revan här, du behöver visst MM. den är helt ovärderlig om man vill spela magiker, och jag kan säga att det är guld för mig som SL att ha läst den... ok, visst, det är inte omöjligt att spela magiker utan det, men det är hundra tusen gånger roligare om man har läst MM.
MM innehåller ju till att börja mer reglerna för alkemi som inte går att utföra annars, samt reglerna för improviserad magi vilka knäcker totalt alla vanliga besvärjelser och ritualer förutom i vissa specialfall, samt i de specialfall man behöver de sunkiga besvärjelsena och ritualerna så kan man med reglerna i MM se till att designa dem så att de blir effektiva och användbara, i motsats till de som finns färdiggjorda i grundboken (vilka måsta vara skapade av en riktigt samling klåpare till magiker..), helt enkelt, MM är ett måste om man vill spela en seriös magiker, samt ett måste för SL som ska spelleda magiker.

Minimoni

Homelander
Re: Labrador på menyn

Syftar du på mig, kanske?
Ja.

Genom att skriva att "det strider knappast mot NeoGames-versionen" menar jag självklart inte att det faktiskt är NeoGames-versionen utan bara att de två är kompatibla med varandra.
Och genom att ens påstå något sådant så gör du dessutom diverse andra fjantiga påhitt kompatibelt med världen. Som du har sett av mina tidigare inlägg så är även Sabriska Kärnvapen kompatibelt med världen. Men dessa missleätande alver och kärnvapen kåta Sabrier bidrar knappast till den stämning som NeoGames har som avsikt att förmedla genom rollspelet Eon.

För övrigt hindrar inte hundars gullighet dem från att bli uppätna av koreaner.
Om hundarna kunde brygga öl, tala och kunna delta i diskussioner så tror jag koreanerna inte varit lika pigga på att förtära dem.

Likaså är det med får, harar, kalvar, råttor, kossor, griskultingar och en massa andra djur som folk tycker är söta.
Jag tycker flickor är söta. Inte fan grillar jag dem och äter upp dem för det.

Men, varför skulle Thismalverna nödvändigtvis behöva ha de definitioner och den etiken som innebär att förtärande av andra intelligenta varelser är fel?
Ser du någonstans i modulerna överhuvudtaget stöd för att de inte skulle ha samma moral som männsikor i den här frågan?

Tzimisce som tycker att DAKRillas argument inte riktigt håller.

Kakan

Veteran
antar att jag är förbannat OT nu...

Okej, vi håller väl inte med varandra.

får jag fråga vilka spel det är du jämför med? jag har en teori som hittills inte är motbevisad som säger att de som tycker att eon är realistiskt är före detta drakar och demoner- eller dungeons and dragons-spelare som blir överväldigade av alla detaljer och som anser att eon på alla punkter är mer realistiskt än vad de nu spelade tidigare..

Fenomen i Mundana har en logisk förklaring vilket de också har i vår egen värld. alltså ett relativt realistiskt magisystem.

först höll jag på att säga emot dig, men sen tänkte jag igen, all magi och religion i verkligheten brukar ju ha någon filosofi eller förklaring på varför ting är som de är, inte bara "det finns besvärjelser som vissa kan lära sig. bry dig inte om varför de funkar" som i vissa rollspel.. även om realistiskt inte är ett perfekt ordval så får jag hålla med om att magin blir mer trovärdig och lättare att använda som spelare om teorin bakom den förklaras... annars blir magin bara ett lasergevär som ingen vet varför det funkar, men som alla vet vad den gör.. ("men du har ju ett lasergevär/kan ju magi, SKJUT/ANVÄND DEN!")

DAKRilla

Hero
Smörkokt dvärg, med eller utan skägg?

"Och genom att ens påstå något sådant så gör du dessutom diverse andra fjantiga påhitt kompatibelt med världen. Som du har sett av mina tidigare inlägg så är även Sabriska Kärnvapen kompatibelt med världen."

Som jag förstår det så består ditt Mundana av endast saker som behandlas i de officiella texterna. Blir inte det en ganska tom, fattig och livlös värld? Alltså, det som står i texterna tycker jag bara är utmärkta grogrunder för detaljer medan de innehåller rätt få detaljer i sig - detaljer som ger världen liv och får den att kännas verklig. Därför är det otroligt effektivt att så detaljer på grogrunden, som t.ex. att thismalver gillar att äta misslekött.

Dessutom misstolkar du mig igen. Om jag säger att det inte skrivits något officiellt som hindrar thismalver från att äta misslor så menar jag inte att det är så. Jag vill bara poängtera att NeoGames omöjligen kan behandla alla detaljer och möjliga kombinationer av matvanor (eller vad som helst) utan att det är spelledarens (och även spelarens, tycker jag) uppgifter att fylla ut med detaljer som NeoGames har "missat".

"Men dessa missleätande alver och kärnvapen kåta Sabrier bidrar knappast till den stämning som NeoGames har som avsikt att förmedla genom rollspelet Eon."

Att kärnvapenkåta Sabrier skulle skada den tydligen överlägsna "NeoGames-stämnignen" kan jag väl hålla med om, men missleätande thismalver tycker jag inte skulle skada. Du får gärna förklara för mig varför det skulle skada stämningen så mycket.

Anledningen till att kärnvapen är så malplacerat i Mundana är nog på grund av att det ligger hundratals år av teknologiska landvinningar mellan dem, vilket man kan hitta klara antydningar på i texterna. Jag menar; Mundanas teknologiska nivå ligger ju på en typ i huvudsak senmedeltida nivå, och mig veterligen fanns inga atombomder då i våran värld, även om det fanns tankar om dem.

Men om detta kärnvapen istället för en kärnklyvande bomb skulle vara exempelvis en magisk artefakt som laddas upp med fototropiska filament från naturligt förekommande blixtar som slår ned i dess åskledare, vars enorma mängd filament (efter år av uppladdning på en åsktät plats) sedan på något vänster skulle kunna användas till en maffamäktig area-blixt så skulle jag inte ha något mot det. En liknande omformulering av missleätandet tycker jag dock inte är nödvändig eftersom varken tid eller kultur eller något annat gör det opassande.

"Om hundarna kunde brygga öl, tala och kunna delta i diskussioner så tror jag koreanerna inte varit lika pigga på att förtära dem."

Må så vara för koreanerna. Men, som sagt, varför måste fallet vara så hos thismalverna? På samma sätt som de har en annan uppfattning om vad som menas när man lägger ner sina vapen på marken kan de ha en annan om vad som är rätt att äta? De kanske tycker att om man äter djur, som är levande varelser, kan man lika gärna äta andra levande varelser, som t.ex. misslor. Varför ska de se skillnad på intelligenta varelser och djur? Varför ska de värdera respektives liv olika? Bara för att vi människor gör det nu i våran tid och kultur?

"Jag tycker flickor är söta. Inte fan grillar jag dem och äter upp dem för det."

Snälla nån, nu misstolkar du mig avsiktligt, ju! Det jag menar är sjävklart att folk tycker vissa levande varelser är söta och kan känna sympati och andra mer kärleksfulla känslor för dessa samtidigt som de kan ha kött från deras bröder och systrar i deras matsmältningsorgan.

"Ser du någonstans i modulerna överhuvudtaget stöd för att de inte skulle ha samma moral som männsikor i den här frågan?"

Nu är jag inte direkt överpåläst om alverna men med tanke på att NeoGames i princip hade en karikatyr av nazisterna som förebild åt thismalverna så kan jag faktiskt tänka mig att det finns stöd. Och de har ju uppenbarligen en annan moral och världsuppfattning än människor som det redan är.

Men, du läser fortfarande inte vad jag både skriver och menar. Jag har aldrig skrivit att det fanns direkt stöd för thismalveras missleätande utan jag skrev att det inte fanns något som strider mot det. Big difference.

Minimoni

Homelander
Re: Smörkokt dvärg, med eller utan skägg?

Som jag förstår det så består ditt Mundana av endast saker som behandlas i de officiella texterna. Blir inte det en ganska tom, fattig och livlös värld? Alltså, det som står i texterna tycker jag bara är utmärkta grogrunder för detaljer medan de innehåller rätt få detaljer i sig - detaljer som ger världen liv och får den att kännas verklig.
Nu misstolkar DU mig med vilje. Självklart så innehåller mitt Mundana inte bara sådana saker som NeoGames beskriver. Dock så försöker jag inte göra allt för stora avkliv då detta IMHO skulle kunna förstöra en redan etablerad stämning.

Dessutom misstolkar du mig igen. Om jag säger att det inte skrivits något officiellt som hindrar thismalver från att äta misslor så menar jag inte att det är så. Jag vill bara poängtera att NeoGames omöjligen kan behandla alla detaljer och möjliga kombinationer av matvanor (eller vad som helst) utan att det är spelledarens (och även spelarens, tycker jag) uppgifter att fylla ut med detaljer som NeoGames har "missat".
Jag tycker inte jag misstolkar... Jag håller till och med med dig på den här punkten. Det är upp till spelledaren och spelarna att bygga vidare och fördjupa den värld som NeoGames skapat åt oss. Men jag är av den åsikten att missleätande alver skulle rubba världen för mycket för att bibehålla en stämning som jag tycker är bra och passande för mina kampanjer. Korpen, du eller vem som helst får gärna köra med missleätande alver om ni vill. Jag tycker dock själv att tanken är för makaber för att passa in i det Mundana som jag lärt känna. Det går inte heller att argumentera mot dig... Då det är självklart att missleätande alver inte direkt strider mot något skrivet. Jag kan dock räkna upp miljontals saker som inte direkt strider mot vad NeoGames skrivit men som ändock skulle ha negativ inverkan på världen.

Att kärnvapenkåta Sabrier skulle skada den tydligen överlägsna "NeoGames-stämnignen" kan jag väl hålla med om, men missleätande thismalver tycker jag inte skulle skada. Du får gärna förklara för mig varför det skulle skada stämningen så mycket.

Anledningen till att kärnvapen är så malplacerat i Mundana är nog på grund av att det ligger hundratals år av teknologiska landvinningar mellan dem, vilket man kan hitta klara antydningar på i texterna. Jag menar; Mundanas teknologiska nivå ligger ju på en typ i huvudsak senmedeltida nivå, och mig veterligen fanns inga atombomder då i våran värld, även om det fanns tankar om dem.

Men om detta kärnvapen istället för en kärnklyvande bomb skulle vara exempelvis en magisk artefakt som laddas upp med fototropiska filament från naturligt förekommande blixtar som slår ned i dess åskledare, vars enorma mängd filament (efter år av uppladdning på en åsktät plats) sedan på något vänster skulle kunna användas till en maffamäktig area-blixt så skulle jag inte ha något mot det. En liknande omformulering av missleätandet tycker jag dock inte är nödvändig eftersom varken tid eller kultur eller något annat gör det opassande.
NeoGames överlägsna stämning? Nja den överlägsna stämningen står IMHO jag för! :gremsmile: Dock så köpte jag Eon för att jag tyckte att spelet gav en bra grund till att bygga vidare på. Men som jag tidigare sagt så köper jag inte ett spel som Eon och försöker bygga upp cyberpunk stämning. Jag köper inte heller Mutant och försöker bygga upp Eon stämning i det spelet. Den fototropiska bomben låter lite häftig dock! :gremcool: Gällande missleätande och att det inte skulle strida mot den senmedeltida kulturen håller jag inte med om. Vi åt inte inteligenta varelser i Europa under medeltiden. Det har aldrig föreslagits i någon mudul i Eon att man äter inteligenta varelser. Därför tycker jag iden är ganska malplacerad. Om alver åt misslor så skulle inte Mundana ens ha likheter med det Mundana som de flesta av oss spelar i. Misslorna bör om de har någon överlevnadsinstinkt försökt utveckla ett försvar mot dessa hemska alver. Eller? Tror du inte något sådant skulle haft en ganska stor påverkan på Mundana?

Må så vara för koreanerna. Men, som sagt, varför måste fallet vara så hos thismalverna? På samma sätt som de har en annan uppfattning om vad som menas när man lägger ner sina vapen på marken kan de ha en annan om vad som är rätt att äta? De kanske tycker att om man äter djur, som är levande varelser, kan man lika gärna äta andra levande varelser, som t.ex. misslor. Varför ska de se skillnad på intelligenta varelser och djur? Varför ska de värdera respektives liv olika? Bara för att vi människor gör det nu i våran tid och kultur?
Vill du spela så så tycker jag att du ska göra det. Jag kan inte argumentera mot det här. Jag kan lika gärna påstå att grönland inte finns. Du kommer aldrig kunna 100% bevisa för mig att så inte är fallet.

Snälla nån, nu misstolkar du mig avsiktligt, ju! Det jag menar är sjävklart att folk tycker vissa levande varelser är söta och kan känna sympati och andra mer kärleksfulla känslor för dessa samtidigt som de kan ha kött från deras bröder och systrar i deras matsmältningsorgan.
Nja... Här förstår jag inte riktigt poängen.

Nu är jag inte direkt överpåläst om alverna men med tanke på att NeoGames i princip hade en karikatyr av nazisterna som förebild åt thismalverna så kan jag faktiskt tänka mig att det finns stöd. Och de har ju uppenbarligen en annan moral och världsuppfattning än människor som det redan är.
Misstänkte du att så var fallet innan det berättades här på forumet? Nu tror jag personligen att Thism tänker elitistiskt med någon direkt kopia av Hitlers pojkar det är de då inte. Ditt argument på den här punkten är faktiskt lite barnsligt... Men jag tycker även att det var barnsligt aav NeoGames att göra Thism till karikatyrer av Nazisterna från början.

Men, du läser fortfarande inte vad jag både skriver och menar. Jag har aldrig skrivit att det fanns direkt stöd för thismalveras missleätande utan jag skrev att det inte fanns något som strider mot det. Big difference.
Ja. Det är big difference. Självklart är det inget som direkt strider mot det. Liksom inget direkt strider mot massor av andra löjliga saker...

Tzimisce som tycker att DAKRilla kan spela på sitt sätt och Tzimisce på sitt.

DAKRilla

Hero

"Nu misstolkar DU mig med vilje."

Jo, vilket jag faktiskt skrev först men som försvann när jag omformulerade det stycket lite.

"Jag kan dock räkna upp miljontals saker som inte direkt strider mot vad NeoGames skrivit men som ändock skulle ha negativ inverkan på världen."

Liksom positiva, antar jag.

"Gällande missleätande och att det inte skulle strida mot den senmedeltida kulturen håller jag inte med om. Vi åt inte inteligenta varelser i Europa under medeltiden."

Det var inte ens i närheten av något sådant jag menade. Tänk det istället som att vi hade riktigt förvirrade och underliga tankar under den tiden enligt vårat nuvarande perspektiv. Exempelvis tog det väldigt lång tid innan man erkände mörkhyade personer som människor istället för "apliknande varelse" (citerat från stycket för ordet "Neger" i ett gammalt svenskt uppslagsverk). Så, hur otroligt annorlunda oss tror du inte thismalver, som varken tillhör våran värld, tid eller kultur, kan se på andra levande varelser, intelligenta eller inte?

"Tror du inte något sådant skulle haft en ganska stor påverkan på Mundana"

Nej, inte om man inte vill det. Först och främst; Thismalverna skulle inte ha misslorna som basföda av praktiska själ (de lär nog känna till att (men inte förstå varför) andra inte skulle uppskatta att de åt misslor). Missleköttet skulle vara en specialité, något värdig en för alverna motsvarande kung eller liknande. Många, både misslor, t.o.m. thismalver och alla andra skulle säkert bara tro att det var ett rykte.

Och varför skulle det kunna vara så? Jo, exempelvis skulle thismalverna kunna se olika värde på alla levande varelser. De själva skulle stå väldigt högt uppe både eftersom de är egocentriska men även för att de faktiskt har ett visst inflytande och makt i Mundana. Misslorna å andra sidan skulle nästan falla utanför denna skala i och med att de är ett fullständigt maktlöst 'barnfolk' utan några som helst kvalitéer... förutom som huvudingrediens i en utsökt stuvning. I och med denna överlägsenhet så kan de göra precis som de behagar med denna underlägnsa ras. De kan lika gärna ätas upp dem eftersom de knappast skulle göra någon annan nytta, liksom.

"Misstänkte du att så var fallet innan det berättades här på forumet?"

Det spelar ingen roll om så var fallet för thismalverna har oavsett en livsåskådning med mycket som är gemensamt med nazisternas elitism. Det är bara det som spelar roll, egentligen.

"Ditt argument på den här punkten är faktiskt lite barnsligt... Men jag tycker även att det var barnsligt aav NeoGames att göra Thism till karikatyrer av Nazisterna från början."

Tack o lov att det finns andra barnsliga människor som mig. Varför begränsa sig till vuxna trivialiteter, liksom? Att vara barnslig ger bara nya möjligheter. Skulle man vara vuxen av sig skulle man inte ens spela rollspel. Hemska tanke.

"Tzimisce som tycker att DAKRilla kan spela på sitt sätt och Tzimisce på sitt."

Alltså, jag försöker inte övertala dig. Egentligen vet jag inte ens varför jag fortsätter diskutera.

Minimoni

Homelander

Liksom positiva, antar jag.
Självklart. Men det var inte riktigt det som var poängen här.

Det var inte ens i närheten av något sådant jag menade. Tänk det istället som att vi hade riktigt förvirrade och underliga tankar under den tiden enligt vårat nuvarande perspektiv. Exempelvis tog det väldigt lång tid innan man erkände mörkhyade personer som människor istället för "apliknande varelse" (citerat från stycket för ordet "Neger" i ett gammalt svenskt uppslagsverk). Så, hur otroligt annorlunda oss tror du inte thismalver, som varken tillhör våran värld, tid eller kultur, kan se på andra levande varelser, intelligenta eller inte?
Jag har redan sagt att så kan mycket väl vara fallet. Dock så tycker jag att vissa drag är FÖR extrema för att passa på mina alver i Eon. Hade det avrit tex Chronopia vi talade om så hade extrema yttringar varit lättare att använda sig av.

Nej, inte om man inte vill det. Först och främst; Thismalverna skulle inte ha misslorna som basföda av praktiska själ (de lär nog känna till att (men inte förstå varför) andra inte skulle uppskatta att de åt misslor). Missleköttet skulle vara en specialité, något värdig en för alverna motsvarande kung eller liknande. Många, både misslor, t.o.m. thismalver och alla andra skulle säkert bara tro att det var ett rykte.
Den här tanken är betydligt mer intresant än tidigare. Att en liten extrem grupp eller liknande äter misslor eller dvärg eller vad det nu kan tänkas vara låter helt ok. Den här gruppen skulle vara en unik kult eller liknande som inte ens den egna arten/rasen kände till. Det låter inte bara ok... Det låter faktiskt riktigt spännande. Dock så är min åsikt fortfarande och kommer nog inte ändras att Thism som kultur inte uppmuntrar ätandet av andra humanoida arter.

Det spelar ingen roll om så var fallet för thismalverna har oavsett en livsåskådning med mycket som är gemensamt med nazisternas elitism. Det är bara det som spelar roll, egentligen.
Du är medveten om att elitistiskt tänkande knappast är något som enbart hör hemma hos nazisterna va? Personligen förstår jag inte vad som skulle vara så jävla nazi med Thism? Blond blåögd måhända men då är även jag nazi. Jag tycker personligen inte att Thism ens är i närheten av att vara Nazister.

Tack o lov att det finns andra barnsliga människor som mig. Varför begränsa sig till vuxna trivialiteter, liksom? Att vara barnslig ger bara nya möjligheter. Skulle man vara vuxen av sig skulle man inte ens spela rollspel. Hemska tanke.
Nu är även tolkningen av ordet barnslig just en...Tolknings fråga. Jag ser inte rollspel som något barnsligt. Däremot ser jag förlöjligande av rollspelet som att slänga in en massa parodier på tex nazism och liknande löjligt, barnsligt, töntigt eller något annat ord som beskriver min besvikelse över att sådant gjorts. Jag gillar inte sådana parodier. Kragg parodin kan jag gå med på... (fråga mig inte varför...Har inget bra svar.) Thism parodin tycker jag dock inte om.

Alltså, jag försöker inte övertala dig. Egentligen vet jag inte ens varför jag fortsätter diskutera
Inte jag heller faktiskt. Nu lägger vi ned det här. Trots meningsskiljaktigheter så får jag tacka för tidsfördrivet. Det hat dock varit ganska underhållande.

Tzimisce som tackar DAKRilla för missleätande och annat makabert.

DAKRilla

Hero

"Självklart. Men det var inte riktigt det som var poängen här."

Jag uppfattade poängen som att det mesta som man hittar på som inte strider mot NeoGames heliga skrifter blev negativa. Men nu förstår jag bättre.

" Dock så tycker jag att vissa drag är FÖR extrema för att passa på mina alver i Eon."

Det hade varit intressant om du skulle vilja reda ut för mig varför missleätandet skulle vara så extremt. Främst storskaligt eftersom det nog är det du tycker är för extremt.

"Den här tanken är betydligt mer intresant än tidigare. Att en liten extrem grupp eller liknande äter misslor eller dvärg eller vad det nu kan tänkas vara låter helt ok."

Tja, jag har egentligen aldrig menat missleätandet som en storskalig tradition direkt. Jag tänkte mig mer som att thismalverna skulle äta dem ungefär lika ofta som man äter noshörningskött här i sverige, fast kanske lite vanligare än det föresten. Ja, men inte något jättevanligt åtminstone.

"Du är medveten om att elitistiskt tänkande knappast är något som enbart hör hemma hos nazisterna va?"

Ja. Anledningen att jag just nu endast nämde nazisternas elitism var för att det var just det som för mig var mest intressant av likheterna, för de är ju några fler.

"Jag tycker personligen inte att Thism ens är i närheten av att vara Nazister."

Inte jag heller, och det hoppas jag att jag inte tidigare påstått heller. Däremot påstår jag att de har vissa utmärkande avvikelser gemensamma med varandra.

"Jag ser inte rollspel som något barnsligt. Däremot ser jag förlöjligande av rollspelet som att slänga in en massa parodier på tex nazism och liknande löjligt, barnsligt, töntigt eller något annat ord som beskriver min besvikelse över att sådant gjorts. Jag gillar inte sådana parodier."

Rollspel är bara en aningen mer sofistikerad form av lek men det är fortfarande en lek. Barn leker när de har lust medan vuxna på sin höjd gör det när de druckit alkohol (eller använt andra droger) eller när de umgås med barnen. Och eftersom att vara barnslig primärt betyder att bete sig som ett barn så tycker jag rollspel är rätt barnsligt just eftersom lek är något som i huvudsak barn sysslar med.

Så, det är inte undra på att jag inte hajjade vad du menade.

"Nu lägger vi ned det här."

Hmm... jag läste det där efter jag skrivit allt. Nåja. Gör som du vill.