Nekromanti Lite missla frågor.

Pendragon

Swashbuckler
Också känd som "Token Black Guy"

...om man nu ska vara lite politiskt korrekt.

/Joel - som inte har något problem med ordet "neger", men är å andra sidan inte en heller.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Det är din värld!

Om du nu verkligen vill ha klarhet i det så kan du ju alltid maila tilla Neogames och fråga (men det rekkomenderas dock inte, jag har skrivit 2 mail dit för mer än 2 månader sen och fortfarande inte serr röken av nåt svar), men ajg kan hålla med dig på den punkten att Neogames knappast skapat sina alver som missleätare...

Minimoni

Homelander

men ajg kan hålla med dig på den punkten att Neogames knappast skapat sina alver som missleätare...
Tackar för den! :gremlaugh:

Om du nu verkligen vill ha klarhet i det så kan du ju alltid maila tilla Neogames och fråga
Nja... tror inte de tar ett sådant inlägg för seriöst. Men jag tänker ta och fråga Krille om han när han skapade misslorna avsåg dem att bli mat på någon alvs bord.

Kimon

Swordsman
Re: SI

Risken med för stora skillnader är att det blir för enkelt att invänta en öppning och därigenom få en tärningar enklare i samband med anfallet vilket i sin tur innebär att nästan var tredje anfall med pikar kommer att vara perfekta.

Bien, men jag tror att du överdriver den risken något. Om jag minns rätt så har man ett alternativ när öppning av strid sker. Man kan välja att inte öppna och ge sin motståndare initiativet. Det är inte samma sak som att försöka öppna och misslyckas med sagda öppning.

Dvs du kan alltid 'Invänta öppning', men du får endast dra nytta av ditt lyckade slag om din motståndare verkligen försökte öppna. Det bygger (om jag minns rätt) på ett händelseförlopp där den ene lurar den andre till att översträcka sig och lämna en såpass graverande blotta att anfall mot den översträckte blir en tärning lättare. Det blir aldrig lättare att attackera en försvarare som är fast besluten att endast försvara sig.

Som dolkbeväpnad kan man alltså överlämna initiativet och inrikta sig på sidledsförflyttningar mot sin pikbeväpnade opponent. Däremot är man i stora svårigheter om man verkligen måste frammåt och förbi den pikbeväpnade eftersom man då tvingas röra sig in i dennes möjliga attackområde långt innan man själv kan attackera denne. En sådan typ av förflyttning borde, enligt min ringa mening, kräva någon form av "pseudoöppning", eftersom den dolkbeväpnade tar ett steg in i den pikbeväpnades möjliga attakzon. Och då kan denne 'Invänta öppning' och dra nytta av pikens stora fördel...

Det känns orimligt att "tvinga" en kombattant till öppning om denne inte vill. Det borde gå att fokusera på att inte lämna blottor och försöka sig på ett så solitt försvar som möjligt.

Nu tänker jag utan böcker i handen, men vad händer exempelvis om man dubblar vapnens första SI (så slipper man arbetet med att göra helt nya SI-värden) och drar av det från slaget mot vinit och ger ett bonus av exempelvis 1 för varje decimeter som en arm är längre än en halvmeter:
ob3T6 minus (0, 2, 4, 6, 8, 10 eller 14 plus (0+x)).

Man skulle också kunna tänka sig att ta vapnets längd i decimeter + armens längd i decimeter, men då närmar vi oss höga tal igen, vilket jag fick intryck av att du var lite emot. Det hela handlar ju om hur viktigt det är med den råa vapenlängden. Om det är hemuliskt viktigt så är nog höga tal och stora skillnader på sin plats. Om man däremot bedömer räckvidden som mindre viktig så är nog lite lägre värden att föredra. Då blir det inte så stor skillnad på tvåhandssvärd och slagsvärd. Men som jag tidigare nämnt, och som för övrigt gäller det mesta då jag uttalar mig om närstrid, så famlar jag lite i mörkret när det gäller dessa frågor.

Fast samtidigt så får det inte bli så att man alltid lyckas med VINIT-slaget och aldrig kan få effekten av att två kombatanter under ett par korta ögonblick inte hittar något värt att slå mot alls. SI oförändrat men modifierat av armlängd plus ett per 25 centimeter över "standardarmen" och VINIT-slag med ob3T6 minus detta modifierade SI värde.

Fast är det så egentligen. Konceptet med en väldigt överlägesen pikenär vid öppning är mig tilltalande eftersom det reflekterar (min världsbild nu...) ett mått av kontroll av stridsförloppet.
När de är på öppningsavstånd har pikenären en obscent stor fördel av sin vapenlängd. Om piken vill dräpa dolken så är det bara att invänta öppning. Om dolken försöker öppna kommer denne troligvis att misslyckas och piken lyckas vilket gör att piken kan börja på Ob2T6. Dolken försökte rusa förbi och blev "peggad" av piken. Detta känner troligtvis dolken till och kommer istället att avstå från att öppna. Om piken inte heller öppnar så står de och stirrar på varandra utan att något händer. Vilket också kan vara pikens önskan om denne enbart vill kvarhålla dolken på plats.
Personligen så tycker jag att detta känns helt rimligt. Det är dolken som måste chansa för att ta sig in på livet på piken.

Dessutom får vi inte glömma bort att det faktiskt går att greppa och eller attackera motståndarens vapen, vilket är en utmärkt taktik mot pikbeväpnade individer.

Vilket för oss över till den eviga frågan hur mycket krångligare blir det och vad vinner man på det? Vapenlängd kommer att spela in än mer och kompletteras av armlängd för att bilda "räckvidd" - vilket kanske är bra. Ytterliggare siffror att föra in i ekvationen - vilket kanske är... tja.

Jovisst och jag brukar själv förespråka en mer abstrakt spelstil om man tycker att regelverket blir en börda mer än ett stöd. Men med det här gör man ju som med alla andra regler, fundera och implementera om man så önskar och tycker att det är vettigt, annars skiter man bara i det.

Personligen så tycker jag att spjut och dylika långa stickvapen är lite styvmoderligt behandlade i EON, delvis på grund av SI-systemet, delvis på grund av hur grundskada beräknas och delvis på grund av det avancerade stridssystemets möjligheter för undvika. Begraver man ett av vapnets huvudkvaliteter i ett dåligt upplöst SI-system så kommer inte heller folk att flockas kring det. Spjutkategorin bland vapen förtjänar ett bättre öde än vad den hittils fått IMHO.

Kakan

Veteran
Re: Misslor är lika starka som Henéa, faktiskt.

Nå, allt beror ju på vad man relaterar till. enligt mina relateringar så skulle jag kalla det ett realistiskt rollspel. Det enda som verkligen känts orealistisk medan jag spelar är för övrigt då skadestystemet ställt till problem. demografin är visserligen knas, men inte svår att åtgärda. det är inte ens en anstränging, gångra med fem här och där..

demografin har jag inte ens läst, så den kan jag inte klaga på, men jag kan göra en sjujävla lista på annat, och den skulle vara mycket mycket längre än listan med vad jag tycker är realistiskt, så helheten är för mig ganska så förstörd ur realismsynpunkt.. och jag tycker iaf att det inte är något man kan skryta med, visserligen har jag inte läst sååå många rollspel, men jag tycker att man iaf ska vara bland de bästa på ett område innan man börjar skryta om det... det räcker inte med att vara bättre än de sämsta liksom

Nå, jag tycker att världen Mundana är realistiskt, vilket du säkert inte invänder mot.Trots det innehåller världen drakar, magikrater och dvärgar. Verkligt är det du talar om vilket inte är samma sak som realistiskt.

det kan jag köpa, det handlar ju bara om definitioner.. men jag vet fortfarande inte vad som skulle göra eons magisystem mer realistiskt..?

Korpen

Hero

Jo det gör det. Läs alvboken. den säger en del om att alver tycker att misslor är söta och att de inte har något mot dem
Jag tycker att rådjur är söta och jag har ingenting emot dem.
Därmed inte sagt att jag inte tycker om dem på matbordet, tvärtom. Men Alvernas aptit på misslor är inte manisk, de är inte så att de överfaller byar för att få tag på misslor (inte längre...), det är för mycket besvär. Däremot om de stöter ihop med en missla (eller litet man barn) ute i skogen... tänk rådjur och jaktsäsong.

Arvid

Warrior
Re: Urgh...

Mundana är som bekant inte en värld som faktiskt existerar, så börjar man prata om hur någonting är i förhållande till den världen så handlar det inte om realism längre

Med realistiskt, menar man ungefär "verklighetstroget". Liksom vår värld styrs av fysiska lagar så finns liknande lagar i Eon, vilket de inte gör i alltför många andra rollspel (inte lika avancerat). Magin följer dessa lagar, vilket gör att magin i eon, påminner mer om vår fysisk, och även värld, mer än andra rollspel jag läst, därmed mer troget verkligheten och då mer realistiskt.

I vår värld fungerar de fysiska företeelserna som så att en mängd ofta avancerade fysiska lagar ligger bakom. De fysiska företeelserna är starkt beroednde av och förklaras av en hel del fysiska lagar. En fysisk företeelse (eller ett fenomen är ett bättre ord) har alltså en grundläggande förklaring i vår egen värld. Magi är ett fenomen och åtminstonde i eon en fysisk företeelse. Dessa följer fysiska (eller magiska, egentligen samma sak) lagar, på ett liknanade sätt som i vår värld.
Alltså: Fenomen i Mundana har en logisk förklaring vilket de också har i vår egen värld. alltså ett relativt realistiskt magisystem.

samma sak med länderna. det finns saker som inte skulle funka i vår värld. Men exempelvis kulturerna, styrelseskicken etc, går att parallellera (hmm) med vår värld och är därför relativt realistiska, alltså realistiska.

Arvid

Warrior
Re: Misslor är lika starka som Henéa, faktiskt.

Okej, vi håller väl inte med varandra.

men jag vet fortfarande inte vad som skulle göra eons magisystem mer realistiskt..?

"Med realistiskt, menar man ungefär "verklighetstroget". Liksom vår värld styrs av fysiska lagar så finns liknande lagar i Eon, vilket de inte gör i alltför många andra rollspel (inte lika avancerat). Magin följer dessa lagar, vilket gör att magin i eon, påminner mer om vår fysisk, och även värld, mer än andra rollspel jag läst, därmed mer troget verkligheten och då mer realistiskt.

I vår värld fungerar de fysiska företeelserna som så att en mängd ofta avancerade fysiska lagar ligger bakom. De fysiska företeelserna är starkt beroednde av och förklaras av en hel del fysiska lagar. En fysisk företeelse (eller ett fenomen är ett bättre ord) har alltså en grundläggande förklaring i vår egen värld. Magi är ett fenomen och åtminstonde i eon en fysisk företeelse. Dessa följer fysiska (eller magiska, egentligen samma sak) lagar, på ett liknanade sätt som i vår värld.
Alltså: Fenomen i Mundana har en logisk förklaring vilket de också har i vår egen värld. alltså ett relativt realistiskt magisystem."

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Med realistiskt, menar man ungefär "verklighetstroget"."

Exactamundo. Men det du missar är att det endast finns en verklighet; nämligen vår. Det är den ordet syftar till, och ingen annan. Hur mycket du än vill, så är Mundana inte verkligt, och kan därför inte tjänstgöra som måttstock för hur realistiskt någonting är. Om det sen följer en bunt påhittade magiska lagar eller inte, det är liksom inte intressant. Det kan hjälpa att göra det hela trovärdigt, men det blir fortfarande inte realistiskt.

Det här är svårt att säga utan att låta förmäten, men du blandar fortfarande ihop betydelserna av orden trovärdighet och realism.

Arvid

Warrior

Håller inte med.

1. Mundana är en realistisk värld för att den är relativ lik vår.

2. Magisystemet är relativt realistiskt för att det på samma sätt som fenomen i vår värld följer fysiska lagar.

1 och 2 bygger på samma princip. Säg vad som är fel med 1.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Magisystemet är relativt realistiskt för att det på samma sätt som fenomen i vår värld följer fysiska lagar."

Nej, det hade varit realistiskt om det följt våra fysiska lagar. Som jag skrev nyss så finns det liksom bara en verklighet. Mundana ain't it.

"Säg vad som är fel med 1."

Rätt enkelt: Mundana är en fantasy-värld. Den är inte realistisk. Den är väldigt detaljerad, och den känns därför som en rätt så trovärdig fantasy-värld, men fantasy är och förblir fantasy. And guess what, fantasy är inte realistiskt.

-BoNe-

Warrior

Glad att det är så många svar. man får verkligen många synpyngter på saken..

Själv så tror ja att alver inte har något emot misllekött. kanske att kiriya skulle lämna dom ifred.

Ja tycker att eon 2 är väldigt välgjort och värden är bra..
Skadesystemet är ja helt nöjd med.
Realistiskt så det räcker.. Så kan man säga.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Realistiskt så det räcker.. Så kan man säga."

Tja, oavsett vad jag själv tycker om Eon så är realism inget krav för att ett spel skall vara bra...vad gäller missleätande och skadesystemet, well, det skippar jag helt att gå in på. :gremwink:

Arvid

Warrior

Nej, det hade varit realistiskt om det följt våra fysiska lagar. Som jag skrev nyss så finns det liksom bara en verklighet. Mundana ain't it.

Om det följt våra lagar skulle det vara helt realistiskt. Eftersom fysiken på många sätt är lik, trogen vår egen så är det på många sätt verklighetstroget , på många sätt realistiskt. En system som hade varit mindre lik, trogen vårt eget skulle vara mindre verklighetstroget, mindre realistiskt.

And guess what, fantasy är inte realistiskt.

Age of Mytholgy och warcraft. Båda är mer eller mindre fantasy. AoM är dock betydlig mer verklighetstrogen, alltså realistiskare.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Om det följt våra lagar skulle det vara helt realistiskt. Eftersom fysiken på många sätt är lik, trogen vår egen så är det på många sätt verklighetstroget , på många sätt realistiskt."

Men nu följer det inte våra lagar, och är därför helt orealistiskt. En företeelse i ett spel blir inte mer realistisk för att jag spenderar X antal spaltmeter med att bortförklara den, eller underbygga den med fiktiva argument. Ärligt talat, du läser in en tolkning av ordet som inte finns där. Naturlagarna i Mundana är helt orealistiska, eftersom de inte ens är i närheten av att fungera som i verkligheten. Här i den grå verkligheten kan jag inte samla ihop små trådar av värme, kaos och what-have-you, för att kasta eldbollar (eller dylikt); alltså är sådana företeelser helt orealistiska. Luntan med bortförklaringar ovan kan göra det hela mer trovärdigt, men det är fortfarande inte realistiskt, ety det helt enkelt inte är det minsta likt våra riktiga naturlagar.

"Age of Mytholgy och warcraft. Båda är mer eller mindre fantasy. AoM är dock betydlig mer verklighetstrogen, alltså realistiskare."

Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte spelat någotdera.

Minimoni

Homelander

Som jag tidigare sagt är det din version. Och så får det gärna vara. Det var inte det som störde mig. Det som fick mig uppmärksam var påståenden om att det var NeoGames version. Det var dock inte du som sa det :gremsmile:. Jag har hört av mig till krille och enligt honom så äter inte Alver Misslor i NeoGames Mundana! :gremsmile: Men som du sagt så råder andra förhållanden i Korpens Mundana.

Tzimisce

Arvid

Warrior

det helt enkelt inte är det minsta likt våra riktiga naturlagar.

Eons naturlagar är mer likt våra än alla fantasy-spel jag läst, alltså har du fel. De har likheter med våra, en hel del faktist.

Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte spelat någotdera.

det ena spelet utspelar sig i en fantasyvärld med orcher, dvärgar, drakar, alver, påhittade kunar, magiker etc. det andra utspelar sig i vår forntid med historiska personer men inslag av magi. Ta age of empire 2 istället förresten. Man spelar historiska skeenden av vår tid. det finns det präster som kan trolla. gör detta att inget av spelen är mer realistiskt än det andra?

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Eons naturlagar är mer likt våra än alla fantasy-spel jag läst, alltså har du fel."

Ehm...nej? Det finns massor av fantasy-spel där naturlagarna är exakt som våra, och där magin fungerar som så att den bryter mot dem. Alltså är det i själva verket du själv som har fel. Dessutom är min pappa starkare än din, det är min spade, osv...

"gör detta att inget av spelen är mer realistiskt än det andra?"

Det handlar inte om det. Jag säger inte att Eons naturlagar är helt orealistiska för att det inte existerar en gråskala; jag säger det för att de helt enkelt är totalt orealistiska, oavsett hur bred den där skalan är. Eons magisystem blir inte mer realistiskt bara för att man författat X antal spaltmeter med påhittade förklaringar; nyckelordet här är "påhittade". Förklaringar finns, ja, men då de är helt fiktiva så tillför de inte ett smack i form av "realism".

Arvid

Warrior

Ehm...nej? Det finns massor av fantasy-spel där naturlagarna är exakt som våra, och där magin fungerar som så att den bryter mot dem. Alltså är det i själva verket du själv som har fel.

Jaha, jag förstår att du kan läsa mina tankar eller dylikt, eftersom du vet vilka spel jag läst.

Alltså är det i själva verket du själv som har fel. Dessutom är min pappa starkare än din, det är min spade, osv...

Du överreagerar. Du skrev bl.a Naturlagarna i Mundana är helt orealistiska, eftersom de inte ens är i närheten av att fungera som i verkligheten. De är i många fall i närheten av att fungera som i verkligheten, alltså har du fel i det påståendet.

Förklaringar finns, ja, men då de är helt fiktiva så tillför de inte ett smack i form av "realism".

Jo, en förklaring som stämmer bättre med vår värld är mer realistisk än en som inte gör det.