Nekromanti Lite missla frågor.

Magnus L

Hero
Re: Lite missle svar

Bumerang är också ett bra misslevapen skulle ja gissa..

eller honungskakor :gremwink:

Tänker på Tofsvipa i DFSH..

Krille

Super Moderator
Re: Mer om misslekrigare

• Det är bara diverse kampsportsnördar som
  • Även om man nu skulle vara en kampsportsnörd som fäktar med dolk så krävs räckvidd. Man behöver trots allt hålla fienden på såpass långt avstånd att han inte kan skada en. Och faktum är att en misslearm plus en dolklängd är kortare än en normal människoarm, vilket i princip innebär att man kan hålla en missla i håret utan att misslan kan göra några allvarligare skador på en.

Korpen

Hero

Eventuella undantag är antingen psykiskt eller fysiskt abnorma (dvs galna eller missformade).
Vilket för mina tankar till en liten episod med den enda missla som varit RP i vårat rollspelande. Den misslan var en riktigt trasig individ, som helt klart var galen. Han hade varit en märklig missla redan som barn, men det som drev honom över klyftan till galenskap var när ett gäng Alver åt upp hans familj, misslekött är nämnligen något av en delikatess bland Thism och sanari. Effekten av att höra alverna skratta medan de grillade hans ettåriga dotter levande blev att han inte kan ens se en alv utan att gå bärsärkargång. Det är ganska skrämmande med en söt liten missla som förvandlas till en ettrig fradgatuggande boll av hat. Kan nämnas att han slogs me ett vanligt stridsvärd (med 2h fattning).

Man Mountainman

Storsvagåret

Återigen, misslor saknar muskelstyrka och storlek för att fungera som krigare. Eventuella undantag är antingen psykiskt eller fysiskt abnorma (dvs galna eller missformade).

Det är ju lite synd att Eons regelsystem inte på något som helst vis emulerar dessa faktum, utan att det tvärtom finns en god mängd misslor i den övre änden av normalfördelningskurvan som skulle klara sig mycket bra i strid mot random svärdssvingande slusk.

Oh well, man kan inte få allt.

-BoNe-

Warrior

Ja har lämnat alla misslekrigar tankar.. Nu får ja missle gycklare eller missle trubadur tankar..

DOm kan ju vara stigfinnare också.. springa runt och visa kraggbarbarerna vart man ska gå..

Fahnen

Swordsman
...MISSLOR HAR INTE VAPEN...

Jag tror att herdemisslor har ett liten slunga så de kan försvara sina djur mot rovdjur och tiraker och troll (om sådant finns i trakterna). Ett litet stenskot kan få rovdjuret att låta bli djuret en stund så misslan hinner springa och hämta kraggbarbaren..... :gremwink:

Jag säger som Gontanius misslor har inte vapen, de behöver inte, Kragg skyddar dem.

Midar tycker misslor är för små och klena.

Fahnen

Swordsman
Re: Lite missle svar

Är inte misslor från Trollvinter?? Jag har för mig att det är så men jag kan ju ha fel....

Midar tycker misslor liknar småtroll.

Fahnen

Swordsman

Var det så att Alverna åt misslekött eller hade han fått för sig att det var så..... jag har lite svårt att tänka att alver äöter misslekött......
Det är Frakktirakernas uppgift.....

Midar håller för en gångs skull på alverna.

Korpen

Hero

Alver åt misslekött, det var inget som han missuppfattade. Alver är amoraliska när det gäller förhållandet till boskap (till vilka b.la misslor, en del människor och tirarker hör), så för en alv är det inte märkligare att äta sött och mört misslekött än det är att äta gris eller nötkött. Skälet till att det egentlige baraförkeommer på asharinaihalvön är att det finns för mycket folk på andra platser som klagar. När en grupp thism försöket skap boskapsfarmer i Drunok ledde det till stora stridigheter med den Drunokiska (läs vad jag vid tidigare tillfällen skrivit on Drunok) adeln, vilket från ett alvisk perspektiv var rent förräderi (de förstod inte alls varär någon skulle klaga), och från Drunoks sida en Dakk behaglig gärning att befria folk ur de Alvisk lägren, där de fann stor grillungnar och även rökhus för att på ett effektivt sätt avliva boskapen. Det var striderna mot alverna som startade ev civiliseringsprocess bland tirarkerna i södra Drunok.

Alvisk hälsning: höger arm sträckt framåt-uppåt-höger...

Fahnen

Swordsman
för vem?

För Midar.... Midar gillar stora och starka grejor typ Tiraker och Kragg....

Midar är inte Powergamer.

Fahnen

Swordsman
Ja skulle nog föredra en smidigt henea alv med båge än en tirak..
Ähh du har fått saker och ting om bakfoten.... först skapade gudarna tiraker och de vart så lyckade att de tänkte vi gör ett försök till... poff så fanns dvärgarna men då tänkte gudarna satan ett misslyckande. Vi gör ett försök till tänkte gudarna poff så fanns det människor och gudarna tänkte men va fan de här var ju ännu sämmre. Gudarna bestämde sig för ett sista försk poff så fans det alver, den här gången var gudarna så missnöjda att de beslöt att ge alverna spetsiga öron och depprition som varar en livstid....

Midar gillar tirakerna

-BoNe-

Warrior
ja svarar med ett högst moget svar: Tiraker är bajs..

Alver är fulländade. Tiraker glömdes bort på skapelsevägen så det är därför dom är så dåliga..

hehehe :gremtongue:

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Återigen, misslor saknar muskelstyrka och storlek för att fungera som krigare. Eventuella undantag är antingen psykiskt eller fysiskt abnorma (dvs galna eller missformade)."

Du glömde "samt misslor som är påhittade av wannabe-författare som aldrig har hört talas om att sätta sig in i det man skriver om".

Men med tanke på Blåbärs (eller Hallon eller Lingon eller vad hon nu hette) öde så bevisar ju det din tes...

Fahnen

Swordsman
Du har fel Väs..... öhh -BoNe-..... tirakerna är skapelsen krona.... för övrigt så är alver något att öva vapenarmen på...
Inse det uppenbara tirakerna är bäst.

MIdar gillar inte alver. Och tänker inte svara mera på dessa lönger om att alver är bättre än tiraker.

DAKRilla

Hero
Misslor är lika starka som Henéa, faktiskt.

"Misslor har inte muskulaturen för att dra en pilbåge som är tillräckligt stark för att dräpa någon."

Generaliserar eller överdriver du inte nu? Jag menar; -2 i styrka är inte särskilt ovanligt att man kan negera genom att slå lite halvbra vid skapandet av rollpersonen. Ett slag på 12-13 ger samma styrka som hos en normalstark människa och det är ju inte särskilt ovanligt att slå t.o.m. högre än 13. En missla med rent av 14 (genom ett slag på 16 alltså) i styrka borde inte vara sååå ovanligt (åtminstone inte bland rollpersoner) och det borde räcka för att låta en missla använda riktigt kraftiga bågar. Deras längd borde dock vara ett större problem både för att rymmas med bågen mot marken ordentligt samt att kunna dra strängen nog långt bak, eller nå. Därför är kanske ett armborst ett smartare val. Men att endast " fysiskt abnorma" misslor skulle ha möjlighet att använda vapen tycker jag inte stämmer, åtminstone inte enligt reglerna.

Dessutom så är väl Henéa rätt krigiska av sig trots att de är lika starka som misslor? Särskilt mycket längre är de inte heller. Och ändå kan de rent fysiskt sett mycket väl vara krigare. Att misslornas mentalitet sedan kan vara lite snäv när det kommer till våldsamheter är en annan sak.

Föresten; borde inte dvärgar också vara rätt underlägsna i strid tack vare att de är så otroligt korta? Eller har de exceptionellt långa armar? Både misslor och dvärgar (och kanske tosher och henéa också?) borde kanske få båda sina SI-värden sänkta med ett? Deras ringa kroppsvikter kanske också borde sänka deras grundskador? Kanske skulle vikt- och längdtabellerna behöva kompleteras med några (strids)modifikationer som inte simuleras av reglerna som det är nu? På så sätt skulle misslornas längd verkligen vara till nackdel i strid rent regelmässigt, samt att de inte skulle slå lika hårt som en lika stark människa, som faktiskt väger mer än dubbelt så mycket som misslan.

Något att tänka på till Eon 3, kanske?

DAKRilla

Hero

"Jag hoppas och tror att hela texten var ämnad som ett skämt... Eller?"

Jag tyckte det lät som något riktigt kul och intressant, och samtigigt fullständigt rimligt. Åtminstone är min bild av Thismalver fullständigt kompatibel med det som Korpen skriver. Dessutom påminner det om de ashärliga Chronopiska stadsalverna som äter Goblinhjärna och gör plodpudding av människoblod (som de dock fått genom donationer).

Fy fanken för skenheliga LotR-alver!