Nekromanti Lite missla frågor.

Kakan

Veteran
Re: Misslor är lika starka som Henéa, faktiskt.

om vi säger såhär: eon knäcker DoD när det gäller realism. totalt. men längre än så vill jag nog inte sträcka mig, eon innehåller alldeles för många regelmässiga och världsmässiga dummheter för att det ska få kallas realistiskt enligt mig.. notera dock att eon är det jag spelar mest och jag gillar det ganska mycket, men inte faan är det för realismens skull!
om jag ville spela något mer realistiskt skulle jag kunna skriva ut västmark, det är ju gratis för tusan =)

sen så får du gärna informera mig om hur ett magisystem kan vara mer eller mindre realistiskt? :gremwink:

(woops, jag hann inte först med magifrågan, never mind)

Kimon

Swordsman
Re: SI

Det som saknas IMHO är två saker:

1. Fokus på vapenlängdsskillnader.
Det borde vara lättare att öppna med en pik vs dolk än ett kortsvärd vs dolk. Nu räcker det med att ha det längre vapnet. Men jag skulle vilja se ytterligare bonus för att inneha det mycket längre vapnet. Så om jag öppnar med pik mot fi som använder dolk, så vill jag ha en än större möjlighet att få slå först. Den skall åtminstonde vara större än om jag öppnar med kortsvärd mot dolk.

2. Bättre upplösning.
Om man hade en högre upplösning än 0-7 så skulle man lättare kunna göra skillnad på dvärgar som slåss med spjut och trukher som slåss med spjut. Och på svärd och svärd. Jag måste säga att jag inte har någon bra koll på exakt hur viktigt det är att ha ett längre vapen, men jag inbillar mig att det är ganska viktigt.

Förslag
Vad sägs om att förbättra upplösningen för SI till 20, så att näve är 0-X (beroende på längd), stridshammare har ca 5, och piken runt 20-strecket. Armlängd kan lätt läggas till vapnets längd och på så sätt illustrera den långarmades fördel.
Nå, om man hade en sådan upplösning så skulle man kunna tänka sig att ge den differensen mellan två fienders SI som modifikation till VINIT-slag för den som har det längre vapnet.

Så om två kombattanter öppnar mot varandra där den ene har dolk (SI: 1) och den andre pik (SI: 20) så öppnar den pikbeväpnade med Ob3T6-19 under sin VINIT. Om det vore en trukh som hade dolken så hade han kanske effektivt SI: 6 (1 för dolk + 5 för armlängd).

Eller... det kanske blir för extremt?

Kakan

Veteran
Re: Mer om misslekrigare

Däremot så har de ungefär lika mycket skrupler om hur man kan behandla underlägsna raser som människor har om hur man ska behandla grisar och råttor. De ser helt enkelt inget större fel i att pina ijäl en missla en vad en männika tycker det är att tävla i att rycka huvudet av en levande höna (Svenskt 1600-tals nöje).

nu är ju fakiskt råttor och människor inte bara av olika ras, utan dessutom av olika art, samt de kan inte kommunicera med varandra, det är tveksamt om råttor kan kommunicera över huvud taget, det är tveksamt om råttor sakna sina döda, råttor ber inte om nåd på sina bara knän utan bara tittar oförstående på en osv, osv.. sen har människor inte några direkta spärrar när det gäller att skada, döda, och plåga andra människor (slaveriet, förintelsen, eller varför inte bara titta på nyheterna och se vad folk hittar på nuför tiden), dock så åt inte europeerna svarta, och nazisterna åt inte judar (trots att de ville utplåna hela judarnas existens och måste ha betraktat dessa som mindre värda än en daggmask), och så vitt jag vet har människor bara kanibaliserat på varandra i absoluta nödsituationer när det inte finns något annat, samt under rituella former när det gäller någon extremt hatad fiende (typ stammhövdingen över en stamm man legat i krig med i en generation eller två) så jag skulle vilja påstå att liknelsen haltar lite lätt på ena benet..

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Tack :gremsmile:.

*lägger till det with your name on it*

Uuuuhhh... ska jag skriva "av Kimon" eller har du ett riktigt namn? :gremcrazy:

Kimon

Swordsman

Uuuuhhh... ska jag skriva "av Kimon" eller har du ett riktigt namn?

Men... :gremgrin: (du har kollat profilen?)

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Heey! Det stod inte där då!

Din lömska profiländrare :gremshocked:.

(eller är jag verkligen helt blind? Nej... jag är helt säker på att det inte stod där då... hmm)

Arvid

Warrior

om vi säger såhär: eon knäcker DoD när det gäller realism. totalt. men längre än så vill jag nog inte sträcka mig, eon innehåller alldeles för många regelmässiga och världsmässiga dummheter för att det ska få kallas realistiskt enligt mig.. notera dock att eon är det jag spelar mest och jag gillar det ganska mycket, men inte faan är det för realismens skull!

Nå, allt beror ju på vad man relaterar till. enligt mina relateringar så skulle jag kalla det ett realistiskt rollspel. Det enda som verkligen känts orealistisk medan jag spelar är för övrigt då skadestystemet ställt till problem. demografin är visserligen knas, men inte svår att åtgärda. det är inte ens en anstränging, gångra med fem här och där..

sen så får du gärna informera mig om hur ett magisystem kan vara mer eller mindre realistiskt?

Nå, jag tycker att världen Mundana är realistiskt, vilket du säkert inte invänder mot. Trots det innehåller världen drakar, magikrater och dvärgar. Verkligt är det du talar om vilket inte är samma sak som realistiskt.

DAKRilla

Hero

"Hur som helst, vad tycker du låter mest vettigt: att utgå från normalfallet när jag beskriver misslekultur, eller från undantagen?"

Normalfallet, självklart. Men jag tycker man för det inte ska utesluta undantagen vilket det låter som ibland, utan att man kan förtydliga att det är genomsnittsmisslan och inte alla misslor. Exempelvis: "Normalt sett saknar Misslan den styrka som krävs för att spänna en båge" låter mycket trevligare. Att skriva att det inte går låter bara som att man vill krossa andras drömmar om att göra en krigarmissla när det faktiskt går, men är ovanligt, vilket självklart bör uppmärksammas.

Men i överlag är det förstoringen av -2 modifikationen på misslans styrka som jag tycker är förvirrande. Eller att siffran är 'underdriven'. Något av dem.

Arvid

Warrior
Re: Urgh...

Utan att ge mig in i nån meningslös diskussion för att utröna om Eon är realistiskt eller inte (det finns en fin tråd om ämnet på Rollspelsforumet as we speak) så måste jag ju fråga; vad exakt menar du när du säger att magireglerna skulle vara realistiska...? Magi är liksom per definition något ytterst orealistiskt...

Orealistiskt i vår värld, ja(inte helt korrekt visserligen, då vi inte vet vad det finns för naturlagar på andra ställen).
I Mundana, nej.
Ett land som Melorion skulle vara orealistisk i vår värld, liksom magin. ett land som Melorion är inte orealistisk i mundana, inte heller magi. Magi är inte verkligt, men ett magisystem kan ändå vara realistiskt

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Urgh...

Hate to break this to ya, but no. Det handlar om trovärdighet, inte om realism. Magisystemet i Eon kan kännas mer trovärdigt än om man bemästrade det genom att sälja gurkor, men det gör det inte mer realistiskt. Mundana är som bekant inte en värld som faktiskt existerar, så börjar man prata om hur någonting är i förhållande till den världen så handlar det inte om realism längre. Vilket iofs är lika bra det, med en upprepad hänvisning till tråden på rollspelsforumet, men likväl.

DAKRilla

Hero

Jo, men då viker man ju av lite från grundkonceptet med 3T6 per attribut vilket omöjliggör massor av smarta varianter för att slå fram värdena med. Fast det är ju klart att det fortfarande går att göra varianter, men de lär inte fungera lika bra.

Dock så stämmer ju inte -2 = 1T6, men det är ju inte så allvarligt. Misslorna borde vara svagare än -2 antar jag.

DAKRilla

Hero
Re: Det är din värld!

"Själv är jag nog ganska mycket mer hängiven NeoGames version av världen."

Finns det ens något officiellt som motsäger att alverna skulle bete sig så? Jag menar; knappast allt är ju beskrivet om Mundana och dess innevånare. Visserligen skulle just detta kanske vara en så pass stor grej så att NeoGames skulle ha skrivit något om den om de "kände till" den, så att säga. Men det strider knappast mot NeoGames-versionen skulle jag vilja påstå (om det inte är något jag missat att läsa då, alltså).

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: SI

Vad sägs om att förbättra upplösningen för SI till 20, så att näve är 0-X (beroende på längd), stridshammare har ca 5, och piken runt 20-strecket. Armlängd kan lätt läggas till vapnets längd och på så sätt illustrera den långarmades fördel.
Så om två kombattanter öppnar mot varandra där den ene har dolk (SI: 1) och den andre pik (SI: 20) så öppnar den pikbeväpnade med Ob3T6-19 under sin VINIT. Om det vore en trukh som hade dolken så hade han kanske effektivt SI: 6 (1 för dolk + 5 för armlängd).
Eller... det kanske blir för extremt?

Risken med för stora skillnader är att det blir för enkelt att invänta en öppning och därigenom få en tärningar enklare i samband med anfallet vilket i sin tur innebär att nästan var tredje anfall med pikar kommer att vara perfekta. Det gäller att finna någon form av balanserat intervall där man tjänar mer på större skillnader i vapenlängden än man för nuvarande gör men inte gör det för enkelt att få in en tidig träff utan att motståndaren kan göra något åt det. Och sedan bör - precis som du säger - armlängd spela in i förhållande till detta.

Nu tänker jag utan böcker i handen, men vad händer exempelvis om man dubblar vapnens första SI (så slipper man arbetet med att göra helt nya SI-värden) och drar av det från slaget mot vinit och ger ett bonus av exempelvis 1 för varje decimeter som en arm är längre än en halvmeter:
ob3T6 minus (0, 2, 4, 6, 8, 10 eller 14 plus (0+x)).

Fast samtidigt så får det inte bli så att man alltid lyckas med VINIT-slaget och aldrig kan få effekten av att två kombatanter under ett par korta ögonblick inte hittar något värt att slå mot alls. SI oförändrat men modifierat av armlängd plus ett per 25 centimeter över "standardarmen" och VINIT-slag med ob3T6 minus detta modifierade SI värde.

Trovärdighet kontra Abstraktion Vilket för oss över till den eviga frågan hur mycket krångligare blir det och vad vinner man på det? Vapenlängd kommer att spela in än mer och kompletteras av armlängd för att bilda "räckvidd" - vilket kanske är bra. Ytterliggare siffror att föra in i ekvationen - vilket kanske är... tja.

Minimoni

Homelander

Finns det ens något officiellt som motsäger att alverna skulle bete sig så?
Jo det gör det. Läs alvboken. den säger en del om att alver tycker att misslor är söta och att de inte har något mot dem. Låter det enligt dig som om misslor skulle vara något en alv skulle rekomendera som kulinarisk upplevelse? Skulle personligen inte tro det. Och ska man gå efter ditt resonemang gällande vad som står i modulerna och vad som inte står i modulerna så skulle lika gärna consaber ha utvecklat kärnvapen... Eller? Det står ju knappast uttryckligen att de inte gjort det.

Tzimisce

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh

alver tycker att misslor är söta och att de inte har något mot dem

Egentligen vill jag inte ta någons parti i den här diskussionen, men om alver tycker att misslor är söta och att de inte har någonting emot dem... så kan man faktiskt (om man nu vill) tolka det som om alver gillar misslor som en matupplevelse eftersom "söta" och "inte har någonting emot dem" också kan användas för mat, t.ex. "Jag har ingenting emot kyckling"... Men jag vill bara påpeka detta, inte ta någons parti (iaf inte förrän en vinnare har korats :gremsmirk:)

Minimoni

Homelander

Egentligen vill jag inte ta någons parti i den här diskussionen, men om alver tycker att misslor är söta och att de inte har någonting emot dem... så kan man faktiskt (om man nu vill) tolka det som om alver gillar misslor som en matupplevelse eftersom "söta" och "inte har någonting emot dem" också kan användas för mat, t.ex. "Jag har ingenting emot kyckling"... Men jag vill bara påpeka detta, inte ta någons parti (iaf inte förrän en vinnare har korats )
Jo så kan man se det... Om man verkligen anstränger sig. Men om det nu är så och NeoGames har för avsikt att vara konsekventa så tycker mer eller mindre alla Mundanas raser och folkslag att Misslor är den "sötaste" rätten man kan inmundiga. Uppenbarligen (baserat på den andra sidans tes) så är misslor så populära som mat att det snart inte finns några kvar. Kragg som alla vet är ju jätteglada i misslor. Att mätta kraggs stora kroppar borde inta vara så lätt. Var kragg lär ju äta flera misslor i månaden. Vilken tur att det bor kragg i Daggbacken!!! Nära sitt byte och allt. Dessutom så trivs misslorna aldelses utmärkt med att bo så nära sina jägare Kraggbarbarerna! Vilken tur att de söta misslorna är så dumma att de inte har något mot att bli en festmåltid!

Tzimisce

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh

Det var därför som jag la till "om man nu vill" inom paranteser, eftersom det kan tolkas så om man vill, men jag skulle nog inte ta det som att alla gillar att äta misslor (fast då skulle det iaf finnas en bra anledning till varför kraggbarbarer skyddar misslor, för att dom vill ha sin mat ifred :gremgrin:).

Minimoni

Homelander

Personligen bryr jag mig faktiskt inte om andra spelgrupper tycker och tror att mundanas alver äter misslor och våldför sig på katter eller vad det nu kan tänkas vara. Men att hävda att NeoGames version av Mundana skulle antyda att sådant pågår är för mig löjligt.

Tzimisce