Nekromanti Liten hemregel

Rising

Vila i frid
Ha ha! Det skulle kunna bli ett jätteroligt äventyr. (det borde vara lite "I Rosens Namn"-stämning på väktarnas tillhåll...

Extra roligt blir det förstås om förolämpningarna i boken är precis lika urålderliga som papperet det är skrivet på, och totalt oanvändbara i våra moderna (nåja) tider.

Kunde spelet läggas in som pusselbit i ett övergripande drama om "booksmart" vs "streetsmart", "pennan mot svärdet" och kanske också "ordens förgänglighet" (om man spinner vidare på min idé) så skulle äventyret kunna användas som diskussionsunderlag (ha ha, jag bara skojar!). Jag menar att det kunde bli ett klassiskt matinéäventyr med sensmoral och allt, vilket är precis så som jag vill spela Gondica!

/Rising

Weatherman

Hero
"I Rosens Namn"
I Rosen Namn, hihi!

"Extra roligt blir det förstås om förolämpningarna i boken är precis lika urålderliga som papperet det är skrivet på, och totalt oanvändbara i våra moderna (nåja) tider."
"Gutår. Där gav jag dig ditt banesår!"

"Jag menar att det kunde bli ett klassiskt matinéäventyr med sensmoral och allt, vilket är precis så som jag vill
spela Gondica!"

Din hjärna är mycket sjuk ;-)... Ordet matiné har en läskig klang - glada svenska långfilmer i s/v.
Kan någon (läs: Nightowl :) berätta vad ordet matiné egentligen betyder?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Rosen

Myrmidon
<I>Ordet matiné har en läskig klang - glada svenska långfilmer i s/v.</I>

Du har sett för lite glada amerikanska långfilmer i s/v hör jag. (-:

<I>Kan någon (läs: Nightowl :) berätta vad ordet matiné egentligen betyder?</I>

Jag är inte Nightowl, men... Ur SAOL:

<BLOCKQUOTE><TT>UTTAL: mat'iné

GENUS: r. (l. m.);
BÖJNING: best. -n l. -en; pl. -er.
FORMVARIANTER: ( förr äv. med fr. stavn.)

ETYMOLOGI: [av fr. matinée, morgon, förmiddag, förmiddagsföreställning; avledn. av matin, morgon, av lat. matutinus, tidig (se MATUTIN)]

BETYDELSE: (offentlig) konstnärlig underhållning (vanl. konsert l. teaterföreställning l. dans, sång, recitation o. d.) på förmiddagen l. (vanl.) efftermiddagen före (sen) middagstid; middagsföreställning. Operan gav matiné på söndagen. Han gick på matinén.</TT></BLOCKQUOTE>Tidig föreställning, helt enkelt. Förr i tiden brukade man visa nåt lättsamt på dagen och ha en huvudföreställning med nåt tyngre på kvällen.

--
Åke

Weatherman

Hero
Du har sett för lite glada amerikanska långfilmer i s/v hör jag. (-:
Antagligen. Och alldeles för mycket Disneymatinéer!

Tidig föreställning, helt enkelt. Förr i tiden brukade man visa nåt lättsamt på dagen och ha en huvudföreställning med nåt tyngre på kvällen
Borde jag ju ha fattat! Har ju för tusan läst franska i en evighet!

weatherman - som har sett Tarzan i s/v - Kommentar överflödig

------------------

Nightowl

Champion
Nightowl to the rescue - not!

Den sorts "matiné" man tänker på är gamla hurtiga äventyrsfilmer - Slaghöken, Kapten Blod, Zorros Märke... Persongestaltningen är melodrama, tempot är maxat, realismen är på lunch, och allt är jättekul. Det finns filmer med matinékänsla fortfarande - Indiana Jones-serien är det bästa exemplet, eftersom den avsiktligt gjordes för att likna gamla äventyrsfilmer - men det är tyvärr ont om dem nuförtiden.

Några bra Gondica-filmer, för övrigt:
*De Tre Musketörerna och De Fyra Musketörerna, bägge från 70-talet, med Richard Chamberlain och gänget. Sky den nyare skitfilmen (med Keith Sutherland et al) som pesten.
*D'Artagnans dotter - nyare fransk film som kan vara svår att få tag på.
*Hertigens Dotter - också fransk, kan hittas i välsorterade videobutiker.
*Cutthroat Island - modern action, inte riktig matiné, men bra ändå.
*Pirater, regisserad av Roman Polanski, med Walter Mattau som sjörövarhövding. En höjdare!
*Plunkett & Macleane. Egentligen en sorts gansterfilm i swashbuckling-miljö om två skurkar som "tar från de rika... punkt slut". Cool, och med flera Gondica-paralleller - en av hjältarna klassar gott som "mekanurg", t.ex.
*All gamla godingar med Errol Flynn och hans gelikar. Har nämnt Slaghöken och Kapten Blod, men man får inte glömma Röde Piraten heller.
*Alla gamla stop-motion-animerade fantasyfilmer av Ray Harryhausen - Jason och argonauterna, Sinbads äventyr, etc. Såhär skall det vara när man reser omkring på oceanerna - öar med dinosaurier och cykloper och undersköna trollkvinnor och levande skelett!
*Alla kinesiska fantasy/historiskaa-kung-fu-filmer (wuxia). The bride with white hair, Crouching tiger hidden dragon, The heroic legend of Fung Sai Yuk, osv. Fastän den är i modern miljö är också Big Trouble in Little China helt OK. Inspiration för Chu, förstås, och exempel på vad man kan göra om man har Virtus att spendera.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Rosen

Myrmidon
Rosen to the nånting

<I>Den sorts "matiné" man tänker på är gamla hurtiga äventyrsfilmer</I>

Bra sammanfattande ord, fö - Gondica är ett <B>hurtigt</B> spel. (-:

<I>*De Tre Musketörerna och De Fyra Musketörerna, bägge från 70-talet, med Richard Chamberlain och gänget. Sky den nyare skitfilmen (med Keith Sutherland et al) som pesten.</I>

Samt förstås de gamla svartvita musketörfilmerna - kan nog återfinnas på TCM emellanåt.

<I>*All gamla godingar med Errol Flynn och hans gelikar. Har nämnt Slaghöken och Kapten Blod, men man får inte glömma Röde Piraten heller.</I>

En annan gammelfilm med rätt känsla men helt annan miljö är 'Gunga Din' från 30-nånting med ett gäng swashbucklande engelska kolonialister (dock rätt tveksam som zagrosisk inspiration; indier är små svartmuskiga baddies i den).

<I>Såhär skall det vara när man reser omkring på oceanerna - öar med dinosaurier och cykloper och undersköna trollkvinnor och levande skelett!</I>

Undersköna aristosofiska stormästarinnor? (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Rosen to the nånting

"En annan gammelfilm med rätt känsla men helt annan miljö är 'Gunga Din' från 30-nånting med ett gäng swashbucklande engelska kolonialister (dock rätt tveksam som zagrosisk inspiration; indier är små svartmuskiga baddies i den)."
OK - "The Man Who Should Be King", från sent 70- eller tidigt 80-tal, med Michael Douglas och Sean Connery som likaledes äventyrliga kolonialister - men alls icke särskilt ädla, även om man får viss sympati för dem. Kanske bättre som inpiration - den utmålat iaf inte den indiska subkontinentens invånare som vildar eller skurkar. En gurkha-soldat har en cool biroll, och kommer med filmhistoriens coolaste replik:
(Anti-)hjältarna är på flykt från en (rättmätigt) uppretad folkmassa, och försöker få gurkhan att hoppa upp på en av deras hästar och fly med dem. Han skakar på huvudet åt sådan feghet och säger:
"Gurkhas not cavalry, sahib", drar sin kukri och stormar skrikande folkhopen ensam. Har alltid velat dö så... i ett rollspel förstås.

I verkligheten vill jag dö på långvården.

Nightowl

Såhär skall det vara när man reser omkring på oceanerna - öar med dinosaurier och cykloper och undersköna trollkvinnor och
levande skelett!

Undersköna aristosofiska stormästarinnor? (-:

Weatherman

Hero
Du glömde...

Du missade ett par godingar i din lista:

*Yellowbeard - Brutal och hutlöst rolig
*The Road to Eldorado - DreamWorks värsta flopp tillika den bästa film de gjort IMM
*Hook - Njae... Jag tar nog tillbaka den
*Long John Silver - s/v gammal film baserad på Skattkammarön
*Mupparna på skattkammarön - Den bästa av alla piratfilmer!

Kul med listor med inspirativa filmer... Om någon verkligen vill får denne gärna posta en lista med böcker som fångar Gondicas stämning.

Gondicamusik:
*Running Wild - mer behövs inte! ;-)

weatherman

------------------

Rosen

Myrmidon
Re: Du glömde...

<I>Gondicamusik:
*Running Wild - mer behövs inte! ;-)</I>

Inkluderar det de två första albumen, när deras image fortfarande var plankad från Judas Priest? (-:

Mer seriöst, vill man ha musik i bakgrunden när man lirar Gondica kan nog t.ex soundtracken till Indiana Jones-filmerna funka rätt bra.

--
Åke

Nightowl

Champion
Jag glömde...

..också
*Bleka Dödens Minut - har humor, action, pirater, underbara fäktscener, tom en mekanurg (ond) och en mystagog (ovillig att stå till tjänst, men ganska sjysst).

En boklista kommer; nämn "boktips" inom hörhåll för en bibliotekarie, så...

Nightowl, som aldrig använder musik när han SLar - som över huvud inte kan lyssna på musik och göra något som kräver tankeverksamhet samtidigt, stämning be damned!

Weatherman

Hero
Re: Du glömde...

"Inkluderar det de två första albumen, när deras image fortfarande var plankad från Judas Priest? (-:"
Självklart! Passar bra till äventyr med skräckstämning ;-)

"Mer seriöst, vill man ha musik i bakgrunden när man lirar Gondica kan nog t.ex soundtracken till Indiana Jones-filmerna funka rätt bra."
De flesta äventyrsfilmerna skulle nog fungera. Bellman har jag fått för mig skulle kunna användas vid glada tillfällen...

weatherman

------------------

Weatherman

Hero
OT

Bibliotekarie... Det ska ju jag bli när jag blir stor!

weatherman - längtar efter att få hyscha åt folk till höger och vänster ;-)

------------------

Weatherman

Hero
Liten modifiering

Nu har jag skrivit om den något så det blir klarare vad försvararen får för fördelar.
Är fortfarande intresserad av förslag på vad replikering+perfekt parering kan ge för fördel... Automatisk vinst av initiativ kankse (eller lite plus iaf.)?

weatherman

------------------

Kitzune

Swashbuckler
Re: OT

<I>"Bibliotekarie... Det ska ju jag bli när jag blir stor!"</I>

Läs modulen "Autumn people" till Changeling så blir du inte
lika sugen på det längre /images/icons/tongue.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Kitzune

Swashbuckler
Re: Springa Vilt

<I>Gondicamusik:
*Running Wild - mer behövs inte! ;-)</I>

I synnerhet "Black Hand Inn"-skivan.

"Gå på plankan din fördömda landskrabba!"

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Weatherman

Hero

Changeling? Det verkar vara ett sällsamt dåligt spel...
Fast nu är det väl inte det vi ska diskutera här...

weatherman

------------------

Nightowl

Champion

"Läs modulen "Autumn people" till Changeling så blir du inte
lika sugen på det längre"
ÄNNU en orsak att hata Changeling, spelet som suger mest av allt White Wolf någonsin gjort. Seriöst.

Nightowl

Weatherman

Hero
Re: Springa Vilt

Nu var jag ju inte så seriös i förslaget men men... :)
Men Black Hand Inn är definitivt deras bästa skiva. Men Under Jolly roger är bästa låten!

weatherman

------------------

Weatherman

Hero
WW [ot]

Gillar du World of Darkness i övrigt?
Har inte ett enda trevligt minne av det spelet...

weatherman - skeptisk

------------------

Nightowl

Champion
Re: WW [ot som fasiken]

*Vampire - verkar ganska OK, men som synts är jag ganska lack på folk som envisas med att det är ett skräckspel - Vampire spelar de flesta IMO för att vampyrer är coola, och jag håller inte med om just det, så det är inte min tekopp. (För att citera din Gud: "Sounds like a circle-jerk to me.")

*Werewolf: Däremot har jag en varulvs-fetisch (seriöst, sedan mellanstadiet), men det som stoppar mig ifrån att ha verkligt kul är den allvarliga Captain Planet-faktorn i spelet, med krafter som aktivt verkar för miljöförstöring istället för att bara vara resultatet av hänsynslösa människor. Å andra sidan finns det som får mig att ha verkligt kul, och det är Kenth Eriksson, min gamle Werewolf-SL. Om han inte bara bodde i Uppsala (suck)...

*Mage - ganska förtjust, men det finns ett par ständiga misstag som fick mig att överge spelet och sälja mina prylar (bara för att nyligen köpa Mage:Sorcerer's Crusade och börja samla på mig prylar till det). En hel del av dem har rättats till i senare upplagor, men M:tSC har på sistone drabbats av samma problem (se senaste modulen, som ignorerar inte bara den verkliga historien, utan också spelets egen "secret history"... *suc^k*) så det är antagligen inte över.

*Wraith - har inte en susning, men ett spel med egenskapen Angst måste antingen vara coolt eller uselt.

*Changeling - hata. Det finns ett par av spelets grundidéer (såsom de är skrivna i andra upplagans grundbok) som får mig att hata fanskapet. Det är möjligt att det blir bättre i någon av modulerna, men...

Dessutom är Changeling mer än något annat spel tydligt drabbat av Storyteller-systemet som är:
A, inte ett skit inriktat på Storytelling
B, förjävligt komplicerat för ett spelsystem som hela tiden råder dig att skippa reglerna om de blir för svåra.

Deras Starter Packs eller vad de heter är nästan angenäma. När jag spelleder M:tSC, kommer jag att använda en tweakad variant på Start-Up till Vampire.

Nightowl