Jag tänker inte diskutera dessa påstående med troberg, eftersom det snabbt skulle leda till att tråden låses.
OK, fair by me. Jag vill dock komplettera med min motivation till varför jag tror annorlunda, så får folk bestämma själv vad som funkar bäst i deras spelvärld.
De amerikanska förbanden i Sydkorea har nog tillräckligt med taktiska kärnvapen för att stoppa en nordkoreansk invasion.
Dels tror jag inte att man har kärnvapen stationerade där, dels är jag inte säker på att de kan/får avfyras utan order från Pentagon. I vilket fall så har striden reducerats till en klassisk "skjuta-först-duell". Den som först skickar iväg sina bomber vinner, och jag skulle gissa att vi talar om 1/3 chans att Nord vinner, 1/3 att Syd vinner och 1/3 att ingen av dem vinner.
En kinesisk invasion av Taiwan är ungefär lika svårgenomförd som Operation Overlord. Jag tvivlar på att de klarar av detta, utan ett försök kommer nog att misslyckas.
Jag tror inte det, av flera anledningar.
Dels hade tyskarna under overlord en hel kontinent bakom sig att dra stöd från och manövrera på. Det gick inte att rusha dem och ta över fort. När man väl landstigit på Taiwan så kan man rusha hela landet väldigt fort, och efter det så är effektivt motstånd väldigt svårt.
Dels har Kina en tillgång till manskap och militär utrustning som få kan matcha, definitivt inte Taiwan i alla fall. Kina kan slå dem på rent antal, speciellt om man är beredd på att ta förluster, något som traditionellt inte skrämt Kina. Om Kina satte in allt de har som flyter eller flyger (inom rimliga gränser naturligtvis) så skulle Taiwan behöva försvara hela sin kust och sitt inland samtidigt, något jag betvivlar att de kan.
I värsta fall hade det räckt att man hade tagit en fjärdedel av alla kineser och gett dem varsin klubba och talat om vilket håll de skulle simma åt...
Jag tror att Taiwans bästa strategi i den föreslagna världen är att ge upp och hoppas på en liknande särbehandling som Hong Kong fick, något de antagligen skulle fått eftersom Kina inte vill slakta gåsen som lägger guldägg.
Israel överlever. Det landet är svårare att krossa än vad de flesta tror. Deras kärnvapen står som sista garant för detta.
De har ett fyrtiotal kärnvapen (uppemot hundra enligt en del), inte på långa vägar när tillräckligt för att slå ut alla motståndare. Dessutom så har de sina främsta motståndare (Palestina, Syrien, Libanon, Egypten, Jordanien, Saudi, Irak) så nära inpå sig att kärnvapen blir opraktiska. Flera av deras motståndare som ligger längre bort (Tunisien, Libyen, Marocco) ligger i stället nära till andra länder som skulle bli mycket irriterade om härnvapen anvädes så nära dem.
Det är ett litet land. Från Palestina till medelhavet är det cirka 20 km, inte mer. Alla deras större städer ligger inom 50 km från gränsen. Landet är iofs bergigt, men också ganska kargt och erbjuder inte särskilt mycket skydd. Den stora mängden palestinier inom landet gör också att man i princip inte har några anläggningar som kan anses hemliga, åtminstone inte med avseende på positionen.
Till viss del har de terrängen på sin sida, det är inte lätt att gå in från Egypten och jordandalen/Wadi Araba är en effektiv gräns mot Jordanien (först ner där förlorar). Men, man har Palestina alldeles inpå sig, och även om Palestinas militära kapacitet hållits låg av konstanta attacker så skulle de kunna ge det andrum som behövs för att Jordanien skulle passera jordandalen och Wadi Araba, samt för att släppa in Egypten genom Ghaza. Libanon och Syrien har redan en ganska så fri infart, så de skulle klara sig själv. Med stöd av toppmodernt flyg från Saudi, Iran och de angränsande nationerna, flottenheter från Egypten och pengar från oljenationerna så skulle det vara över inom några dagar. Att man dessutom har en stor kontigent stridsvilliga palestineier innanför israels gränser som kan störa kommunikationer, transporter, militär personal och annat som är viktigt.
Även om kriget drar ut på tiden så kommer det inte att hjälpa israel. Deras ekonomi, till stor del baserad på turism och grönsaker, skulle inte kunna matcha de tunga oljestaterna som lätt utproducerar dem. Deras befolkning är cirka 6 miljoner. Det finns förorter till Kairo som har mer folk än så...
Religiös fanatism i all ära, men ibland så är oddsen bara för dåliga. De skulle falla som ett korthus.