Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har alltid haft som målsättning att göra tre rollspel. Ett fantasyspel, ett scifi-spel och ett "wild card". Mitt Wild card lutar tydligen åt att bli ett post apokalyptiskt mutantlir. Scifiprojektet ligger på is ända sedan Coriolis kom (som var mystiskt lik vad jag själv hade funderat över =). Tänkte börja spåna lite löst på fatansybiten däremot.
Jag grunnade lite spontant på ett väldigt "low key" fantasy med fokus på människor. Dvärgar och alver/älvor kommer kanske att finnas med men i så fall enbart som mystiska väsen i skogen tillsammans med trollen. Inte något som det är tänkt att man ska kunna ha som rollperson.
Överlag skulle jag vilja hålla ner antalet folkslag som inte är människor, väldigt mycket (DnD-syndromet som jag kallar det =) och just hålla det hela baserat på människor och kanske ett par olika kulturer istället, dock vill jag även här hålla nere mångfalden och fokusera på en mindre region.
Jag vill nog gärna ha med någon form av magi, antagligen med något slags religiöst fokus. Jag tror desutom att jag vill inkorporare magin i det dagliga livet på något sätt. Typ att alla kan rådfråga någon lyckoamulet de har och faktiskt få någon form av svar, eller kanske någon liten besvärjelse som låter dem få någon liten effekt så som att tända en eld eller så. Jag tänker mig dock att gemene man har en väldigt begränsad förmåga för sånt här och endast somliga individer kan uppnå högre mystiskt kunnande.
Jag vill hålla "världen" på en väldigt låg teknisk nivå så inga armborst, exempelvis, och kanske inte ens pilbågar. Men jag råkar gilla pilbågar så de kanske klarar sig kvar trots allt.
Jag hade tänkt att i bakgrunden ska det pågå någon form av krig, antagligen mot någon mänsklig gruppering, men så pass långt bort att regionen inte märker av det så mycket annat än enstaka skärmytslingar när små fiendepatruller lyckas tränga sig förbi befästningarna.
Där är lite preliminära tankar som jag tänkte att jag skulle sätta på pränt. Kommentera gärna om ni har några tankar eller funderingar.
En fundering vissa av er kanske genast ställer sig är "Vad gör man?" Svaret på det är just nu "Jag vet inte." Jag gillar generellt sett inte rollspel med allt för snäva inriktningar på spel, men om ni har några idéer sånt får ni gärna dela med er av dem.
Jag grunnade lite spontant på ett väldigt "low key" fantasy med fokus på människor. Dvärgar och alver/älvor kommer kanske att finnas med men i så fall enbart som mystiska väsen i skogen tillsammans med trollen. Inte något som det är tänkt att man ska kunna ha som rollperson.
Överlag skulle jag vilja hålla ner antalet folkslag som inte är människor, väldigt mycket (DnD-syndromet som jag kallar det =) och just hålla det hela baserat på människor och kanske ett par olika kulturer istället, dock vill jag även här hålla nere mångfalden och fokusera på en mindre region.
Jag vill nog gärna ha med någon form av magi, antagligen med något slags religiöst fokus. Jag tror desutom att jag vill inkorporare magin i det dagliga livet på något sätt. Typ att alla kan rådfråga någon lyckoamulet de har och faktiskt få någon form av svar, eller kanske någon liten besvärjelse som låter dem få någon liten effekt så som att tända en eld eller så. Jag tänker mig dock att gemene man har en väldigt begränsad förmåga för sånt här och endast somliga individer kan uppnå högre mystiskt kunnande.
Jag vill hålla "världen" på en väldigt låg teknisk nivå så inga armborst, exempelvis, och kanske inte ens pilbågar. Men jag råkar gilla pilbågar så de kanske klarar sig kvar trots allt.
Jag hade tänkt att i bakgrunden ska det pågå någon form av krig, antagligen mot någon mänsklig gruppering, men så pass långt bort att regionen inte märker av det så mycket annat än enstaka skärmytslingar när små fiendepatruller lyckas tränga sig förbi befästningarna.
Där är lite preliminära tankar som jag tänkte att jag skulle sätta på pränt. Kommentera gärna om ni har några tankar eller funderingar.
En fundering vissa av er kanske genast ställer sig är "Vad gör man?" Svaret på det är just nu "Jag vet inte." Jag gillar generellt sett inte rollspel med allt för snäva inriktningar på spel, men om ni har några idéer sånt får ni gärna dela med er av dem.