Nekromanti Ljungeld

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har alltid haft som målsättning att göra tre rollspel. Ett fantasyspel, ett scifi-spel och ett "wild card". Mitt Wild card lutar tydligen åt att bli ett post apokalyptiskt mutantlir. Scifiprojektet ligger på is ända sedan Coriolis kom (som var mystiskt lik vad jag själv hade funderat över =). Tänkte börja spåna lite löst på fatansybiten däremot.

Jag grunnade lite spontant på ett väldigt "low key" fantasy med fokus på människor. Dvärgar och alver/älvor kommer kanske att finnas med men i så fall enbart som mystiska väsen i skogen tillsammans med trollen. Inte något som det är tänkt att man ska kunna ha som rollperson.

Överlag skulle jag vilja hålla ner antalet folkslag som inte är människor, väldigt mycket (DnD-syndromet som jag kallar det =) och just hålla det hela baserat på människor och kanske ett par olika kulturer istället, dock vill jag även här hålla nere mångfalden och fokusera på en mindre region.

Jag vill nog gärna ha med någon form av magi, antagligen med något slags religiöst fokus. Jag tror desutom att jag vill inkorporare magin i det dagliga livet på något sätt. Typ att alla kan rådfråga någon lyckoamulet de har och faktiskt få någon form av svar, eller kanske någon liten besvärjelse som låter dem få någon liten effekt så som att tända en eld eller så. Jag tänker mig dock att gemene man har en väldigt begränsad förmåga för sånt här och endast somliga individer kan uppnå högre mystiskt kunnande.

Jag vill hålla "världen" på en väldigt låg teknisk nivå så inga armborst, exempelvis, och kanske inte ens pilbågar. Men jag råkar gilla pilbågar så de kanske klarar sig kvar trots allt.

Jag hade tänkt att i bakgrunden ska det pågå någon form av krig, antagligen mot någon mänsklig gruppering, men så pass långt bort att regionen inte märker av det så mycket annat än enstaka skärmytslingar när små fiendepatruller lyckas tränga sig förbi befästningarna.

Där är lite preliminära tankar som jag tänkte att jag skulle sätta på pränt. Kommentera gärna om ni har några tankar eller funderingar.

En fundering vissa av er kanske genast ställer sig är "Vad gör man?" Svaret på det är just nu "Jag vet inte." Jag gillar generellt sett inte rollspel med allt för snäva inriktningar på spel, men om ni har några idéer sånt får ni gärna dela med er av dem.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag ser hellre att det finns i alla fall en utpekad aktivitet för rollpersonerna (och man får vränga lite själv för att göra annat) än att det inte finns någon alls. Mest för att det ger mig ett perspektiv på spelet.

En värld utan plibågar? Skall det vara tidig stenålder i övrigt också, eller är det ett avsteg från den jordiska teknikutvecklingen?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
wilper said:
Jag ser hellre att det finns i alla fall en utpekad aktivitet för rollpersonerna (och man får vränga lite själv för att göra annat) än att det inte finns någon alls. Mest för att det ger mig ett perspektiv på spelet.
Mmmm det verkar vara många som känner så här. Får se om jag ger efter för dessa moderna, inskränkta speltankar eller om jag kör på brett och stort så som jag själv gillar =)

wilper said:
En värld utan plibågar? Skall det vara tidig stenålder i övrigt också, eller är det ett avsteg från den jordiska teknikutvecklingen?
Åh, på det stora hela kommer vi prata järnålder.

God45

#PrayersForBahakan
Om du bestämer dig för att inte ha med pilbågar har du cchansen att ha med en massa coola kastvapen som alldrig används annars :gremsmile: Du kan ha allt från chakrams till Atlatl till boomeranger

wilper

Rymdhamster said:
Får se om jag ger efter för dessa moderna, inskränkta speltankar eller om jag kör på brett och stort så som jag själv gillar =)
Pah, i ett spel där du kan göra allt kan du inte göra något.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
wilper said:
Rymdhamster said:
Får se om jag ger efter för dessa moderna, inskränkta speltankar eller om jag kör på brett och stort så som jag själv gillar =)
Pah, i ett spel där du kan göra allt kan du inte göra något.
Nja... JAG kan göra mycket, ni andra verkar inte vara lika lyckligt lottade =)

wilper

Coolt. Då kanske jag kan få presentera min nya spelvärld för dig. Jag har klurat länge på den, och tror att den skulle kunna passa dig och spelare som dig perfekt.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vad du vill.</div></div>

Coolt, inte sant? Allt finns där, allt som NI vill ha dvs. Inga tråkiga saker, allt är där och redo att utforska. Faktum är att det är den slutgiltiga spelvärlden, vi kan sluta diskutera spelvärldar och börja fokusera på det viktiga - reglerna. Spelvärldsgåtan är löst.

--

Inte?

Nå, skämt å sido. Alla spel innehåller begränsningar i någon form, det är det som gör dem intressanta. Även om du inte vill köra ner en specifik kampanj i halsen så om du kommer på någon medan du skriver på spelet i övrigt kan du ju slänga in den som ett exempel i ett appendix. Så att även om vi alla drar gränsen mellan för mycket och för lite styrning lite olika så öppnar du upp för fler att kunna uppskatta ditt spel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
wilper said:
Vad du vill.
Jättefånigt

wilper said:
Även om du inte vill köra ner en specifik kampanj i halsen så om du kommer på någon medan du skriver på spelet i övrigt kan du ju slänga in den som ett exempel i ett appendix.
Kampanjförslag? Jo, det ser jag nästan som en självklarhet.

cogitare

Swashbuckler
Jag gissar att "Ljungeld" är ditt namn. Ett mycket bra i så fall.

I övrigt har jag inte så mycket att tillägga just nu. Skall bli intressant att se vad du kommer på!

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Kan jag slänga in min gör som du hade tänkt eftersom det låter coolt och lyssna inte på Wilper? För då gör jag det här :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cogitare said:
Jag gissar att "Ljungeld" är ditt namn. Ett mycket bra i så fall.
Yepp, och tack! Jag gillade klangen av det. Tänkte försöka få in både ljung och blixtar som en stark del av "världen". Får se hur det går =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Kan jag slänga in min gör som du hade tänkt eftersom det låter coolt och lyssna inte på Wilper? För då gör jag det här :gremsmile:
Haha, tack! Men jag ska nog ändå ha vad Wilper sa i bakhuvudet. Kanske kan jag när jag malt runt det tillräckligt länge få ut något användbart av det =)

Iskaral

Swordsman
Pluspoäng för fokus på människor!

Är inte människor nomader i en sådan här setting? Då kan man dra runt med sin stam på den årliga vandringen och så händer saker längs vägen. Till exempel kan sommarlägerstället vara ockuperat av andra. Ska man ta upp strid, förhandla eller försöka hitta något nytt ställe.

En annan idé: Mammutjakten går dåligt. Var är de där bestarna egentligen. Stammens schaman skickar ur rollpersonerna för att leta rätt på dem eller för att på något sätt blidka mammutarnas totem/ande. Om magi är med i spelet kan en annan stams schaman ha lett mammutarna bort från deras vanliga vandringsled.

Vad tycker du? Jag har nog fler idéer också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag hade i och för sig inte tänkt ha nomader som huvudfokus, utan snarare en mindre nomadisk folkgrupp lite i utkanten. Men det är ju roligt som en kampanjidé så det är helt klart användbart!

Iskaral

Swordsman
En man vid namn Jondalar kommer till byn med sin kvinna Ayla som har växt upp bland ett mindre utvecklat människofolk. De har med sig den revolutionerande uppfinningen spjutkastaren och de har ingående beskrivet sex.

Nej, men Auels serie kanske har en del bra material om man orkar ta sig igenom den. Jag har bara läst en.