"Jag kan tänka mig tvärtom också - ett samhälle med alviskt inflytande skulle antagligen vara oerhört konservativt."
Aha! Nu tänkte du tokigt, du antog att vad som skulle vara konservativt för alver vore samma sak som för oss människor! Ok, i många fall skulle de nog stämma skrämmande bra överrens (åsikter/fördomar om utlänningar och människor med andra religioner/kulturer och från andra sociala klasser, tex) Men jag menar att alver förmodligen inte skulle ha levt i ett patriarkalt samhälle någonsin!
Tänk efter nu; vi människor får en könsskillnad i och med att man börjar bruka jorden. Det kräver fysiskt hårt arbete och kvinnan får nu en roll i hemmet där hon bl.a. sätts att pyssla om sin make.
Jag menar att det här i sig inte är ett orättvist samhälle, de delar ju ändå på arbetsbördan. Men i och med industrialismens intåg kan plötsligt maskiner göra det fysiskt tunga arbetet, och kvinnorna drivs ut på arbetsmarknaden och ställs vid maskiner, de också.
MEN (!)- mannen förväntar sig FORTFARANDE bli ompysslad och att kunna avsäga sig en massa ansvar i hemmet (matlagning, tvätt och diskning, m.m.), trots att han inte längre har rätt till detta. De har ju faktiskt lika utmattande jobb båda två, numera...
Ur alvperspektiv är det svårt att tänka sig en sådan utveckling. Är verkligen alvmannen så värst mycket fysiskt starkare än alvkvinnan till att börja med? Näe, jag tror inte att alver skulle ha samma traditioner i hemmet som oss människor. När man väl börjar leva i samhällen med alver och människor sida vid sida, då skulle människokvinnorna direkt vid industrialismens början bli starka femenistiska aktörer i fackrörelser och liknande. Det är min fasta övertygelse.
Men det här ÄR svåra frågor. Jag gör ett rollspel just nu med alver och fauner och liknande under hippie-eran på 60-70-talet i en paralellvärld till vår egen. Då måste jag plötsligt tänka "Hitler? Skulle han ha startat ett puttigt RASkrig och skylla på judar, om han hade haft helt andra ARTER att skylla på, rent utav omänskliga varelser?" Jag fick skriva om historien och skicka alver och svartfolk till gaskamrarna. Då kan man börja tänka på hur det skulle påverka världen idag, framförallt den judiska världen, som plötsligt inte fick utplånas av galna nazister. Hur skulle det påverka israel/palestina?
Svåra frågor, som sagt...
/Rising
"Time flies like an arrow, but fruit flies like a banana."-Groucho Marx