Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

.113

Swashbuckler
Empiricus;n249247 said:
Jag tror jag skall ta och sparka ut en boll som ni kan suga på:

Det är jag som är väktaren, och jag skyddade mig själv.

Vad fasen avslöjar du allt det för Empis?! Jo, för att det med tanke på spelupplägget är lägligt för mig att kliva fram och droppa roll så det skakas om lite. Och för att så fort jag kliver fram så vet Ulvarna vem jag skyddade eftersom jag inte dog. Sparar jag det en runda till så är risken stor att min hemlighet dör med mig, och då har byn ingen nytta av det. Om inte Ulvarna köpt sönder väktarförmågan så har jag fortfarande förmågan att vakta mig själv denna runda också, och då finns det ingen som Ulvarna vet att jag inte kan vakta.

Alternativet att ulvarna är 4 och har valt bort nattmord finns inte helt på min världsbild, jag tror inte att Mäster Ulv skulle valt så utan velat haft nattmord.
En sak jag undrar över är då varför team Ulv skulle vilja nattmörda mig, när det finns bättre spelare i spel?

Alternativ 1: Jag var inne på något under runda 1 och ulvarna vill ha bort mig för det. Då är Halo77 och Basse toppscum.
Alternativ 2: Jag var inte väldigt misstänkt runda 1, och inte toppspelare, så jag var ett säkert nattmord.

Nu under runda 2 så vet ju ulvarna (om de har nattmord) att jag inte dog, hur påverkar det då deras spel? De vet ju att det kommer komma fram att jag blev skyddad, kommer de då våga driva case mot mig ändå eller hålla fingrarna ifrån mig för att inte få stänk på sig av association.
Intressant.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Har vi någon mer som vill claima väktare?
Har vi någon som tror på 4 ulvar?
Har vi någon som tror att ulvarna skippat att nattmörda?
Har vi någon som tror att vi inte har någon väktare och Empis ulv-claimar?

Jag skrev ju typ precis vår Väktare är kung!

Måste så klart smälta det här och förlika mig med att jag har läst Empis dåligt. Det öppnar ju dörrar för oss inför framtiden nu när vi har den här informationen.

Synd för min del att det var Empis som var den kungliga väktaren ty det är just han som jag ser som Mäster Ulv... Nu kommer nojjan kicka in. Fnuk. Dock är jag mer gubbig nu för tiden och tror inte riktigt lika hårt på superulvar med en superplan.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jocke skriver

"Det står mellan Halo och Rasmus och hänger. Ett gäng är obestämda och kan rösta hursom happsom. 113 drar igång ett sista minuten drev mot mig, och flyttar då sin röst från Halo som där går ner från att ha nån möjlighet att bli utröstad. "Synd att jag inte kunde rädda dig, rasmus" skriver 113 när r2 börjar. Det hade ju bara vart att säga "rösta på halo allesammans!" så var oddsen i alla fall större att det skulle lyckas. Att ens antyda att det handlade om ett försök att rädda rasmus är typ det ulvigaste som hänt den här rundan"

Lyfter det som intressant då jag måste hitta en ny Mäster Ulv. Har just nu inte tid men det kittlar lite och det måste jag forska och spekulera i.

.113

Swashbuckler
Tja jag tänker så här, om ingen dör av nattmord inom två dar måste vi döda empis.

Jag tror absolut att det kan finnas fyra ulvar, och hade jag varit mästerulven och haft med Vimes I spel hade jag säkert valt Vimes Kk och Jocke (jag har ju ingen koll på mukwa LJS och Vico tex så hade ingen aning om de var bra eller inte). Sen hade vi rensat byn. Ingen hade haft en chans. 4 röster e apmycket och få ulvar vågar rösta ihop så ingen hade väntat sig det.

Men vi ser ju

Empiricus

Hero
.113;n249252 said:
Tja jag tänker så här, om ingen dör av nattmord inom två dar måste vi döda empis.

Jag tror absolut att det kan finnas fyra ulvar, och hade jag varit mästerulven och haft med Vimes I spel hade jag säkert valt Vimes Kk och Jocke (jag har ju ingen koll på mukwa LJS och Vico tex så hade ingen aning om de var bra eller inte). Sen hade vi rensat byn. Ingen hade haft en chans. 4 röster e apmycket och få ulvar vågar rösta ihop så ingen hade väntat sig det.

Men vi ser ju

Hur tänker du med det första? Har ulvarna då valt att inte köpa nattmord, inte vara fyra stycken, utan istället vara färre samt köpa bort väktaren?

Sodivra

Champion
Empiricus;n249247 said:
Jag tror jag skall ta och sparka ut en boll som ni kan suga på:

Det är jag som är väktaren, och jag skyddade mig själv.

Vad fasen avslöjar du allt det för Empis?! Jo, för att det med tanke på spelupplägget är lägligt för mig att kliva fram och droppa roll så det skakas om lite. Och för att så fort jag kliver fram så vet Ulvarna vem jag skyddade eftersom jag inte dog. Sparar jag det en runda till så är risken stor att min hemlighet dör med mig, och då har byn ingen nytta av det. Om inte Ulvarna köpt sönder väktarförmågan så har jag fortfarande förmågan att vakta mig själv denna runda också, och då finns det ingen som Ulvarna vet att jag inte kan vakta.

Alternativet att ulvarna är 4 och har valt bort nattmord finns inte helt på min världsbild, jag tror inte att Mäster Ulv skulle valt så utan velat haft nattmord.
En sak jag undrar över är då varför team Ulv skulle vilja nattmörda mig, när det finns bättre spelare i spel?

Alternativ 1: Jag var inne på något under runda 1 och ulvarna vill ha bort mig för det. Då är Halo77 och Basse toppscum.
Alternativ 2: Jag var inte väldigt misstänkt runda 1, och inte toppspelare, så jag var ett säkert nattmord.

Nu under runda 2 så vet ju ulvarna (om de har nattmord) att jag inte dog, hur påverkar det då deras spel? De vet ju att det kommer komma fram att jag blev skyddad, kommer de då våga driva case mot mig ändå eller hålla fingrarna ifrån mig för att inte få stänk på sig av association.
Empiricus kan betraktas som helgrön om ingen annan claimar väktare. Mäster Ulv har inte råd att köpa bort väktaren om hen inte väljer:

A) två ulvar utan nattmord (urdumt att köpa bort väktaren utan nattmord) eller
B) ensam ulv med nattmord (vansinne)

Såvida inte Rasmus var väktare, men det hade vi kanske sett när han åkte ut? Det var länge sen jag spelade varulvsspel. Hursomhelst hade det varit otroligt risky att claima väktare och hoppats att Rasmus var väktaren.

Dessutom är timingen byboig, Empiricus claimar när byn har kört fast, inte när han har press på sig att åka ut.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Arvidos.

Givet så får vi inte reda på om Rasmus va väktare av Vimes. Bybo eller Ulv får vi reda på.

Sen bygger ju en Väktare Rasmus på en väldans massa superulvande av ulvarna. Empis är då super ulv. Ulvarna har inte valt nattmord eller aktivt hoppat över nattmord. Nä, det finns väl inget som talar för att Rasmus va väktare.

.113

Swashbuckler
Konrad Konvalj;n249251 said:
Jocke skriver

"Det står mellan Halo och Rasmus och hänger. Ett gäng är obestämda och kan rösta hursom happsom. 113 drar igång ett sista minuten drev mot mig, och flyttar då sin röst från Halo som där går ner från att ha nån möjlighet att bli utröstad. "Synd att jag inte kunde rädda dig, rasmus" skriver 113 när r2 börjar. Det hade ju bara vart att säga "rösta på halo allesammans!" så var oddsen i alla fall större att det skulle lyckas. Att ens antyda att det handlade om ett försök att rädda rasmus är typ det ulvigaste som hänt den här rundan"

Lyfter det som intressant då jag måste hitta en ny Mäster Ulv. Har just nu inte tid men det kittlar lite och det måste jag forska och spekulera i.
Jag ansåg ju dock att halo oxå var bybo så att rösta på honom hade inte varit någon bra idé. Bara om jag ville rädda min ulvkompis Rasmus vilket uppenbarligen Inte var fallet.

Halo77

Veteran
LJSLarsson;n249242 said:
Nu lägger du ord i munnen på mig igen.

Jag har aldrig sagt "ulvar aldrig tjänar på att byta mellan gröna spelare". Detta är vad jag skrev:

"Svårt att föreställa sig" och "aldrig tjänar på" är helt två olika saker.

Det är andra gången du vill få byn att tro att jag har åsikter som jag inte har. Visst, förra gången kunde man påstå att du hade indirekt semantiskt rätt, men det var ändå svagt.

Är du bybo som läser mig fel eller varulv som vill svartmåla mig?
LJSLarsson;n249242 said:
Mina tankar om 113s påhopp på Jocke:

Det ser ut som att Rasmus skall åka ur, och i sista stund försöker 113 få folk att rösta på Jocke istället, bland annat för att 113 tyckte att det verkade skumt att inga ulvar försökte någonting och att därför alla i dreven var gröna.

Att göra något sådant här som ulv (särskilt när det visade sig att Rasmus faktiskt var grön) har jag svårt att föreställa mig - det skulle krävas extremt mycket is i magen. Detta ger 113 gröna poäng för mig.

Xyas sitter hela spelet och säger att han inte vill rösta på någon av kandidaterna eftersom ingen verkar ulvig. Att han sedan hoppar på 113s drev mot Jocke kan väl verka okej med det i åtanke. Men att sedan hoppa tillbaka till Rasmus - en spelare xyas har sagt att han ser som grön - när han istället kunde få en spelare som han inte hade en åsikt om? Det ger röda poäng.

Om Jocke röstas ut - och visar sig vara röd - ser det inte bra ut för xyas i framtiden. Skulle Jocke visa sig vara grön så försvinner lite av 113s gröna glans (bara lite eftersom det fortfarande satte obehagligt mycket ljus på honom, vilket ulvar gärna undviker), och lite av det röda försvinner från xyas. Ingen ulv har glädje av att hoppa mellan två gröna drev i sista minuten.

Så du undviker inte bara att svara på mina motargument på ditt sista utatalande. Du försöker också bruna ner mig i genom att visa på andra citat från SAMMA INLÄGG som inte har med saken att göra!?

.113

Swashbuckler
Empiricus;n249253 said:
Hur tänker du med det första? Har ulvarna då valt att inte köpa nattmord, inte vara fyra stycken, utan istället vara färre samt köpa bort väktaren?
Det kan lika gärna vara två ulvar, iskallt men möjligt. Alla har inte sagt något än så vi ser väl om någon motclaimar.

Det lutar åt att du är bybo och väktare ja men å Andra sidan, Skippa nattmord samt ta bort väktaren = "100% bybostatus" på en ulv. Det e ganska bra spel :) kräver nästan något fuffens med siaren för poängen som blir över.

Nu e jag på festivalen här så borta några timmar.

Basenanji

Postd20modernist
Oooh! Vilken lördagskaramell till kaffet!

Okej, Occams rakkniv säger väl att Empiricus är grön. Andra saker som talar för det är att Rasmus honungsfälle-lir inte är rimligt om han var väktare. En väktare spelar oftast försiktigt.

En giftig mekanik får ulvarna om de väljer "Ingen väktare, 2p" för att sedan claima väktare. Ett sånt här bygge skulle kunn vara möjligt:

Ulv 1p
Ulv #2 2p
Ingen väktare 2p
Galen siare 1 p

Det är crazy. Inte alls Occam. Men kanske ett bra alternativ för att behålla en ulv länge i spel (den claimande väktaren) och man får dessutom en rörig by med allt konstigt siande. Men det blir många rundor dock.

----

Nej, jag lutar åt att vi har en grön Empiricus trots allt.

Sodivra

Champion
.113;n249261 said:
Det lutar åt att du är bybo och väktare ja men å Andra sidan, Skippa nattmord samt ta bort väktaren = "100% bybostatus" på en ulv. Det e ganska bra spel :) kräver nästan något fuffens med siaren för poängen som blir över.
Välja bort att få mörda en bybo/natt, för att istället skaffa ett alibi till en enda ulv? Nä, det tycker jag inte är bra spel. Mycket smartare att plocka bort och claima siaren isf.

Halo77

Veteran
LJS Larsson jag vill ha svar från dig varför du högst mevetet(för jag kan inte se det på nåt annat vis) försöker bruna ner mig och varför du undviker mitt motargument i frågan.

Inlägg 30,79,91,136,137,149 för alla bybor som är intresserad av att analysera detta.

Konrad Konvalj

Myrmidon
.113;n249259 said:
Jag ansåg ju dock att halo oxå var bybo så att rösta på honom hade inte varit någon bra idé. Bara om jag ville rädda min ulvkompis Rasmus vilket uppenbarligen Inte var fallet.
Hur mycket grön du än tyckte Halo var så ger det ju inte mig någonting. Jag vet inte färgen på Halo och ni båda kan vara ulvar.

Jag tror han är nybörjarbybo men det hjälper ju inte förens vi fått facit. Just nu är alla utom Empis ulvar i min hjärna.

Larsson och Basse är mer på den gröna sidan baserat på hur jag tycker de har spelat.

Lukas

Mannen i Gult
Jag håller med andra om att Empi borde vara grön.
Hur som helst ser jag att det är jättedåligt att byn är så här splittrad i sin röstning, det gör att ulvarna lätt kan kontrollera resultatet.

Jag som just nu är lite lost (som sagt får jag först full tillgång till internet på söndag igen), så tänker jag åtminstone föröska hålla byn enig.

Så jag lägger min röst på den med flest röster nu, utan att jag egnkligen hat någon stark känn på hen alls.
Röst:mukwa

Drilla honom ordentligt ifrån mig, så att jag på söndag kan ta en ordentlig ställning till om jag tycker mukwa ska ryka eller inte

Sodivra

Champion
Halo77;n249260 said:
Så du undviker inte bara att svara på mina motargument på ditt sista utatalande. Du försöker också bruna ner mig i genom att visa på andra citat från SAMMA INLÄGG som inte har med saken att göra!?

Halo, jag läser LJSLarsson inlägg och det citerade inlägget, och jag fattar inte din kritik här?

Sodivra

Champion
Röstsammanställning:

Mukwa (4)
LJS, .113, Sodivra, Vicotnik
Halo77 (2) Xyas, Empiricus
KK (2) Lukas, Basenanji
.113 (2) Mukwa, .113
Xyas (1) Halo77

Mukwa, har du något att komma med?

Halo77

Veteran
Spännande med väktargrejen. Skulle säga att om ingen annan claimar väktarrollen så grönar det Empiricus. Då ligger Jocke, Xyas och LJS i topp i min bok. Såvida inte Jocke visar sig vara grön för då tror jag att LJS, Xyas och Sovidra spelat ett väldigt högt spel. Vicotnic och Lukas då, som jag hade fullt upp med att misstänka R1? De känns mer grönröda än röda nu när dammet lagt sig. Mest eftersom det dykt upp större misstankar.

Jag tror fortfarande inte att ulvarna har valt bort nattmordet. Min gissning är 2 ulvar, nattmord och trasig väktare eller galen siare. Kanske miller.

Min röst ligger kvar på Xyas för att det känns mest rätt. Vet att Basse gärna vill att vi ska rösta på 2 till 3 spelare men jag känner inte att jag kan rösta på någon som jag tror är grön?

Halo77

Veteran
Sodivra;n249273 said:
Halo, jag läser LJSLarsson inlägg och det citerade inlägget, och jag fattar inte din kritik här?
Att jag kritiserar LJSLarsson för att han säger att jag försöker lägga orden i munnen på honom när jag inte gör det?

Lukas

Mannen i Gult
Sodivra;n249274 said:
Röstsammanställning:

Mukwa (4)
LJS, .113, Sodivra, Vicotnik
Halo77 (2) Xyas, Empiricus
KK (2) Lukas, Basenanji
.113 (2) Mukwa, .113
Xyas (1) Halo77

Mukwa, har du något att komma med?
Du missade att jag flyttat min röst