@zo0ok Bara för att synliggöra hur olika vi kan vara inom den här hobbyn: Egna mål, drivkrafter och att dessa inte dikteras av kommande 1-2 äventyren utan att de får komma från mig som individ, ofta kanske som ett omdöme om saker som ondska, orättvisa, hur jag vill att en spelvärld ska vara annorlunda. Ex. spelade vi Under Hollow Hill för ett tag sen, vår cirkus kom till en vättestad invid bitterforsen, våra karaktärer gjorde en massa saker, undersökte området, lirkade för att få reda på vad för föreställning vättarna förväntade sig, min karaktär blev charmad av/och charmade en kvinna som visade sig vara bitterforsens dotter, floden personifierad, hittade en person som bakade paj innehållande människotårar från en tillfångatagen människa fastkedjad i pajbagarens matvagn, vi fritog människan och stal receptet och höll en jävla föreställning som gjorde succé! Att frita den här människan kom inte med något uppdrag eller liknande, det bara fanns där (en fantastisk god paj vad har de i den som gör den så magiskt god?!?!), en sak vi kanske tyckte var rätt att göra eller som en möjlighet för oss att baka underbar paj och sälja under vår nästa föreställning? Det har vi inte riktigt bestämt än och jag tror att min karaktär Cold Eddie och
@Nässe s karaktär Julian Payne kanske inte riktigt har samma bild av varför och hoppas vi får se det när vi nästa gång ska sätta upp en föreställning där vi blev inbjudna till flodens dotters boning (slott?) för att ha en föreställning där på hennes födelsedag (kanske minns fel här och var något annat, men minns det som storslaget, eller så var jag bara för charmad av henne). Men, min poäng är att allt det här skapar mening för mig i att det är öppet, det var mål vi hade i spel, inte uttalat, utan som infall (att rädda den tillfångatagna pojken och sno receptet) eller som mer planerat (hitta vad vättarna önskade för typ av föreställning).
Annat exempel är vad vi spelar just nu. Runequest 2. Mitt upplägg för det har helt saknat mål. Det är en öppen situation, karaktärerna har ramlat in i den och de har valt vilka vägar att ta, sure det är lite upplagt som att det finns ett mysterium eller en hotbild, men jag har inget svar på hur saker ska lösas, jag har inget intresse av att något löses, ingen boss, ingen slutscen, jag spelar SLPs och följer karaktärerna och deras egna mål och den väg de tar är vad vi följer. Det intressanta är att när vi spelat så känns det som att det är så givet att det är så saker ska spelas ut, men när jag tittar på mina förberedelser och tänker hur jag kanske skulle agerat så ser jag drösvis med andra vägar det här skulle kunna ha tagit och hur mycket som helt varit spelarnas och karaktärernas mål, SLPs reaktioner och motreaktioner, rollpersonernas val, tärningarnas utfall, etc.
Och detta är för mig exakt varför jag spelar rollspel. Det är nog rent av det som gör rollspel till rollspel för mig.