Det är väl inte alls givet? Spelen måste vara designade så att du möter och besegrar en boss tillräckligt ofta med tillräckligt motstånd med tillräcklig belöning för att det ska funka. Att bara möta och besegra en boss räcker ju inte.
Och då är frågan, är det vad XP gör?
Nej, att besegra en boss räcker kanske inte, men det var väl inte det jag pratade om heller, utan om de nya miljöer som öppnas och de nya storyelement som man får tillgång till efter att man besegrat bossen. Dessa är belönande (Givetvis inte
automatiskt belönande, det är det väl inget som är; men det är i alla fall belönande försåvitt, och på grund av att, det är kul). Det är en del av belöningsloopen hos spelet.
Du skrev:
Det handlar mer om pacing och story arc. Hjältens resa. Att dela upp resan i flera mål och få XP för detta
Jag tolkade dig (kanske felaktigt?) som att du menade att XP fyller funktionen av att driva storyn framåt och introducera så att säga nya kapitel i rollpersonens berättelse.
Och detta, att uppleva att det händer nya saker, att nya delar av berättelsen blottläggs, att se sin rollperson växa i kompetens och betydelse, det är väl belönande?