Jag spelleder just nu
Undergångens arvtagare - en megakampanj - och rollpersonerna där har personliga livsmål. Jag förändrar kampanjen så att den passar bättre till deras livsmål. När jag skriver äventyr i förväg utgår jag alltid från spelarnas livsmål, därför kan jag egentligen inte publicera några egna äventyr eftersom de är så anpassade till min spelgrupps rollpersoner.
Så jag ser inte det här "antingen eller"-extremerna som du försöker måla upp. För jag krokar i livsmålen i vad jag hittar på för att få saker mer intressanta för spelarna, vilket i sin tur skapar en högre grad av agens hos dem.
...för spelarna ska alltid vara drivande, oavsett hur linjära mina äventyr är.
Min antingen-eller-tavla beror på att jag har svårt att se att det är svårt för en spelare att sätta upp mål (som då inte är uppenbara ifrån äventyret såsom "hitta automathuvudet och slutför uppdraget") som har rimlig chans att slutföras inom ett par spelmöten. Jag hade
en rollperson till Mutant som hade till livsmål att återupprätta sin ätts ära. Det gav honom en orsak till att ge sig ut och äventyra (bland annat spela
Pirit, den innersta kretsen) men det var ju ett långsiktigt mål som sträckte sig över hela kampanjen (tyvärr gjorde aldrig SL något av det men det är en annan historia). Om jag skulle bryta ned det till delmål hade det krävt att jag hade fått veta mer om vilka äventyr som komma skulle och vad de skulle gå ut på. Jag hade kunnat dra slutsaten att "Pirits ledning vill bryta sig loss ur Pyri, de måste likvideras" och börjat jobba på det. Lite jobbigt då om det äventyr som SL har planerat går ut på att vi skall iväg och leta motormarodörer, rollpersonens motiv att då ge sig ut på slätten blir lätt krystat. Jag hade då behövt veta att "nästa äventyr går ut på att leta efter en del till en automat och ge er i kast med motormarodörer" för att kunna definiera ett passande mål. Det
kan förstöra en del överraskningsmoment i ett äventyr.
Mål kräver, som jag förstår det, att spelarna och spelledaren meta-samarbetar för att kunna definiera mål som går att uppfylla och som ligger i linje med äventyren – samtidigt som äventyren behöver anpassas.
På sätt och vis ger du mig ett halv rätt: du säger själv att du anpassar kampanjen till rollpersonernas livsmål. Hade du kunnat spelleda kampanjen
utan att göra anpassningar och ändå låta spelarna definiera mål (som ligger i linje med sina livsmål) som de uppfyller lite allteftersom? Min tes är att det är möjligt men bara om spelledaren ger en del förhandsinformation eller på andra sätt hjälper till med att formulera dem.
Fotnot: För mig är
livsmål en filosofi, moralisk kompass eller ett mål som leder rollpersonen över lång tid och som kanske aldrig går att uppfylla helt. De
mål vi pratar om i den här tråden är mer praktiska mål som är tänkta att lösas inom ramen för kampanjen och som kopplas till regelmässiga belöningar i form av erfarenhetspoäng. Det är belöningar som behöver komma under spelets gång för annars är det "inte värt det" (exempel: vem vill ha 40 000 erfarenhetspoäng sista spelmötet? Är det då inte roligare att ägna sista spelmötet åt att rollspela när en blir krönt till drottning?)