Korpa, Genesis, Xyas, Sidd. I vilket universum skulle det här vara smart?
Som jag redan sagt, och som Xyas också påpekar, så är siaren otroligt mycket mindre värd i det här partiet än i ett vanligt. Det är fullt möjligt att siaren är tampad med, och vi kommer med stor sannolikhet aldrig att få reda om så är fallet. Även om siaren grönar någon, outar sig och dödas som bekräftat grön så kan vi ändå inte vara säkra på att personen är grön om vi inte vet att siaren varken är naiv eller galen. Hade jag varit MU hade jag som sagt nerfat siaren.
Väktaren är ett större pris att betala, helt klart, men i det här partiet måste vi väga siarens identitet som mindre värd än i ett vanligt parti. Så: Kostnaden för ett massoutande är mindre.
Frågan är då vad vinsten är. Vi kommer inte att få reda på hela upplägget. Men vi kommer att kunna avskriva en hel del möjliga upplägg. Vi kommer att tvinga ulvarna att ljuga, men inte så mycket. Det finns inga specialroller utom siare och väktare, och eventuellt en miller som vet om det. Det gör att det finns massor av vanliga bybor för ulvarna att gömma sig bland. I ett spel med fler power-roller jämfört med antalet deltagare så hade vi vunnit mer på massoutande.
Hur mycket vinner vi på att vi känner till spelupplägget, är då frågan? I bästa fall får vi veta huruvida vi kan lita på siaren (vi kan inte veta det säkert), men detta till priset av att siaren avslöjas, och även väktaren, så det blir svårt att skydda.
Så min analys är att massoutande kostar mindre, men vinner också mindre på det. Oavsett vilket är siaren hårt nerfad i det här partiet och bara marginellt bättre än en vaniljbybo. Väktaren är dock fortfarande viktig. Med tanke på detta är jag svagt emot massoutande, men tar gärna emot fler tankar.
@Xyas, kan du berätta mer om vinsterna med massoutande?
Jag kan också notera att Xyas var för massoutande i Varulvarnas kyrkogård och då var han grön, så jag ser det inte som rödande att han argumenterar för det.