Om vi har bestämt att det finns magi i spelvärlden, och att spelare får spela magiker, så behöver vi ha mekaniker som kontrollerar magin, eller?
Jag har en fundering:
Slopa magimekanikerna, och låt magiker välja bland alla andra färdigheter som finns. Om magikern vill göra någonting slår man för en relevant färdighet och beskriver spelarens handlande med hjälp av magiska effekter. Hur låter det här?
(skit i om det är konflikt- eller handlingsresolution, det är irrelevant här tror jag...)
Vad är bra?
Vad är dåligt?
Vad finns det som det här systemet inte klarar av när det kommer till magiska effekter?
Andra funderingar!
Mucho helpo iso appreciatedo...
Jag har en fundering:
Slopa magimekanikerna, och låt magiker välja bland alla andra färdigheter som finns. Om magikern vill göra någonting slår man för en relevant färdighet och beskriver spelarens handlande med hjälp av magiska effekter. Hur låter det här?
(skit i om det är konflikt- eller handlingsresolution, det är irrelevant här tror jag...)
Exempel: Stridsmagikern Chandra har valt stridsfärdigheter. I strid räknas magin som ett vapen och inte som ett medel. Det är ingen skillnad mellan att skjuta en armborstpil och att slunga iväg ett eldklot (skada kan diffa om ni vill).
Exempel 2: Animisten Ardukhel har valt Läkekonst (och liknande färdigheter). Vid helande räknas magin som läkeutrustning och inte som ett medel. När Ardukhel vill hela någon, lägga förband eller på något annat sätt använda Läkekonst gör Ardukhel det med hjälp av magiska besvärjelser. (återhämtning av KP kan diffa om ni vill).
Exempel 3: Illusionisten Aone har valt tjuvfärdigheter. När Aone vill ta sig osedd förbi någonting slår Aone för Lönndom och beskriver det sedan som att Aone har teleporterat sig förbi vakterna eller gjort vakterna blinda, eller skapat ett rökmoln som bara Aone kan se igenom...
Exempel 2: Animisten Ardukhel har valt Läkekonst (och liknande färdigheter). Vid helande räknas magin som läkeutrustning och inte som ett medel. När Ardukhel vill hela någon, lägga förband eller på något annat sätt använda Läkekonst gör Ardukhel det med hjälp av magiska besvärjelser. (återhämtning av KP kan diffa om ni vill).
Exempel 3: Illusionisten Aone har valt tjuvfärdigheter. När Aone vill ta sig osedd förbi någonting slår Aone för Lönndom och beskriver det sedan som att Aone har teleporterat sig förbi vakterna eller gjort vakterna blinda, eller skapat ett rökmoln som bara Aone kan se igenom...
Vad är bra?
Vad är dåligt?
Vad finns det som det här systemet inte klarar av när det kommer till magiska effekter?
Andra funderingar!
Mucho helpo iso appreciatedo...