Re: Magi - Behövs mekaniker?
Reglerna: Med en specifik färdighet kan du göra specifika handlingar/uppnå specifika mål genom specifika beskrivningar. En krigarmagiker har färdigheten Strid, inte färdigheten Magi. Anledningen till det här är för att jag har valt att se på magi som något annat än ett sätt att uppnå något/göra specifika handlingar med. Istället har jag valt att se magi som en av flera tänkbara beskrivningar till hur någonting uppnås/görs.
Det finns ingen mana pool/psy-poäng eller dylikt. Magi finns inte i mekaniken alls. Magin finns bara i konventionerna som ett sätt att beskriva handlingarna och tillvägagångssätten.
Färdigheter - Mekanik för att avgöra vad du kan uppnå/göra.
Konventionen - Hur du uppnår/gör det.
Om en tjuv försöker smyga fram till en vakt kan spelaren förklara hur tjuven tar hjälp av buskarna på vänster sida, eller av stenarna på höger sida. Det spelar ju ingen roll utan ger bara flavour till hur handlingen genomförs. Magikern väljer att varken använda buskarna eller stenarna. Magikern frambesvärjer ett mörker som gör det omöjligt för vakten att se magikern. (det spelar för övrigt ingen roll när slaget görs här heller, mitt magisystem funkar åtminstone i det här fallet oavsett om man slår för en konflikt eller själva handlingen).
Magin ligger i beskrivningen, inte i mekaniken.
Problemet som Dharkos, Vimes och även Solve har snuddat vid är att systemet inte kan hantera några episka magier, för det kan bara hantera sådan magi som kan göras med hjälp av karaktärens färdigheter. Ingen färdighet låter dig resa skelett, eller en stor fet mur... eller att du kan gå igenom väggar. Här blir handlings- och konfliktresolution viktig.
I handlingsresolution skulle man bara kunna utföra sådant som färdigheterna klarar och beskriva det med magi. I konfliktresolution går det däremot att inkludera feta episka grejer. Målet är att ta sig förbi vakten: Vid lyckat slag skulle det kunna låta så här: "Jag frambesvärjer en hord skelett som tar hand om vakten!" eftersom det inte är viktigt hur de tar sig förbi vakten, utan bara om de gör det (rent regelmekaniskt, beskrivningarna är ju det jag tycker är viktigast i själva spelandet sen, men skit i det nu). Här har jag dock ett stort problem i systemet... vad fasen ska magikern slå för att få fram de där skeletten? Strid ligger närmast, men då har jag utmanövrerat hela stridssystemet bara genom att ge magikern tillåtelse att beskriva det så där...
Hur får man in episk magi i det här systemet? Finns det magier som inte kan härledas till vanliga färdigheter (isåfall vilka)?