Nekromanti Magi - Behövs mekanismer?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Magi - Behövs mekaniker?

solvebring said:
Fast det är ju meningslöst om det inte finns någon skillnad mellan magin och de vanliga praktiska färdigheterna. Varför använda magi för att göra det jag kan göra själv i alla fall - tänker jag.
För att magiker använder magi? Annars är man ju inte magiker.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Magi - Behövs mekaniker?

solvebring said:
Använder jag den magiska kraften så rubbas något i närheten. För att ge måste man ta och tvärtom.

I och med att man lyckas/misslyckas försvagas och förstärks de här effekterna...
Det här låter skitballt! Som systemet ser ut i startinlägget skulle det här dock innebära att en magiker som dyrkar lås eller slåss eller whatever blir mer begränsad än en tjuv/krigare/whatever, och det skulle inte behövas... MEN det är ascoolt och kan balansera upp för mer episka grejer, kanske!
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Han said:
Vimes said:
Förstår jag dig rätt om du alltså menar att Mukwas system enbart promotar vardagsmagi (dvs magi vars magiska karaktär går att reducera bort) men att du gillar vardagsmagi och att systemet är bra därför?
Om du missade min ändring, så lade jag till det här.

"Grejen är att det här är inget nytt. Feng Shui låter arketyperna färga det sätt som färdigheterna används på och det funkar ypperligt i det spelet. Apocalypse World har generella moves som färgas av karaktärens arketyp och det funkar ypperligt där. Så varför ska det inte funka i ett fantasysystem, där arketyperna krigare, tjuv och magiker färgar hur färdigheten används?"

/Han som kom å tänka på följande tråd
Jag hade visserligen missat din ändring, men hade hellre sett att du svarade på frågan :gremsmile:

För övrigt trodde jag att Arketyperna i AW hade andra implikationer än bara färgsättning av beskrivningarna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Magi - Behövs mekaniker?

För att peta in ytterligare en idé jag gillar med mer innovativ magi än tråkiga spell-listor och sådant skit...
Eftersom färdigheter ändå är rätt tråkiga i sig, vore det inte kuligare om man fick använda saker i sin omgivning?

"Jag vill kasta en fireball - jag snor elden från facklan där."

"Jag vill åkalla en vattenande - vilken jävla tur att det rinner en flod här!"

"Jag vill skapa en hund som kan strida åt mig - vilken tur att det finns ett litet tiggarbarn här!"

Osv.

Lite Fullmetal Alchemist, fastän man struntar i att blanda in massa och exakta element och sådana detaljer.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Magi - Behövs mekaniker?

solvebring said:
Vad du pratar om är den konvention som jag ifrågasätter. Att magisystem måste se likadana ut, för annars blir det inte "roligt". Vad du beskriver har varenda magisystem och så fort man försöker rucka på det så klagar folk. Återigen, vilket många svar i den här tråden visar på.
Fast det är ju meningslöst om det inte finns någon skillnad mellan magin och de vanliga praktiska färdigheterna. Varför använda magi för att göra det jag kan göra själv i alla fall - tänker jag.
Varför spela ett yrke över huvud taget? Varför ha personlighet eller raser? Varför har man utrustning?

Säg att färdigheterna heter i stil med:
"Driva sin vilja igenom"
"Komma undan oskadd"
"Forcera ett fysiskt hinder"

Hur kommer dessa färdigheter skilja sig mellan en barbar, alvtjuv och en ärkemagiker?

/Han som kan säga att han alltid har snackat utifrån fortune-in-the-middle
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Re: Magi - Behövs mekaniker?

DeBracy said:
solvebring said:
Fast det är ju meningslöst om det inte finns någon skillnad mellan magin och de vanliga praktiska färdigheterna. Varför använda magi för att göra det jag kan göra själv i alla fall - tänker jag.
För att magiker använder magi? Annars är man ju inte magiker.
Någonstans blir det ju en speciellt typ av magiker som går runt och löser allt med magi (precis som det blir en speciell typ av magiker i system med snetändningsregler, magnituder jada jada).

Det jag menar är att den här regellösningen kanske inte alls funkar till alla settings och alla typer av magiker.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Mukwa said:
Använder jag den magiska kraften så rubbas något i närheten. För att ge måste man ta och tvärtom.

I och med att man lyckas/misslyckas försvagas och förstärks de här effekterna...
Det här låter skitballt! Som systemet ser ut i startinlägget skulle det här dock innebära att en magiker som dyrkar lås eller slåss eller whatever blir mer begränsad än en tjuv/krigare/whatever, och det skulle inte behövas... MEN det är ascoolt och kan balansera upp för mer episka grejer, kanske!
Ja, precis! Så tänkte jag också. Alternativt att lyckade slag ger coola bra effekter/rubbningar, och tvärtom för misslyckande.

Minns förövrigt inte vem som skrev den Fenix-artikeln. Det var säkert någon forumit. Kan försöka leta reda på det numret av Fenix någon dag om inte annat.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Vildmagi

Niklas73 said:
Jag tycker det här är mumma. Med samma system som allt det andra kan du göra samma saker (som att dyrka) eller mer oerhörda (som att skapa regn) eller som i mitt fall även förstärka sådant alla kan (springa).
Ja, det är det här jag vill uppnå med systemet (ickemekaniken). Kul att du gillar det! Om du dessutom vill ha magin lite mer tillbakadragen och inte särskilt episk passar det dig kanske t o m bättre än vad det passar mig :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Han said:
Varför spela ett yrke över huvud taget? Varför ha personlighet eller raser? Varför har man utrustning?
För att skapa variation, skillnader och därmed krydda och olika funktioner och inriktningar som gör att olika spelare kan känna att deras rollperson tillför olika coola grejer i gruppen?

Och om nu inte det är rätt svar så vet jag helt enkelt inte.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Vimes said:
Det jag menar är att den här regellösningen kanske inte alls funkar till alla settings och alla typer av magiker.
Ja, så tenderar det ju att vara med alla magisystem till alla spel (oavsett vad spelskaparen skrivit på baksidan av boken). :gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Vimes said:
Jag hade visserligen missat din ändring, men hade hellre sett att du svarade på frågan :gremsmile:
Ok, men då är det ett "nej" som är svaret i och med att jag hade andra anledningar också. :gremsmile: Kolla svaret till solvebring där jag ställer upp tre färdigheter och sedan ställer frågan om hur de färgas av karaktärens yrke.

För övrigt trodde jag att Arketyperna i AW hade andra implikationer än bara färgsättning av beskrivningarna.
Det har de också men jag snackade utifrån de generella moves som alla arketyper kan använda. Det finns också andra saker i arketypen som färgar karaktärens agerande.

/Han som nu ska ta lite paus ifrån tråden då han har skrivit på tok för mycket på för kort tid
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Han said:
Säg att färdigheterna heter i stil med:
"Driva sin vilja igenom"
"Komma undan oskadd"
"Forcera ett fysiskt hinder"

Hur kommer dessa färdigheter skilja sig mellan en barbar, alvtjuv och en ärkemagiker?
De använder olika medel för att åstadkomma detta.

... Och ehm, ja, I get the point. Fair enough. =)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Magi - Behövs mekaniker?

solvebring said:
Han said:
Varför spela ett yrke över huvud taget? Varför ha personlighet eller raser? Varför har man utrustning?
För att skapa variation, skillnader och därmed krydda och olika funktioner och inriktningar som gör att olika spelare kan känna att deras rollperson tillför olika coola grejer i gruppen?

Och om nu inte det är rätt svar så vet jag helt enkelt inte.
Bra, då är vi överens. Applicera det nu vad vi pratade om. För i detta system är det bara färdigheter som är det spelmekaniska som särskiljer en rollperson ifrån en annan.

/Han som kan säga att krigaren och tjuven kan välja exakt samma färdigheter så de är i exakt samma position som magikern
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Genesis said:
Spelar du en krigare kanske du beskriver på ett annat sätt än om du spelar en tjuv eller en magiker, men det känns inte som att man behöver olika spelvärden för det.
Ja, precis! Skillnaderna ligger i beskrivningarna och inte i vad som uppnås (är fortfarande osäker på om det är omöjligt att kombinera det här systemet med vanligt trad-spel. Jag tror att det går lika bra.) Jag är långt ifrån lika anti andra slags värden än tradiga färdigheter som jag var för nåt år sedan, men än så länge har jag landat i klassiska färdigheter och det gillar jag bäst. Jag har dock funderat en hel del kring färdigheter och egenskaper som mer specifika och varierande från karaktär till karaktär (mitt system kräver egentligen inte att alla har samma egenskaper och färdigheter), men än så länge är det trad i den meningen (minns en diskussion om ett Smallville-rollspel som jag tokdissade, och nu inser jag att jag tokdissade det för att jag inte förstod grejen bakom det ordentligt. #inlägg vi skäms för :gremsmile: )
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Vimes said:
Jag tycker det verkar rätt tråkigt. Men det är jag! Gillar man [generisk resolution] into [spelaren beskriver vad som händer] så funkar det säkert.

Det potentiella problemet är väl annars att det gör magin så förbaskat profan. Magi ska ju, om magi ska vara coolt, vara naturlagsbändande och magisk. Om effekterna av magi är de samma som för helt vanliga profana handlingar blir magin grovt förminskad. Om vi tittar på dina tre exempel så är de ju alla saker som onekligen kan bytas ut mot vanliga handlingar (skjuta ut saker som gör skada, applicera läkedom, smyga runt och göra sig svårsedd). Men hur hanterar ett sådant här system magi som "Frammana outerworldly demon", "Dimensionsvandra" och "Återuppväck skeletthär"?

Det här systemet verkar alltså bara stödja magi vars magiska karaktär är meningslös. Och det tycker inte jag känns så magiskt och spännande.
Wow, +1.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Mukwa said:
Recca said:
Värld+system finns ju där för att stödja immersionen, inte utmana den. Jag skulle tycka att systemet kändes ihåligt, tror jag.
Jag hänger inte med riktigt, det här får du jättegärna utveckla!
Tack, jag trodde inte mitt inlägg ens noterades. :gremlaugh:

Och grattis till en jättekul tråd. Det jag menar är att jag skulle genomskåda magin som bara fernissa på ett tärningsslag. Det påminner om system där magi och merits och liknande översätts till ett generiskt +1 på ett tärningsslag.

Jag skiter i om en annan spelare beskriver det på ett sätt som de tycker är roligt ur deras anime-influerade ninjafantasi. Själv spelar jag i Katherine Kerrs fantasy-värld där magin beskrivs som ritualer och små förändringar av ödets väv...

Eller ska vi beskriva det som Kundalini-magi, ritualmagi, spiritualism eller satanism? Spelar det någon roll alls?

En fråga alltså:
Kul med kreativitet men vart går gränsen? Kan vilken "fantasy" som helst passera som magi?
Och en invändning:
Min kritik blir att magin riskerar att kännas som en plastig tapet ovanpå en generisk färdighet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Han said:
/Han som kan säga att krigaren och tjuven kan välja exakt samma färdigheter så de är i exakt samma position som magikern
Det här tycker ju jag är trist... Jag kan tänka mig att magikern kan få helt egna färdigheter som inte har med tjuven och krigarens färdigheter att göra och därmed inom min vision av fantasy godkänna den här skillnaden som skillnaden mellan magi och tjuvfärdigheter/krigarfärdigheter. Men om mina magikerfärdigheter representerades av en allmän samling färdigheter som vem som helst i gruppen kunde lära sig, oavsett yrke, så skulle jag antagligen kasta rollspelet i en papperskorg. Jag skojar inte. xD

Å andra sidan, om vi i gruppen diskuterade vilka färdigheter vi ville ta, och dividerade lite fram och tillbaka på ett sånt sätt att mina magikers färdigheter blev "unika" så skulle jag kunna uppskatta rollspelet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Eller jag vet inte.... Jag funderar på om jag ska ändra mig helt... Hm..
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Recca said:
Eller jag vet inte.... Jag funderar på om jag ska ändra mig helt... Hm..
Det är för att du är full! :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Magi - Behövs mekaniker?

Reglerna: Med en specifik färdighet kan du göra specifika handlingar/uppnå specifika mål genom specifika beskrivningar. En krigarmagiker har färdigheten Strid, inte färdigheten Magi. Anledningen till det här är för att jag har valt att se på magi som något annat än ett sätt att uppnå något/göra specifika handlingar med. Istället har jag valt att se magi som en av flera tänkbara beskrivningar till hur någonting uppnås/görs.

Det finns ingen mana pool/psy-poäng eller dylikt. Magi finns inte i mekaniken alls. Magin finns bara i konventionerna som ett sätt att beskriva handlingarna och tillvägagångssätten.

Färdigheter - Mekanik för att avgöra vad du kan uppnå/göra.
Konventionen - Hur du uppnår/gör det.

Om en tjuv försöker smyga fram till en vakt kan spelaren förklara hur tjuven tar hjälp av buskarna på vänster sida, eller av stenarna på höger sida. Det spelar ju ingen roll utan ger bara flavour till hur handlingen genomförs. Magikern väljer att varken använda buskarna eller stenarna. Magikern frambesvärjer ett mörker som gör det omöjligt för vakten att se magikern. (det spelar för övrigt ingen roll när slaget görs här heller, mitt magisystem funkar åtminstone i det här fallet oavsett om man slår för en konflikt eller själva handlingen).

Magin ligger i beskrivningen, inte i mekaniken.

Problemet som Dharkos, Vimes och även Solve har snuddat vid är att systemet inte kan hantera några episka magier, för det kan bara hantera sådan magi som kan göras med hjälp av karaktärens färdigheter. Ingen färdighet låter dig resa skelett, eller en stor fet mur... eller att du kan gå igenom väggar. Här blir handlings- och konfliktresolution viktig.
I handlingsresolution skulle man bara kunna utföra sådant som färdigheterna klarar och beskriva det med magi. I konfliktresolution går det däremot att inkludera feta episka grejer. Målet är att ta sig förbi vakten: Vid lyckat slag skulle det kunna låta så här: "Jag frambesvärjer en hord skelett som tar hand om vakten!" eftersom det inte är viktigt hur de tar sig förbi vakten, utan bara om de gör det (rent regelmekaniskt, beskrivningarna är ju det jag tycker är viktigast i själva spelandet sen, men skit i det nu). Här har jag dock ett stort problem i systemet... vad fasen ska magikern slå för att få fram de där skeletten? Strid ligger närmast, men då har jag utmanövrerat hela stridssystemet bara genom att ge magikern tillåtelse att beskriva det så där...

Hur får man in episk magi i det här systemet? Finns det magier som inte kan härledas till vanliga färdigheter (isåfall vilka)?
 
Top