Nekromanti Magi, explosion

Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Håller på att skapa besvärjelser till min nya dvärgmagiker.
Tänkte att explosion verkar vara en bra alvdödar spell. När jag läste effektbeskrivningen en gång till så blev den ännu bättre.

Varför bry sig om att spränga nått nära alven så att han får krosskada när man kan spränga alvens huvud på en gång?
Det står ju faktiskt att man bara kan spränga vätskor och material, låter som ett huvud eller har jag fel?

Även om jag gärna skulle se att huvudet small direkt så får jag för mig att till och med en alv borde få slå nån form av motståndslag för att få behålla sitt huvud...

Kommentarer? har jag missuppfattat hela effekten eller är det möjligt att spränga alv skallar?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Njae så lätt är det inte... Det sista som står i beskrivningen är "Vidare kan besvärjelsen inte användas på levande varelser" och alver är nog ganska levande...

Antar att du menar Davas vederstyggliga brisad...
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Då har du fått en annan utgåva av mystik & magi än mig. För i min bok står det inget om att det inte skulle gå att använda på levande varelser... Det enda som står är att det inte går att få gas att explodera.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Okej, jag kollade Eon2 grundboken och där står det om att den inte kan användas på levande varelser. Antingen är det en miss eller en korrigering av formeln... Någon som vet får gärna svara... :gremsmile:
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Definiera en vätska som lever. Vatten går att spränga. OM vätskor inte lever bör man kunna spränga fukten på ögonen vilket gör att ögonen tar områdes-skadan på 1Ob/fillament. Hur mycket stryk kan ögonen ta? Stog det inte någonting om extraskador också? Hur som hälst så vill han helt klart inte slåss mot dej längre.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Det är sant förstås...

...men skulle jag skrivit sådär så hade jag nog menat vätskor och material som är i direkt anslutning till den levande varelsens kropp. Annars verkar magin lite för destruktiv fast den är rätt dyr så det stämmer säkert som du säger...
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: Det är sant förstås...

"Lite för destruktiv"? Det är en explosionsbesvärjelse! De ska vara destruktiva!

För övrigt är den alldeles utmärkt att placera på personers kläder. Folk med omslutande hjälmar är också sådana som bara ber om att få huvudet bortsprängt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Re: Det är sant förstås...

"Lite för destruktiv"? Det är en explosionsbesvärjelse! De ska vara destruktiva!

Haha, ja destruktiv var kanske inte riktigt rätt ord. :gremsmile:

För övrigt är den alldeles utmärkt att placera på personers kläder. Folk med omslutande hjälmar är också sådana som bara ber om att få huvudet bortsprängt.

Okej, hjälmar och kläder kan jag gå med på att det går att spränga men att till exempel spränga fukten på ögonen eller så tycker jag verkar lite väl "over-powered" vad ni än säger... :gremwink:
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
OM vätskor inte lever bör man kunna spränga fukten på ögonen
Nä, för det bor amöbor där :gremwink:

Då kan man spränga salivet i munnen också....AJ
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Det är sant förstås...

Kan man spränga trä med den oxå? Hehe den lilla alven lutar sig mot ett träd och kaboom, så rengnar det alv och trä bitar....
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
fler funderingar

Det intressanta är att det står olika i EON2 och M&M eftersom EON2 är nyare så antar jag att det betyder att man inte får spränga huvuden... undrar vad det står i EON1...

Nåt som jag tycker är konstigt är att ifall man spränger en liten ring med effektgrad 5 så gör den jätte stor skada runt om sig, borde inte ett uppsrängt bröstharnesk göra mer skada? det är lite mer delar som kommer farande, jag menar hur många kan ta skada av en exploderad ring?

Tycker även att sakerna man spränger borde få slå nån form av motståndsslag för att förbli osprängd...
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Definiera en vätska som lever. Vatten går att spränga. OM vätskor inte lever bör man kunna spränga fukten på ögonen

Med den motiveringen så kan du ju bara spränga huvudet rätt av. Beståndsdelarna som utgör kroppen lever inte.

... men nog om hur besvärjelsen skulle funka i vår värld. Bakterier och atomer är sånt som inte finns i Mundana. Den världen är ju annorlunda. Liv utgörs av ett biotropiskt fält. Alla delarna av en varelse med ett biotropiskt fält (exempelvis en alv) är levande och kan således inte påverkas av besvärjelsen.

/Johan - som själv tagit bort den korkat formulerade effekten helt
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
En variant och tolkning av effekten Explosion

Man skulle kunna säga att varje magnitud av effekten kräver runt ett halvt kilogram ämne för att kunna gå att besvärja. Ämnet bör även vara nästan helt homogent (bestå av samma material rätt igenom) och hyfsat samlat för att uppnå den skada och areaeffekt som beskrivs i M&M men just eftersom att ämnet är så utspritt och okoncentrerat så sker något av följande:

[*]Arean ökar och skadan minskar eftersom objektet som sprängs är utspritt.

[*]Det är omöjligt att få det utspridda ämnet att explodera eftersom det är så utspritt eftersom effekten inte fungerar på en så stor area (denna area som ämnet får befinna sig inom skulle kanske kunna vara arean som själva explosionen har?).

(Jag har ingen aningen om ovanstående krockar med något skrivet i M&M eftersom jag inte har tillgång till denna bok. Upplys mig gärna om fallet är så, d.v.s. att det krockar.)

Med denna tolkning skulle en explosion av "icke-levande vätskor" på och i en levande varelse vara mycket ineffektivare fast man måste tolka vidare för att komma fram till något användbart:

[*]Det utsatta ögat, som det talades om tidigare, skulle på sin höjd bli rödsprängt men ganska rejält irriterad i några dagar. Detta skulle fortfarande kräva ett helt filament eftersom de inte gåt att dela, men det mesta av effekten skulle gå om intet eftersom det är så lite värska finns att tillgå på ögonen.

[*]Alternativt skulle det inte gå att kasta explosionen på ögat överhuvudet taget just av anledningen att det inte finns nog ämne där, d.v.s. att man måste kunna utnyttja hela filamentet i explosionen för att det ska vara möjligt att kasta den. Jag skulle köra på detta alternativ eftersom den verkar följa magins lagar bättre (filament är odelbara).

Vätskorna i magen skulle dock fortfarande kunna orsaka ganska hemska effekter om de exploderar fast då måste man säga att vätskorna inte är en bestådsdel av den levande varelsen, vilket jag inte håller med om. I vilket fall tror jag nog att någon magilag hur som helst omöjligör även detta eftersom magikern inte varit inne och kollat på vätskorna i offrets mage, vilket borde vara ett krav.
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Jag har för mig att den bara kan användas för att spränga metallföremål, så det funkar ju rätt bra att spränga alvens ringbrynja eller hjälm. Eller järnet i alvens blod om man vill vara kinky.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kan inte påverka saker man inte kan se med magi i Eon. Således är det i praktiken omöjligt att påverka så små saker som järnet i folks blod. Om man inte heter Verduhrakh eller så, kanske...

- Ymir, påpekar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att på det sättet göra powergäjmingen av magisystemet till ett självändamål ter sig enbart patetiskt i mina ögon.

- Ymir, ödmjukt påpekandes
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Jag tror att med meningen att levande verelser inte kan sprängas har att göra med att de innehar en eterkropp, elelr själ. En energikropp som genomsyrar hela de bilologiska kroppen därför kan du inte spränga de delar av kroppen som tillhör den, för det tillhör din själ...

Därav får du bara spränga ickelevande saker, elelr på nåt ungefär, jag gissar bara här.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Taskig ton

"Att på det sättet göra powergäjmingen av magisystemet till ett självändamål ter sig enbart patetiskt i mina ögon."

Nu hänger jag inte på Eon-forumet ofta, men sådana här övertramp ser man inte ofta. Och så har du mage att senare i en annan tråd säga:

Jag vill förbättra det här forumet, jag vill ha konstruktiv debatt och slippa den mängd irrelevanta, korkade eller rentav olämpliga inlägg som hemsöker det.
Who'll police the police?

Du kunde ha förklarat varför du inte tycker Xzarjo's idé borde fungera med riktiga argument, men att bara kalla någons sätt att resonera såsom "patetiskt" är just den sortens inlägg som brukar leda till att trådar blir låsta. Är du verkligen så fåfäng att du tror att Xzarjo måste få veta vad du har för ounderbyggda och illa framförda åsikter om sättet han tänker på? Tror du att du har gjort honom en tjänst genom att slå honom på fingrarna, och att han senare kommer tacka dig för att du lärt honom tänka lika "rätt" som du själv? Nej, det tror jag inte om dig, men jag anser faktiskt att du skulle må bra av lite mer självdistans. Man slänger inte ur sig förolämpningar så där utan att ens försöka sig på ett eget resonemang.

Här kommer ett tips; ser du ett inlägg som inte tilltalar dig och som du inte tror dig kunna bidra med något givande till, låt bli det då. Xzarjo är inte din hovnarr, hans uppgift är inte att skriva inlägg som behagar din egen personliga smak om hur Eon skall spelas. Han bara presenterade en harmlös tankegång som lät vettig för honom. Skall du nödvändigtvis tillrättavisa honom, gör det då på ett konstruktivt sätt, och gör det... nä, vänta nu, du vet ju hur man gör allt detta. Du skrev ju själv att du ville "ha konstruktiv debatt och slippa den mängd irrelevanta, korkade eller rentav olämpliga inlägg" som du retade dig så mycket på... Alltså precis den sortens kriterier som du närmar dig med dina egna inlägg.

/Rising
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
vad sägs om den här förklaringen: det finns ingen logisk eller vettig anledning whatsoever att det inte ska gå att spränga något levande, men man måste förbjuda det iaf annars skulle det troligen vara övermäktigt eftersom folk skulle kunna göra allt det som folk nämnt hittills (spränga huvuden med mera)

enda argumentet jag kan köpa är det biotropiska fältet.. men allt i hela mundana är väl uppbyggd av magi (teotropi?) i vilket fall, så.. dessutom kan man väl spränga magiska och heliga föremål utan problem även om de har olika fält..
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Från min sida var det bara funderingar, min SL hade ändå aldrig gått med på nåt dylikt och jag håller med dig om att det hade varit rätt löjligt.

Det som däremot kom fram var att neogames i M&M på effekten explosion glömt att skriva den sista meningen som förklarade att man inte fick spränga huvuden. Den borde nog ha stått där eftersom den finns med i EON2 på beskrivningen över den formaliserade explosion besvärjelsen.
 
Top