Re: Fummel eller ej
Naturligtvis tänker jag inte ansätta Daak Alstra och Väva värden och sedan slå tärningar så fort han ska blanda sig i.
Jag tog bara Daak som ett extremt exemple, eftersom man lättast kan klarlägga ett systems brister och felaktigheter genom extrema exempel.
Men om en riktigt "Kick-ass" magiker vill göra ritualer eller besvärjelser med slag på uppåt Ob5T6 till Ob6T6 så kommer samma problematik in i bilden.
att väva en 6 filaments besvärjelse är väldigt svårt för att chansen till fummelrisk är så pass stor, så trots att det är en 500 år gammal magikermästare med 30 besvärjelse, så kommer han fortfarande att ha knöksvårt att väva ihop 6 filament.
Detta kan jag acceptera, hur bra man än är så finns det någonting som är svårt att göra.
Men...
Han har ungefär lika svårt att väva dessa 6 filament som 1500 årig odöd elak magiker med 50 i besvärjelse. Det är detta som jag protesterar mot, har man ett högre värde med 20 poäng (!! 20 poäng är väldigt mychet !) så ska det bannemig märkas på tärningsslagen, vilket det inte gör med nuvarande system.
Inte för att många spelare faktiskt gör slag på Ob6T6 men det är dock fullt möjligt att man vill ha SLPs som ska göra sådana slag. Särskillt den onda demonen som ska slåss mot 3 karaktärer samtidigt och därmed göra typ 5 handlingar per runda. Då blir det höga tärningsslag.
Nuvarande system fungerar bra om man håller sig på en liten trevlig nivå. Men när man kommer upp till Episka proportioner (typ LoH stilen med peripetier osv) så kommer systemet att krakelera så fort någon mäktig varelse ska göra någonting likvärdigt mäktigt.
Ett alternativ är att man kan, som du sa, fetdissa regler för mäktiga varelser. Men somliga spelare kan vara tjuriga när detta händer i strid, då dom måste följa alla regler, men inte mina SLPs(vilket är fullt förståligt).
Sist vill jag påepeka att jag sade
"Detta innebär dock att ingen skillnad egentligen kommer att uppstå förrän man kommer upp till Ob6T6. Och dom slagen är egentligen ganska så oväsentliga, eftersom hur många gånger slår folk Ob6T6 ?"
och
"Får nog sätta mig ner och fila lite på det här..."
Jag kan faktiskt inse mina egna brister /images/icons/wink.gif