Re: Fummel eller ej
En rollperson med framgångsrik karriär har 180 enheter, ja. En 'snittkrigare' bör väl inte anses ha en framgångsrik karriär, utan en normal. För övrigt står det i början av rollpersonskapitlet att regelsystemet inte ger 'medelvarelser', utan intressanta rollpersoner för äventyr (eller något i samma stil). I de flesta rollspel brukar det pårekas att rollpersonerna bör vara lite över medelmåttliga för att klara av äventyrarlivet, och jag anser att detta kan vara Neogames sätt att skriva det.
Håller med. Men samtidigt så hänvisar du i dina exempel till FV för slp som rättesnöre, och det är det som jag stör mig lite på i den här debatten. En rp är bättre än en snitt-slp.
Hur ofta ser man, i vår värld, t.ex. en sekreterare frivilligt syssla med pappersarbete efter arbetet?
Eller diskare, städare, sophämtare och andra arketypiska rollpersoner. Allvarligt talat dock, så tycker jag om att skriva program till datorn på fritiden. På jobbet får jag betalt. Tiger Woods gillar säkert att spela golf på fritiden. En bekant till mig undervisar folk i simning på dagarna och han brukar simma även på helgerna.
Det beror nog lite på vad man har för yrke misstänker jag.
För att återgå till spelvärlden så finns där inga sjuktransporter, inget socialt skyddsnät och få kommer att bry sig om hur Du klarar dig om du inte klarar dig själv. Därför finns det ett helt annat, och starkare incitament att bli bättre i det yrke man valt.
Problemet är att samma spelare tycker att det är lika positivt att ha nivå 15+ på stridsfärdigheterna oavsett om de är krigare, tjuvar, vildmarksmän eller bönder.
Visst finns de, men jag gillar inte parallellen riktigt. Vapenfärdigheter är en stor del av en krigares vardag och har en mycket stor betydelse för hur bra krigaren klarar sitt yrke.
Vid framgångsrika karriärer så är det nästan svårt att inte allokera de puntos som behövs för att få ett vapen till 15. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det känns lite orealistiskt att inte göra det med tanke på att världen är som den är.
Om jag inte minns helt fel så står det även i Eons grundregler att rollpersoner inte bör få ha mer än 15 i någon färdighet, eftersom det anses vara väldigt högt.
Förvisso. Men det finns också regler för att köpa mer i en färdighet än 15. Det finns t.o.m. en lathund.
...om han enbart tränar sin stridskonst, utan att lära sig några som helst tekniker, 8 timmar varje dag.
Nästan rätt. Om han enbart ensamtränar sin stridskonst 40 timmar per vecka.
Dvs. OM man inte behöver tänka på den egna försörjningen under vardagen och förlägger den till helg eller kvällstid, så är det möjligt att ensamträna en färdighet till FV 18 på tre år. Observera ensamträna.
Om man blir undervisad, vilket verkar rimligt, är det snarare frågan om mindre än ett år eftersom man slår Ob3T6. Om vi förutsätter att din lärare har 12 i undervisning och har bra undervisningsverktyg, så slår läraren Ob1T6 mot sin 'Undervisning'. Detta kommer att resultera i 50% perfekta och (nästan) 50% lyckade. Perfekt 'Undervisning' innebär två förbättringsslag, vilket drastiskt sänker den tid du behöver nöta. Om du är ensam elev, vilket man tenderar att vara då man tränar en unik stridskonst. Annars blir det väl Ob2T6 och inte riktigt lika mycket perfekta. Men ändock.
Varför tränar folk bara 40 timmar i veckan? Det går att träna mycket mer än så.
Dessutom är det väl inte helt ovanligt att vapenmästare börjar med att undervisa andra, och få mindre tid för sin egen träning, när de själva har en nivå på kanske 15?
Beror lite på hur man hanterar det hela och är nog helt upp till den individuelle spelledaren. Men visst varför inte.
Vad tyckte du om Emrynns sista 45 år av ensamträning för de ynka 3,23% träffchans han fick?
Bra? Dåligt? Vettigt? Realistiskt?
Och att han bara ägnar var sjätte dag åt att träna?
En rollperson med framgångsrik karriär har 180 enheter, ja. En 'snittkrigare' bör väl inte anses ha en framgångsrik karriär, utan en normal. För övrigt står det i början av rollpersonskapitlet att regelsystemet inte ger 'medelvarelser', utan intressanta rollpersoner för äventyr (eller något i samma stil). I de flesta rollspel brukar det pårekas att rollpersonerna bör vara lite över medelmåttliga för att klara av äventyrarlivet, och jag anser att detta kan vara Neogames sätt att skriva det.
Håller med. Men samtidigt så hänvisar du i dina exempel till FV för slp som rättesnöre, och det är det som jag stör mig lite på i den här debatten. En rp är bättre än en snitt-slp.
Hur ofta ser man, i vår värld, t.ex. en sekreterare frivilligt syssla med pappersarbete efter arbetet?
Eller diskare, städare, sophämtare och andra arketypiska rollpersoner. Allvarligt talat dock, så tycker jag om att skriva program till datorn på fritiden. På jobbet får jag betalt. Tiger Woods gillar säkert att spela golf på fritiden. En bekant till mig undervisar folk i simning på dagarna och han brukar simma även på helgerna.
Det beror nog lite på vad man har för yrke misstänker jag.
För att återgå till spelvärlden så finns där inga sjuktransporter, inget socialt skyddsnät och få kommer att bry sig om hur Du klarar dig om du inte klarar dig själv. Därför finns det ett helt annat, och starkare incitament att bli bättre i det yrke man valt.
Problemet är att samma spelare tycker att det är lika positivt att ha nivå 15+ på stridsfärdigheterna oavsett om de är krigare, tjuvar, vildmarksmän eller bönder.
Visst finns de, men jag gillar inte parallellen riktigt. Vapenfärdigheter är en stor del av en krigares vardag och har en mycket stor betydelse för hur bra krigaren klarar sitt yrke.
Vid framgångsrika karriärer så är det nästan svårt att inte allokera de puntos som behövs för att få ett vapen till 15. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det känns lite orealistiskt att inte göra det med tanke på att världen är som den är.
Om jag inte minns helt fel så står det även i Eons grundregler att rollpersoner inte bör få ha mer än 15 i någon färdighet, eftersom det anses vara väldigt högt.
Förvisso. Men det finns också regler för att köpa mer i en färdighet än 15. Det finns t.o.m. en lathund.
...om han enbart tränar sin stridskonst, utan att lära sig några som helst tekniker, 8 timmar varje dag.
Nästan rätt. Om han enbart ensamtränar sin stridskonst 40 timmar per vecka.
Dvs. OM man inte behöver tänka på den egna försörjningen under vardagen och förlägger den till helg eller kvällstid, så är det möjligt att ensamträna en färdighet till FV 18 på tre år. Observera ensamträna.
Om man blir undervisad, vilket verkar rimligt, är det snarare frågan om mindre än ett år eftersom man slår Ob3T6. Om vi förutsätter att din lärare har 12 i undervisning och har bra undervisningsverktyg, så slår läraren Ob1T6 mot sin 'Undervisning'. Detta kommer att resultera i 50% perfekta och (nästan) 50% lyckade. Perfekt 'Undervisning' innebär två förbättringsslag, vilket drastiskt sänker den tid du behöver nöta. Om du är ensam elev, vilket man tenderar att vara då man tränar en unik stridskonst. Annars blir det väl Ob2T6 och inte riktigt lika mycket perfekta. Men ändock.
Varför tränar folk bara 40 timmar i veckan? Det går att träna mycket mer än så.
Dessutom är det väl inte helt ovanligt att vapenmästare börjar med att undervisa andra, och få mindre tid för sin egen träning, när de själva har en nivå på kanske 15?
Beror lite på hur man hanterar det hela och är nog helt upp till den individuelle spelledaren. Men visst varför inte.
Vad tyckte du om Emrynns sista 45 år av ensamträning för de ynka 3,23% träffchans han fick?
Bra? Dåligt? Vettigt? Realistiskt?
Och att han bara ägnar var sjätte dag åt att träna?