Re: Fummel eller ej
Nu tycker jag i och för sig inte att en snittkrigare har nivå 15...
Jag vet inte om jag delar den uppfattningen riktigt, men vi kan väl skilja på rp och slp. En rp soldat har 180 puntos att spendera på 11 yrkesfärdigheter och övriga färdigheter. Något säger mig att de flesta spelare tycker att 15+ är positivt eftersom rp'ns överlevnad ofta står och faller med högt FV i åtminstonde ett vapen.
Sedan kan vi ju låta slp's uppträda lite underligt och strunta i att träna dessa med tanke på yrkesvalet viktiga färdigheter.
Jag lät statistikådran flöda fritt i jakten på motargument och detta är resultatet. 'Lyckat' nedan är chansen att lyckas med ett Ob3T6 slag. 'Veckors ensamträning' resp 'Veckors träning med lärare' avspeglar den tid det tar (circa alltså) att få den givna Färdighetsnivån. Inga perfekta eller fumlade träningar är med i statistiken. Betrakta ensamträningen som förbättringsslag med Ob2T6 och lärarträningen som förbättringsslag med Ob3T6.
Bondemilis 8
Lyckat 27,33%
Veckors ensamträning: 5
Veckors träning med lärare: 3
Soldat 10
Lyckat 49,62%
Veckors ensamträning: 13
Veckors träning med lärare: 3
'Toppsoldat' 12
Lyckat 68,44%
Veckors ensamträning: 29
Veckors träning med lärare: 10
'Kapten' 14
Lyckat 80,18%
Veckors ensamträning: 56
Veckors träning med lärare: 18
Vapenmästare 16
Lyckat 86,10%
Veckors ensamträning: 106
Veckors träning med lärare: 30
'Väldigt skicklig vapenmästare' 18
Lyckat 89,10%
Veckors ensamträning: 191
Veckors träning med lärare: 52
Jag tog mig friheten att ta med Emrynn Loso'i också för att ha något att mäta emot.
---
Emrynn Loso'i 28
Lyckat 92,33%
Veckors ensamträning: 2559
Veckors träning med lärare: 627
---
Emrynn är säkert mycket glad över att få veta att det som skiljer honom från en 'Väldigt skicklig vapenmästare' är 3,23% chans att lyckas med en normalsvår handling. Ännu gladare blir han när han inser att det var de sista dryga 45 åren av ensamträning som gjorde dessa 3,23%.
Detta bidrar till en intressant iaktagelse. En 'Väldigt skicklig vapenmästare' tränar i snitt i dryga tre år för att nå sin nivå. Emrynn har däremot tränat i dryga 49 år och det som skiljer deras första attack åt är 3,23%...
Jag antar att Emrynn är en bit över 250 eftersom boken nämner honom som "...så gammal att det faktiskt syns...", så jag slår väl till med 300 år /images/icons/wink.gif
Med nuvarande träningstakt har Emrynn alltså tränat var sjätte dag under hela sitt liv, något som jag tycker är mycket lite för att vara en så dedicerad vapenmästare som han framställs. Mer troligt vore kanske att Emrynn åtminstånde tränat en tredjedel av sitt liv. Då är 30 inte alls utom räckhåll, inte alls.
...och tro mig, det räcker gott med en nivåskillnad på 10 poäng om Du förser motståndaren med t.ex. 'Utmanövrering'.
Det är synd och skam då att Emrynn inte har den, för nu blir han flis. /images/icons/wink.gif
Dessutom vill jag minnas att någon här på forumet (inga namn...) lät mig få veta att det fortfarande var möjligt att utföra 1 motanfall som försvarare även om man inte blev attackerad.
När det gäller magin, har du nog eventuellt... kanske... möjligtvis... en poäng. /images/icons/wink.gif
Däremot så vill jag bara säga att det finns de spelgrupper som använder EON regelvÄrket utan att för den skull använda Mundana. Jag själv är ett exempel på detta.
Vidare så måste magikern (i princip) alltid slå två gånger och om denne lyckas med en 3:e magnituden så... Ja, det händer inte så otroligt mycket faktiskt. Några effekter är otroligt bra, såsom 'Blända' och 'Skimmer', men de är lysande (kul va?) undantag.