Kul diskussion! Nu har jag inte hängt med på alla turer på Discord, men ska försöka svara ändå. Lite får jag känslan att en del av frågeställningarna mer grundar sig på egna funderingar, kanske baserade på hur det funkat i äldre utgåvor, än hur reglerna är skrivna i nya DoD. Vår grundprincip är att det som står i reglerna gäller, och att det som inte står i reglerna inte gäller. Om det till exempel inte står att en besvärjelse kan göra en viss sak, så kan den inte det, även om det inte uttryckligen står att den inte kan det. Om vi skulle skriva ut alla "negativa regler" - allt sånt som
inte gäller - skulle regelboken snart bli orimligt omfångsrik och svårnavigerad.
Sen kan man förstås husregla bäst man vill och göra precis som man känner vid sitt spelbord. Men så här har vi tänkt från vårt håll i alla fall.
"Problemet" är att SIGILL är för att tillgängliggöra en besvärjelse för att kastas, medan PERMANENS (RAW) kan användas för att hålla en besvärjelse aktiv. Det kan mycket väl vara så att detta inte är avsikten - därav de långa diskussionerna om detta på discord.
Här förstår jag inte riktigt frågan?
Då det saknas NEXUS så finns det alltså frågor om det går att ha föremål som återställer sina VP.
Här gäller principen ovan. Det finns ingen besvärjelse (i grundreglerna) som automatiskt laddar upp ett föremål med VP. VP måste alltid tas från användaren, eller en LADDNING (som inte automatiskt laddas om på nytt).
LADDNING+PERMANENS - gör det bara att man har eoner av tid att "tömma" viljestyrkan? Finns ingen information om ev återställning av innehållet .
Precis - varaktigheten blir permanent, vilket innebär att VP stannar kvar i föremålet tills de används, utan tidsgräns. Det står inget om "återställning av innehållet" (antar att det syftar på VP) eftersom något sådant inte sker.
SIGILL+LADDNING bara gör att man kan kan kasta besvärjelsem efter den brutits, dvs ladda den själv.
Hänger inte helt med på frågan här? Tanken är i alla fall att SIGILL+LADDNING används till att binda en
tredje besvärjelse till ett föremål, och förse den med ett antal VP. Detta kan exempelvis användas till magiska fällor.
Som PERMANENS är skriven så är tex föremål med BESVÄRJELSE+PERMENS evigt pågående utan framtida kostnad? Som LADDNING är skriven kan den inte i sig begränsas till användas för just föremålets funktion. Svårt säga vad som är avsiktligt
Här hänger jag inte med på frågan är jag rädd... SIGILL används för att knyta en annan besvärjelse till ett föremål, men denna besvärjelse kan bara utlösas en gång. Om PERMANENS adderas stannar besvärjelsen kvar och kan utlösas gång på gång. Men varje användning av besvärjelsen (med eller utan PERMANENS) kräver brukarens VP.
'Besvärjelse + Permanens' skulle kunna ses som OP, men eftersom detta blev en het debatt så frågade jag Tomas om man kunde 'Skingra' en besvärjelse som är permanent och han sade då ja. Detta gör att den mindre OP, då den är väldigt riskabel att använda, vem vem, någon kan ju få för sig att lägga 'Skingra' på besvärjelsen (som t.ex. 'Kraftnäve + Permanens'). Dyrt, men skulle man ta bort att man kan 'Skingra' den så blir det spam-varning och extremt OP.
Blir det verkligen så OP? Visst, med effektgrad 3 KRAFTNÄVE och PERMANENS får man obeväpnade attacker som ger 4T6 i skada i all framtid. Riktigt bra, men ganska marginellt mer än ett tvåhandssvärd -
och till priset av att offra en poäng PSY permanent. Att hitta en magiker på nivå 5 som är beredd att offra PSY på detta vis torde inte vara så lätt...
'Laddning' och 'Laddning + Permanens' är ett litet gissel. Bara 'Laddning' kräver lite planering och förmodligen 'Transfer' för att bli användbar (då varaktigheten är för kort) men om den görs permanent så blir den väldigt dyr då det är ett engångsbatteri som man har tillverkat och om man skulle med kunna fylla på batteriet när som så finns ju en uppenbar risk för spamming.
Hm, vad är det som är problemet här? Att LADDNING har för kort varaktighet? Det är just för man inte ska kunna skapa en massa VP-batterier som går att använda när man vill (som det var i EDD). Det
går att skapa sådana batterier, men då med PERMANENS och därmed till priset av en poäng permanent PSY. LADDNING utan PERMANENS kan ändå vara användbart på olika sätt, till exempel för att förse andra rollpersoner med VP.
Sigill kostar inga permanenta psyke vad jag kan hitta. Det är bara permanens som kostar det.
Problemet blev att magikern som lyckades hitta sigill, nu kastar det på andra rps handskar. De kan då kasta en eldfågel e3 som gör 4d10 i skada. Samtidigt som magikern gör samma sak. En runda tog mitt lite hårdare motstånd 12d10 i skada innan den han reagera. Va inte riktigt så jag planerat den striden. =P
Smart! Här får man dock betänka att kastandet av ELDFÅGELN från handskarna kostar VP (och en handling) för brukaren. Dessutom kan ELDFÅGELN bara kastas en gång per rollperson (handskar). Det gör att detta kan bli en effektiv metod, men knappast spelbrytande. Dessutom krävs att magikern har massor med tid (och VP) för att lägga alla dessa SIGILL och har möjlighet att lära sig en så svår formel (nivå 4). Om rollpersonerna börjar utnyttja detta alltför mycket skulle jag som SL passa på att störa dem i deras vilor så att magikern inte hinner lägga alla dessa SIGILL - och skicka på dem en
ny fiende när alla ELDFÅGLAR har avlossats...