DoD Magi och Sigill

MattiasS

Veteran
Konsekvensen av att säga alla kan SKINGRA (Nivå 1) besvärjelser lagda med PERMANENS (Nivå 5!) och då förstörs PERMANENS blir ju då att PERMANENS inte används för att göra magiska föremål i världen. Vem skulle betala för något så dyrt om vilken magi nybörjare som helst kan förstöra det?
Det här känns inte helt rätt. Eller har jag missförstått svaret?

Last edited:

MattiasS

Veteran
En lösning som diskuterats online är att SKINGRA helt enkelt stoppar besvärjelsen som är aktiverad men gör ingenting med PERMANENS. Om personen med föremålet vill använda den igen så för den betala VP igen.
Är det så du har tänkt dig det @TomasFriaLigan?

En lösning som diskuterats online är att SKINGRA helt enkelt stoppar besvärjelsen som är aktiverad men gör ingenting med PERMANENS. Om personen med föremålet vill använda den igen så för den betala VP igen.
Är det så du har tänkt dig det @TomasFriaLigan?
Så som reglerna är skrivna kan SKINGRA även användas mot en besvärjelse med PERMANENS. Allt PERMANENS gör är att förändra en besvärjelses varaktighet. Detta kanske är något vi kommer att se över i Magiboken, men om man spelar grundboxen RAW är det vad som gäller. :)

MattiasS

Veteran
Så som reglerna är skrivna kan SKINGRA även användas mot en besvärjelse med PERMANENS. Allt PERMANENS gör är att förändra en besvärjelses varaktighet. Detta kanske är något vi kommer att se över i Magiboken, men om man spelar grundboxen RAW är det vad som gäller. :)
Frågan är då vad RAI är? Vill ni att alla skall tolka det som RAW? Känns som att tolkningen av SKINGRAS effekt har gått lite för långt.
Citerar mig själv (ungefär):
Konsekvensen av att säga alla kan SKINGRA (Nivå 1) besvärjelser lagda med PERMANENS (Nivå 5!) och då förstörs magin blir ju då att PERMANENS inte används för att göra magiska föremål i världen. Vem skulle betala för något så dyrt om vilken magi nybörjare som helst kan förstöra det?

Frågan är då vad RAI är? Vill ni att alla skall tolka det som RAW? Känns som att tolkningen av SKINGRAS effekt har gått lite för långt.
RAW är RAW, och reglerna är inte otydliga. Vill man tweaka effekten av SKINGRA vid sitt bord går det förstås bra. Och som sagt kommer vi att kika på detta till Magiboken.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
En lösning är att återintroducera Skingringsritual i från förr, som då kunde Skingra magiska föremål. Kommer dock inte exakt ihåg hur den fungerade dock. Minns att den var en svår besvärjelse att lära sig.

Men som sagt, nu finns ju besvärjelsen Antimagi som är reaktiv. En bra besvärjelse som man kan använda emot de som försöker Skingra magin i ditt magiska trollspö. Det kommer ju att generera en del intressanta magiska dueller.

MattiasS

Veteran
Jag repeterar, konsekvensen av att säga att SKINGRA tar bort PERMANENS är dålig för PERMANENS att besvärjelsen inte skulle användas längre om det var så det fungerade!

Sedan är det klart att jag inte förväntar mig att Tomas djupdyker och ändrar regeltolkningar i en forumtråd hux flux (Även om det låter som jag pushar för det hårt, blev lite för varm i kläderna!) Just i det här fallet kan det behövas lite mer tid. Men att behöva vänta på en (ännu oannonserad) Magi expansion i många, många månader för att få ett svar på hur just detta egentligen är tänkt att fungera är lite väl långsamt, då det redan historiskt finns lösningar på detta i DoD.

Precis som Fenhorn säger så visste Expert Magi om problematiken i detta och medvetet skapade SKINGRINGSRITUAL för att hantera föremål med magi.
1729665214049.png
Den uttryckligen säger att SKINGRA inte kan påverka föremål just för att undvika situationen att SKINGRA skulle kunna förstöra alla magiska föremål.

SKINGRA regeltolkningen har ju en stor meta konsekvens för hur magiska saker i världen fungerar där jag tror de flesta SL vill ha en fungerande intern "magisk" spellogik.
Det leder ju till detta. Finns det (outtalat) två grupper av magiska föremål?
1. Magiska föremål i äventyr som inte har en beskrivning av SIGILL, PERMANENS, LADDNING etc. Dessa kan då inte SKINGRAS?
2 Magiska föremål, vapen, rustingar, ringar, fällor, dörrar etc som är gjorda "by the book" med SIGILL, PERMANENS, LADDNING och som närsomhelst kan förstöras med en SKINGRA?

Man kan inte ha en värld där man måste ha magiker vakna dygnet runt för att skydda alla magiska föremål med sin ANTIMAGI. Det faller på sin egen orimlighet.

Peace!

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Man måste inte heller gå så långt att en separat besvärjelse för att Skingra magiska föremål, man kan låta det vara inkluderat i Skingra, d.v.s. Skingra är en vanlig besvärjelse som tar en handling att lägga normalt sett, men den blir en ritual om man vill ta bort magi i magiska föremål.

Leon

Leo carcion
Som en husregel skulle man ju kunna tänka sig att det kostar permanenta VP att häva besvärjelser som kostat permanenta PSY-poäng. Kanske 1 for 1

Paal

Imaginär fantast
Som en husregel skulle man ju kunna tänka sig att det kostar permanenta VP att häva besvärjelser som kostat permanenta PSY-poäng. Kanske 1 for 1
Det är en ganska smidig lösning.
Jag är även inne på att husregla att PERMANENS borde kosta just permanenta VP istället för PSY, eftersom det är omöjligt att höja sin PSY igen. Jag tycker permanenta VP är ett tillräckligt pris.

Rangertheman

Myrmidon
Jag hade nog husreglat att varje magiker har en unik, magisk signatur som vävs in i PERMANENS, typ som en magisk kryptonyckel. Vill man SKINGRA magin på föremålet måste man forska fram den magiska signaturen, vilket kan vara ett äventyrsfrö.

Leon

Leo carcion
Det är en ganska smidig lösning.
Jag är även inne på att husregla att PERMANENS borde kosta just permanenta VP istället för PSY, eftersom det är omöjligt att höja sin PSY igen. Jag tycker permanenta VP är ett tillräckligt pris.
Att höja tillbaka VP är ju dock inte särskilt svårt. Kanske i så fall 2 permanenta VP för PERMANENS (dvs det kostar 1 x Fokuserad) och 1 VP för att SKINGRA?

Man jag gillar känslan av att man måste offra något permanent (= PSY)

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Att höja tillbaka VP är ju dock inte särskilt svårt. Kanske i så fall 2 permanenta VP för PERMANENS (dvs det kostar 1 x Fokuserad) och 1 VP för att SKINGRA?

Man jag gillar känslan av att man måste offra något permanent (= PSY)
Normalt sett så får man en HA när man har nått 18 i en färdighet och även när SL tycker att RP har gjort något hjälteaktigt. Kampanjen i dimmiga dalen har förslag på när så ska ske och det är inte särskilt många (
två
om jag minns rätt).
Dessutom om man tar Fokus som HA så har man samtidigt valt bort andra kanske mer användbara HAs.

Så, så lätt är det inte att höja VP. Men visst oavsett, att göra så att Permanens kostar VP (en eller två) tror jag är en smart lösning. Det är lagom dyrt så det är inget man direkt spammar med, men det är samtidigt något man kan göra någon gång då och då.

soda

Warrior
Så vi har gått från att magiska föremål är för bra till att de är för dåliga?

Angående att SKINGRA magiska föremål. Det känns väl ändå ganska långsökt att det skulle bli ett problem? Det finns, tror jag, i Dimmornas dal fyra SLP:er med besvärjelsen. Att någon av dem skulle lägga sin handling och massor av VP på att förstöra ett magiskt föremål...

Av de magiska föremål som finns i kampanjen Dimmornas dal (7 till 9 stycken, jag kan ha missat något, och är lite oklart om alla verkligen är magiska) kan jag inte se att det är seriöst alls att någon skulle skingra dem! Och det är ju dessutom ganska uppenbart att magiska föremål är hyfsat ovanliga.

Att de går att skingra kanske också är en orsak till att det inte dräller av trollstavar som skjuter eldfåglar?

Så min analys: De flesta magiska föremål är inte mäktiga* nog för någon att SKINGRA. Om man har ett sådant föremål... ja, då får man väl vara lite försiktig? Vad vet jag, skaffa ANTIMAGI? Jag antar att BESKYDDARE också skulle kunna fungera.

* Undantaget, spoiler, - är väl svärdet Um-Durman. Det skulle man nog vilja SKINGRA om man var kultist -.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Nu handlar det här inte om Kejsarkampanjen i Dimmornas Dal utan om reglerna i stort.

Skingra är en vanlig besvärjelse (alla SLP magiker verkar ha den t.ex.) och varför skulle en SLP magiker inte Skingra magin i ett magiskt trollspö (t.ex.). Det är ju en extremt effektivt avväpning.

Om RP har gjort ett magiskt trollspö med: Sigill E2 + Eldklot + Permanens E2, så har de en magiskt föremål som kostar 4 VP att använda och slungar iväg ett Eldklot E2 vid användning. Detta har RP magikern betalat en poäng PSY permanent för att tillverka.
Man kan med Skingra avbryta en pågående besvärjelse, I detta fall Sigill E2 och för det krävs Skingra E2, det är allt. Det tror jag nog att de flesta SLP magiker (och RP magiker) kan hålla med om).

Magiska föremål eller andra effekter som inte rakt av är baserade på just Sigill eller pågående besvärjelser kommer (för jag förmoda) falla under ...
<> SKINGRA kan även användas till att avbryta andra magiska effekter, om äventyret eller SL tillåter det.
... och SL kan då säga nej till att Skingra magin i demonsvärdet 'freden' (t.ex.).

Halloj igen!

Nu har den här tråden handlat om lite allt möjligt, men vad gäller just SKINGRA så var mitt svar ovan ett förtydligande av vad som faktiskt står i Regelboken i grundlådan, inte ett inlägg om regeln borde ändras och i så fall hur.

Jag håller med om att det möjligen är lite väl effektivt att kunna SKINGRA magi med PERMANENS utan extra krav, och det är nog något att kika på till Magiboken. Kom ihåg - grundspelet är just ett grundspel (till skillnad från t ex EDD), och kan inte täcka upp alla tänkbara situationer. Precis som Soda säger är det högst osannolikt att detta skulle bli något större bekymmer i Drakkejsarens hemlighet eller i Ärans väg. SL väljer ju också om en SL-magiker faktiskt använder SKINGRA eller inte, och i så fall till vad.

Vad gäller hur SKINGRA skulle kunna justeras i Magiboken så ber jag att få återkomma. Jag tror inte heller att det är så bra om vi som spelskapare gör regeländringar lite från höften i öppna forum - det är bättre att vi återkommer med ett genomtänkt förslag senare, när Magiboken har kommit längre. Men det är toppen att det diskuteras i communityt, det ger oss massor av bra input! Och vid sitt eget bord kan man förstås husregla som man vill. :)

Sen följer det inte av reglerna att alla magiska föremål kan "desarmeras" med SKINGRA, då reglerna inte påstår att alla magiska föremål i världen har skapats med exakt de besvärjelser (SIGILL och PERMANENS) som beskrivs i grundspelet. Det kan finnas andra, mer (eller mindre) kraftfulla versioner av dessa besvärjelser, för att skapa magiska föremål.

Last edited:

soda

Warrior
Skingra är en vanlig besvärjelse (alla SLP magiker verkar ha den t.ex.) och varför skulle en SLP magiker inte Skingra magin i ett magiskt trollspö (t.ex.). Det är ju en extremt effektivt avväpning.
För att det vore mer effektivt att använda handlingen till något annat i många fall, tänker jag. En magiker kan ju förstås kasta SKINGRA för att avväpna en rollperson eller kasta en annan offensiv besvärjelse.

Men, jag håller med dig om att det är lätt. Kanske för lätt! Men inte om att det är ett (stort) problem. Eller ens ett problem alls... :unsure:

Så enligt grundreglerna är det bara föremål som uttryckligen har belagts med SIGILL som kan SKINGRAs.
Nähä?
"Du avbryter en pågående besvärjelse med samma eller lägre effektgrad. SKINGRA kan även användas till att avbryta andra magiska effekter, om äventyret eller SL tillåter det."
Du kan ju såklart SKINGRA t.ex. ett vapen med FÖRTROLLA VAPEN även om det saknar SIGILL.

Det reglerna säger är ju att vissa magiska effekter kan vara något som inte är en besvärjelse, och därför kanske inte kan SKINGRAs.
För att följa det du säger på ett konsekvent sätt skulle de här andra versionerna av besvärjelser du nämner behöva ha en regeltext* som säger att de inte kan SKINGRAs. (ps. ja, jag krånglar med dig för krånglandets skull)

* regeltext och regeltext, hypotetiska besvärjelser kan förstås finnas i SLs huvud.

Nähä?
"Du avbryter en pågående besvärjelse med samma eller lägre effektgrad. SKINGRA kan även användas till att avbryta andra magiska effekter, om äventyret eller SL tillåter det."
Du kan ju såklart SKINGRA t.ex. ett vapen med FÖRTROLLA VAPEN även om det saknar SIGILL.

Det reglerna säger är ju att vissa magiska effekter kan vara något som inte är en besvärjelse, och därför kanske inte kan SKINGRAs.
För att följa det du säger på ett konsekvent sätt skulle de här andra versionerna av besvärjelser du nämner behöva ha en regeltext* som säger att de inte kan SKINGRAs. (ps. ja, jag krånglar med dig för krånglandets skull)

* regeltext och regeltext, hypotetiska besvärjelser kan förstås finnas i SLs huvud.
Haha, ok då, jag skrev lite snabbt där (fixat nu så att ingen annan drabbas av felskrivningen), men andemeningen var alltså att det kan finnas magi i världen som inte kan brytas med besvärjelsen SKINGRA.

MattiasS

Veteran
För att det vore mer effektivt att använda handlingen till något annat i många fall, tänker jag. En magiker kan ju förstås kasta SKINGRA för att avväpna en rollperson eller kasta en annan offensiv besvärjelse.

Men, jag håller med dig om att det är lätt. Kanske för lätt! Men inte om att det är ett (stort) problem. Eller ens ett problem alls... :unsure:
Men då känns det som du bara studerar det lilla, nära rollpersonerna och två publicerade äventyr. Ur ett världsbyggar perspektiv utanför Sundbyberg skall det ju finnas en hel värld att utforska för all SL med nya DoD med riken, slott och magiker där det faktum att PERMANENS inte är permanent utan snarare kan sabbas av vilken nybörjarmagiker som helst gör att ingen skulle offra sina PSY på föremål, fällor och allt gott och smått som magi kan användas till.
PERMANENS skulle skrattas åt som en misslyckat experiment och något annat skulle forskas fram som inte kan SKINGRAS.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Vad gäller Skingra i allmänhet så är jag för att Skingra kan Skingra alla besvärjelser, inklusive Sigill, det är väldigt viktigt då magiska fällor är gjorde med Sigill och Laddning och har man en magiker med i gruppen så känns det ju som något som hen borde kunna göra.

Och visst, det ju så att som SL behöver man ju inte vara elak och lägga Skingra på spelarnas nygjorda trollspö (som de då har betalat PSY för att tillverka), och det är ju sant, och det är så jag spelar spelet också. Samma som med diverse 'coup de grace' regler som finns i många FL spel. Jag har sagt till mina spelare att jag aldrig kommer använda mig av 'coup de grace' mot dom. Det stoppar ju inte spelarna att använda regeln mot SLP, vilket de har gjort.

Det stora problemet här är att Permanens ger permanent avdrag på PSY att lägga, som man inte kan öka. Det borde vara permanent avdrag på VP i stället, som man kan öka. Om man skulle göra ändringen att det kostar VP permanent i stället för PSY permanent så skulle det nog vara mer attraktivt att använda permanens. Att öka VP kostar HA så det är fortfarande inte billigt. På så sätt så får man en begränsning på Permanens så att inte besvärjelsen spammas men samtidigt så blir den användbar.