Nekromanti Magi regelfråga för DoD r4

greebo

Veteran
Joined
2 Mar 2003
Messages
8
Location
Malmö
En sten ligger i en gång med Blixt E3 och sigill och permanens. Sigill har som trigger att en människa kommer inom 10 meter.

Vem betalar psykostnad för ovanstående besvärjelse. Den strax avlidne eller tillverkaren av stenen.

Naturligtvis borde det ju vara personen som utlöser sigillet som betalar psykostnaden, men om det är så har man skapat ett groteskt föremål att kasta in i en folkhop.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En sten ligger i en gång med Blixt E3 och sigill och permanens. Sigill har som trigger att en människa kommer inom 10 meter."

Inget Nexus? Men då... då blir det ju bara sjukt! o_O

"Vem betalar psykostnad för ovanstående besvärjelse. Den strax avlidne eller tillverkaren av stenen."

Öh... illen som lade besvärjelsen skulle jag misstänka. För han lär ju lösa ut sigillet så fort han är klar med ritualen juh :gremwink:


Storuggla, föredrar att peta på igelkottar
 

greebo

Veteran
Joined
2 Mar 2003
Messages
8
Location
Malmö
Om det är så att det är mottagaren som betalar, är ju nexus bara dumt :gremwink:

Låt säga att tillverkaren inte är människa, vilket innebär att inte sigillet utlöser

*le aningen konfunderat*
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Låt säga att tillverkaren inte är människa, vilket innebär att inte sigillet utlöser"

Den slutgiltliga förolämpningen, inte bara får man skryk, man ska betala för det också...
Nåja. Ehh... Användaren pröjsar. Alltså killen som hivar iväg stenen tar PSY-kostnaden. Skulle jag säga rent spontant och sedan börja tala om något annat :gremwink:


Storuggla, gömmer sig bakom soffan
 

greebo

Veteran
Joined
2 Mar 2003
Messages
8
Location
Malmö
Dvs att om man medvetet kastar iväg stenen är det man själv som tar mental stryk, men om en person vandrar fram mot föremålet är DET den utlösande faktorn?

humm... nu blev det lätt komplicerat och hemskt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Dvs att om man medvetet kastar iväg stenen är det man själv som tar mental stryk, men om en person vandrar fram mot föremålet är DET den utlösande faktorn?"

Om man medveted hivar iväg stenen (omedvetet kast med liten sten?) så får man ta smällen. Helt klart.
Öh. Om man däremot knatar emot stenen, helt oanandes... eh... äh, spela alver hela så slipper ni fundera på det! :gremwink:


Storuggla, nu blev det filosofiskt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Vem betalar psykostnad för ovanstående besvärjelse.
Spontant skulle jag säga att det är en regelbug och bugfixen skulle vara att ett sigill med permanens inte kan ha sådana aktiveringsvillkor, utan måste medvetet aktiveras av brukaren.

Nu har jag iofs inte någon erfarenhet av DoD efter andra editionen (upp till Gigant) så jag kanske bara svamlar.
 

greebo

Veteran
Joined
2 Mar 2003
Messages
8
Location
Malmö
Expert/gigants regler för sigill skiljer sig från '94 versionen, men visst känns det som en bug.

I Expert skulle jag säga att sigillet kommer ha en laddning med 3 psyke som kommer förbrukas när föremålet används för första gången. Vill man använda det igen krävs fysik kontakt med utlösaren (människa rör stenen), laddning eller nexus.

I '94 är sigill och permanens mer av en förändring av besvärjelsen i sig,
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
I '94 är sigill och permanens mer av en förändring av besvärjelsen i sig,
Det var det nog iofs i tidigare editioner också, men det innebär ju inte att alla förändringar är möjliga. Man kan lacka om en bil, sätta spoiler på den, sätta några pulsjetmotorer på den, hänga lurviga tärningar i backspegeln och det är ändringar som funkar. Försöker man däremot sätta fyrkantiga hjul på den så kommer det att skaka väldigt mycket och det är därför mindre användbart.

Varför skulle inte en permanens kunna ändra besvärjelsen så att den kräver en medveten aktivering (alternativt en aktivering bunden till bäraren)?
 

greebo

Veteran
Joined
2 Mar 2003
Messages
8
Location
Malmö
Som jag kommer ihåg det fungerade skapandet av magiska föremål helt annorlunda i äldre regler.

Det är ju iofs en medveten handligt att gå mot en sten, precis som det är att öppna en okänd bok.

nåja.. jag tror jag får försöka skapa en houserule att det krävs antingen en laddning eller nexus i föremålet för att det ska fungera utöver den första gången.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Det är ju iofs en medveten handligt att gå mot en sten, precis som det är att öppna en okänd bok.
Jag menade att man medvetet väljer att aktivera ett föremål. Något i stil med att man koncentrerar sig på det och säger det magiska ordet eller liknande.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,839
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle säga att det är den som går mot stenen, eftersom samma princip gäller för till exempel magiska rustningar med SKYDD eller liknande som startas när någon tar på sig dem, även om rollpersonen inte känner till funktionen. Psyket gör ju inte skillnad på bra och dålig magi.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Jag håller med Bobby här. Som jag har förstått Sigill så är det den som aktiverar sigillet som får stå för PSY-kostnaden oavsett besvärjelsen, för jag har absolut för mig att de magiska föremål från Äventyrsspel som jag läst beskrivning på har avkrävt användaren/den som aktiverar sigillet PSY-poäng i de fall inget Nexus varit inlagt. (Jag har dock inga moduler framme som innehåller några magiska föremål, så jag kan inte styrka mitt påstående:) Det borde i så fall också gälla den här stenen, tycker jag. Alltså, den som aktiverar magin i stenen förlorar också de PSY-poäng som krävs för aktiveringen.

/Fjoffe
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,109
Location
The Culture
Vem betalar psykostnad för ovanstående besvärjelse. Den strax avlidne eller tillverkaren av stenen.
Jag har ett vagt minne av att den här frågan togs upp i en Sinkadus. Frågan var om man kunde göra en magisk fälla, som fungerar så att den som aktiverar den står för PSY-kostnaden. Frågan besvarades med "Nej!"
När jag tänker efter minns jag dock inga detaljer eller förklaringar. Jag kan ha drömt alltihopa. Jag ska kolla upp det.

/tobias
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Nja... jag tror att det hela fungerar så här:
För att föremålet överhuvudtaget skall fungera enligt ovanstående konfiguration, krävs en person i kontakt med föremålet för att kunna överföra PSY till det i det ögonblick som besvärjelsen kastas (av föremålet alltså). Eftersom föremålet inte har något NEXUS och inte heller LADDNING så måste det finnas en individ som är villig att ge föremålet de PSY som behövs för att manifestera besvärjelsen.
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Prexis min mening
För om jag skulle få för mig att göra mitt nyckellåset på mitt kistlock där jag förvarar diverse roliga saker till en ordentlig fälla så skulle jag annars kunna lägga in ett sigill E4 som när någon försöker öppna kistan aktiveras Laddning E4, och så vips så förlorar alltså personen som försöker öppna den 20 psy och dör troligen om denne inte är magiker eller har väldigt högt psyke...
Själv så har jag ju såklart något föremål med antimagi E5 på mig när jag fifflar med kistan

nej, det är nog snarare så att när man lägger in besvärjelsen i ett föremål så får magiker själv stå för psy kostnaden. Sedan lagras psy-poängen till både sigillet och besvärjelsen tills dess att den utlöses och försvinner då tillsammans med besvärjelserna...

alltså skulle det kosta 6 Psy att lägga in blixt E3 och sigill E3 i ett föremål, och därmed behöver den som utläser den inte spendera några av sin egna psyke
 

F-6

Veteran
Joined
18 Feb 2003
Messages
29
Location
Linköping
Detta kan dock bli lite väl farligt i fällsammanhang... Om du har en sten med Blixt E4, sigill och permanens med aktiveringsvilkoret "någon rör sig inom 10 m" så kommer denna att aktiveras om och om igen tills dess att personen är endera död pga blixtarna eller dör pga att psy når noll.

Man kan då även utan större problem gilra en fälla som är minst sagt elak mha en Lyft E5 med samma aktiveringsvilkor som ovan. Man lyfter upp dem i luften och suger kraften ur dem.

//F6
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Det där var en VanTolkning :)

Låt oss inte blanda ihop saker och ting.

För att tillverka ett magiskt föremål behövs en eller flera duktiga magiker som kan lägga (minst) SIGILL och den besvärjelse som skall bindas i föremlet.

Brukaren av det magiska föremålet ansvarar för att bistå med den psykiska kraft som behövs för att manifestera besvärjelsen. Om och endast om det inte finns ett NEXUS.

Alltså om föremålet är belagt med NEXUS drar föremålet sin energi från omgivningen (allsjälen?) och belastar inte brukaren i detta avseende. För de föremål som endast har SIGILL eller en kombination av SIGILL och PERMANENS så måste en person som är i fysisk kontakt med föremålet frivilligt uppge de PSY som krävs för att det skall fungera.

Men jag upprepar.... Den enda instans där en brukare av ett magiskt föremål inte temporärt behöver offra PSY är då föremålet är belagt med ett NEXUS för den besvärjelse som brukaren aktiverar. I alla andra instanser måste någon vara i fysisk kontakt med föremålet för att kanalisera en del av sin själ i det för att det skall fungera. Detta givande av PSY måste ske av fri vilja och kan sålunda inte påtvingas någon (det finns besvärjelser för sådant :gremsmirk:)
Om föremålet inte får de PSY som det behöver kommer det inte att aktiveras.

Alltså:
Betänk ett föremål vars besvärjelse är BLIXT E3 med ett SIGILL vars utlösningsvillkor är att en människa befinner sig inom 10 meter.
Alt 1: Endast SIGILL och ingen PERMANENS.
Om villkoret uppfylls och en varelse som villigt ger föremålet PSY, kommer det att aktiveras. För att kunna ge föremålet PSY måste givaren vara i fysisk kontakt med föremålet. Efter det att föremålet aktiverats kommer det aldrig att kunna aktiveras igen.
Alt 2: SIGILL och PERMANENS.
Som Alt 1 ovan, med skillnaden att föremålet kan brukas hur många gånger som helst, så länge någon ger det psykisk kraft vill säga...
Alt 3: SIGILL, PERMANENS och NEXUS.
Som Alt 2 ovan, med skillnaden att föremålet nu drar sin kraft från omgivningen och sålunda är fysisk kontakt med föremålet överflödigt.


När det gäller sådant som LADDNING så fungerar det som så att då den kastas, kanaliserar den kastande magikern in de PSY som behövs (5xE) i det föremål som skall motta besvärjelsen. Det är med andra ord inte så bra att lägga LADDNING E3 om man endast har 18 PSY.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,268
Location
Helsingborg
Re: Det där var en VanTolkning :)

Jag håller med om vad du skriver, förutom i vissa fall.. Vanligtvis brukar jag kunna slå i böcker innan jag svarar, men nu sitter jag i skolan så jag skriver från minnet..

Visst är det självklart att någon måste lägga in en LADDNING som kopplas till SIGILLet om nu brukaren inte planerar att vara i närheten när SIGILLet bryts.. Jag tolkar det så iaf..

Det jag inte håller med om är:
"Detta givande av PSY måste ske av fri vilja och kan sålunda inte påtvingas någon..."
Brukaren (som du så fint skriver det :gremsmirk:) måste alltid betala och kan inte avstå från att magin inte sätter igång.. Så om magikern har ett SIGILL med PERMANENS med det urbota kommandot "Avfyra BLIXT när en orch är i närheten" kan man tänka sig en död magiker på grund av PSY-brist när densamme är i närheten av en orch..

Jag skulle vilja tolka det som om brukaren kan vara vem som helst som är i närheten (eller till och med beröring?) av föremålet och vill att det ska hända.. Om inte så behövs LADDNING eller NEXUS.. Tar LADDNINGen slut så aktiveras inte SIGILLet..

Det skulle vara en rätt ballt försvar.. Man kan lägga en skyddsbesvärjelse utan LADDNING och vem som helst kan komma dit och utföra den om denne nu vet hur nu man gör.. Det skulle kunna vara en magikerfamlj som har det som försvar och den 7-åriga dottern använder fällan mot RP:na.. *får lite idéer och klurar lite*

"Det är med andra ord inte så bra att lägga LADDNING E3 om man endast har 18 PSY."
Dock så måste man inte lägga in 5 PSY/E.. Man kan lika gärna lägga in bara 4 PSY om LADDNING E1 eller 9 PSY om LADDNING E2.. Du kanske inte orkade skriva det, så jag ber om ursäkt om jag är petig.. :gremsmile:

Hmmm.. Vettiga svar du gav.. Synd att du inte är så aktiv.. Verkar som om du spelat en del..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är kul att se en intressant fråga på DoD-forumet
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Åh... En HanTolkning... ;)

Det blir en bättre rubrik nästa gång... jag lovar.

Visst är det självklart att någon måste lägga in en LADDNING som kopplas till SIGILLet om nu brukaren inte planerar att vara i närheten när SIGILLet bryts.. Jag tolkar det så iaf..

Ja... eller NEXUS... "but that goes without saying..." :gremcool:


Brukaren (som du så fint skriver det ) måste alltid betala och kan inte avstå från att magin inte sätter igång.. ...

Ehh... Som du själv så vist uttrycker det i nedanstående stycke:
Jag skulle vilja tolka det som om brukaren kan vara vem som helst som är i närheten (eller till och med beröring?) av föremålet och vill att det ska hända..

Det är exakt det som krävs (ja vilja och beröring alltså). Och du talar nu till viss del emot dig själv. Lägg tonvikten på vill att det skall hända. Om brukaren med 3 PSY kvar vill att det skall hända så kommer det att hända och denne kommer att dö. Om brukaren inte vill offra sitt liv för att aktivera föremålet så händer inget.
Brukaren av föremålet har ett val i detta läge ("vill att det skall hända" - nota bene).

Ety annorstädes blir det (i.m.h.o) lite larvigt.


Dock så måste man inte lägga in 5 PSY/E.. Man kan lika gärna lägga in bara 4 PSY om LADDNING E1 eller 9 PSY om LADDNING E2.. Du kanske inte orkade skriva det, så jag ber om ursäkt om jag är petig..

Det är lugnt. :gremsmirk: Den största tröskeln för spelarna brukar vara att få dem att förstå att de faktsikt måste minska sin PSY med upp till 5xE, och att PSY inte "automagiskt" femdubblades då de lagrades i föremålet. Jag tvingas gång på gång att förfäkta denna ståndpunkt.


Verkar som om du spelat en del..
Du anar inte... :gremgrin:
 
Top