Nekromanti Magi, religion och erfarenhet

Re: Raser

Några tankar som poppade upp:

Alver
Har du funderat på att ta bort sömnen helt från dom för att göra dom lite mer speciella? Kanske mediterar de i stället.

I filmen Merlin (tror jag den hette) ser man älvfolk som rör sig underligt och något kusligt. Jag tycker det sättet att röra sig gör att man blir illa till mods.

Dvärgar
Fobi för öppna platser? Terrassodlingar som kineserna?

Troll
Jag får känslan av att de är primitivare än människorna. Varför? Varför har de inte lyckats kopiera teknologi från människan? Är de ointresserade eller är de enormt ointelligenta?

Vad är trollens relation till de andra folken? Utnyttjar människorna/dvärgarna dem som slavar i gruvor och andra tunga sysslor.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Om du frågar mig så tycker jag att det är tämligen löjligt att hitta på en varelsen som till allt utom namnet är en klassisk fantasyalv och sedan kalla den fnuffiluff bara för att man vill sticka ut och vara "annorlunda".

Behåll i stället de klassiska fantasyraserna men ge dem en liten annorlunda vinkling. Här är några förslag:

Dvärgar - Dvärgarna är motsvarighen till medeltidens judar. Ett litet, isolerat och väl sammansatt folk som håller sig på sin egen kant. Genom sitt samarbete så har de fått stor kontroll över handel och bank och finansväsendet. Sedan så kan de ha ett eget hemland där beter sig betydligt mer militant och traditionellt dvärgiskt.
Ett annat alternativ är att dvärgarna är ett gäng skäggiga små kommunister som med stor framgång predikar om gemensamt ägande även hos människorna.

Alver - Alverna är tvekönade med en helt annan tidsuppfattning än människorna. De har ett väldigt androgynt utseende. De avskyr regler och lagar som begränsar dem och passar dåligt in i dvärgarnas välorganiserade samhällen eller iblande de mer civiliserade människorna. Besitter mentala och telepatiska krafter.

Troll - En långt kommen och tekniskt framstående ras som ser ner på de primitiva människorna. Mycket smarta och arroganta.

Insignia

Swashbuckler

"det är tämligen löjligt att hitta på en varelsen som till allt utom namnet är en klassisk fantasyalv och sedan kalla den fnuffiluff bara för att man vill sticka ut"

Mina alver är inte alls klassiska fantasyalver, inte ens inspirerade av dem. Om jag gav det intrycket var det en dålig beskrivning. Att jag kallar dem alver över huvud taget är som sagt för att jag inte bestämt vad de ska heta, så jag lånar tillsvidare det klassiska namn som passar bäst. Att jag inte vill behålla det namnet är just för att folk förutsätter så mycket då, som inte alls stämmer.

Dina förslag skulle säkert passa hur bra som helst i någon värld, men inte in den här.

"Genom sitt samarbete så har de fått stor kontroll över handel och bank och finansväsendet."

De har inga banker, och föredrar vänskaplig byteshandel framför att kontrollera någons pengar.

"Sedan så kan de ha ett eget hemland där beter sig betydligt mer militant och traditionellt dvärgiskt."

De är långt ifrån militanta, och knappast traditionellt dvärgiska. Likheten med klassiska dvärgar är ungefär storleken och att det är stenigt där de bor.

"ett gäng skäggiga små kommunister som med stor framgång predikar om gemensamt ägande"

De är inte skäggigare än andra. Lätt kommunistiska, ja - de sköter odlingar och husbyggen och liknande tillsammans, men är inte motståndare till privat egendom. De predikar sällan någonting.

"Alverna är tvekönade med en helt annan tidsuppfattning än människorna. De har ett väldigt androgynt utseende."

Androgyna, ja. Tvekönade, nej. Varför annan tidsuppfattning? Enda tidsskillnaden är att att de väljer sin egen dygnsrytm.

"passar dåligt in i dvärgarnas välorganiserade samhällen eller iblande de mer civiliserade människorna"

De passar utmärkt både bland dvärgar och människor, faktiskt. De är ungefär lika civiliserade som människor.

"Besitter mentala och telepatiska krafter."

Inte det minsta.

"En långt kommen och tekniskt framstående ras som ser ner på de primitiva människorna."

Absolut inte. Jag är inte emot det som idé, men i just den här världen vore det helt fel. Förlåt om jag är envis.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Mina alver är inte alls klassiska fantasyalver, inte ens inspirerade av dem. Om jag gav det intrycket var det en dålig beskrivning. Att jag kallar dem alver över huvud taget är som sagt för att jag inte bestämt vad de ska heta, så jag lånar tillsvidare det klassiska namn som passar bäst. Att jag inte vill behålla det namnet är just för att folk förutsätter så mycket då, som inte alls stämmer."

Aaah, slå mig inte!/images/icons/smile.gif
Det var alltså inte menat som ett påhopp mot dig. Jag bara gnällde lite över fantasy och rollspel i största allmänhet.

"Absolut inte. Jag är inte emot det som idé, men i just den här världen vore det helt fel. Förlåt om jag är envis. "

Mina små futtiga och dåligt genomtänkta förslag var inte enbart riktade till dig utan mer mot alla andra världsskapare som läser den här tråden. Hoppas att du kanske, eventuellt kan använda dig av något litet, men du behöver absolut inte känna dig tvingad. Dessutom så behöver du inte be om ursäkt för att du är envis. Det är väl inte ett brott, eller?

Insignia

Swashbuckler

"Har du funderat på att ta bort sömnen helt från dom för att göra dom lite mer speciella? Kanske mediterar de i stället."

Det känns lite mycket som AD&D ;)
För övrigt kan jag inte komma på någon anledning till att ha ett folk som inte sover. Om de var gudomliga eller magiska på något sätt, kanske, men de är bara vanliga dödliga.

"Fobi för öppna platser? Terrassodlingar som kineserna?"

Fobi känns inte bra. Det skulle innebära att deras platå-byar inte kan finnas, de skulle ha stora problem men sina åkrar, och dessutom inte kunna lämna sitt eget land (vilket är rätt litet och avsides, så deras roll i spelet skulle bli för mesig).

Terrassodlingar låter intressant, däremot - det ska jag fundera på ^_^

"Jag får känslan av att de är primitivare än människorna. Varför? Varför har de inte lyckats kopiera teknologi från människan? Är de ointresserade eller är de enormt ointelligenta?"

Ointresserade. Så enkelt är det. Det är inget fel på intelligensen, de har bara ingen anledning att bygga hus när de klarar sig lika bra i en koja. De kan besöka andra rasers städer, men om någon får för sig att bo där så är det inte för bekvämligheten. Medan människan har utvecklat sina städer har trollen utvecklat sitt historieberättande och lättlagade men goda maträtter, en viss miljömedvetenhet mm. De har alltså koncentrerat sig på sådant de behöver i sin nuvarande livsstil, i stället för att imitera en annan.

"Vad är trollens relation till de andra folken?"

Det varierar litet med platserna; en del städer samarbetar med de lokala trollen, medan andra nätt och jämnt släpper in dem. De ses inte som mindre värda eller lägre stående, men annorlunda, ibland skrämmande.

Insignia

Swashbuckler

"Aaah, slå mig inte!"

Okej då ^_^

"Det var alltså inte menat som ett påhopp mot dig. Jag bara gnällde lite över fantasy och rollspel i största allmänhet."

Jaså, jag kände mig litet påhoppad. Det var alltså ett missförstånd :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
Väldigt lite om städer

Gamla Sorla, den förra huvudstaden i landet (som inte har något namn ännu), övergavs av människorna på grund av en förbannelse, som gör att man inte kan sova där utan att få mardrömmar. Den utrymda platsen blev bokstavligt talat en spökstad, när flera seklers minnen och drömmar lämnades ifred och fick liv. Det kan vara värt att nämnas att det finns spöken litet överallt, men att civilisationens närvaro hindrar dem från att bli mer är vaga aningar.
Det har alltid funnits vildkatter i skogen omkring Gamla Sorla, och efter att civilisationen försvann flyttade flera av dem in i övergivna hus och trädgårdar. Nu finns katterna överallt i staden, och tycks vara de enda levande varelser som inte påverkas av förbannelsen.

Nya Sorla grundades av flyktingarna från den ursprungliga staden, och blev landets nya huvudstad. Den är nu en av de största städerna i världen, och är en udda blandning av olika kulturer. Staden är byggd i flera "våningar" med hjälp av torn, balkonger, broar, trappor och de kullar den är byggd på. Den äldsta delen av staden är baserad på Gamla Sorla, men har förändrats mycket under åren, och resten var aldrig planerat utan har byggts ut där det fick plats. Resultatet är ett ställe där man ungefär hittar till stamkrogen och tillbaka utan karta och kompass, men inte mycket mer.

/images/icons/grin.gif

Storuggla

Champion
Re: Väldigt lite om städer

Nu finns katterna överallt i staden, och tycks vara de enda levande varelser som inte påverkas av förbannelsen.

Ja! Katter! Tummen upp ^^d Låter najs.

Resultatet är ett ställe där man ungefär hittar till stamkrogen och tillbaka utan karta och kompass, men inte mycket mer.

Åh nej, nu har kommer Rising dra igång med sina rollspelskrogrundor igen /images/icons/wink.gif Ta inte illa upp Rising, jag är bara grön av avundsjuka ;_;

Nåja, nu när jag skrivit av mig för det inlägget: Låter najs. Speciellt med katterna, tycker om katter. Sen en labu... labi... ett plockepinn som stad är kul. Sånt tycker jag om. Det här verkar gott än så länge. Om man kanske skulle sitta ner och göra ett eget hembyggne någon gång, det verkar som alla viktiga gör det... o.o;;

Storuggla, oviktig

Storuggla

Champion
Re: Väldigt lite om städer

Nu finns katterna överallt i staden, och tycks vara de enda levande varelser som inte påverkas av förbannelsen.

Ja! Katter! Tummen upp ^^d Låter najs.

Resultatet är ett ställe där man ungefär hittar till stamkrogen och tillbaka utan karta och kompass, men inte mycket mer.

Åh nej, nu har kommer Rising dra igång med sina rollspelskrogrundor igen /images/icons/wink.gif Ta inte illa upp Rising, jag är bara grön av avundsjuka ;_;

Nåja, nu när jag skrivit av mig för det inlägget: Låter najs. Speciellt med katterna, tycker om katter. Sen en labu... labi... ett plockepinn som stad är kul. Sånt tycker jag om. Det här verkar gott än så länge. Om man kanske skulle sitta ner och göra ett eget hembyggne någon gång, det verkar som alla viktiga gör det... o.o;;

Storuggla, oviktig

telcontar

Warrior
Till exempel så finns det en typ där besvärjelserna bygger på musik

Kolla in rolemasters spellaw, detta låter precis som rolemastersystemets Bard : )

Efter avslutat äventyr talar SL om för varje spelare vilka färdigheter han/hon får höja ett steg.Tanken är i alla fall att man inte kan bestämma själv vad man ska förbättra

Varför inte, och hur motiverar du det för dina spelare? Vart tog den fria viljan vägen? För min egen del skulle jag tycka att du isåfall också lika gärna kunde spela min figur för mig... En stor del av glädjen med att spela är väl ändå att utveckla sin egen rollfigur på det sätt som man tänkt sig, och inte som SL tänkt. Låter knepigt i mina öron.

telcontar

Warrior
Till exempel så finns det en typ där besvärjelserna bygger på musik

Kolla in rolemasters spellaw, detta låter precis som rolemastersystemets Bard : )

Efter avslutat äventyr talar SL om för varje spelare vilka färdigheter han/hon får höja ett steg.Tanken är i alla fall att man inte kan bestämma själv vad man ska förbättra

Varför inte, och hur motiverar du det för dina spelare? Vart tog den fria viljan vägen? För min egen del skulle jag tycka att du isåfall också lika gärna kunde spela min figur för mig... En stor del av glädjen med att spela är väl ändå att utveckla sin egen rollfigur på det sätt som man tänkt sig, och inte som SL tänkt. Låter knepigt i mina öron.

Insignia

Swashbuckler
"Vart tog den fria viljan vägen?"

Faktum: Om man ägnar lika mycket åt flera färdigheter så kan man inte bestämma vilken man snabbast blir bättre i. Jag gav ett förslag på hur det kan användas i rollspel.

Du kan fortfarande gestalta din rollperson. Du kan fortfarande välja, i och med att du själv bestämmer vilka färdigheter du använder och hur. Du bestämmer när du ska mucka gräl med ett monster, och spelledaren avgör om det var tillräckligt utmanande för att du ska få höja din "gräla med monster"-färdighet.

Dessutom nämndes det i förbigående någonstans i tråden att det kan diskuteras vad man lärt sig mest av, fast SL har sista ordet.

Rising

Vila i frid
Yes! PArtytown, here I come!!!

Okej, du har redan fått mig fängslad i ditt projekt. Sköna dvärgar, mysig sagostämning, lite spökskräck, musikmagi, verkliga gudar och en superduperhäftig partyhuvudstad... Jag är redan såld!

Fortsätt klura och jag lovar att ställa upp som bollplank på allt du hittar på. Skulle du mot förmodan fastna så bistår jag gärna med egna idéer, vad nu de kan vara värda.

Hittills har du bara haft bra idéer, jag är våldsamt nyfiken på vad du kan hitta på härnäst!

/Rising
som särskilt gillade att huvudstaden var ett mischmasch av olika kulturer och byggnadsstilar.

Storuggla

Champion
Re: Skulle JAG säga något elakt? ^_- (NT)

Illa oskyldiga jag? /images/icons/doh.gif

Storuggla