Jag håller med dig, man blir inte bättre om man aldrig använder en färdighet. Men om man väger in en skopa realism i det hela så är det ändå så att risken är väldigt stor med ditt system att 1) det är ingen idé att använda många färdigheter, eftersom man är kass på dem och pga av detta ställer till en hel massa problem för sina medspelare eftersom man antingen är usel på dem, eller 2) alla använder allt vad de har och därmed ställer till en hel gäng stora problem därför att man bara är ute efter att skaffa sig möjighéter att nå en högre färdighet. Mao dina spelare använder färdigheter som de aldrig har en chans att lyckas med bara för att de ska ha en chans att utveckla sin figur efter avslutat äventyr.
Min åsikt är att vi alla känner en hel del människor som besitter en massa märkliga kunskaper som de inte visar upp hela tiden, utan att vi visste att de kunde detta. Dessa extraordinära kunskaper kommer fram de gånger de verkligen behövs, eller helt enkelt när de känner för att visa att de kan! En viktig sak som du missat, om du vill vara realistisk, är att man inte alltid använder sina färdigheter hela tiden. Det finns väldigt gott om folk som är asduktiga på olika saker utan att visa upp det varje gång de får en chans.
Jag förstår inte hur du motiverar varför en spelledare ska bestämma hur en spelare skall utvecklas.
För min del tycker jag att jag skulle ta på mig alltför mycket om jag, förutom att konstituera världen, dessutom skulle bästämma hur enskilda spelare skulle handla i denna värld. Då skulle jag, om jag var en spelare i denna värld, känna att jag inte hade nån fri vilja och mao inte vara intresserad av att spela där.