Nekromanti Magi, religion och erfarenhet

telcontar

Warrior
Min tanke bygger på att man spelar rollspel för att gestalta en roll, vilket du själv också nämnt. Spelar man då en person som konstant stilar med alla färdigheter så är det så man ska spela. Spelar man någon som är mer diskret så gör man det inte. Om du struntar i din roll och bara spelar för erfarenhet, då kanske du helt enkelt ska spela ett annat spel.

Jovisst! Vad jag menar är att IMHO är inte en rollfigur bra på speciellt många färdigheter, och har mao inte mycket att stila med. Om nu SL skall bestämma med vilka färdigheter som skall få utvecklas (med ledning av vad man senast använt) är ju risken uppenbar att man får en oerhört smal rollfigur eftersom varje proffession med nödvändighet bara kan täcka ett visst område. Mao, eftersom man med största sannolikhet bara använder de färdigheter man har möjlighet att lyckas med blir det i dittt koncept så att det endast är de färdigheterna som utvecklas, och med andra ord får man en mycket smal rollfigur som egentligen inte kan någonting - förutom sina absoluta specialkunskaper! Om man nu skall gestalta den rollen - som ju du dessutomm bestämmer hur den utvecklas - tror jag att det blir ganska tråkigt, därför att det är inte så att man bara är det man senast visat upp. Man kan faktiskt, och utveckklar en hel del andra saker också, utan att man använder det i det enaste äventyret, eller den senaste konfrontationen...

Insignia

Swashbuckler
"Om nu SL skall bestämma med vilka färdigheter som skall få utvecklas (med ledning av vad man senast använt)"

Inte direkt vad man senast använt, utan vad man senast kan ha lärt sig något av. Det har inte heller något att göra med om man lyckas eller inte, eftersom man kan lära sig något av att göra fel också.

Ifall du inte tänker använda en färdighet, varför skaffa den över huvud taget? Skaffa något du kan tänka dig att använda även om du inte har 150% chans att lyckas. Jag tycker fortfarande att det här beror på spelaren, och inte spelsystemet. Jag använder gärna färdigheter jag riskerar att misslyckas med. Att inte göra det ger en knappast någon utmaning - och det är utmaningar man blir bättre av.

"eftersom man med största sannolikhet bara använder de färdigheter man har möjlighet att lyckas med blir det i dittt koncept så att det endast är de färdigheterna som utvecklas"

VARFÖR använder du bara de färdigheter du är bäst på? Kan du kortfattat förklara det för mig? Om du har lågt FV i första hjälpen, vägrar du att hjälpa sårade kompisar eftersom du är bättre på stridsyxa? Jag är säker på att du har en poäng någonstans, men just nu är den väl dold.

"Man kan faktiskt, och utveckklar en hel del andra saker också, utan att man använder det i det enaste äventyret, eller den senaste konfrontationen"

Hur utvecklar man färdigheter medan man inte använder dem? Meditation och visualisering? Visst, det kan funka. men det är inte alla rollpersoner som mediterar.

telcontar

Warrior
Hmmm... Jag kanske är väldigt otydlig. Lite av det jag är ute efter är att (vilket jag erfarit själv när jag spelat liknande system) man till slut får en situation där alla rollfigurer kutar omkring och använder färdigheter till höger och vänster där de till och med riskerar gruppens väl och ve bara för att få möjligheten att höja sin färdighet. Då blir det varken roligt eller utvecklande att spela. Är det inte realistiskt att man kan träna vissa färdigheter mellan äventyren? Att tex dyrka upp 3 dörrar under ett äventyr är knappsat tillräckligt för att öka sin färdighet i att dyrka. Det krävs nog m y c k e t mer träning än så, kanske både f ö r e och e f t e r äventyret. Detta kan man lösa på flera sätt, tex genom att låta rollfigurerna betala för det, eller liknande...

Jag använder inte bara de färdigheter jag är bäst på, men som spelare är jag väldigt mån om att den som är bra på en färdighet i första hand utför sysslan, eftersom man i annat fall kan utsätta övriga spelare för onödigt stora risker. I en nödsituation är det en annan sak, då ligger man redan risigt till och kan inte den som är bäst lämpad för uppgiften ta itu med den får naturligtvis nån annan ta vid.

Insignia

Swashbuckler
"man till slut får en situation där alla rollfigurer kutar omkring och använder färdigheter till höger och vänster där de till och med riskerar gruppens väl och ve bara för att få möjligheten att höja sin färdighet"

Verkligen? o_O Tydligen är folk konstigare än jag hade tänkt mig.

"Är det inte realistiskt att man kan träna vissa färdigheter mellan äventyren?"

Jovisst. Det är även realistiskt att tala om för spelledaren att du har dyrkat upp en jäkla massa dörrar under de två veckor som gått sedan sist, så att SL tar med det i beräkningen. Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt.

"som spelare är jag väldigt mån om att den som är bra på en färdighet i första hand utför sysslan, eftersom man i annat fall kan utsätta övriga spelare för onödigt stora risker"

Det är förståeligt. Men om du vill bli bättre på nämnda färdighet (så att du senare kan använda den utan onödiga risker) så är det inte alltför komplicerat att tala om för SL att du övar när tillfälle ges, eller att du helt enkelt hälsar på din gamla lärare och ber om extra lektioner.

telcontar

Warrior
Jovisst. Det är även realistiskt att tala om för spelledaren att du har dyrkat upp en jäkla massa dörrar under de två veckor som gått sedan sist, så att SL tar med det i beräkningen. Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt.

Det är inte ett dugg svårt. Jag har inget problem med att spelare och SL kommunicerar, det jag vänder mig mot är att det är SL som har det slutliga avgörandet. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt, och dessutom tråkigt för mig som spelare. Ju f ä r r e styrda val en spelar får desto intressantare blir det att spela IMHO.

Insignia

Swashbuckler
Ska vi ge oss?

"jag vänder mig mot är att det är SL som har det slutliga avgörandet. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt, och dessutom tråkigt för mig som spelare"

I Eon får man inte bestämma vad man förbättrar, eller ens OM man blir bättre - men jag klagar inte i för det. Däremot klagar jag på att min spelledare aldrig låter mig slå det förbättringsslag jag förtjänar, men det är en helt annan diskussion :p

Slutsatsen är i alla fall att du och jag inte är överens, så vi kanske ska lägga ned diskussionen. Det verkar inte som om vi kommer så mycket längre.

Rising

Vila i frid
Den här diskussionen är väl död, men jag smyger in lite åsikter ändå...

"till slut får en situation där alla rollfigurer kutar omkring och använder färdigheter till höger och vänster där de till och med riskerar gruppens väl och ve bara för att få möjligheten att höja sin färdighet. "

Det här är problemet med EP-system. Där kan du ju som spelare välja själv bestämma precis vilka färdigheter du ska öka, varpå alla rollpersoner gagnas utav att de skall klättra uppför varenda träd och leta efter ledtrådar. Om det är upp till spelledaren så tjänar man inget på att utföra dessa onödiga handlingar.

På samma sätt ökar spelledarens inflytande att få till spännande träningsregler. I de flesta rollspel måste man ha en mästare som är si och så duktig och det måste absolut kosta skjortan att träna upp varenda poäng, osv. Om spelledaren får bestämma så sköts allt dramatologiskt korrekt. En ensam pojkvasker kan träna upp sin stenslunga i all sin ensamhet ute på gården, till exempel. Det tycker jag låter roligare än att man måste träffa en übersensei och hälla guldmynt över honom för att ha en chans att bli bättre.

Det är skönare att säga "SL, den där röda läderboken jag tänkte använda som brasved, kan inte jag få studera lite i den tils nästa gång? Jag vet att jag har klättrat mycket i det här äventyret, men jag tänkte lägga ner mer energi på att läsa den här boken."
SL: "Okej, du ökar ditt värde på Klättra med endast ett steg då, å så kan du gå upp till 6 på Botanik tills det blir vinter, och nästa äventyr inleds. Längre än så kommer du inte med den där boken. Nu behöver du fältpraktik och läsa dig till överkurs om du skall bli bättre."

...eller något. Jag tycker alltid att det blir verklighetstrognare ju mer makt SL får, och så länge SL och spelaren får komma överrens om hur deras rollperson utvecklas så blir det nog IMM roligare också.

Det fina med att låta spelledaren dela ut poäng är ju också att han/hon kan dela ut poäng till den som spelat roligast/bäst istället för den som utfört mest prestationer, vilket iaf jag anser sporrar spelarna att lira på ett bättre och roligare sätt.

/Rising

Krille

Super Moderator
Utomstående utlåtande

"jag vänder mig mot är att det är SL som har det slutliga avgörandet. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt, och dessutom tråkigt för mig som spelare"

"I Eon får man inte bestämma vad man förbättrar, eller ens OM man blir bättre - men jag klagar inte i för det. Däremot klagar jag på att min spelledare aldrig låter mig slå det förbättringsslag jag förtjänar, men det är en helt annan diskussion :p"

Faktiskt inte. Det är samma diskussion, IMHO.

Vad jag tror att telcontar vänder sig emot, och vad jag vet att jag själv vänder mig emot, är inte att jag inte får styra min rollperson, utan att spelledaren gör det. Jag gillar inte att spelledaren spelar min rollperson åt mig, oavsett om det handlar om stårytellade strider eller att spelledaren avgör vad jag blir bättre på.

Problemet för telcontar är att han inte vill att SL ska bestämma vad rollpersonen blir bättre på. Ditt problem i Eon är att spelledaren bestämmer vad du inte blir bättre på. I båda fallen lägger sig spelledaren i spelarens kontroll över spelarens alter ego.

Huruvida det är mer realistiskt eller inte tror jag är en bisak. Det är sånt man slänger fram som argument, men i grunden handlar det om att pissa in reviret. Rollpersonen är mitt revir, och ingen jävel till spelledare ska in dit och klompa utan min tillåtelse. Vissa (läs: Rising) har inga problem med att låta spelledaren klompa in på det sättet. Andra (läs: jag) kommer försvara rollpersonen med taggtråd och AK-4.

Ett problem med regeldesign är att det är lättare för friformare att riva ner regelbarriärer än vad det är för regelspelare att bygga upp dem, men friformare är inte beredda att bygga en regelbarriär i första hand. Det gör att om regelspelare får bygga regler så kan friformare alltid riva ner dem, men om friformare bygger regler så kan regelspelare sällan eller aldrig göra något vettigt av det utan en sjuhelsickes massa slit. Därför är jag stenhårt av åsikten att aldrig låta en friformare skriva regler.

Insignia

Swashbuckler
Re: Utomstående utlåtande

"Ditt problem i Eon är att spelledaren bestämmer vad du inte blir bättre på."

Mitt problem där var att spelledaren ifråga tog ifrån mig ett förbättringsslag som både logiken och reglerna sade att jag skulle ha. Alltså är det en annan sak.

För övrigt är det så här: Jag har inget emot friformare.

Och sedan finns det inte så mycket mer att säga.

Rickard

Urverk speldesign

"Jag gillar inte att spelledaren spelar min rollperson åt mig, oavsett om det handlar om stårytellade strider eller att spelledaren avgör vad jag blir bättre på."
Men SL kan bestämma hur du gör din gubbe när du skapar den? Eller i.a.f. sätta upp riktlinjer? Är verkligen gränsen så fin att du inte kan tillåta SL låta vara med och bestämma över bara ett till område? Det är ju inte precis som att SL tar över hela världen (eh, vilket han/hon redan gjort) bara därför...

Meningen är väl att spelaren ger förslag på vad som ska höjas och får sitt godkännande av SL..? Nackdelen är väl (förutom det jag sagt tidigare) att det kan ta tid.. Det är ju inte bara en spelare som vi talar om utan 2-4 st.. Om SL ska diskutera färdighetshöjningar med alla tar det tid..

"Ett problem med regeldesign är att det är lättare för friformare att riva ner regelbarriärer än vad det är för regelspelare att bygga upp dem,"
/[color:448800]Han</font color=448800> som håller med, men man kan lätt ge förslag på hur det ska skötas utan att ge direkta regler

Sodivra

Champion
Eh.. Hallå? Hallåååå?

Meningen är väl att spelaren ger förslag på vad som ska höjas och får sitt godkännande av SL..? Nackdelen är väl (förutom det jag sagt tidigare) att det kan ta tid.. Det är ju inte bara en spelare som vi talar om utan 2-4 st.. Om SL ska diskutera färdighetshöjningar med alla tar det tid..

Äh, jag har postat det här förut, men det kanske inte gick fram riktigt.. Jag postar det "i orginal" så kanske det blir lite mer attraktivt..

New EXP System Working Out
For my new D&D campaign I've been using a new experience point system and it's working well. I call it justified arbitrariness. :gremsmile: At the end of a session I email all the players and ask them three questions:

What were your PC's high points in the session?
What were your PC's low points in the session?
Who was the best PC for the session?

After a session I always have a gut feel for how much the PCs "experienced", developed, and progressed along in life. So, I pick my EXP award based on that feeling and modify it by the players' responses.

Players always know more about what their PCs did during sessions than I can log or remember. Plus, their replies are often surprising and reveal hooks and motives for future use, such as "Low Point: having two travellers murdered while I was 50 feet away. Randor forgive me."

Of course, some replies are awesome for their pure entertainment value: "The highlight of the trip came when I nailed that evil priest between the shoulder blades with my crossbow and watched as the demon bug swallowed him whole!"

Anyway, I guess the core tip here is to encourage player feedback about their PCs after each session and let that affect their ongoing development as well as help you create personalized hooks and side-plots.

Hellzon

Långsamma Vargen
Har du funderat på att ha alla magier i form av konstarter? Tavlor, dikter, skulpturer, dans, etc. I stället för den klassiska bilden av att magikern är dåtidens vetenskapsman så blir han konstnär.

Något att fundera på: Kan en vanlig konstnär "råka" lägga en besvärjelse då eller? Är risken stor borde det ju innebära att det inte finns konstnärer som vi ser dem. (Får inre bilder av en bard som harklar sig inne på en krog, varpå alla andra flyr.)/images/icons/devil.gif
Ialla fall, se upp med det här. Nån envis jävel kommer att fråga annars. /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator

"Men SL kan bestämma hur du gör din gubbe när du skapar den?"

Helst inte. Då är det inte min rollperson, och jag identifierar mig sällan med dem om de inte är mina rollpersoner.

"Eller i.a.f. sätta upp riktlinjer?"

Riktlinjerna bör då helst bestå i vilken miljö kampanjen ska utspela sig i, vilken stämning och stil kampanjen ska ha och exempel på rollpersoner. Sen vill jag bygga gubbe själv. Spelledaren kan få säga "nej" om han vill, men om han säger nej till vartenda förslag som jag lägger fram för att han vill ha igenom sina förslag så är jag rätt säker på att jag inte vill spela med den spelledaren.

" Det är ju inte precis som att SL tar över hela världen (eh, vilket han/hon redan gjort)"

Exakt. Spelledaren har redan tagit över världen. Finns ingen mening med att han ska ha mer. Det gör de där maktgalna kräken gott att visa lite hänsyn till typerna på andra sidan spelbordet.

Storuggla

Champion

Det gör de där maktgalna kräken gott att visa lite hänsyn till typerna på andra sidan spelbordet.

Hallå? Nu tog jag illa upp. Seriöst. Vissa av oss är inte spelledare av egen vilja utan har blivit påtvingade den rollen ända sedan man gick i femman. Och sådant hetsande mot mig, och de andra som lider med mig, klarar jag mig utan.

Storuggla, förnärmad

Insignia

Swashbuckler
Re: Eh.. Hallå? Hallåååå?

Javisst ja, det där pekade du på förut men jag glömde att svara på det ^^;

Jag hade tänkt tacka för att du påminde mig; jag läser också Roleplaying Tips, men jag hade glömt den där biten. Skulle kunna komma till användning ^_^

Insignia

Swashbuckler

"Spelledaren kan få säga "nej" om han vill"

Min poäng, på ett ungefär.

Insignia

Swashbuckler
"Kan en vanlig konstnär "råka" lägga en besvärjelse då eller?"

Haha! Det har jag inte tänkt på! :D
Det måste jag göra nu :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Vissa av oss är inte spelledare av egen vilja utan har blivit påtvingade den rollen ända sedan man gick i femman."

Jag är i exakt samma sits som du. Jag brukar anse att de som påtvingats rollen som spelledare oftast är de som är de bästa spelledarna, eftersom de ofta är spelare annars och därmed vet vad spelare vill ha. Därmed kan de leverera det till spelarna.

Spelledare som är spelledare av eget val brukar allt som oftast bara veta vad de vill berätta för ståry. Det är huvudsakligen dem som jag refererar till som "de maktgalna kräken".

"Och sådant hetsande mot mig, och de andra som lider med mig, klarar jag mig utan."

Jag ber om ursäkt för detta.