Re: Nya apekter
<I>Nja... Själv tycker jag att magikern vet vad han håller på med. Själva idéen med Gemini's magi är väl att magikern ser verkligheten som den egentligen är.</I>
Tja, hur <I>mycket</I> av den Sanna Verkligheten ser han? Det måste ju inte vara ett allt-eller-inget. Om han inte är någon mästare så torde han egentligen inte <I>veta</I> vad han gör, bara ha ett sorts hum om det.
<I>Själv tolkade jag detta som om magikern begriper hur allting är uppbyggt (kvarkar och allt vad det heter.) och därigenom vet hur han ska göra för att förändra saker efter sin egen vilja (Lite Matrix över det hela
. Jag skulle gärna höra era åsikter om detta, eftersom denna teori kanske skulle göra magiker oövervinnerliga.</I>
Har deltagit i just såna diskussioner till ett annat spel där ett nästan exakt likadant magikoncept utarbetades (men aldrig kom i tryck) - en passiv "magisk perception" av det slaget har en viss potential för att putta saker överstyr, ja, speciellt om fel spelare får tag på den. Vi kom i slutänden fram till några olika sätt att försöka begränsa användandet, t ex
* Frekventa tärningsslag för det, med hög misslyckandechans (magikern har inte Absolut Kunskap, och fattar därför inte en stor del av de sinnesintryck han får)
* Ingen extra info om inte RP:n uttryckligen tittar efter (magikern får in så mycket extra intryck att han omedvetet "blundar" för dem för att kunna hålla uppmärksamheten på det alla andra ser och hör)
* Risker; inför nån sorts insanitypoäng med ökande färdighetsnivå (en magiker som inte ser upp kan vänja sig av med att betrakta verkligheten på vanligt sätt; blir till en början disträ och svår att prata med, glider gradvis in i en autistisk egenvärld och klarar till slut inte grundläggande socialt umgänge)
Det är några tänkbara varianter, i alla fall.
--
Åke