Nekromanti Magi !

Tobbo

Veteran
Nu vet inte jag om ni pratat om detta förut men jag har försökt nå dom jävlarna på CELL för att få svar om detta.. Tänkte höra vad ni tror...

En magiker som vill kasta en spell. hur mycket minus får han på slaget per G han väver in i en formel?? om det är -3 per G (precis som SG har i sina steg) så blir det SMÅTT omöjligt att kunna något bra alls.. för NÅGON/NÅGOT..

Så hur gör ni?

//Tobbo, inte bara superhjälte utan åxå festsugen

Ridijeck

Warrior
Om jag inte minns helt fel drar man helt besvärjelsens G från CL (eller dubbla besvärjelsens G om man improviserar).

Ridijeck

Azagthoth

Myrmidon
app app app

...försökt nå dom jävlarna på CELL...

Från och med nu yttrar vi oss på ett något mer civiliserat sätt, ok?

/Azagthoth

Tobbo

Veteran
oops

sorry, morgontrötthet samt dålig respons från CELL kan få mig att plotta ner lite dumma saker.. *ska bättra mig*

Tobbo

Veteran
Tack !

Okej, det låter ganska bra.. Saken är den att det inte står någonstans om det ökar med SG stegen eller om det bara dras av från CL. Men det låter helt vettigt så hur det än är så kommer jag köra så... *tackar*

Archer

Swashbuckler
Re: Tack !

Det står att man drar bort graden från attributslaget (vilket är samma som CL) för normala besvärjelser och drar bort dubbla graden för improviserade besvärjelser. Appropå det, känns det befogat med fler aspekter än vad som redan existerar ?

Tobbo

Veteran
Re: Tack !

Flera aspekter.. hmm.. Det är inte HELT obefogat att man kan lägga till sånt.. Men vad skulle det vara för aspekter om de ska gå i samma anda som dom gör nu. Lite element and andra basic saker som finns, behövs inte såå mycket mer om man har bra fantasi då du spelar magiker.. bara köra på..

Men klart om det finns förslag som är något att ha så!

/Tobbo

Stefan (Cell)

Veteran
Re: oops

Ber tusenfaldt om ursäkt för vår dåliga respons. Trots att vi har så mycket att gora försöker vi verkligen svara på mails.

Vilken adress har du mailat till?

Stefan Ljungqvist
Cell Entertainment AB

Hobert

Warrior
Re: oops

Wohoo!
Lever ni?

[Hobert]

"I´ve heard that signal once before
I think it´s crying: Save Our Souls" - Lefay

Tobbo

Veteran
trevligt att se

HEJ!!!!

Så himla kul att se er! Finns som sagt var ibland några frågor, dock så har jag fått hjälp med några av dom här *tackar alla upplysta*..

Som svar på din fråga kan jag säga att jag mailade dom till den adress som stog på eran hemsida att man kunde maila till.. Finns det någon bättre ifall fler frågor skulle dyka upp??

MVH
Tobbo

Horus

Warrior
Nya apekter

Tänker man efter lite kan man nog komma på en hel del nya aspekter; elektricitet (blixtar måste ju bestå av NÅGONTING); Lukt (kan ljud vara en egen aspekt så kan lukt); gravitation, osv.

Går man in för det kan man nog komma på ett väldigt stort antal nya aspekter.

F.ö. tycker jag aspekterna i viss mån är inkonsekventa.
Om mörker inte finns som aspekt, då det bara är frånvaro av aspekten ljus, borde då inte också kyla tas bort, eftersom det ju bara är frånvaro av aspekten värme?

Och hur kan ljud vara en egen aspekt, det är ju bara vågrörelser i luften?

Nu utgår jag naturligtvis från att Geminis värld är någorlunda lik vår. Den skulle ju kunna ha helt andra naturlagar, och i sådana fall kan de ju säga att gröna ögon är en egen aspekt om de vill. I sådana fall skulle jag dock gärna vilja veta hur de naturlagarna löd.

-Horus

Re: Nya apekter

I mycket har du rätt...

Elektricitet borde få ha en aspekt, eller magnetism (förmågan att med magisk kraft få konstiga spänningar eller elektronförflyttningar). Man kanske kan få ett föremål att bli extremt laddat av någon laddning (plus eller minus) vilket kan resultera i att ett föremål med annan laddning skickar iväg en blixt på det första föremålet (som kan vara en ordensriddare i plåtharnesk :-D~~).

Ljud är som sagt bara rörelse på luftmolekylerna, och borde således vara samma som kinetik. Men att förflytta flera små saker som inte sitter ihop och som man på medeltiden inte hade riktigt grepp om kan vara väldigt lurigt. Med magins hjälp kan man dock åstadkomma en regelbunden rörelse i flera av molekylerna på en plats, även om magikern inte har någon direkt uppfattning om exakt vad det är han gör.

Kyla håller jag också med om. Det är bara frånvaro av värme.

Kanske kan man göra någon form av släktskapsschema över aspekterna? Den som har specialiceringen kinetik får bonus på ljud (och ev. tvärtom) och den som kan kyla får en bonus på värme och tvärtom.

Tänkvärt...

//Purgis

Hobert

Warrior

Jag håller med...
Jag har funderat över det där med blixtar också. På något sätt borde man ju kunna få fram dem, men jag förstår ändå att en sådan aspekt inte skulle ha lika många användningsområden som de redan existerande.

Dessutom håller jag med om att kyla inte är något annat än frånvaron av värme, och borde således inte finnas som egen aspekt.

"Med magins hjälp kan man dock åstadkomma en regelbunden rörelse i flera av molekylerna på en plats, även om magikern inte har någon direkt uppfattning om exakt vad det är han gör."

Nja... Själv tycker jag att magikern vet vad han håller på med. Själva idéen med Gemini's magi är väl att magikern ser verkligheten som den egentligen är.

Bortom verklighetens skenbara ordning döljer sig ett fullständigt kaos och när tillfället yppar sig emanerar de uråldriga krafterna ur verklighetens väv... (Klippt)...Det finns personer som kan se bortom ordningen, under ytan, och lära sig förstå och tygla de kaotiska krafterna och lära sig att påverka verkligheten.

Själv tolkade jag detta som om magikern begriper hur allting är uppbyggt (kvarkar och allt vad det heter.) och därigenom vet hur han ska göra för att förändra saker efter sin egen vilja (Lite Matrix över det hela :gremsmile:. Jag skulle gärna höra era åsikter om detta, eftersom denna teori kanske skulle göra magiker oövervinnerliga. Tex skulle i så fall en magiker se "verkligheten" omkring sig i ett mörkt rum, och veta om någon låg gömd i ett hörn osv.

Det blev nog lite osammanhängande på slutet, men förhoppningsvis babblade jag inte bara :)

[Hobert]

Archer

Swashbuckler

Jag tolkar det som om magikern kan se de kraftflöden (magiska fält) som verkligheten är skapad av. Därmed är verkligheten i gemini konstruerad enligt ett mer mystiskt system än vår verkliga värld. De fysiska lagarna i geminis värld är ett resultat av de magiska kraftflödena och inget annat. Vet inte om det där gjorde någon klokare :)

Hur som helst så ser jag två aspekter till som borde existera Ande - Spiritus och Livskraft - (vad det nu kan kallas).

/Johan

Tobbo

Veteran

Angående de nya aspekterna så har jag några få åsikter:

Elekticitet: Detta fenomen bör INTE finnas som en aspekt med tanke på att i Geminis värld vet man inte vad detta fenomen är för något och således tycker jag inte att dom ska leka med det..

Magnetism: En ganska okej aspekt som inte blir fööör mäktig i Geminis värld (med tanke på räckvidd osv)

Andra förslag:

Gravitation: Om man ska göra detta till en egen aspekt eller lägga ihop med magnetism vet jag inte. Men med denna kan man lättare flyga, få saker att väga mindre osv osv. Dock är det lite kinetik över det hela.. *hmm*

Vädret: Att man ska kunna (inom vissa ramar) kontrollera vädrets makter. Kalla ner en blixt (så länge det finns moln), få viden att böja sig för sin vilja, kalla fram dimma osv. (Lite som "Weather Control" i Aberrant)

Känslor: Kunna spela på andra människors och djurs känslor. Göra dom glada, arga, sårade osv. Men även här ha vissa förutsättningar, tex att göra en människa glad så måste människan kunna ha upplevt lycka (att man tar fram något innifrån som gör att den peronen minns känslan och återskapar den).. Fast detta kanske går under sinnen?

Lite tankar i alla fall som man kan snurra vidare på.

MVH
Tobbo
(som ska på gratis mat och sprit partaj (plus lite SkogsVentyrfilmer mm) på lördag, tack Syskonskapet för den fina höstavslutningen vi ska ha)

Hobert

Warrior

Elekticitet: Detta fenomen bör INTE finnas som en aspekt med tanke på att i Geminis värld vet man inte vad detta fenomen är för något och således tycker jag inte att dom ska leka med det..

Men vet man egentligen vad tid är för något? Denna borde ju egentligen vara svårare att förstå än blixtarna som slår ner från himlen. Elektricitet skulle ju dessutom kunna ses som något extra elakt med tanke på de svarta stormarna.

Känslor: Kunna spela på andra människors och djurs känslor. Göra dom glada, arga, sårade osv. Men även här ha vissa förutsättningar, tex att göra en människa glad så måste människan kunna ha upplevt lycka

Själv tycker jag nog att det hamnar väldigt mycket under sinne.

Någon (Minns tyvärr inte vem) skrev här att man kunde ha något slags samband mellan olika aspekter, så att om man kunde en så fick man en ökad chans att lyckas med en annan, nära besläktad. Personligen anser jag att man ska försöka hålla ner antalet aspekter, så att de inte på något sätt hör ihop. Det blir enklare så, och man behöver inte lägga ut tusentals erfarenhets poäng på olika aspekter för att kunna kasta en besvärjelse.

[Hobert]

Hobert

Warrior

Så om man tänker sig värkligheten som ett nät, så ser inte vanliga människor igenom det, men magiker kan "titta igenom maskorna" och se de magiska kraftflödena?

Det kanske hamnar närmare det som beskrivs i grundreglerna. Endast ett tränat öga kan se vad som egentligen bygger upp verkligheten, medan andra bara ser en sten, ett träd osv.

[Hobert]

Rosen

Myrmidon

<I>Nja... Själv tycker jag att magikern vet vad han håller på med. Själva idéen med Gemini's magi är väl att magikern ser verkligheten som den egentligen är.</I>

Tja, hur <I>mycket</I> av den Sanna Verkligheten ser han? Det måste ju inte vara ett allt-eller-inget. Om han inte är någon mästare så torde han egentligen inte <I>veta</I> vad han gör, bara ha ett sorts hum om det.

<I>Själv tolkade jag detta som om magikern begriper hur allting är uppbyggt (kvarkar och allt vad det heter.) och därigenom vet hur han ska göra för att förändra saker efter sin egen vilja (Lite Matrix över det hela :gremsmile:. Jag skulle gärna höra era åsikter om detta, eftersom denna teori kanske skulle göra magiker oövervinnerliga.</I>

Har deltagit i just såna diskussioner till ett annat spel där ett nästan exakt likadant magikoncept utarbetades (men aldrig kom i tryck) - en passiv "magisk perception" av det slaget har en viss potential för att putta saker överstyr, ja, speciellt om fel spelare får tag på den. Vi kom i slutänden fram till några olika sätt att försöka begränsa användandet, t ex

* Frekventa tärningsslag för det, med hög misslyckandechans (magikern har inte Absolut Kunskap, och fattar därför inte en stor del av de sinnesintryck han får)
* Ingen extra info om inte RP:n uttryckligen tittar efter (magikern får in så mycket extra intryck att han omedvetet "blundar" för dem för att kunna hålla uppmärksamheten på det alla andra ser och hör)
* Risker; inför nån sorts insanitypoäng med ökande färdighetsnivå (en magiker som inte ser upp kan vänja sig av med att betrakta verkligheten på vanligt sätt; blir till en början disträ och svår att prata med, glider gradvis in i en autistisk egenvärld och klarar till slut inte grundläggande socialt umgänge)

Det är några tänkbara varianter, i alla fall.

--
Åke