En kommentar till tråden
Jag har läst det mesta av tråden och gett upp nu, men det här mina tankar.
Det finns två vetenskapliga grenar som tittar på skillnaderna mellan kvinnor och män. Den naturvetenskapliga och den human- och samhällsvetenskapliga.
Den naturvetenskapliga representeras oftast av biologin och den tittar på vilka genetiska och biologiska skillnader det finns mellan män och kvinnor.
Human - och samhällsvetenskapen reprecenteras oftast idag av genusvetenskapen. Genusvetenskapen tittar på vilka sociala skillnader det finns mellan mellan kvinnor och män.
Det finns en tendens i forskarvärlden att överdriva vikten av det egna forskningsfältet. Det har med en rad olika orsaker att göra. Bland annat prestige och forskningsanlag. Det innebär inte att de ljuger på något sätt bara att man kanske tillskriver det man finner lite mer vikt än vad det kanske har.
Om man tittar närmare på vad biologer och genusforskare faktiskt forskar om upptäcker man att de i grunden forskar om olika saker. Biologen forskar om kroppen och dess funktioner och en genusforskare forskar huvudsakligen i hur män och kvinnor beter sig i sociala sammanhang. Till viss del överlapar dessa varandra. Vad man lägger märke till och vad som är viktigt i de olika vetenskaperna varierar stort. Det är till exempel ganska mindre intressant att titta på eventuella biologiska förklaringar för ett visst beteende om det är de sociala konstruktionerna man undersöker.
Tyvärr så verkar inte speciellt många veta vad genus och genusforskare är, utan sätter automatiskt ett likhetstecken med någonsorts vänsterfemenistiskt flum och ramblar på med det som de är någorlunda bekväma i. Nämligen biologin för den har de flesta i alla fall fått i skolan. Samtidigt finns det de andra som faktiskt skulle kunna platsa in i kategorin vänsterfeministiskt flum och ramblar på med halvt hemkokta idéer om genus och kön blandat med politisk retorik osv osv.
Genus är den sociala konstruktionen av en könsidentitet. Genusvetenskapen undersöker just den sociala konstruktionen av en könsidentitet.
Biologin undersöker i sin tur könet. Vad är det som utmärker ett kön från ett annat och hur.
Kön och genus är två olika saker om än med vissa gemensamma nämnare. Båda använder sig av termer som manligt och kvinnligt och båda försöker finna likheter och olikheter mellan dessa. Problemet är att det biologiska manligt och kvinnligt inte är det samma som manligt och kvinnligt inom genusvetenskapen. Se sex och gender inom engelskan.
Att genusvetenskapen ger förklaringen att manligt och kvinligt beror på sociala konstruktioner beror just på att det är det den undersöker. Hade man innom genusvetenskapen börjat med biologiska förklaringsmodeller och undersökningsmetoder skulle det inte längre vara genusvetenskap. Det skulle vara tvärvetenskapligt eller biologi. Lika dant med biologin. Den kan inte ge en annan förklaringsmodell än den biologiska eftersom det är det biologiska som den undersöker.
Detta innebär inte på något sätt att de båda teorierna på något sätt utesluter varandra. Snarare kan man genom att studera båda och inte snöa in sig på sitt eget knappologiska ämne få större förståelse för hur det hänger ihop.
Människan är en biologisk och social varelse. Båda dessa inverkar på varandra. Men ingen utav dem kan helt kopplas fri från den andra.
Jag har läst det mesta av tråden och gett upp nu, men det här mina tankar.
Det finns två vetenskapliga grenar som tittar på skillnaderna mellan kvinnor och män. Den naturvetenskapliga och den human- och samhällsvetenskapliga.
Den naturvetenskapliga representeras oftast av biologin och den tittar på vilka genetiska och biologiska skillnader det finns mellan män och kvinnor.
Human - och samhällsvetenskapen reprecenteras oftast idag av genusvetenskapen. Genusvetenskapen tittar på vilka sociala skillnader det finns mellan mellan kvinnor och män.
Det finns en tendens i forskarvärlden att överdriva vikten av det egna forskningsfältet. Det har med en rad olika orsaker att göra. Bland annat prestige och forskningsanlag. Det innebär inte att de ljuger på något sätt bara att man kanske tillskriver det man finner lite mer vikt än vad det kanske har.
Om man tittar närmare på vad biologer och genusforskare faktiskt forskar om upptäcker man att de i grunden forskar om olika saker. Biologen forskar om kroppen och dess funktioner och en genusforskare forskar huvudsakligen i hur män och kvinnor beter sig i sociala sammanhang. Till viss del överlapar dessa varandra. Vad man lägger märke till och vad som är viktigt i de olika vetenskaperna varierar stort. Det är till exempel ganska mindre intressant att titta på eventuella biologiska förklaringar för ett visst beteende om det är de sociala konstruktionerna man undersöker.
Tyvärr så verkar inte speciellt många veta vad genus och genusforskare är, utan sätter automatiskt ett likhetstecken med någonsorts vänsterfemenistiskt flum och ramblar på med det som de är någorlunda bekväma i. Nämligen biologin för den har de flesta i alla fall fått i skolan. Samtidigt finns det de andra som faktiskt skulle kunna platsa in i kategorin vänsterfeministiskt flum och ramblar på med halvt hemkokta idéer om genus och kön blandat med politisk retorik osv osv.
Genus är den sociala konstruktionen av en könsidentitet. Genusvetenskapen undersöker just den sociala konstruktionen av en könsidentitet.
Biologin undersöker i sin tur könet. Vad är det som utmärker ett kön från ett annat och hur.
Kön och genus är två olika saker om än med vissa gemensamma nämnare. Båda använder sig av termer som manligt och kvinnligt och båda försöker finna likheter och olikheter mellan dessa. Problemet är att det biologiska manligt och kvinnligt inte är det samma som manligt och kvinnligt inom genusvetenskapen. Se sex och gender inom engelskan.
Att genusvetenskapen ger förklaringen att manligt och kvinligt beror på sociala konstruktioner beror just på att det är det den undersöker. Hade man innom genusvetenskapen börjat med biologiska förklaringsmodeller och undersökningsmetoder skulle det inte längre vara genusvetenskap. Det skulle vara tvärvetenskapligt eller biologi. Lika dant med biologin. Den kan inte ge en annan förklaringsmodell än den biologiska eftersom det är det biologiska som den undersöker.
Detta innebär inte på något sätt att de båda teorierna på något sätt utesluter varandra. Snarare kan man genom att studera båda och inte snöa in sig på sitt eget knappologiska ämne få större förståelse för hur det hänger ihop.
Människan är en biologisk och social varelse. Båda dessa inverkar på varandra. Men ingen utav dem kan helt kopplas fri från den andra.