Re: Bästa länderna I Mundana
Elmrig said:
Ymir said:
Det finns inget skäl till att ett patriarkat skulle vara lättare, bara en tafflighet hos författare.
Nja, bra fantasyförfattare har ofta vår världs historia, mytologi och kultur som referensramar och utgångspunkter för sina fantasikonstruktioner; lägg därtill det faktum att i princip alla människor på jorden lever med varierande grad av patriarkalt bias i bakhuvudet. Sammantaget borde detta rimligen innebära att patriarkala kulturer, sorgligt nog, är lättare för de allra, allra flesta att relatera till och föreställa sig, eftersom 99% eller dyl. av alla civilisationer i vår värld har varit patriarkat.
Absolut, så är det. Jag står dock fast vid att det varken borde vara svårare att förklara eller förstå ett matriarkalt samhälle än ett patriarkalt. Der borde inte vara svårare än att byta ut alla instanser av "man" mot "kvinna" och vice versa hos sin inspirationskälla.
Jag skulle vilja motsätta mig detta argument. Du kan inte skapa ett Matriarkat genom att bara byta testiklar mot äggstockar på historiens makthavare.
Den största anledningen till att det är svårt att presentera ett trovärdigt Matriarkat är för att det har inte existerat enligt våran historia.
Det är omöjligt att säga hur det hypotetiska Matriarkatet skulle fungera, och de flesta spekulationer blir oftast väldigt bristande enligt min uppfattning.
Personligen tror jag att en del av vår patriarkala struktur kommer av en tradition och en kultur som skapades i tidig mänsklig historia, när kvinnor var för viktiga för gruppens fortlevnad att ha roller som krigare och jägare, roller som var fyllda med fara för livet. Detta ledde till att männen prioriterades till dessa roller och skapade sig både kunskaper om våldets ädla konst men också med tiden ett slags monopol på våld. Detta tror jag iallafall har lett till männens dominans genom historien.
Våld har mer än en gång varit en väg till makt trots allt.
Men för att återkoppla litegrann, Elmrig skrev att artikeln gjorde breda uttalanden utan källa och referens, vill bara påpeka att Male Gaze är ett vedertaget begrepp inom åtminstonde Umeå universitets genusstudier. Och troligen merparten av världens genusforskare.
Och det krävs inte en raketforskare eller för den delen en genusforskare för att se att det förekommer mycket Male Gaze bland de grafiska rollspelen, både dator och penna-papper. Vissa benämner det "Fanservice" om jag inte missminner mig. Vad jag har upplevt finns det en överrepresentering av den äventyrande kvinnan som en kvinna som inte bara är mäktig, men som också är rätt sexigt klädd. För mig är detta ett exempel på Male Gaze fenomenet i arbete.