Nekromanti MC och W40K

ro83rt

Swordsman
Re: Det här ser jag fram imot !

1. Det är vad de flesta gillar och vill ha.
2. Det säljer.
3. Företaget gillar när det säljer.
4. Mer sälj=Mer pengar=Mer produkter=Mer glada kunder.
Åh, så här kan du inte skriva som argument i en diskussion med Krank. Nu kommer det bara en utläggning angående bristerna i det kapitalistiska systemet.

Vänta och se...(väntar spänt för att se om det blir som jag förväntat mig)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Plagiat och plagiat

Mutant Chronicles inspirerades i stora mängder av WH40k som värld. Dock finns även tydliga drag av Warhammer Fantasy Roleplay, och Cyberpunk och Traveller i världen och i karaktärsgenereringen. MC lånade också drag av noir som genre, där istället WH40k går mer åt det gotiska hållet.

Men MC skulle inte sett ut som det gjorde utan WH40k, det är ett som är säkert.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag måste säga att jag föredrar GWs rymdalver, rymdorcher och rymdodöda framför andra sci-fi varelser á la Star Trek modell.
Se? Det är det här som händer när man drar in sci-fin i populärkulturen. Folk får för sig att Star Trek är standarden för sci-fi, liksom. Eller ännu mer skumma saker - en kamrat till mig hävdade igår att Anarchy Online var fantasy eftersom det "inte fanns några stora rymdskepp"...

Alltså, allvarligt - det finns riktigt bra SF därute. Om man skippar hela rymdoperaträsket.

krank

Re: Plagiat och plagiat

Men MC skulle inte sett ut som det gjorde utan WH40k, det är ett som är säkert.
Har aldrig sagt annat, heller.

Däremot börjar jag bli ohyvelns less på folk som hävdar att MC är en "kopia" eller en "karbonkopia" eller ett "plagiat" av WH40k.

krank

Åh, så här kan du inte skriva som argument i en diskussion med Krank. Nu kommer det bara en utläggning angående bristerna i det kapitalistiska systemet.
Man ska inte svika förväntningarna...

Men, jag nöjer mig nog med att lite sarkastiskt konstatera att ja, vi vet ju alla att det kapitalistiska systemet borgar för produktion av kvalitet snarare än minsta-gemensamma-nämnaretänk och kvantitet...

Arfert

Facit
Re: Plagiat och plagiat

Det stämmer, jag hjälpte ju Nisse G med de ursprungliga konceptskisserna, och utgångspunkten var ett 40K med kultinfluenser, ungefär. Men tittade väldigt mycket på GWs framgångar. (Från första början testades en stil med mindre axelskydd, men de blev bara större och större). :gremgrin:

För min del så tänker jag inte på Eldar som Alver trots att dom tydligt är det, det beror nog mest på att Games Workshop givit dem en såpass speciell touch (i mina ögon sett) att jag kan distansiera dem från hederliga fantasy alver som råkar glida omkring o rymden, jag skulle nog vilja påstå samma sak om Orcerna.

Jag som spelar 40K med ett gäng som inledde sin karriär med MC har haft speciellt roligt när de påvisat de uppenbara likheterna, för att inte säga just lånat rakt av (för att inte använda ordet plagiat vidare).

40K är en väldigt egen SF värld och inte någon fjantig rymdfantasy som du vill påvisa att det är i mina ögon. Om 40K är rymdfantasy så skulle jag nog vilja säga att MC är detsamma. Likheterna är ju som sagt så många.

Arfert

Facit
Har för mig att urspungstanken med 40K var att man helt enkelt tog warhammer-världen och tänkte sig den 40000 år senare... och sen byggde man från det, och ändrade det som behövde ändras...

Arfert

Facit
Det jag gillar med GWs produkter att de inte är pretto, utan har nån slags lagom larvig brittisk humor. Självdistans helt enkelt, det är inte så jäkla allvarligt. Och det är det som gör det så bra.

Coffe_Kanon

Swordsman
För min del så tänker jag inte på Eldar som Alver trots att dom tydligt är det, det beror nog mest på att Games Workshop givit dem en såpass speciell touch (i mina ögon sett) att jag kan distansiera dem från hederliga fantasy alver som råkar glida omkring o rymden, jag skulle nog vilja påstå samma sak om Orcerna.
Jag måste nog säga att jag håller med. Eldar är enligt min mening mer "utomjordiska" än mystiska som alver brukar vara, de har även substantiella biologiska skillnader.

Samma sak med orcher. Faktum är att GWs orcher överhuvudtaget (både inom fantasy och WH40K) tycker jag skiljer sig från andras versioner av orcher (och framför allt Tolkiens orcher) ganska markant. Både fysiologiskt, ideologiskt och psykologiskt. Men folk brukar inte se det p.g.a sin rasism där orcher ALLTID bara är stora, dumma och fula och inget mer.

Har för mig att urspungstanken med 40K var att man helt enkelt tog warhammer-världen och tänkte sig den 40000 år senare... och sen byggde man från det, och ändrade det som behövde ändras...
Ja så var tanken från början, men den har dom sedan rätt många år tillbaka gått ifrån. Warhammer fantasy världen var ju tänkt att vara en planet i 40K universat till en början. Jag är glad att dom gick ifrån den idén.

Coffe_Kanon

Swordsman
Hehe, precis det också. Fast det är trevligt att inte exakt hela deras värld är genomsyrad av brittisk tounge in cheek, men att vissa aspekter är det.

Man kan välja lite, och valmöjligheter är aldrig fel.

Arfert

Facit

öh, 40K ÄR ju warhammer i rymden. DUH.

..sen är jag såå trött på den där åsikten om att fantasy är tråkigt... kom med nån originell åsikt för en gångs skull. Nuförtiden är det nästan subersivt att gilla oldschool-fantasy, he he.

/T

Coffe_Kanon

Swordsman

..sen är jag såå trött på den där åsikten om att fantasy är tråkigt... kom med nån originell åsikt för en gångs skull. Nuförtiden är det nästan subersivt att gilla oldschool-fantasy, he he.
"Opinions are like assholes, everyone's got one and they all stink" - var det någon smart jävel som, om ni ursäktar uttrycket, "klämmde ur sig".

Att krank är trött på fantasy kan jag visserligen relatera till (även om jag inte håller med honom i åsikten om vare sig Mutant Chronicles, eller Warhammer 40.000), det är en ganska urvattnad setting och det har gjort att iallafall jag och resten av min rollspelsgrupp har tröttnat på fantasyrollspel överhuvudtaget (med andra ord var det rätt länge sen vi spelade Eon och Drakar och Demoner).

Man har väl blivit matat lite för mycket med det helt enkelt så det smakar inge gott längre. Oldschool fantasy har nästan enbart nostalgivärde och inte mycket mer...

Arfert

Facit

Du är bara 20 bast, lite för ung för att tala om nostalgivärde.. *garvar*

Skämt åsido, tror de flesta går igenom den grejen, först fantasy, men sen när man spelat ett tag letar man efter andra saker som känns annorlunda... även jag. Men tio-femton år senare kanske man återupptäcker fantasyn, som många äldre spelare gör. Även om jag spelar annat också.

Nog sagt om det.

Coffe_Kanon

Swordsman

Pratar nostalgivärde för er gamla mumier nu, inte för mig själv. Nostalgivärde för mig är typ gammla goa tv-spel till NES. :gremgrin: