Re: Teddy igen
Däremot, om vi ska gå tillbaks till WH40k för ett ögonblick, så var det ju just inkluderandet av två raser jag verkligen tycker illa om i i stort sett alla sammanhang som jag gnällde på angående fantasy. Jag förstår verkligen inte hur man kan stå ut med en ras i ett sci-fispel som målar sina skepp med "go-faster red". Och ser ut som, och heter, som klassiska tråk-orcher.
Klassiska tråk-orcher borde isåfall var Tolkiens orcher, och vad jag kan se så finns det få likheter mellan Tolkiens orhcer och Warhammer 40.000:s Orks. De skiljer sig både fysiskt, psykiskt och ideologiskt. Jag tror att det är du, mein herre som lider av lite förtäckt rasism mot just 40Ks Orks.
För övrigt är Orks ytterst uthärdliga och faktiskt mycket trevligt i ett sci-fi spel just för att de är som de är. Det här med att deras fordon går fortare om de är målade röda har en anledning, och nej det har egentligen inte med färgen att göra utan det faktum att när tillräckligt många Orks samlas till ett krig så påverkar deras närvaro i the warp den riktiga verkligheten. Och eftersom att alla Orks är mer eller mindre övertygade om att röda fordon går snabbare så händer det på riktigt också. Egentligen ska inte ens deras skjutvapen fungera (Vetenskapsmän från Imperium of Man har provat), men de fungerar delvis p.g.a att Orks helt enkelt tror att vapnen kommer att fungera. The power of faith, helt enkelt.
Orcher och alver är i fantasyn gräsliga och smått rasistiska stereotyper. Överhuvudtaget avskyr kan konceptet "fantasyraser", eftersom raser i fantasy i de allra flesta fall symboliserar just "raser", som i ganska sunkig pseudovetenskap och rasism.
Men politisk inkorrekthet får du isåfall skylla på The Old Ones som skapade Orks från början, och inte Games Workshop. Orks är en överlevarart (nej inte ras, ART), de har genetiskt minne och förökar sig via sporutsläpp, varför? Jo för att de blev skapta så. Om du vill kalla The Old Ones skapande av liv för pseudovetenskap så är det upp till dig, men att sträcka sig till rasism i WH40Ks fall är helt enkelt inte applicerbart.
Att det rör sig om rasism i mycket annan fantasy kan jag visserligen hålla med om, där beskrivs de olika intelligenta livsformerna som "raser" av författaren, och författaren ger dessutom ingen riktig förklaring eller underliggande orsak till sina påståenden om de olika raserna. I WH40K finns det en förklaring, Orks är biologisk ingenjörskonst skapad av en annan högt stående livsform som blev utrotad av C'Tan och deras Necrontyr. Så att bråka om rasism p.g.a Orks biologiska uppbyggnad är lite som att börja prata rasism bara för att någon säger att ekorrar är småväxta djur.
Så biologin har du alltså egentligen inget att gnälla på, så det kanske är Orks intelligens som du anser behandlas rasistiskt. Strike two! Orks intelligens är precis lika varierande som hos exempelvis människor, det är bara det att tankeverksamheten blir nog avsevärt påverkad av det faktum att de har genetiskt nedärvda kunskaper. Bara för att de pratar rätt slött och slafsigt så betyder det inte att de är dumma i huvudet (finns flera exempel på warbosses som bekräftar detta, Gazhkull Mag Uruk Thraka, Boss Snikrot, Wazzdakka Gutsmek etc.). Om dessa var dumma i huvudet så skulle de inte ha lyckats orsaka sån ödeläggelse.
Nu kommer vi till det ideologiska (hur man nu kan vara rasistisk mot en ideologi vet jag inte). Strike three! Återigen så måste man se på deras biologi, Orks är designade som en aggressiv överlevarart är det då verkligen så konstigt om slagsmål, krig, snabba fordon och pang-pang får dem att tjuta av glädje? Är det då så konstigt om det mesta i teknologisk väg som de "uppfinner" används till att döda och förstöra? Är det så konstigt att dem inte bryr sig så mycket om "fred" eller ens försöker förstå sig på fred då de faktiskt inte har något att vinna på det (varje dödad Ork kan ge upphov till ett helt nytt Ork-samhälle då de orsakar ett massivt spor-utsläpp när deras kropp ruttnar)? Där har vi favoriten med Orks, de förökar sig genom att slåss och bli dödade, aint it wierd folks?
Så nu har jag presenterat de tre viktigaste aspekterna som slår hål på dina rasismanklagelser. Du kan omöjligen dra upp: "Om du bytte ut ordet 'Orks', mot te.x 'Neger'..." för Orks är inte människor, de är en annan art. Och att olika arter fungerar eller tänker olika går väl inte riktigt att debattera emot eller?
//Coffe_Kanon - som kan Warhammer 40.000 lore rätt bra