Nekromanti MC och W40K

Troberg

Sinister eater
har för mig att det var samma universum olika tider.. men jag kan ha fel
Nja, snarare att de "skalat upp" det. Det som fanns på en planet blev en galax. Städer blev solsystem, riken blev stjärnhopar osv. De delar dock inte historia, allt kommer inte från samma planet.

Personligen tycker jag att det är rätt OK och att stämningen är rätt lyckad, min enda invändning är att de skulle haft skavens i stället för orcherna.

Personligen tycker jag att det är rätt OK och att stämningen är rätt lyckad, min enda invändning är att de skulle haft skavens i stället för orcherna.
Jag skulle velat ha Orcerna kvar men Skavens med på ett hörn också. Rymdgnagare ftw !!
Finns inget som hindrar en från att med en del eftertanke föra in Skavens i 40K dock, men det skulle väl kräva en del eftertanke och arbete.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nej, det jag hade för mig var att Old World var en planet långt från all action, som inte haft någon som helst kontakt med Imperiet (alltså... det i 40K), förutom någon rymdkapsel eller liknande som på något vänster hamnat där. Grejerna och kunskaperna lagrade i den skulle då ha använts av Sigmar när han etablerade Imperiet (det i Old World).

Troberg

Sinister eater
Jag skulle velat ha Orcerna kvar men Skavens med på ett hörn också. Rymdgnagare ftw !!
Jag vet inte, orcherna är det som känns för mycket standardfantasy för min smak, och skavens passar bättre som osofistikerade och skitiga hordkrigare.

Den andra rasen som brukar beskyllas för att vara för mycket fantasy är eldar. Jag håller inte riktigt med om det, om något så tycker jag att de är inspirerade av vampyrklanerna i Vampire. Ett stagnerat släkte som finner mening i att låta sig uppslukas i nischintressen, men som i längden är dömda att gå under av sin egen natur. Sofistikerade, men stagnerade och utan framtid.

Necrons känns däremot lite halvfel. De skulle tagit bort odöd-känslan från dem och gett dem mer terminator-känsla.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så var det

Men så är det inte längre. GW retkonnade det så att Old World och WH40k inte delar samma kosmos.

/M

Den andra rasen som brukar beskyllas för att vara för mycket fantasy är eldar. Jag håller inte riktigt med om det, om något så tycker jag att de är inspirerade av vampyrklanerna i Vampire. Ett stagnerat släkte som finner mening i att låta sig uppslukas i nischintressen, men som i längden är dömda att gå under av sin egen natur. Sofistikerade, men stagnerade och utan framtid.
Håller helt med dig. Eldar är underbart dystra och på samma sätt underbart skoningslösa på ett speciellt sätt, och jag vägrar använda A ordet för GW har lyckats göra dem till något annat i mina ögon. Eldar är helt klart på plats nr 1 på min lista över coola aliens.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Med andra ord

Ett stagnerat släkte som finner mening i att låta sig uppslukas i nischintressen, men som i längden är dömda att gå under av sin egen natur. Sofistikerade, men stagnerade och utan framtid.
Eller, med andra ord; Melniboné från Elric-böckerna. Med tanke på att Law och Chaos och mycket annat kommit till Warhammer via Elric, har troligen Eldar kommit därifrån också.

/M

Troberg

Sinister eater
Re: Med andra ord

Eller, med andra ord; Melniboné från Elric-böckerna. Med tanke på att Law och Chaos och mycket annat kommit till Warhammer via Elric, har troligen Eldar kommit därifrån också.
Såklart, när du säger det så är det uppenbart. Hur kunde jag missa det?

Till råga på allt så har jag för mig att WH40k predaterade Vampire i vilket fall, så inspirationen har om något gått åt andra hållet.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Med andra ord

Till råga på allt så har jag för mig att WH40k predaterade Vampire i vilket fall, så inspirationen har om något gått åt andra hållet.
Stämmer. 40k släpptes för första gången 1987 medans det första WoD-spelet kom först 1991.

/Anders

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Teddy igen

Däremot, om vi ska gå tillbaks till WH40k för ett ögonblick, så var det ju just inkluderandet av två raser jag verkligen tycker illa om i i stort sett alla sammanhang som jag gnällde på angående fantasy. Jag förstår verkligen inte hur man kan stå ut med en ras i ett sci-fispel som målar sina skepp med "go-faster red". Och ser ut som, och heter, som klassiska tråk-orcher.
Klassiska tråk-orcher borde isåfall var Tolkiens orcher, och vad jag kan se så finns det få likheter mellan Tolkiens orhcer och Warhammer 40.000:s Orks. De skiljer sig både fysiskt, psykiskt och ideologiskt. Jag tror att det är du, mein herre som lider av lite förtäckt rasism mot just 40Ks Orks. :gremgrin:

För övrigt är Orks ytterst uthärdliga och faktiskt mycket trevligt i ett sci-fi spel just för att de är som de är. Det här med att deras fordon går fortare om de är målade röda har en anledning, och nej det har egentligen inte med färgen att göra utan det faktum att när tillräckligt många Orks samlas till ett krig så påverkar deras närvaro i the warp den riktiga verkligheten. Och eftersom att alla Orks är mer eller mindre övertygade om att röda fordon går snabbare så händer det på riktigt också. Egentligen ska inte ens deras skjutvapen fungera (Vetenskapsmän från Imperium of Man har provat), men de fungerar delvis p.g.a att Orks helt enkelt tror att vapnen kommer att fungera. The power of faith, helt enkelt.

Orcher och alver är i fantasyn gräsliga och smått rasistiska stereotyper. Överhuvudtaget avskyr kan konceptet "fantasyraser", eftersom raser i fantasy i de allra flesta fall symboliserar just "raser", som i ganska sunkig pseudovetenskap och rasism.
Men politisk inkorrekthet får du isåfall skylla på The Old Ones som skapade Orks från början, och inte Games Workshop. Orks är en överlevarart (nej inte ras, ART), de har genetiskt minne och förökar sig via sporutsläpp, varför? Jo för att de blev skapta så. Om du vill kalla The Old Ones skapande av liv för pseudovetenskap så är det upp till dig, men att sträcka sig till rasism i WH40Ks fall är helt enkelt inte applicerbart.

Att det rör sig om rasism i mycket annan fantasy kan jag visserligen hålla med om, där beskrivs de olika intelligenta livsformerna som "raser" av författaren, och författaren ger dessutom ingen riktig förklaring eller underliggande orsak till sina påståenden om de olika raserna. I WH40K finns det en förklaring, Orks är biologisk ingenjörskonst skapad av en annan högt stående livsform som blev utrotad av C'Tan och deras Necrontyr. Så att bråka om rasism p.g.a Orks biologiska uppbyggnad är lite som att börja prata rasism bara för att någon säger att ekorrar är småväxta djur.

Så biologin har du alltså egentligen inget att gnälla på, så det kanske är Orks intelligens som du anser behandlas rasistiskt. Strike two! Orks intelligens är precis lika varierande som hos exempelvis människor, det är bara det att tankeverksamheten blir nog avsevärt påverkad av det faktum att de har genetiskt nedärvda kunskaper. Bara för att de pratar rätt slött och slafsigt så betyder det inte att de är dumma i huvudet (finns flera exempel på warbosses som bekräftar detta, Gazhkull Mag Uruk Thraka, Boss Snikrot, Wazzdakka Gutsmek etc.). Om dessa var dumma i huvudet så skulle de inte ha lyckats orsaka sån ödeläggelse.

Nu kommer vi till det ideologiska (hur man nu kan vara rasistisk mot en ideologi vet jag inte). Strike three! Återigen så måste man se på deras biologi, Orks är designade som en aggressiv överlevarart är det då verkligen så konstigt om slagsmål, krig, snabba fordon och pang-pang får dem att tjuta av glädje? Är det då så konstigt om det mesta i teknologisk väg som de "uppfinner" används till att döda och förstöra? Är det så konstigt att dem inte bryr sig så mycket om "fred" eller ens försöker förstå sig på fred då de faktiskt inte har något att vinna på det (varje dödad Ork kan ge upphov till ett helt nytt Ork-samhälle då de orsakar ett massivt spor-utsläpp när deras kropp ruttnar)? Där har vi favoriten med Orks, de förökar sig genom att slåss och bli dödade, aint it wierd folks? :gremgrin:

Så nu har jag presenterat de tre viktigaste aspekterna som slår hål på dina rasismanklagelser. Du kan omöjligen dra upp: "Om du bytte ut ordet 'Orks', mot te.x 'Neger'..." för Orks är inte människor, de är en annan art. Och att olika arter fungerar eller tänker olika går väl inte riktigt att debattera emot eller?

//Coffe_Kanon - som kan Warhammer 40.000 lore rätt bra

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Men politisk inkorrekthet får du isåfall skylla på The Old Ones som skapade Orks från början, och inte Games Workshop.
Varför det? GW har skapat en värld - eller mer exakt, de har skapat en rik mängd efterhandsförklaringar till att de har med orcher i rymden. Jag har ingen nämnvärd respekt för efterhandsförklaringar.

Star Trek är här ett helt strålande exempel. När man beskyller Star Trek för att vara ovetenskapligt eller inte hänga ihop så kommer det alltid någon stolle som hittat på en förklaring till varför de kan se sitt eget skepp utifrån eller varför stardates så sällan hänger ihop i den tidiga serien. Så OK, jag får erkänna - det finns en förklaring. Men den är skriven/skapad i efterhand, vilket begränsar dess förklaringsvärde. B leder till A, A leder inte till B.

GW har jobbat hårt på att få sin rymdfantasy att verka intressant, det köper jag. Jag köper också att de tänkt "hmmm, våra rymdorcher kan ju inte vara helt vanliga orcher i rymden, det skulle t.om vara för mycket för våra fans att svälja... Jag vet! Vi skriver såhär...".

Kort sagt - den bakgrund och om hur orcherna "är" som du beskriver, är skrivet av GW som ett sätt att ursäkta existensen av orcher i rymden.

Min poäng är att det inte spelar någon roll hur orcherna förökar sig eller att de har verklighetsförändrande krafter. Faktum kvarstår att de ser ut och till stor del beter sig som samma gamla trista orcher, och att de målar sina skepp med "snabb" rödfärg. Den efterhandsförklaring finns inte som kan göra dessa faktum till något annat än rätt fånigt.

Återigen så måste man se på deras biologi
...vilken är skapad av GW för att ursökta det faktum att de vill ha en ras som beter sig, pratar, luktar och ser ut som orcher, fast i rymden.

Rising

Vila i frid

Faktum kvarstår att de ser ut och till stor del beter sig som samma gamla trista orcher
"Beter sig"; kanske, men deras utseende är helt eget. klassiska orcher (=Tolkiens orcher) är exempelvis inte gröna och har inte vildsvinsbetar. Det är väl inte GW's fel att många andra spelmakare har apat efter dem när det gäller orchernas utseende?

de målar sina skepp med "snabb" rödfärg. Den efterhandsförklaring finns inte som kan göra dessa faktum till något annat än rätt fånigt
Actually, det där med röda färgen kvalificerar som ett fall av hur sigill påstås fungera inom kaosmagi.

..vilken är skapad av GW för att ursökta det faktum att de vill ha en ras som beter sig, pratar, luktar och ser ut som orcher
Klassiska orcher pratar inte som GW's orcher.

Coffe_Kanon

Swordsman

"Beter sig"; kanske, men deras utseende är helt eget. klassiska orcher (=Tolkiens orcher) är exempelvis inte gröna och har inte vildsvinsbetar. Det är väl inte GW's fel att många andra spelmakare har apat efter dem när det gäller orchernas utseende?
Precis vad jag menade, och jag trodde att krank visste det också. Men nu kryper fördomarnas fula nylle fram i ljuset. :gremgrin:

krank

klassiska orcher (=Tolkiens orcher)
Jag tänker inte på Tolkiens orcher, utan på D&D och annat krafs.

Actually, det där med röda färgen kvalificerar som ett fall av hur sigill påstås fungera inom kaosmagi.
OK, men... det spelar ingen roll vilka ursäkter eller efterhandsförklaringar de har. De har korkade, våldsamma orcher som målar rödfärg på sina skepp för att de ska gå snabbare. Efterhandsförklaringar ursäktar inte det enormt fåniga i sammanhanget.

Men visst, folk har ju sagt att charmen med WH40k är att man inte kan ta det på allvar (dvs, "det finns så mycket charmig humor, spelskaparna tar inte sig själva på stå stort allvar, blaha, blaha, bjäffs, bjäffs").

Faktum är att det är alldeles skit samma om de tagit sina egna fantasyorcher eller någon annans fantasyorcher och stoppat upp dem i rymden, vi har fortfarande ett gäng jävla fantasyorcher i rymden.

Rising

Vila i frid

Jag tänker inte på Tolkiens orcher, utan på D&D och annat krafs
D&D's orcher hade ursprungligen grishuvuden.

OK, men... det spelar ingen roll vilka ursäkter eller efterhandsförklaringar de har. De har korkade, våldsamma orcher som målar rödfärg på sina skepp för att de ska gå snabbare. Efterhandsförklaringar ursäktar inte det enormt fåniga i sammanhanget.
Menar du att GW skulle ha målat alla orkfordon röda utan att ha någon aning om varför, och sedan känna att de behövde motivera detta på något vis i efterhand?

Det låter extremt långsökt. Var god posta uppgifter som stöder denna tes.

Faktum är att det är alldeles skit samma om de tagit sina egna fantasyorcher eller någon annans fantasyorcher och stoppat upp dem i rymden, vi har fortfarande ett gäng jävla fantasyorcher i rymden.
"Det spelar ingen roll om mina åsikter är välbelagda eller om jag dragit ut dem ur arslet, för det är ju mina åsikter!"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Det här ser jag fram imot !

"Men, jag nöjer mig nog med att lite sarkastiskt konstatera att ja, vi vet ju alla att det kapitalistiska systemet borgar för produktion av kvalitet snarare än minsta-gemensamma-nämnaretänk och kvantitet..."

Ja.

krank

Menar du att GW skulle ha målat alla orkfordon röda utan att ha någon aning om varför, och sedan känna att de behövde motivera detta på något vis i efterhand?

Det låter extremt långsökt.
Inte lika långsökt som att det bara skulle råka ha blivit orcher i rymden. Hade man inte velat ha orcher i rymden hade man kunnat stoppa in något annat än orcher.

Hur man än vänder och vrider på saken så blir resultatet ganska löjligt. Orcher i rymden, som målar sina skepp med röd färg för att få dem att gå snabbare.

Vad gäller rödfärgen misstänker jag att det snarare handlade om "hörrni grabbar, vore det inte sketakul om Orcherna målade sina skepp i go-faster-red och skeppen faktiskt gjorde det!?" efter att ha förläst sig på Pratchett, Adams eller något liknande.

"Det spelar ingen roll om mina åsikter är välbelagda eller om jag dragit ut dem ur arslet, för det är ju mina åsikter!"
Alltså... Det faktum att det rör sig om fantasyraser i rymden tycker jag är tillräckligt bra belägg. Att jag sedan tycker att det är oerhört fjantigt med fantasyraser i rymden behöver jag liksom inte belägga, det är som att behöva belägga varför jag tycker illa om en viss färg eller varför jag tycker att spaghetti med köttfärssås är gott.

Den yttersta förklaringen till att det finns alver och orcher i WH40k tror jag, precis som andra påpekat, att det dels handlade om nåtslags missriktad idé om att göra Warhammer-fantasyvärlden "fast i rymden", och att folk gillar igenkänningen. Sedan har det skapats en massa förklaringar och berättelser och fluff, men rent konkret har vi, fortfarande, en massa bösiga fantasyraser - i rymden.

krank

Om du menar allvar, tänker jag skratta högt och länge åt dig här i min bekväma datorstol.

Det räcker med att observera populäkultur i stort, nämligen. Man talar till minsta gemensamma nämnare för att maximera antalet personer som kan tänka sig att konsumera kulturprodukten, snarare än att rikta in sig på en mindre målgrupp och då istället uppfylla dess kriterier för "kvalitet" fullständigt.

Kvalitet kan för fan inte mätas i marknadsandelar eller antal exemplar sålda.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

"Om du menar allvar, tänker jag skratta högt och länge åt dig här i min bekväma datorstol."

Gör det. Och när du har skrattat färdigt kan du se dig omkring och inse att vi vann.