Krille
Super Moderator
Chainsaw of command
"Är lite rädd bara för om man satte sig i en sådan, att politiker/SL skulle beordra en ut i miljöer där maskineriet inte riktigt skulle passa in."
Då är det bara att fråga om huruvida politikern/SL står i rollpersonens befälskedja och verkligen har befälsrätt över rollpersonen. Politiker har normalt inte militära befogenheter.
Politiker: "Ni ska ta era landmates och ge er av till Kosta-Boda och smiska ryssen!"
Landmate-pilot: "Tyvärr inte. Min post är att skydda ICA Kvantum i Skövde."
Politiker: "Men för fan, jag är politiker! Gör som jag säger!"
Landmate-pilot: "Jaha?"
Politiker: "Fattar du? Gör som jag säger! Det är en order!"
Landmate-pilot: "Gott. Om ni vill komma med här, sir, så kan ni förklara det för min chef så att han kan ge order..."
Politiker: "Jag vill ha dina landmates i Kosta-Boda!"
Landmate-chef: "Tyvärr. Jag har mina order, och även om jag inte hade order så hade jag bara tagit nya order från min chef."
Politiker: "Men jagvilljagvilljagvill!!!"
Landmate-chef: "Jaha, då ska du få tala med min chef..."
EN regementschef, en milo-chef och en försvarsgrens-chef, så...
Politiker: "Jag vill ha landmates i Kosta-Boda!"
ÖB: "Vänd dig till regeringen. Var det något mer?"
Göran Persson: "Det finns inga pengar i försvarsbudgeten för det. Dessutom måste det till en bred försvarsuppgörelse med övriga partier."
Göran Persson, Fredrik Reinfeldt, Lars Leijonborg, Maud Olofsson, Göran Hägglund, Göran Persson, Lars Ohly: "NEJ!!!"
Leni Björklund (förtydligar): "Operativa beslut faller på befälen i försvarsmakten. Det faller inte på regeringens, riksdagens eller politikers bord. Det är militärens uppgift."
Politiker: (börjar om)
"Är lite rädd bara för om man satte sig i en sådan, att politiker/SL skulle beordra en ut i miljöer där maskineriet inte riktigt skulle passa in."
Då är det bara att fråga om huruvida politikern/SL står i rollpersonens befälskedja och verkligen har befälsrätt över rollpersonen. Politiker har normalt inte militära befogenheter.
Politiker: "Ni ska ta era landmates och ge er av till Kosta-Boda och smiska ryssen!"
Landmate-pilot: "Tyvärr inte. Min post är att skydda ICA Kvantum i Skövde."
Politiker: "Men för fan, jag är politiker! Gör som jag säger!"
Landmate-pilot: "Jaha?"
Politiker: "Fattar du? Gör som jag säger! Det är en order!"
Landmate-pilot: "Gott. Om ni vill komma med här, sir, så kan ni förklara det för min chef så att han kan ge order..."
Politiker: "Jag vill ha dina landmates i Kosta-Boda!"
Landmate-chef: "Tyvärr. Jag har mina order, och även om jag inte hade order så hade jag bara tagit nya order från min chef."
Politiker: "Men jagvilljagvilljagvill!!!"
Landmate-chef: "Jaha, då ska du få tala med min chef..."
EN regementschef, en milo-chef och en försvarsgrens-chef, så...
ÖB: "Vänd dig till regeringen. Var det något mer?"
Göran Persson: "Det finns inga pengar i försvarsbudgeten för det. Dessutom måste det till en bred försvarsuppgörelse med övriga partier."
Göran Persson, Fredrik Reinfeldt, Lars Leijonborg, Maud Olofsson, Göran Hägglund, Göran Persson, Lars Ohly: "NEJ!!!"
Leni Björklund (förtydligar): "Operativa beslut faller på befälen i försvarsmakten. Det faller inte på regeringens, riksdagens eller politikers bord. Det är militärens uppgift."
Politiker: (börjar om)