Nekromanti Mech i neotech

Krille

Super Moderator
Chainsaw of command

"Är lite rädd bara för om man satte sig i en sådan, att politiker/SL skulle beordra en ut i miljöer där maskineriet inte riktigt skulle passa in."

Då är det bara att fråga om huruvida politikern/SL står i rollpersonens befälskedja och verkligen har befälsrätt över rollpersonen. Politiker har normalt inte militära befogenheter.

Politiker: "Ni ska ta era landmates och ge er av till Kosta-Boda och smiska ryssen!"
Landmate-pilot: "Tyvärr inte. Min post är att skydda ICA Kvantum i Skövde."
Politiker: "Men för fan, jag är politiker! Gör som jag säger!"
Landmate-pilot: "Jaha?"
Politiker: "Fattar du? Gör som jag säger! Det är en order!"
Landmate-pilot: "Gott. Om ni vill komma med här, sir, så kan ni förklara det för min chef så att han kan ge order..."

Politiker: "Jag vill ha dina landmates i Kosta-Boda!"
Landmate-chef: "Tyvärr. Jag har mina order, och även om jag inte hade order så hade jag bara tagit nya order från min chef."
Politiker: "Men jagvilljagvilljagvill!!!"
Landmate-chef: "Jaha, då ska du få tala med min chef..."

EN regementschef, en milo-chef och en försvarsgrens-chef, så...

Politiker: "Jag vill ha landmates i Kosta-Boda!"
ÖB: "Vänd dig till regeringen. Var det något mer?"

Göran Persson: "Det finns inga pengar i försvarsbudgeten för det. Dessutom måste det till en bred försvarsuppgörelse med övriga partier."

Göran Persson, Fredrik Reinfeldt, Lars Leijonborg, Maud Olofsson, Göran Hägglund, Göran Persson, Lars Ohly: "NEJ!!!"
Leni Björklund (förtydligar): "Operativa beslut faller på befälen i försvarsmakten. Det faller inte på regeringens, riksdagens eller politikers bord. Det är militärens uppgift."

Politiker: (börjar om)

Bastardo

Swordsman
Re: Chainsaw of command

Haha Oj förlåt, det klart det skulle stå "befälet" istället för politikern :gremgrin:

Fast det scenario du målade upp skulle kunna bli en riktig skrattfest i ett äventyr där den militära befälskedjan blev överkörd av sina chefer (politiker/företagsledare) som gick in för att punktstyra en militär operation på detaljnivå.
(ex Hitler/Stalin?) :zeppelinare:

Särskilt roligt skulle det vara om rollpersonen dessutom var närvarande vid grälet och fick höra politikern och hans/hennes befäl gorma åt varandra, arga och ovilliga att inse den olämpliga och idiotiska situationen. Den politiska höjdaren har flugits in i krigszonen enbart för att bestämma i den här frågan. Han tänker minsann inte ge sig så lätt! Befälet hotar kalla på högre ort medan politikern hela tiden hävdar att han redan har informerat de högre befälen om situationen. Rollpersonen förstår att det är hans/hennes eventuella överlevnad i strid det handlar om men så fort RP försöker blanda sig i grälet får han höra från bägge två att det är en diskussion han inte har rang nog att delta i

Magnus L

Hero
Re: Grym bild ! (men utelämnad)

Samtliga stridande förband är utrustade med pansarskott eller motsvarande.

Dom behöver knappast springa och hämta. Låter som du spelat lite väl mycket CS eller liknande för att ha en realistisk uppfattning om hur en strid ser ut.

Magnum_UBBT

Warrior
Spring och hämta...

*ler*
-Fänrik! Pansar, ensama trädet två knogar höger!
*...wrooom, knak muller,..*
- Shit! Korpral Petterson, tag terrängbilen och åk tillbaka till tälten och hämta några p-skott! Fort!!
- Ja fänrik!!
. . . . . .
*skratt*

/Magnum.
*road*

Johan K

Gammal & dryg
Wow !!

Fasen, en sådan vill jag ju ha !!
Snacka om att en sdåan grej ger en hår på bröstet !! :gremgrin: :gremtongue:

Boridus

Veteran

Tänkte bara tala om att jag har sett bilder på nätet ifrån en amerikansk tank i Irak som en Irakisk milisman sköt mot med sin AK47. Den gick rätt igenom pansaret, skadade en besättningsman. Han beskrev känslan som att han vart slagen i ryggslutet med en hammare. Kulan fortsatte igenom hans kropp, skadade en radio i tanken och en massa kylaggregat. Därefter fortsatte kulan emot pansarplåten på andra sidan tanken där den begravde sig "2 inches" in i plåten.

Så med lite flyt så kan man skada en stridsvagn med 7.62mm :gremtongue:

Bastardo

Swordsman

Den historien lät aningen lätt överdriven. :gremgrin: Vore intressant att höra källan..

En AK47/M penetrerar inte mer än motsvarande 16mm pansarplåt.

"Märket" i pansarplåten på "tanken" du beskrev säger du är 2" (inches) vilket motsvarar en tjocklek av 51mm. Då har kulan redan penetrerat första sidopansaret och därefter en människokropp och slutligen lyckats göra ett hål i plåten som är djuparen än vad ammunitionen klarar av att penetrera totalt?

Boridus

Veteran

Jepp jag vet. När jag läste det själv så var det med mycket skepsis. Men men...det var tydliga bilder med i artikeln och alla som var med i den verkade smått chockade själva över att ha sett skadorna.

Jag ska se om jag kan hitta källan igen men just nu sitter jag på jobbet så jag får ta det sen.

Pendragon

Swashbuckler

Så med lite flyt så kan man skada en stridsvagn med 7.62mm :gremtongue:
Nej, för det du beskrev är praktiskt taget omöjligt. Det finns praktiskt taget inte ett militärt fordon i världen som kallar sig bepansrat och inte står emot eld från handeldvapen utan problem.
Och om du med "tank" avser en amerikansk Abrahams så vill jag inte ens småle, för det är typ den tyngst bepansrade stridsvagnen i världen för tillfället. En Ak-47:a har endast marginellt större chanser att penetrera den än vad ett ärtrör har. De är ungefär som att försöka köra en tandpetare genom en betongvägg.
Jag hade gärna sett de bilderna, och fram tills jag har det räknar jag kallt med du missuppfattat saken, någon driver med dig, eller att du driver med oss.

/Joel - minst sagt skeptisk

Boridus

Veteran

Hehehehe

Jag förstår vart din misstro kommer ifrån. Tro mig jag tänker samma sak. Jag vet väll inte igentligen vad jag ska tro om det jag själv läst. Men jag kan säga att jag hade sagt samma sak som du om nån hade sagt detta till mig.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var på stridsvagnen. Men det är en av dem som används i Irak idag.
Det kan hända att detta var ifrån Irak kriget -90, det kommer jag tyvärr inte ihåg. Men uppfattningen är att det rör sig om det senaste.

Ska som sagt se om jag kan vaska fram länken hemifrån så får ni läsa den själva och bilda er egen uppfattning.

Om jag inte missminner mig så var träffen strax över larvbandet på tankens högra sida.

Men men...

Boridus - Som hoppas att han hittar länken sen :gremwink:

nordan

Swordsman

Och du är fullt införstådd med att ett pansarskyttefordon inte = en stridsvagn? Så det är verkligen en stridsvagn du pratar om, och inte ett stridsfordon eller en pansarbandvagn?

Big Marco

Läskig

Nitpick - stridsvagnen heter M1 Abrams. ,-)

Svjv så lallar USA runt i M2 Bradleys som pansarskyttefordon. Och det är tveksamt om en 7,62x39:a slår igen den. Kanskekanske med pb-ammo, precis rätt (fel) ställe... Kanske. Högst osannolikt.

Bastardo

Swordsman

Antagligen handlar det om ett pansarskyttefordon (M2/M3 Bradley), eller en APC typ M113. Ingen gerillakrigare skulle ens fundera över tanken att angripa en stridsvagn med ett lätt eldhandvapen.

M113 lär ha en del svaga punkter men för att ge den någon betydande skada lär man vara utrustad med en 14.5mm tung kulspruta eller liknande..

Pendragon

Swashbuckler

Nitpick - stridsvagnen heter M1 Abrams. ,-)
Äsch, slarvfel... ska vi vara ännu nitpickigare så är det väl t o m M1A1 och -A2 som gäller nuförtiden. Så vitt jag vet så används M1 bara av nationalgardet numera.

Svjv så lallar USA runt i M2 Bradleys som pansarskyttefordon. Och det är tveksamt om en 7,62x39:a slår igen den. Kanskekanske med pb-ammo, precis rätt (fel) ställe... Kanske. Högst osannolikt.
Tja 'tank' brukar ju vara stridsvagn och därmed inte Bradley (II faktiskt...). Fast i det här fallet kan det egentligen kvittat eftersom en Kalashnikov bör vara ungefär lika effektiv mot bägge. Dvs, inte.

/Joel

Bastardo

Swordsman
Re: Länken hittad! ;)

Ahh den här diskussionen känner jag igen, har kollat på. Det är en historia som går under benämningen "Golden RPG" ute på Internet och diskuterades särskilt på www.tank-net.org för ett antal månader sedan.

Stridsvagnen på bilden är en Abrams (M1) Antagligen en M1A1 eftersom det verkar ha varit huvudstridsvagnen i Irakkriget.

Det är helt klart att det inte rör sig om gevärs/kulspruteeld (titta på ingångshålet som först har ett stort hål (penetrationen) och kosmetiska hål på ytan från splitter runt om huvudhålet. Det mest sannolika är istället att det rör sig om en RSV-projektil från ett rekylfritt vapen (RPG-7V eller 22 exempelvis). Ett väldigt tursamt skott, eftersom det verkar ha gått in just i närheten av tornets "ring" (det känsliga området som skiljer stridsvagnstornet från dess huvudkropp).

Hur som helst är det ingen gevärskula, det är jag alldeles säker på. Här är en annan länk till samma historia och EN syn på det inträffade. http://www.rense.com/general44/what.htm

Boridus

Veteran

Ok själv e jag dålig på vapen och sånt.
Tyckte mest att det såg ut som ett gevärkulhål :gremsmile:

Lyckoskott hur som helst :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler

Däremot framgår det inte om ammunitionen är en 7.62mm
Om det är det, är jag Bert Karlsson. Ser ut som en träff från en RSV-granat (HEAT för er anglifierade typer).

/Joel

Boridus

Veteran

Läser man artikeln som nån (kommer inte ihåg vem och är för bakfull för att kolla upp vem) la med i sin post så skrev de att det inte var en RSV granat och att vad det nu var som satte tanken ur spel är okänt.

Pendragon

Swashbuckler

Läser man artikeln som nån (kommer inte ihåg vem och är för bakfull för att kolla upp vem) la med i sin post så skrev de att det inte var en RSV granat och att vad det nu var som satte tanken ur spel är okänt.
Nej, jag tyckte faktiskt det stog att det kan ha varit någon sorts avancerad tvåstegs-RSV, t ex RPG-22 eller en modifierad RPG-7.
Om vi nu tänker på samma artikel.

/Joel