Nekromanti Mech i neotech

Winchester

Veteran
Re: Länken hittad! ;)

Utrett för länge sen, om man vet var man ska leta. Det var en RPG, en sen RPG-7 om jag minns rätt.

För att återgå till ämnet (läser platt vy...), Mech eller inte Mech i Neotech beror lite på hur realistisk man vill vara. Om Neotechs teknologi tillåter personliga rustningar som är snabbare än en oaugmenterad människa, så finns de förmodligen - och med tanke på cybernetiken som redan finns detaljerad så är det ingen svår slutsats att dra att rustningarna är åstadkomliga.

Fullstora mechar? Aldrig i livet. Som sades i ett Macrossforum som jag besökte häromdan, etablissemanget kommer att titta på konceptskisserna för mechen, räkna ut vad det kostar med en prototypserie, och sedan jämföra med vad samma mängd pengar satsade i vidareutveckling av hjul- och bandfordon skulle ge. Vidarutvecklingen vinner alltid, eftersom den försumbara förbättringen i terrängprestanda, i viss specifik terräng endast, som en mech kunde ge, uppvägs av alla de otroliga taktiska nackdelarna som en mech har i alla andra lägen.

Visst, det hade varit kul att en dag få se en fullskalig HWR-00 Mark I/II "Monster" (största landmechen jag nånsin sett, från Macross, har fyra 40 mm fartygskanoner på ryggen), men den hade varit både omöjlig att bygga, opraktisk att använda, och totalt taktiskt oförsvarbar.

Men visst kan vi drömma - och kräva Neogames på fordonsregler. Eller ingick de i Ultra? Har inte haft slantar till att köpa den än...

SP

Praetori

Warrior
Pansar å Pansar, å svetsfogar å KRIG!!!!

Mycket kan sägas om stridsvagnar och deras pansar. Det finns inte många tillförlitliga källor om det hela. Och de flesta källor som finns bygger oftast på rena spekulationer.
Stridsvagnar och stridsfordon är inte så pass väl bepansrade som man kan tro. Många fordon idag är sk "splitterskyddade" vilket egentligen betyder att de tål, just det, splitter (från indirekt eld mm). Detta skall dock ej blandas ihop med skottsäkra saker (skottsäkert är för övrigt ett extremt luddigt civilt begrepp, ingenting är skottsäkert, men det finns mtrl som KAN erbjuda visst "skydd" mot projektiler av vissa kalibrar).

Ambrahamsvagnarna finns jhu som bekant i en uppsjö av modeller (med olika tekniska lösningar och system). Att M1A2 skulle vara den bäst bepansrade stridsvagnen i världen tror jag (personligen) mest är skryt från amerikanska tillverkarnas sida (man sa samma sak om Shermanstridsvagnarna under WW2, tills man mötte på tyska nytillverkade PzIV och V). Brittiska Challangervagnar tillsammans med Israeliska och tyska motsvarigheter (Leo2 varianter) har förmodligen mer pansar ändå, men kan fortfarande ej tillgodoräkna sig ett fullständigt skydd mot vapen av kalibrar över 12,7.

De känsligaste delarna på en stridsvagn är all optik (som behövs för att överhuvudtaget kunna se vart man åker) samt motorutrymmen och bandaggregat. Tornet och områdena som ligger direkt "framför" besättningsmedlemmar (såsom frontpansaret) är ofta mycket kraftigt bepansrade och tål anslag från de flesta vapen (utom stora pjäser med pansarbrytande ammunition, såsom pilprojektiler från andra stridsvagnar).

Enligt en studie som FMV gjort (jag är extremt osäker på de exakta värdena) så finns det en teoretisk chans (runt 4%) att en 7,62mm får genomslag på vissa "veka" ställen på en stridsvagn (bakom motorluckorna och i svetsfogarna mellan chassi och bandaggregat). Om en sådan kula sedan har någon kinetisk energi kvar att penetrera in till besättningsutrymmena är jag osäker på.

Vad man dock bör tänka på är att det i krig kan hända de mest märkliga saker (tysk stridsvagn som tar 22 direktträffar från nästan alla håll och överlever samtliga tex). Att en stridsvagn då blir skadad av en snubbe med en Ak-47a på grund av en vek svetsfog är inte helt osannolikt om än nästan.
En RPG-7 däremot har en god chans att skada stridsvagnen om den träffar på rätt ställe, 4-5 st har en god chans att slå ut den. (De är inte så osårbara som många tycks tro, speciellt inte i röven eller taket, vilket Palestinierna har bevisat ett antal gånger mot Israelerna de gånga åren).

Personligen möter sällan mina RP Stridsvagnar och OM de någonsin skulle göra det tror jag att de skulle springa och gömma sig å aldrig mer gå beväpnade med mindre än ett pansarskott eller 2.

Bastardo

Swordsman
THE ARMOR IS STRONG... BUT BULLETS ARE STRONGER ?

Enligt en studie som FMV gjort (jag är extremt osäker på de exakta värdena) så finns det en teoretisk chans (runt 4%) att en 7,62mm får genomslag på vissa "veka" ställen på en stridsvagn (bakom motorluckorna och i svetsfogarna mellan chassi och bandaggregat). Om en sådan kula sedan har någon kinetisk energi kvar att penetrera in till besättningsutrymmena är jag osäker på.
Det borde vara en duktigt mindre sannolikhet än 4% för att en 7,62 mm kula penetrerar en stridsvagn, även teoretiskt. Vore intressant att läsa studien, vet ju inte hur de baserade sin undersökning, dvs om det gällde ett krasst beräknande av all sammanlagd yta på vagnen där pansaret underskret 2 cm?

Men om de har lagt in ett stridsscenario i bakgrunden borde sannolikheten snabbt sjunka bra under 1-0,5% annars, tänk vilken orimlighet det blir om säg ett par tre skyttesoldater "pepprar" stridsvagnen med sina AK47 gevär (uppemot 3personer x 90 skott=270 skott) skulle efter tredje magasinet ha förorsakat 10-11 penetrationer på vagnen? Om dessa soldater med sina gevär skulle ge upphov till endast EN penetration vore det en dundersuccé, och en särskilt spännande händelse för General Dynamics aktier :gremgrin:

Praetori

Warrior
Re: THE ARMOR IS STRONG... BUT BULLETS ARE STRONGER ?

Nej, det hela slog mig oxo. Men jag tror snarare att försöket visade att de "veka" delarna (som jag beskrev som exempel i mitt tidigare inlägg) blir penetrerade i ungefär 4% av fallen. Detta förutsätter ju att dessa 3 soldater känner till exakt vart denna stridsvagn har sin svagaste punk och oxo träffar denna gång på gång.
Kom oxo på att det i BT systemet (svensk laserdomevariant för militären för bla stridsvagnar o grejjer) ger simulatorn en minimal möjlighet (men ändock en möjlighet) för finkalibrig eld att ge sk "chockverkan" på vagnen.

Bastardo

Swordsman
Re:

Så är det antagligen, underlig uppskattning kan man dock tycka, om samma tjocklek pansar träffas med samma slags ammunition borde plåten i samtliga fall penetrera tycker man, eftersom de ytor man undersöker är så små att de endast kan angripas från vissa speciella vinklar. Man tycker att resultatet därför borde bli detsamma?

Kom oxo på att det i BT systemet (svensk laserdomevariant för militären för bla stridsvagnar o grejjer) ger simulatorn en minimal möjlighet (men ändock en möjlighet) för finkalibrig eld att ge sk "chockverkan" på vagnen.
Intressant, ja den allt mer avancerade externa utrustningen borde vara väldigt sårbar mot just finkalibrig eld, granater, artillerield, splitter osv..

Magnus L

Hero

Kom oxo på att det i BT systemet (svensk laserdomevariant för militären för bla stridsvagnar o grejjer) ger simulatorn en minimal möjlighet (men ändock en möjlighet) för finkalibrig eld att ge sk "chockverkan" på vagnen

Du menar den störiga rösten hos dom stackars satarna i 302:an som upprepar: Träff, ingen verkan. träff, ingen verkan. Träff, ingen verkan o.s.v. :gremlaugh:

swazze

Swordsman

Dessutom så finns det en chans att en 7.62 kula som träffar eldröret rakt framifrån (1dm2 stor yta) på en srtv 121/122 ger vapenskada, dvs slår ut kanonen/riktsystemet och förhindrar eldgivning. Detta fick vi reda på samma dag som vi lämnade igen våra BT-system (var 90-skytt), annars så kunde det ju varit rättså kul att plocka en 122 med vagnskulsprutan :gremgrin:

G

Guest

Guest
Re: Slutboss med vektorjetsmotor på ryggen

Jag skulle dock inte vilja ha det i stridssituationer, tänk på att han inte får vara för tung samt att han måste ha en rätt stor bränsletank, detta innebär att om han blir sjuten träffas troligen bränsletanken vilket kan göra honom kortlivad som slutboss.