Tips.
Jag har tillsammans med en kopmpis gjort ett spel där reglerna är kompatibla med båda att det finns magi och att det inte finns magi eller att det bara finns en viss sorts magi. På detta sätt vet aldrig spelarna i vilken kampanj som magin är verklig eller vilken magi som är verklig.
Trixet är att alltid ha egna förklaringar till varför det som upplevs som magi fungerar. Låt ibland spelarna avslöjja charletaner och låt dem ibland bli utsatta för sådant de inte kan förklara. Man kan ju som SL hitta på egna naturlagar och så länge dessa naturlagar inte motsäger de naturlagar "vi vet om" så blir det svårt för spelarna att avgöra om magin är veklig eller. Roligast blir det när spelarna blirt övertygade om att det finns magi när det inte finns och vice versa.
I mitt spel är dock magin antingen småskalig eller "osynlig". Jag har alltså häxor, spökjägare, medium och mystiska brödraskap alá Pythaghoreérna. Jag har också haft med stora andar eller "halvgudar" som påverkar lite grann utan att direkt ingripa.
Något riktigt roligt är att låta spelarna få en förbannelse över sig och sedan låta deras fantasi skena iväg med den. Jag slår spotchecks där spelarna lägger märke till sådant som råkar stämma överens med förbannelsen. Detta trots att förbannelsen inte har någon verkan.
Ibland låter jag spelarna slå motståndslag mot något de tror är magi. Självklart är dessa dolda och helt utan verkan, men det vet inte spelarna om.... Ibland sitter de och gör high five för att de klarade att motstå en "spell" som inte fanns..
I vissa kampanjer låter jag spöken och andar finnas. I vissa kampanjer låter jag tankepåverkare finnas. I vissa kampanjer finns det sådana som kan förändra föremål med tanke kraft.
Det viktiga är dock att inte låta spelarna vara säkra. Det är ju deras illusion det handlar om. Ett medeltida spel där spelarna vet om att magi inte finns är ju mer overkligt än ett spel där spelarna inte är säkra.
Jag tror att det blir mer medeltida känsla om man tillåter lite magi ibland så att spelarna får samma känsla som en medeltida person hade inför magi.
Det är ju spelskänslan det handlar om inte hur någon viss spelförsäljare ordnar spelen i sin hylla.
För att detta skall ffungera så får inga spelare självklart vara "magiker". I den mån de kan lära sig mystiska tekniker så vet de aldrig ifall de beror på naturliga skeenden eller om det är magi.