Nekromanti mellanöstern och danmark

Arfert

Facit
Re: OT!!

Är det inte intressant att höra vad folk tycker som KOMMER från dom berörda länderna, har släkt där ner, och reser ner dit regelbundet? Istället för att gissa vad folk med arabisk bakgrund tycker kan man väl FRÅGA? Varför ska man göra sig lustig över det (mer än att platta till truten på sådana som har en annan åsikt än en själv)? Nyss hurrades det ju om direktrapporter från Kina i den här tråden?

Sen tycker jag det är märkligt att man dissar normalt ganska trovärdiga källor som DN och likande... Senast idag stod det mer om guldbelöningen för likviderade tecknare där...

Arfert

Facit
Re: Kina och skräckpropaganda

i synnerhet diktaturer eftersom de har för vana att fängsla (eller värre) de som opponerar sig internt... Det behövs ett tryck utifrån för att de inte ska få Carte Blanche att göra vad fan som helst med sin befolkning. Du vet solidaritet med de förtryckta?

Arfert

Facit

ja det där kan man tycka vad man vill om.. men faktum är att han inte kommer sitta kvar i evighet, och att det kommer FLER val. Det gör det inte i en diktatur.

Arfert

Facit
Re: Faktakoll

...kan det inta bara vara så att du inte gillar när det som händer i världen inte lever upp till din världsbild?

Helmgast
DN i den ironiska generationen

Jag hade inte kunnat smmanfatta det så vackert själv som DN gjort.

Dagens Nyheter said:
DN är oberoende, står fri från partier, organisationer och ekonomiska maktsfärer.DN:s politiska hållning är liberal. Tidningen redigeras i liberal och frisinnad anda. Under en period av omskakande förändringar har DN att med ny skärpa hävda det öppna samhällets grundläggande värden, däribland upplyst förnuft och toleransklimat.

Oberoende liberal är den mest täckande beteckningen för denna position, som är rotad i DN:s tradition alltsedan starten 1864.

Dagens Nyheters papperstidning läses dagligen av omkring en miljon människor. Varje månad besöker omkring 1,8 miljoner människor DN.se. DN är samtidigt landets största annonsmedium på tidningssidan. Vår utgångspunkt är att människor, oavsett social bakgrund, ska ha möjlighet att delta i och förstå gemensamma angelägenheter. Vi verkar i en upplysningstradition som vill bidra till att svenskarna är ett läsande och tänkande folk. Därför är det bland annat viktigt att använda de distributionsformer som, enskilt eller i samverkan, bäst når fram till mottagaren. Vi slår vakt om objektivitet och en oberoende verksamhet på alla plan. Dagens Nyheter ingår i Bonnierkoncernen, ett av norra Europas ledande medieföretag.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tänker inte försvara någon kritik riktad mot DN och vill överhuvudtaget gärna undvika att alla som motsätter sig svepande generaliseringar ska buntas ihop i samma hög. I den här frågan betvivlar jag inte DN:s trovärdighet. Låt mig återupprepa att det i många fall handlar om att dra väldigt långtgående slutsatser av väldigt begränsat material.

Jag betvivlar inte att dina grannar och vänner i restaurangbranschen är trevliga muslimer med invandrarbakgrund men i en seriös diskussion är det väl olämpligt att dra slutsatser om hela den muslimska världen som baseras på andrahandsuppgifter ifrån vaga bekanta? Jag skulle knappast våga dra några slutsatser om europeiska värderingar efter att endast ha snackat med min farmor och hennes vänninor.

Att en talibanledare i Afghanistan utlovar guld för den som dödar danska tecknare hade sagt väldigt mycket om Afghanistan legat granne med Danmark men vad bevisar det nu egentligen? Att talibanerna är religiösa fanatiker med mer guld än vett? Är det någon som blir förvånad? Är det någon som fortfarande tror att Usama bin Laden ensam styr hela den muslimska världen? Det handlar om att problematisera kring och reflektera över information även om den är sann.

Har inte diskussionen redan konstaterat att det var dumt av Jyllandsposten att publicera karikatyrerna och att det var fel att reagera genom att bränna ner ambassader? Vad mer återstår att diskutera i den frågan?

Dessutom är jag liten nyfiken på allt hurrande och alla applåder som vi tydligen överröser antiamerikaner, antiamerikanska nyheter och reportage ifrån Kina med. Jag är ganska säker på att i alla fall jag hade varit skeptisk till någon som hävdade att kommunismen i Kina var starkare än någonsin baserat på vad en kypare på den lokala Kinarestaurangen tyckte.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Du menar som USA då som ligger i top på antalet fängslade/capita? eller som fängslar folk i hemliga koncentrationsläger utanför sin mark?

Ooooh och ja jag vet att Kina inte är någon fin nation heller men du behöver inte ta upp det... problemet är snarare att du inte tycks förstå att USA är av nästan samma skrot och korn...

Och ja man ska ha solidaritet med de förtryckta men inte i synnerhet med diktaturer i alla lägen... det finns ingen gränsdragning...

*personligen tycker jag usa borde lösa sina egna problem innan dom börjar leka världspolis...* Men det är väl så att om dom tar itu med sina egna problem så skulle väl dess egen befolkning inse hur jäkla kasst dom verkligen har det... och då menar jag inte den rika 0.1% som syns i tv... Man får ju på känn att USA behöver en yttre fieende att hata för att inte börja falla sönder själva.

ursäkta ämnesbytet men du följde inte till 100% tråden heller...

och man kan kalla det vad man vill... och samma sak gäller en diktator allt handlar om mer eller mindre tid... samt att det inte bara var han som gjorde det, det var hela det republikanska partiet... frågan är om dom kommer att fortsätta ta till samma tjuvknep nu när dom vet att det funkar? och om man då itne gränsar till en diktatur...

http://www.onlinenewspapers.com/

har ganska bra koll på vad som händer i världen tackar...men jag är inte dum nog att bara läsa ena sidan av nyheten...

hmm här har du en länk för att hjälpa dig få en mera nyanserad världsbild!

http://www.onlinenewspapers.com/

länkar till den på min hemsida också...

/Micke snäll och hjälpsam med en ganska ok världsbild

walium

Ganska töntig, faktiskt

" Hur kan du veta ett det här är ett faktum? Det kan mycket väl vara som du säger men chansen finns också att du har fel..."

Givetvis, men jag tror att i alla fall en muslim hade gett sig till känna vid det här laget om han hade varit enfaldig nog att ens delta till att börja med. :gremsmile:

Helmgast
Re: DN i den ironiska generationen

och vart vill du komma?

Att det är en rolig text i och med att det inte går ihop. Helt enkelt blir "politiskt oberoende" mindre trovärdigt om de samtidigt påstår sig vara ekonomiskt oberoende. Fast jag tycker DN:s beskrivning av sig själva talar för sig själv.

Arfert

Facit
Re: DN i den ironiska generationen

alla media ägs av någon. Och mig veterligen (jag har jobbat på ett Bonniersägt företag) så lägger sig inte familjen Bonnier sig i det redaktionella arbetet på sina tidningar. Tvärtom har kulturredaktionen på DN historiskt haft en vänsterprofil.. var ju väldigt tydlig under Vietnamkriget till exempel.

..men det är klart många gillar ju att misstänkliggöra familjen Bonnier. En klasskamrat till mig hade en farfar som hade vart hög militär med låt oss säga tvivelaktiga politiska sympatier... när han bläddrade i DN brukade han säga: "Nu ska vi se vad JUDEN vill att vi ska tycka".

Så man ska akta sig att fiska i grumligt vatten...

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tycker det ska tryckas fler bilder. Fler karikatyrer. Jag tycker daltandet med muslimer och andra är helt stört. Varför ska vi visa dem "respekt" när de bränner ned alla möjliga länders ambassader för att en tidning i Danmark publicerar några karikatyrer? Löjeväckande.

Det finns flera sidor till varje historia, såklart, och det är väl beklagligt att folk ska behöva bli upprörda. Men sist ett antisemitiskt uttalande gjordes i Iransk media eller Palestinsk så var det verkligen inte någon som brände deras Europeiska ambassader eller vägrade handla med dem.

På något sätt är det ok att bete sig som en idiot om man gör det med religiös grund. Västvärlden stödjer, direkt eller indirekt, alla möjliga befängda saker i mellanöstern, från Jerusalems båda sidor i olika sammanhang till de kravaller som uppstått efter Jyllands-Postens publikation.

Nä, personligen tycker jag tiden för politisk korrekthet är slut. Jag vill att alla ska kunna säga vad de tycker utan att vara rädda för att trampa någon religiös fåne på fötterna. Är detta 2006 eller 1206?

http://www.drawmohammed.com/

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Faktakoll

Nej, det påstår jag inte.

Dagens Nyheter leverars i min brevlåda ca 04.30 varje morgon och jag läser den tillsammans med en skål yoghurt och flingor 06.05 på vardagsmorgonarna.

Inte ens i de mest lantliga svenska avkrokar kommer DN på kvällen nuförtiden. :gremwink:

Det enda stället där jag har haft leveransproblem med DN är i Indien; i New Delhis tidningsstånd var DN alltid flera dagar ofärsk. Men det är faktiskt uthärdligt.

Mekanurg

Re: Religion endast för religiösa

Jag skulle förstås bli ännu gladare om deras respektive hemländer gjorde som Tyskland gjorde med Röda Armefraktionen och Bader-Meinhof: jaga dem med blåslampa, fånga dem, ställa dem inför rätta och låsa in dem.
Så har skett och så sker i många mellanösternländer. Islamistiska aktivister har dödats eller fängslats av regimerna i t.ex. Egypten, Syrien och Algeriet sedan 1950-talet med eller utan rättegång.

Mekanurg

Israels angrepp 1967 på arabstaterna är ju ett av historiens kanske mest klockrena exempel. Hade arabstaterna tänkt angripa Israel? Eller ville de bara skrämmas? Kunde de ha ändrat uppfattning och avblåst ett angrepp mot Israel? Vi får aldrig veta. Vi kan låta diskutera statistiken och retoriken men vi kan som sagt ändå aldrig veta.
Israel hade långt före 1967 tillkännagivit att om Egypten spärrade av sjötrafiken till hamnstaden Eilat så skulle detta betraktas som en krigshandling. Det berodde på att Israel dåförtiden köpte olja från bl.a. shahens Irans och tog in den i Eilat. Detta kände Egyptens diktator Nasser till, men han lät ändå blockera Eilat i maj 1967 samtidigt som den egyptiska armén marscherade upp i Sinai.