Nekromanti mellanöstern och danmark

Rosen

Myrmidon
Re: DN i den ironiska generationen

Och mig veterligen // så lägger sig inte familjen Bonnier sig i det redaktionella arbetet på sina tidningar.

De släpper iaf igenom gallareportage från DN-reportrar emellanåt, där Bonniers får osmickrande tillmälen och och anklagas för att mjölka DN på pengar till förmån för Expressen och Stockholm City. (-:

En klasskamrat till mig hade en farfar som hade vart hög militär med låt oss säga tvivelaktiga politiska sympatier... när han bläddrade i DN brukade han säga: "Nu ska vi se vad JUDEN vill att vi ska tycka".

"Bonnier: kamouflerad ideologisk judisk diktatur".
Finns en sektion av Radio Islams hemsida med den rubriken...

--
Åke

Bastardo

Swordsman
Re: tips

Om du var genomironisk så var det faktiskt svinkul! :gremgrin:

Läste btw i DN i morse om Riksdagens "hjältar" som bekämpar regeringen med vågmästarrollen som vapen! Ett storuppslag för ett sådant inlägg. Nä DN är inte politisk (min ironi), det framgår ju ur den vackra frihetsdeklarationen som citerats så fint här i tråden tidigare :gremlaugh:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: OT!!

Syftet var att ge lite bakgrundsfakta. Det är den messerschmidten som tar befälet över mina fingrar. :gremwink:

Arfert

Facit
Re: Debatten i Danmark

mycket intressant.. där fick man veta lite mer man inte visste.

men är inte SvD OCKSÅ en sensationstabloid? som DN? *OBS IRONI*

Mohahahah

Arfert

Facit
Re: Religion endast för religiösa

fråga är snarare om man kanske gått lite VÄL hårt fram... kontraproduktivt. Men Krille har rätt i sak... Brottslingar är brottslingar.

Arfert

Facit
Händelseförloppet sammanfattat

Aftonbladet har HÄR en stor artikel som sammanfattar händelseförloppet kring Muhammedbilderna. Bland annat bekräftas historierna med med de falska Muhammedbilderna och SMSen om Koranbränning i Danmark... (det ryktet fick till och med spridning via al-Jazira till 50 miljoner tittare).. Intressant läsning.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Deltråd utbruten

Efter önskemål har en sidodiskussion avlägsnats och givits en egen tråd här.

Rosen

Myrmidon
Ett par till perspektiv

Det finns flera sidor till varje historia, såklart,

En sak som varit intressant är att se på hur olika sätt ämnet har diskuterats bland olika grupper.

På listor och fora med illustratörer och tecknare - Seriefrämjandets forum, t.ex - har mer av tyngden legat på själva bilderna som JP publicerade och deras upphovsmän. Många anser att de flesta av bilderna är god satir med genomtänkta och skiftande poänger (som ibland är riktade åt andra hållet), men att de har generaliserats bort som rasistiska, meningslösa och dåligt gjorda, oftast genom guilt by association med Dansk Folkeparti.
Tydligen är det ett perspektiv som inte är så intressant utanför kretsen av tecknarkollegor... fast många av de paralleller till forna ramaskri-framkallande bildsatirer som dras upp i de diskussionerna går även över mitt huvud.

På de rockforum jag bevistar har det mesta handlat om religion vs. sex drugs & metal, ungefär; det används mycket svordomar och förståelsen för den muslimska sidan är rätt så noll. En del har uttryckt oro för de muslimska kraven på att västerlandet ska stifta lagar mot att smäda islam och profeten - främst för att det troligen skulle landa som lagar mot att smäda religiösa symboler o dyl i allmänhet... även kristna. Det skulle ju döda hela musikgenrer, liksom.

Eller som nån sa,
Maybe the Danish prime minister should just make the sign (i arabisk TV) and growl "Hail SATAAAN!!!" (-:

--
Åke

Helmgast

alla media ägs av någon.

Alltså står ingen media fri från ekonomiska maktsfärer. Sen kan ägarutövandet vara olika aktivt, men man är inte fri från den som äger en.

..men det är klart många gillar ju att misstänkliggöra familjen Bonnier. En klasskamrat till mig hade en farfar som hade vart hög militär med låt oss säga tvivelaktiga politiska sympatier... när han bläddrade i DN brukade han säga: "Nu ska vi se vad JUDEN vill att vi ska tycka".

Försök helst inte ens antyda att jag skulle bry mig om "rastillhörighet" på svenska storföretagsägare. Koppla helst inte ihop min analys av DN:s presentation av sina ståndpunkter med antisemitism. Det är inte ens roligt. Det är en väldigt ful debatteknik att (underförstått) koppla ihop motdebattörens åsikter med åsikter som denne inte har. Vad har antisemitism med mitt inlägg att göra?

Så man ska akta sig att fiska i grumligt vatten...

Jag är inte antisemit, och inte du heller. Är vi överens om det och slutar diskutera saken?

Helmgast
Lite seriöst om vänstertidningar

Arbetaren är politisk, så allt som står där är snedvinklat.

Vänstertidningar brukar generellt sett inte ens låtsas om objektiviteten. Kanske låtsas Stockholms/Göteborgs fria om det, men inte Arbetaren. Detta gör tidningen med ärlig, och det tycker jag väger in positivt. På nåt sätt så kan man ju ana hur man ska vrida tillbaka det som är vinklat åt ett håll.

Arfert

Facit
Re: Ett par till perspektiv

mm, de flesta jämför bilderna i JP rakt av med de antisemitiska bilderna som florerar i vissa media. Det är dock helt fel tycker jag... De antisemitiska bilder jag sett på nätet har varit EXTREMT
mycket grövre, typ med kroknästa FULA kapitalistjudar med klolika händer som dricker blod från arabiska barn... ja ni hajar... vill inte lägga upp nån länk till sån skit här, men googlar ni så hittar ni lätt sånt.

Arfert

Facit

ok.. tror inte DU är antisemit... men det finns ju en fin konspirationsteori att judarna står bakom alla medier i väst...

Bastardo

Swordsman
En ful mohammed med en bomb?

Okej, och det är "värre" än att bli hopblandad med "fula" massmördare? Nä jag tror att vi är inne på fel spår om vi börjar jämföra minimala detaljskillnader här. Det viktigaste är ju att det är fråga om i princip samma typ av främlingsfientlighet, dvs "Vi mot dom och de som inte är med oss är MOT oss". Sen om jag målar en Mohammed med en liten, avskalad penis eller en "jude med ful kroknäsa" är ju fullständigt irrelevevant. Det viktiga är ju att det är samma typ av idiotiska kategoriseringar.

Rosen

Myrmidon
En ful jude som äter bebisar

Bara så vi vet att vi är på samma spår:
http://www.tomgrossmedia.com/ArabCartoons.htm

Antijudiska karikatyrer i arabiska media är ofta rejält svarta och hatiska -- som tecknare ser jag milsvida skillnader i tonläget mellan dem och Jyllands-Postens tämligen beskedliga teckningar. (Så här, ungefär.)

Fast den med Anne Frank i säng med Hitler tar väl fortfarande nån form av pris...

--
Åke

Bastardo

Swordsman
Re: En ful jude som äter bebisar

Men principen är ju fortfarande densamma, oavsett vem som du eller jag betraktar som "värst". Sen om man är legitimerad/erkänd tecknare eller ej har väl inget med saken att göra, det är ju ändå betraktaren som bedömer det som publiceras?

Antijudiska karikatyrer i arabiska media är ofta rejält svarta och hatiska
Du kan jämföra med antijudiska karikatyrer från Hitlers propagandamaskineri på 30-talet istället. Likheterna med dessa borde vara varningsklocka nog...

Rosen

Myrmidon
Re: En ful jude som äter bebisar

Du kan jämföra med antijudiska karikatyrer från Hitlers propagandamaskineri på 30-talet istället. Likheterna med dessa borde vara varningsklocka nog...

Det är det jag gör, och likheterna med moderna antijudiska bilder är rätt slående.
Däremot ser jag väldigt få sådana likheter i Jyllands-Postens tolva. Med något undantag är de tämligen godmodiga som satirer IMO - och åtminstone två av dem riktar ju udden åt helt motsatt håll.

--
Åke