Nekromanti mellanöstern och danmark

Saxifrage

Hero
Herrejävlar! Det var en riktig drapa du fick till. Törs man fråga vad du har för källor för alla dina vilda antaganden om amerikansk politik?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Politik i Paris OT

Har sett en hel del artiklar diskuterande bland annat Putins allt mer järnhårda styre och Kinas ur arkeologisk och miljömässig synvinkel katastrofala damprojekt, men det stämmer att dessa länder inte alls kritiseras lika mycket som de borde. Saken är, tror jag, att vi ändå är övertygade om att USA kan ändra på sig. Ryssland och Kina är för auktoritära för att vi ska kunna hysa några sådana förhoppningar. Kina är en diktatur och Rysslands demokrati är ett skämt (en postare på RPGnet föreslog att Rysslands historia kunde sammanfattas som "Somehow, things get worse"). Sedan finns det förstås också den utrikespolitiska faktorn -- Ryssland och Kina ägnar sig framför allt åt att förtrycka det egna folket, medan det USA ofta kritiseras för är när de lägger sig i andra nationers affärer. Men det är sant att diskussionen kring dessa också borde tas upp.

Saxifrage

Hero
Re: Islamister i Malmö

Frågan man bör ställa sig är kanske huruvida "islamisterna" i Malmö är i första hand a.) muslimer eller b.) förvirrade unga män? Det har också viss relevans för hur man bemöter dylika avarter.

Arfert

Facit

förvirrade unga muslimer?

motsvarigheten till hardcore livets ord om vi pratar kristna?

för övrigt anser jag att de åsikter som de framför i artikeln STINKER... verkligen HARAM i min bok.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

förvirrade unga muslimer?

motsvarigheten till hardcore livets ord om vi pratar kristna?
De låter mer som de KPMLr-are jag hörde när jag var ung i Göteborg för 30 år sedan. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rörande den apokalyptiska kristendomen kan jag hänvisa till denna artikel i the Guardian (vilket torde räknas som en hyfsat tillförlitlig källa). Visserligen påpekas också att den aktuella politiken med "färdplanen för fred" har skett i motstånd mot dessa idéer, så deras inflytande är inte allenarådande -- dock är dessa konservativa grupperingar fortfarande viktiga att ha som stöd för en president som vill ha en högerimage. Vad gäller homoäktenskapen kan jag för tillfället inte hitta några källor för det, men Bush stöds av majoriteten av fattiga, lågutbildade vita personer på landsbygden -- personer som skulle må bra av sociala reformer, men väljer att rösta baserat på "moral issues" (=pojkar som pussas med varandra är äckligt).

Saxifrage

Hero

De låter mer som de KPMLr-are jag hörde när jag var ung i Göteborg för 30 år sedan

My point exactly. Alltså: är problemet i Malmö islam, eller unga förvirrade män? Jag är rädd för att många här vill göra islamism till problemet. Jag vill istället hävda att islamismen är symptomet. Det bör ge en vägledning om hur man egentligen ska komma till rätta med whackona i källaren.

Är det inte dags att prata lite mindre om islam, och lite mer om de generella drivkrafter som gör att bittra och besvikna människor söker sig till aggressiva och totalitära ideologier?

Saxifrage

Hero
Bush stöds av majoriteten av fattiga, lågutbildade vita personer på landsbygden -- personer som skulle må bra av sociala reformer, men väljer att rösta baserat på "moral issues"

Vilket väl, inom parentes sagt, är ganska exakt samma drivkrafter som får unga, fattiga män i mellanöstern att bränna flaggor från ett land de aldrig hört talas om?

Btw, tack för länken!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Idogt överträffande varandra i renlärighet

Det finns en lång tradition inom islam i "renlärighetskapprustning". Alltsedan Muhammeds död år 632 har muslimska ledare debatterat vad som är "sann islam" och retoriken har ofta rymt kraftfulla fördömanden av motståndare som "avfällingar".

Almohaderna och almoraviderna från Nordafrika underkuvade Cordoba-kalifatet i Spanien under medeltiden med just sådana ursäkter för sina erövringståg. Stadsborna i Al-Andalus hade förslappats i sin religion och då gällde det att implementera "ren islam".

Usama bin-Laden har argumenterat mot ätten al-Saud i Saudi-Arabien på liknande sätt.

Så Malmö-islamisternas hätska utgjutelser mot Becirovs moské klingar välbekant i alla muslimers öron.

Ett bekymmer blir dock att många renlärighetsivrare anser att det är rätt att tillgripa våld för att driva igenom sin stådnpunkt. Se till exempel på de bombdåd som shi'iter i Irak och Pakistan har utsatts för under de senaste åren (senaste fallet idag).

Arfert

Facit
Re: Islamister i Malmö OT

ja det var verkligen rätt in i vedbon... som dom gamla sköna maoisterna (med stålhjälmar) under kårhusockupationen...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, som jag sade tidigare, två reaktionära ideologier som stöter mot varandra, vilka båda tar stöd från gräsrötternas mindre goda element. Någonting även vi själva givetvis måste vara vaksamma på.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Religion och Politik i USA

hmmm demokrati handlar väl om att gå sakta fram... sen att det kan uppskattas som flathet är väl en sak... men genom att rusa igenom beslut kan det få högst odemokratiska konsekvenser... tex som antipiratlagarna avlyssningslagarna etc som bodström genomför nu... javisst kan det vara bra att folk kan avlyssnas och javisst jag har inget i garderoben att gömma.
Och såklart skulle det aldrig kunna tänka sig att herr bodström själv skulle utnyttja dessa lagar för egen vinning... frågan är bara vad som händer när svenska folket röstar fram en hitler... kommer han då att använda alla dessa lagar på samma sätt som det var ursprungligen tänkt?...

vad jag menar är att det är bättre att gå sakta fram och göra saker metodiskt än att rusa in i saker som vissa amerikaner brukar göra. hällre flathet än att skapa än mera kaos som i irak. Kanske hade vi haft ett annat läge om man valde att ta sig ordentligt med tid och fundera innan man avsatte saddam... och då menar jag att man fortfarande borde avsätta honom.

Arfert

Facit

som det redan skrivits i ett annat svar den här tråden; uttrycket "crusade" är mycket vanligt på engelska i olika sammanhang (som inte handlar om KRIG i dess vanliga betydelse). Trot om du vill, men så är det.

Arfert

Facit

ingen trodde att det skulle bli an snabb affär... hörde innan Irakkrigat startade att man antagligen skulle få vara där i en sju år med amerikanskt militärstyre som i Japan efter andra kriget... och det verkar gå snabbare nu.

verkar gå snabbare? situationen har ju inte direkt förbättrats efter att de förklarade kriget avslutat...

sen att dom bestämmer sig för att dom måste bort innan deras jobb är avklarat är väl en annan sak... tror dom har blivit bättre på att retirera sedan vietnam :p

Re: Politik i Paris

nazityskland tillhandahöll mängder av tyska forskare till usa för att utveckla atomkraften efter och under andra världskriget... vem klagar på tyskland nu för det?

USA tillåter israel att utveckla en kärnvapen arsenal men inte dess grannar? Visst det finns endel diktaturer i mellanöstern som itne borde ha kärnvapen... men vem säger att inte tex israel eller usa kan utvecklas till en diktatur?

hmm svår fråga det där med kärnvapen...

Re: Politik i Paris

jag vet inte det här är bara tankar...

jag vet att alla stormakter har haft ungefär lika mycket fuffens för sig... storbrittanien sovjet usa kina frankrike etc etc...

Men det här är min högst personliga anledning eller iaf delvis anledning till att jag är lite mera öppet anti usa än de andra...

Helt enkelt för att amerikanarna anser sig att allt skit dom gör är for a just cause... det finns liksom inget dåligt i dem... och dom är faktiskt otroligt bra marknadsförare...

ta guantanamo... människor helt utan rättigheter och dom anser att det inte är något problem med det... vadå dom är ju inte på amerikansk jord...

jaja hursomhelst vet inte varför någon skulle vilja veta varför jag visar mitt förakt för usa mer än jag visar det för andra jag föraktar :p

/Micke som verkar väldigt föraktfull!!