Re: Helt OT-kommentar
Vill inte spräcka din och Cogitares bubblor nu, men (givetvis kan jag inte veta hur det faktiskt står till hos er, men jag kan anta att ni inte är mer än människor) det finns gott om studier och undersökningar som visar att kvinnan lägger ned betydligt mycket mer tid på hushållsarbete än manne... MEN! Låt mig avsluta meningen innan ni avbryter mig! Kvinnan lägger ner mer tid än mannen (i ett heterosexuellt förhållande) trots att båda parter har uppfattningen att dom lägger ner ungefär lika mycket tid på hushållsarbetet.
Man kan alltså ta ett rätt normalt förhållande och fråga mannen först, och sedan kvinnan(eller tvärt om. Det är oviktigt) vem som lägger ned mest tid och båda kommer att svara att det är typ 50-50. När man sedan undersöker saken och tar tid konstaterar man att, i samma förhållande, lägger kvinnan mycket mer tid på hushållet.
Som sagt kan jag ju inte veta hur det faktiskt ligger till hos någon av er, men det är det här jag brukar säga när någon säger att han/hon och dennes partner lägger typ lika mycket tid hemma(därav det lilla utbrottet i mitten. Jag brukar bli avbruten där).
En annan sak man kan tänka på är att förhållanden brukar vara jämställda på de flesta sätten tills det att man får barn. Det är då löneskillnaderna(via vertikal segregering) uppstår, det är då kvinnan plötsligt lägger MYCKET större tid på hushållsarbete och uppfostran, det är då kvinnan får mindre att säga till om i förhållandet etc.
För att då återknyta till ämnet matlagning så tror jag att man kan anta att det ligger något i stereotypererna i köket. Mannan gör antagligen oftast de "svårare" och "finare" sakerna. Han lagar kvällsmaten, middagen när man har gäster och står vid grillen när det är dags för det. Kvinnan gör de "enklare" och "fulare". Hon kanske hackar sallad till middagen, lagar lunch(typ makaroner och falukorv) och fixar matsäck och matlådor.
Men kvinnan står antagligen för en del andra grejer i köket som inte är måltiderna, men oftast hör till. Dukar, fixar disken och liknande grejer. Fast även när det ska bakas är det kvinnans ansvar. Bullar, bröd och paj t.ex. Om man har frukt och bär är det antagligen kvinnan som tar hand om det och gör saft, sylt och små goda muffins med vinbärsklet i.
Jag har ju inga direkta belägg för det, men oftast ligger det någon sanning bakom stereotyperna(eller framför, om ni förstår vad jag menar?) Det och att jag vet att det är så här det är hemma hos mina föräldrar. Båda är feminister, mamma läser mycket feministisk teori och båda har politiskt engagemang och intresse för sånt här och ändå är det så starkt rotat att det sitter kvar i deras förhållande.
Vi bor på landet och har en trädgård med frukt och bär i. I synnerhet (röda) vinbär, äpplen och rabarber blir det mycket av. Kan med lätthet säga att det bara är mamma som fixar saften, sylten, pajen och bakelserna som vi får ut av det. Bröd ligger väl lite närmare, för jag har sett pappa baka bröd några gånger, men mamma står för en överväldigande majoritet där med. Även andra efterrätter står mamma för, så där kryssar dom också i som stereotyper. Pappa har väl bakat en och annan paj, men då är det matpajer som gäller, ofta med broccoli, ost och svamp i. Pappa står för större delen av maten dock, men det händer ganska ofta att mamma lagar lunch, men nästan aldrig för sexan. Så dom passar ju in nästan helt perfekt i ramen när det gäller maten, trots att dom i teorin borde kunna ha starka motsättningar mot att följa ramen bara för att den finns där, så någon sanning finns det ju där. Bakom eller framför kan man ju undra dock.