Re: Helt OT-kommentar
Petter42 said:
Vill inte spräcka din och Cogitares bubblor nu, men (givetvis kan jag inte veta hur det faktiskt står till hos er, men jag kan anta att ni inte är mer än människor) det finns gott om studier och undersökningar som visar att kvinnan lägger ned betydligt mycket mer tid på hushållsarbete än manne...
Tja, det är kanske så att min sambo gör mer än mig i hemmet men då är min uppskattningsförmåga allvarligt skev (vilket jag inte tror att den är).
Igår och idag t.ex. så är min sambo på tjänsteresa (jag är den som är det mest sällan) så igår hämtade jag alla barnen (3 stycken) vilket tar ca. 1 timme, lagade mat till dem på kvällen, fixade med läxorna, nattade lillen. Gick upp lite efter 6 på morgonen för att vara färdig med morgontoaletten för att väcka alla se till att de får frukost i sig, klä på den lille och sedan iväg för att skjutsa dem alla till skolan (åter igen ca. 1 timme). Nu skall jag snart åka och hämta alla för att åka hem och fixa mat till dem, fixa med läxor och senare se till att den lille kommer i säng samt fixa med tvätt och disk så det inte ser ut som sju svåra år när min sambo kommer hem. Min sambo är på tjänsteresa några gånger i månaden, jag en gång om året.
Åter igen, och det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg, är inte jag (eller mina kompisar) en statistisk grund men det ändrar inte hur jag uppfattar vår uppdelning i hemmet. Vilket f.ö. delas av min sambo och vi uppskattar varandra för att vi hjälps åt istället för att putta olika sysslor på varandra.
Om du vill ha bevis kanske du skall komma och agera tidsstudieman i bästa Nilecity-anda hemma hos oss
Jag kan även tillägga att i förrgår gjorde jag mackisar och falukorv, i går pasta och köttfärsås. Idag vet jag inte riktigt men någon sorts fisk står nog på agendan.
Petter42 said:
En annan sak man kan tänka på är att förhållanden brukar vara jämställda på de flesta sätten tills det att man får barn. Det är då löneskillnaderna(via vertikal segregering) uppstår, det är då kvinnan plötsligt lägger MYCKET större tid på hushållsarbete och uppfostran, det är då kvinnan får mindre att säga till om i förhållandet etc.
Detta är helt sant. Vill man att mamman skall amma första tiden (och inte sitta och pumpa och sånt halva kvällarna) så blir tjejen hemma med minstingen i början. Det är om inte oundvikligt så i varje fall svårt att ändra på. NB! OM man ammar. Annars finns det inget skäl att inte killen kan vara hemma.
Jag hade turen att ha en sambo som inte ammade så mycket så jag kunde hjälpa till tidigt med att mata lillkillen och sånt som annars tar mycket tid. Också vara hemma med honom.
Jag och min sambo tjänar ungefär lika mycket så där fanns inga ekonomiska incitament direkt. Även om det så klart är sådant som familjer får ta ställning till när barnen anländer.
Långt om litet. Och ärligen så undrar jag om jag egentligen skall posta inlägget då jag misstänker att det kan upplevas som defensivt...
Men nu trycker jag "Skicka" i varje fall
Cog.