Re: Helt OT-kommentar
Magnus Seter said:
Personlig erfarenhet är viktig när man ska bedöma det man läser. Utan det riskerar man att okritiskt ta till sig exakt vad som står och upprepa det som en papegoja, utan att ha reflekterat över hur detta relaterar till vad man själv har upplevt.
Å andra sidan riskerar alltför mycket personlig erfarenhet göra att man blir av med förmågan att faktiskt ta in det man läser, eftersom de personliga fördomarna etc ställer sig ivägen. Man tar till sig det man tycker stämmer, utifrån sitt begränsade perspektiv och de med nödvändighet begränsade erfarenheterna en ensam individ kan ha, och förkastar det som går emot.
Magnus Seter said:
Endast genom att applicera egna erfarenheter och reflektioner förvandlar man information till kunskap.
Jag skulle hellre säga tvärtom; genom att omfatta information i handling, göra informationen man tagit in till sin, skapas kunskap. Börjar man med egna erfarenheter blir det lätt bara fördomar och skrock.
Magnus Seter said:
Och om man tvärsäkert uttalar sig om att saker och ting förhåller sig på ett eller annat sätt, då vill jag veta på vilka grundvalar detta uttalande görs.
Som sagt, "vad har du för källa till det där" är en relevant fråga. "Har du barn", less so. "Jag har barn" är ett tänkbart svar på "vad har du för källa", men en ruskigt dålig sådan eftersom den källan är ensidig och begränsad.
Magnus Seter said:
Så här. Herr Nils kan en massa om svärd. Han har läst en massa om svärd. Jag litar mycket hellre på Herr Nils när han uttalar sig om svärd, än någon annan beläst expert. Varför? Jo, för Herr Nils har ägnat tusentals timmar åt att svinga sagda svärd i huvudet på motståndare som försöker göra detsamma mot honom. Alltså har hans förståelse för svärd blivit summan av det teoretiska och det praktiska.
(Teori + Praktik) > Teori
(Teori + Praktik) > Praktik
Men:
Teori > Praktik
I varje fall om teorin har någon form av grund i forskning och undersökningar. Egna erfarenheter är nämligen dels ofta rent felaktiga (eftersom man tenderar att, av nödvändighet, färga in sina värderingar i det man upplever) och framför allt inte nödvändigtvis representativa.
Jag köper inte tänke att forskare etc "inte ser verkligheten", för de "vet inte hur det funkar för vanligt folk". Snarare är min erfarenhet - både i praktiken och via den teori jag läst - att "vanligt folk" generellt inte själva ser vad de håller på med.
"Såhär funkar det hemma hos mig" betyder "såhär upplever jag att det fungerar hemma hos mig", det hoppas jag att de flesta vid det här laget är medvetna om.