SaknarStämband said:
För ett tag sen tog jag upp ämnet om den ekonomiska kollapsen som kanske skulle komma att bli aktuell. Jag tänkte dels belysa, och dels fråga er andra mer pålästa forumiter igen; Tror ni att man bör vara orolig?
http://www.telegraph.co.uk/finance/finan...ernor-says.html
Min källa till oro.
På kort sikt oro men inte på lång sikt. Ekonomin går i cykler mellan tillväxt, stagnation och kris. Det är så marknadsekonomin renar sig själv och blir starkare, genom så kallad kreativ förstörelse.
Anledning till oro här till skillnad mot tidigare kriser är att länder står inför en lånekris inte enskilda industrier, sektorer eller banker. När en industri står inför kreativ förstörelse vill ju gärna länder rädda dem -eller som senast rädda banker som gjort ett dåligt jobb. I den kommande krisen finns ingen aktör som kan "rädda" länderna. Men personligen tycker jag det är bra. Det här med att "rädda" aktörer som gjort ett dåligt jobb på marknaden är ingen bra idé; det är slöseri med pengar och industrin dör sedan ändå.
Har du bolån eller andra tunga lån, kanske fondspar som övergår 80 000 kr då skulle jag vara orolig. Har man inget kapital är det möjligen jobbet man bör vara orolig för men fortfarande är det vissa industrier som drabbas inte hela ekonomin och jag tror inte vi står inför en massarbetslöshet av orimliga mått. Isf är det inflationen som är det läskiga.
Så här spår jag att det går:
November, då kommer en haircut (50%) på Grekland i ett försök att rädda dem. Men egentligen borde grekerna göra som Argentina (läs på wiki) under sin kris. Det går inte att låna sig ur en skuld. Folket kommer uppleva fem jävliga år om de agerar som Argentina men återhämtningen kommer komma snabbare. Väljer man att dra ut på omvandlingen och de hårda (och jobbiga) tagen får Grekland räkna med 15-20 år av pisstid. Grekland faller för övrigt 2012.
USA är svårare att bedöma men deras återhämtning kommer komma väldigt fort. De har trotts allt fortfarande muskler (industin, jordbruket, finans, storleken).
Allt som allt kommer den korta krisen vara över 2014 -2016. På långsikt kommer återhämtningen ta tid beroende på hur främst EU hanterar europakten, hur USA städar, Hur investeringsvänlig Kina är i väst.
Men på lång sikt behöver du inte vara orolig annat än för ditt kapital. Länder kommer inte at hamna i ett apokalyptiskt tillstånd, det blir inget världskrig eller masshotande svält. Det jävliga som kan hända är: företag går i konkurs, du blir arbetslös 1-5 år beroende på vad du jobbar med och måste kanske sälja kåken.
Källor: Studier i politisk ekonomi och ekonomisk historia. Grundläggande kunskaper i nationalekonomi. Samtal med folk som arbetar i finansvärlden och på bland annat regeringskansliet.