Nekromanti Metaspelande

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
[Dark_Lotus said:
metaspel är alltid fel
Absolut inte. Att kunna se och diskutera spelet ur ett utifrånperspektiv underlättar enormt när man ska hitta en spelstil som passar samtliga deltagare. Att det skulle vara något fel på detta är en av de sämsta idéer som någonsin spritts inom rollspelen.

Poseur

Swashbuckler
Re: Största explotionen någonsin i rollspel?

Såvitt jag vet är väl ordet metaspelande(metagaming) att man spelar på information som rollen inte innehar utan vetskap som spelaren besitter. Antingen om spelvärlden ,kampanjen eller spelledaren.

/poseur förbryllad nu

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Och det behöver inte göras dåligt. Om jag som spelare vet något min roll inte vet kan jag använda denna kunskap både för att göra spelet roligare och för att göra spelet tråkigare. Om det görs väl finns det inget ont i det.

Att gå utanför rollens ensidiga perspektiv är en bra sak. Tänk dig exempelvis en roll med en mörk hemlighet. Ser man bara saker ur rollens perspektiv vill ju rollen inte att denna ska avslöjas. Ser man däremot saker ur spelarens perspektiv vill man ju att hemligheten ska avslöjas -- det blir en massa scener där spelet bara handlar om mig! Det är ju fullständigt dramaturgiskt åt helvete att ha en mörk hemlighet som aldrig avslöjas -- då märks det ju ingen skillnad från om rollen inte haft någon hemlighet alls. Det är en typisk situation där metaperspektivet ("min hemlighet ska avslöjas för att skapa intressanta vändningar i spelet") slår rollperspektivet ("min hemlighet ska inte avslöjas").

Poseur

Swashbuckler

Såklart finns det små delar av begreppet som faktiskt är av nytta för att det blir roligare. Tex i ditt exempel om just den mörka hemligheten, det blir givetvis roligare för spelet om den avslöjas och hur folk reagerar på den. Men det är ju heller inte den delen av metaspelandet man vill få bort eller hur.

Men är ganska säker på att både du , jag och dark_lotus är på samma nivå när det gäller metaspelande. Det finns lite bra, och mycket dåligt.

/poseur tycker ändå inte ordet metaspelande hör hemma utanför spelet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag skulle snarare säga att metaspelande är dåligt i framför allt en sorts rollspel -- den där spänningen bygger på att det finns information spelarna inte har. I många traditionella äventyr är till exempel mycket av utmaningen att agera med begränsad information om vad som egentligen pågår. Det finns dock en hel del spelstilar där detta inte är viktigt, och där ser jag inte vad problemet med metaspelande skulle vara.

Jag flyttar förresten den här deltråden till rollspelsforumet, då det här varken handlar om explosioner eller Eon.

Poseur

Swashbuckler

Jag skulle snarare se att metaspelande är som sämst när spelet bygger på information som spelarna har men inte deras karaktärer.
Då kan dom ju alltid dra fördelar eller ologiska kommentarer som deras rollpersoner inte bör känna till om spelvärlden.

Om spelet bygger på spänning genom att varken karaktärerna eller spelarna har information eller bara sparsam information, då kan dom ju heller inte metaspela, varken på ett bra eller dåligt sätt.

I renodlade prestationsrollspel så ser jag dock givetvis inget fel med metaspelande, men jag håller mig helst borta ifrån dessa spel av bla den anledningen.

/poseur

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Arrr! Kaos! Jag håller inte med ursprungsposten, som inte fick följa med in i den nya tråden. Men jo, jag håller med dig.

Metaspel är själva grunden för att jag skall få bra "ingame" senare. Jag spelar hellre med för mycket metaspel än med för lite.

Sodivra

Champion

Poseur said:
Men är ganska säker på att både du , jag och dark_lotus är på samma nivå när det gäller metaspelande. Det finns lite bra, och mycket dåligt.
Man kan knappast säga att metaspel i sig är mer dåligt än bra, det beror helt på vad för sorts metaspel som finns i gruppen. Mina spelare låter deras kunskap och önskningar som spelare påverka hur de spelar, men då är det för att få en intressantare berättelse, inte för att vinna personliga fördelar. Att då sätta någon form av negativ laddning på det skulle vara väldigt märkligt för oss, det är ju något vi använder för att förbättra spelet.

Faktum är att de gånger som spelet fungerat dåligt är när rollpersoner har börjat bråka och sabba för varandra, så att spelet stannat av på ett frustrerande sätt. Dessa spelare motiverade sina tråkiga handlingar med "Jag gjorde bara vad min rollperson skulle gjort", alltså metaspelade de för lite.

Det är förstås, jag tror att en utav dem kanske började jävlas med de andra spelarna för att hon hade undertryckta frustrationer mot dem, så det var ju ett sorts metaspel: Att jävlas med andra spelare genom deras rollpersoner. Men jag vet inte.

Tänk dig kulturkrocken av när jag sa till vår lajvspelledare att jag tyckte metaspel var bra och hon svarade "Vi bannar folk för sånt"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Arvidos said:
Tänk dig kulturkrocken av när jag sa till vår lajvspelledare att jag tyckte metaspel var bra och hon svarade "Vi bannar folk för sånt"
Jag bannar inte folk, men du kan ju kanske gissa hur vi inom djupimmersionismen ser på metaspel (under spelmötet)... =)

wilper

Metaspel mellan spelmötena då?

Analyserar ni vad som skett när ni packar ihop efter kvällens spelande?

krank

Wilper said:

Jag brukar försöka, eftersom jag generellt anser det leda till bättre spel. Däremot är de flesta mycket ovana vid det, och det finns alltid en risk att man analyserar sönder sina upplevelser.

Sodivra

Champion

krank said:
Wilper said:

Jag brukar försöka, eftersom jag generellt anser det leda till bättre spel. Däremot är de flesta mycket ovana vid det, och det finns alltid en risk att man analyserar sönder sina upplevelser.
Ska man inte skilja på metasnack och metaspel här? För metasnack tycker jag ÄNNU BÄTTRE om än metaspel! :gremwink:

krank

Arvidos said:
Ska man inte skilja på metasnack och metaspel här? För metasnack tycker jag ÄNNU BÄTTRE om än metaspel! :gremwink:
Metasnack är skiten, absolut.

Jag tänkte mest att det ju inte går att spela mellan spelmötena (för om man spelar blir det ju definitionsmässigt ett spelmöte), och att han faktiskt menade "metasnack"...

På sistone har jag kommit på att metasnack nog faktiskt är ännu viktigare i djupimmersionism, just för att man måste eliminera annat meta...

wilper

Har du någon bra definition som skiljer metasnack från metaspelande?

Jag kan kanske hålla med, men när jag tänker tillbaka på egna spelmöten så får jag svårt att se en skarp gräns mellan de båda fenomenen.

För mig så är metasnack när man pratar om spelet. Medan metaspel är att låta sin rollperson agera utifrån spelarens vilja istället för efter någon strikt mental modell för hur rollpersonen "borde" agera.

Krille

Super Moderator
Trimmande kontra fusk

Det verkar som att en del folk pratar om metaspel i betydelsen "fusk", medan andra använder betydelsen "trimmande" istället. Jag gillar trimmande, för det gör spelupplevelsen i allmänhet mer tillfredsställande för alla. Fusk är jag inte så förtjust i, eftersom det sabbar för alla utom fuskaren. Båda är dock metaspelande.

solvebring

Superhero
Re: Trimmande kontra fusk

Indeed! Jag håller med dig fullständigt. Enklare och mer rätt än så kan det inte bli. Metaspelande kan vara både bra och dåligt. Det beror på vilken sida av myntet man kikar på. Kort sagt, det beror ju helt på "vad för slags" metaspelande det är tal om. Metaspelande som ger inspiration och drivkraft, ja det kan väl inte bli mer älskvärt, medan metaspelande som används för att utnyttja situationen på fuskisvis är pyton...?

Så, att metaspelande helt och fullt är något otäckt negativt är helt fel, liksom påståendet att metaspelande enbart leder till positiva spelsituationer.
... Dock tror jag att de flesta spelarna tänker på fusk när man säger metaspelande, varför just alla drar slutsatsen att det tvärt skulle vara något dåligt. Med kikarsiktet inställt på just det är det nog också svårt att själv metaspela på ett vettigt sätt. För om man endast tänker negativt och fusk är det nog svårt att själv leda in den "spelstilen" på något annat.

krank

Wilper said:
Har du någon bra definition som skiljer metasnack från metaspelande?
Min är ganska enkel:

Metaspel: När man... spelar, på ett metavis (agerar i världen utifrån ett petaperspektiv)

Metasnack: När man... snackar, på ett metavis (diskuterar världen/spelet utifrån ett metaperspektiv)

De hänger ofta samman, men behöver inte göra det.

DesertRain

Hero
Metaspel in-game dvs att en spelare agerar på information som han har men hans rollperson inte har anser jag vara fel.

Metasnack efter en spelomgång däremot är helt OK.

solvebring

Superhero
Metasnack efter en spelomgång däremot är helt OK.
Öhm, existerar ens något sådant? Jag menar, just begreppet handlar väl om att låta spelarens kunskap påverka rollpersonens kunskap på ett (oftast) overkligt/fuskigt sätt. Att diskutera som spelare till spelare har väl ingenting med metaspelande att göra, alls?

Jag menar, jag kan ju som spelare sitta och snacka med en annan spelare om vad trollet har i HP, hur stor chans vi har att övernå dess AC, eller chans att skada den överhuvudtaget etc. Det har väl ingenting med metaspelande att göra, det är väl allmänt rollspelsprat?

Om vi däremot möter ett rasande grott troll och är karaktärer som helt klart borde bli skitskraja, och om vi är i knipa, helt klart, bör försöka slå tillbaka det för vår överlevnad, men väljer att framfusigt ramma rakt på utan att visa ett uns rädsla eller tvekan, eller kanske direkt börjar kringgå det, just för att vi utnyttjar faktan av dess speltekniska värden som vi har kännedom om som spelare, så är det negativt metaspelande. Jag menar, min spelare känner inte till några värden. Det existerar ju inte för denne. De finns ju för spelets deltagare, att med regelmässig hjälp kunna avgöra vad som händer. Om jag dock tänker "äsch, det där trollet på fem meter som, rent tänkbart kan krossa en hop starka män är inget att vara rädd för, för även om det är skräckinjagande och slår hårt så har den låg hälsa", och därmed utnyttjar detta, mitt eget speltekniska vetande till min rollperson och spelar på detta, då är det relativt fuskigt.

Detta är dock något som brukar ske undermedvetet har jag märkt. Man vet om värdena, man kikar på sitt eget och undersöker chanserna, ungefär som att lira PC-spel eller schack... Just därför håller jag alltid monsterböcker osv. hemliga för mina spelare. Det blir mycket roligare på det viset. Då kan de istället spela på att deras erfarna hjältar mött orcher och dödat såpass stora hjorder av dem att det blivit jämförbart med att dricka kaffe, och därför visar de ingen rädsla och pangar direkt på och mosar. Då blir rollpersonens kunskap och erfarenhet utgångspunkten, just det motsatta till spelarens utgångspunkt "översatt" till rollpersonsläge. Spelarkunskap -> rollpersonkunskap = "negativ" metagaming. Alltså, relativt not metagaming. :gremtongue: