Nekromanti Metropolis

Hero84

Veteran
Har precis fått ett konstruktionsforum på Mylingspel.se för mitt rollspelsprojekt Metropolis.

Ser gärna fler som registrerar er där för att ta del av utvecklingen och komma med kritik, men jag tänkte faktiskt ta och passa på att även använda den här tråden som officiell tråd för rollspelet Metropolis här på Rollspel.nu

Ta er en titt på originalforumet http://www.mylingspel.se/forum/

Tack på förhand till alla som visar intresse!

Okej, here goes:

Metropolis

Metropolis är resultatet av gediget arbete under flertalet år och har gått igenom en mängd stadier av utveckling. Från allra första början var det mest tänkt som modifierade regler av Drakar & Demoner och utspelade sig i en modifierad version av Chronopia.
I andra stadiet förändrades reglerna såpass mycket att de inte längre kunde jämföras med D&D, men världen förblev den samma.
I det tredje stadiet förändrades världen till en historiskt förankrad sådan, med mycket mytologiska inslag. Världen var starkt influerad av vår egen, och de största folkslagen var kopior av Vikingar, Perser, Araber, Asiater samt antikens Greker.
I den slutliga versionen (som är den jag till slut bestämde mig för) så har det blivit en viss sammanslagning mellan de olika versionerna.

Världen är numera en historiskt inspirerad sådan, men som drabbats av en fruktansvärd katastrof (kallad den stora kataklysmen) som ödelade mycket av världens beboeliga delar. Numera är endast ca 5-10% av planeten landmassa, resten är hav. Lång ute till havs sticker dock en stor bergsplatå upp ur havet, den plats som Metropolis kom att byggas på.

Som ni säkert märker är likheten med Chronopia slående, och så är även tanken. Men där Chronopia faller på dåligt regelsystem, en värld utan djup och med expansionsböcker som ständigt försöker få saker att verka tuffare och mer episkt en den föregående boken så tar Metropolis vid.

För att förklara; Metropolis är en jättelik stad, som verkligen inte byggdes på en handvändning. Från början låg här ett uråldrigt tempel dedikerat gudarna, och efter den stora kataklysmen förenades överlevarna och beslutade att ett samarbete var nödvändigt för att kunna överleva. Staden kom sedan att växa kring templet och arkitekturen blev en salig blandning från överlevande folkslagen och resterande kulturer.

Slutligen tog man sig vatten över huvudet. Staden växte och folk från världens alla hörn kom att stadga sig på den enda punkt som var trygg från omvärldens odjur och fortfarande frekventa jordskalv, tsunamis etc.
Det hela resulterade i en stad där man istället fick kämpa för sin överlevnad, människor kämpade mot andra människor och en ständig kamp efter makt påbörjades.
Slutligen kom det att bli att de största av familjer och handelshus vann maktkampen, och håller den än idag. Metropolis styrs numera av en samling handelshus som var och en har ett överhuvud. Dessa bildar ett slags råd som kallar sig för kartellen.

Kartellen är ett någorlunda demokratiskt råd (varje decennium väljs en kartellmästare ut som äger tre röster i rådet, de andra har varsin) bestående av 9 rådsmedlemmar. Dessa stiftar nya lagar, bestämmer över hur staden ska styras och utnyttjar det djupa nät av byråkrati de själva skapat för att intrigera ut varandra och få mer makt och rikedomar.

Dessa handelshus äger monopol på flertalet handelsvaror och är således de enda som får importera och förse staden med dessa (exempelvis är handelshuset Örnen det enda handelshus som har tillstånd att införa kött, päls och benprodukter till staden från omvärlden). Detta resulterar i att alla mindre företag och handelshus är tvungna att köpa sina varor av de stora Handelshusen och sedan göra sitt bästa att hålla ett bättre pris än sina konkurrenter. Ett oändligt hjul av rövslickeri, fulspel och olaglig införsel av varor i staden är ett vanligt förekommande tema i Metropolis.

Raser och Folkslag

I själva staden lever ett myller av människor (åtminstone en miljon eller dylikt) och andra raser. För att skrapa ytan lite kan jag introducera de raser och folkslag som finns i Metropolis för tillfället:

Arker - En samling nordbor döpta efter sina utmärkande jättelika roddskepp med samma namn. Arker är resterna av ett folk levandes i de nordligaste regionerna och har många traditioner liknande vår tids vikingar. Kvinnorna styr i deras samhällen medan männen används som avelsobjekt för att binda nya band mellan stammar och familjer. Jakt och fiske spelar en central roll, likaså kamplekar och stridsträning. Arker är något större än gemene man och har vanligtvis riklig kroppsbehåring, teknologinivån är något primitiv.

Atikaner - Resterna av den en gång väldiga kontinenten Atikantia med dess kultur och traditioner förs nu vidare av detta folk. Det är en brokig skara "asiater" av olika bakgrund som numera lever som Nomader efter deras hemland bröts itu och sjönk under havsytan. Atikaner driver runt i jättelika luftskepp eller segelfartyg där många familjer lever året om. Man stannar sällan länge på en plats och har blivit mästare på navigation och överlevnad. Atikaner är något kortare än gemene man, men hålls enligt tradition alltid i rörelse vilket har lett till att folket utvecklat en smidighet och snabbhet olik någon annan. Deras hy är gulnyanserad och deras ögon har ett epikanthus (hudveck) vid inre ögonvrån.

Moriter - Ett folkslag med anor från de väldiga öknar härjas av jordskalv och sandstormar. Moriter är Metropolis "arabfolk" och omtalade för sin skönhet och fåfänga. Enligt tradition så utför man alla handlingar i livet så estetiskt korrekt som möjligt, allt skall utföras vackert. Har man dessutom ett vackert yttre att visa upp så gör man det så ofta som bara möjligt (och förstärker det gärna med smink och parfym). De som föds vanskapta, skadas eller helt enkelt anses fula får istället skyla sina ansikten och kroppar med tjocka svepningar tyg. Männen är dominanta i samhället och kvinnor utnyttjas till fullo på alla sätt och vis.

Metropier - Stadsborna som efter många generationer anpassat sig efter den nivå av teknologi som frodas innanför stadens murar. Man är därför van vid teknologiska verk som krut, ångmaskiner och till viss del elektricitet. Metropier är sluga, egoistiska och ständigt på jakt efter att förbättra sin plats i samhället. De vet ytterst lite om världen utanför och är blandning av de folkslag de en gång härstammar ifrån.

En mängd andra folkslag än människor finns även i staden, dessa sparar jag lite information om (för att det inte ska bli för mycket) men kommer givetvis med denna information senare. För att nämna några;

Alfer - Gudarnas folk, det första folkslag som satte sin fot på världens yta. Deras riken störtades för många åldrar sedan av deras barn och lärjungar (människorna) och Alferna är numera ett utdöende släkte med djupa traditioner och stark magisk makt.

Gnomer - Hårlösa ättlingar av människor som förslavades under krigen med Alferna. Gnomerna har tagit sig från bottenskrapet till att bli Metropolis elit. Gnomerna bär ansvar för de enorma vetenskapliga och tekniska kliv samhället har tagit.

Drakoner - Under föregående ålder dog de sista av drakarna ut (dräpta av alliansen av Gnomer och Människor). Drakarna hade sedan lång tid tillbaka varit rådgivare åt sitt folk Alferna och fungerat som språkrör till gudarna, men när tiden kom att människorna störtade Alfernas rike så sågs de som fiender och jagades ned till sista man. Ett par generationer senare föddes vanskapta Alfer med horn, fjäll och andra underliga defekter. Mödrarna dog alltid vid födseln och efter lång tid så sökte sig dessa vanskapta Alfer till varandra och avlade fram ett alltmer renodlat släkte som idag kallas för Drakoner. Drakoner är idag drakarna pånyttfödda, upprättgående humanoida varelser kopplade till ett av elementen.

Trollblod - Under forna tider upptäckte Alferna att de inte var ensamma, i vildmarken och skogarna levde ett primitivt folk uppdelat i grupperingar (Troll, Resar och Vättar). De verkade leva i viss symbios med djur och natur och läts därför vara ifred. Efter krigen drevs Trollbloden ut från sina hem och förslavades under människan. I Metropolis idag agerar de allra flesta Trollblod grovarbetare eller slavar i den jättelika industrin. Oförstående av den nya teknologin och satta på en plats så olik deras hem är de dömda till arbete tills de dör ut, om inte något förändras...

Tanken med dessa inlägg är att få kritik och åsikter. Texten jag har skrivit här är inte tagen från den regelbok jag skriver på, så ev. stavfel, förkortningar och dylikt är bara för att göra informationen lättläst för er här på forumet.

Mycket mer information finns om varje folkslag, det här är bara ett utkast för att se vad folk tycker.
Kommer inom kort starta en tråd där jag förklarar om regelsystemet.

Tills dess, välkomna med frågor och säg vad ni tycker! :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har två frågor just nu:

1) Hur bra är egentligen Metropolis som namn? De omedelbara associationer jag får är till Stålmannen, Kult och gammal science fiction, inte till en stor fantasystad, och jag misstänker att jag inte är ensam där.

2) Vad ska rollpersonerna göra? Är det tänkt att man ska spela en viss typ av personer som ägnar sig åt en viss typ av aktivitet, eller lämnas beslut om detta till den enskilda spelgruppen?

I övrigt, lycka till.

/tobias

Hero84

Veteran
Gurgeh said:
Jag har två frågor just nu:

1) Hur bra är egentligen Metropolis som namn? De omedelbara associationer jag får är till Stålmannen, Kult och gammal science fiction, inte till en stor fantasystad, och jag misstänker att jag inte är ensam där.

2) Vad ska rollpersonerna göra? Är det tänkt att man ska spela en viss typ av personer som ägnar sig åt en viss typ av aktivitet, eller lämnas beslut om detta till den enskilda spelgruppen?

I övrigt, lycka till.

/tobias
Haha, jadu. Jag som historiskt intresserad (men som även är bekant med Kult, Stålmannen etc.) finner det inte särskilt störande. Namn kommer alltid finnas i flera sammanhang och du är faktiskt den första av de jag samtalat med kring ämnet som drar liknelser till det du säger. Gievtvis finner jag din åsikt intressant, och det ger mig en tankeställare, men jag tror inte namnet kommer att förändras då grekiska namn används ganska flitigt inom staden.

Tanken är att spelarna kommer gestalta nykomlingar till den stora staden i jakt på arbete, bostäder, rikedomar och/eller makt. Gievtvis finns det plats för variation men huvudsyftet är att man som grupp kommer till staden med ett syfte att skaffa sig en plats i samhället (dvs kanske starta ett företag, hyra ut sina tjänster som legoknektar, gå med i någon av de otaliga organisationer eller helt enkelt gå sin egen väg och försöka överleva och tjäna pengar på något annat sätt).

Introduktionstexten i boken beskriver ett par exempel på hur gruppen kan komma att samarbeta;
Kompanjoner till en företagsidé, Familj, Bekanta som träffats under resan dit, en samling individer med samma mål etc.

Staden är en blandning av moderna idéer samt klassisk fantasy. Själva spelet innehåller en del samhällssatyr, religiösa drabbningar och kulturkrockar som spelar en viktig roll i själva stämningen.

Hero84

Veteran
Angående regler

Attributer: Ganska klassiskt, jag använder en slags nivåer där 10 avser en normal människas värde, och 20 är det högsta en mänsklig kropp kan prestera. 5 är för tillfället det lägsta en relativt normal individ kan nå, undantag är svåra handikapp eller dylikt.

Attributerna är följande:

Styrka
Smidighet
Fysik
Vilja
Intelligens
Karisma
Syn
Hörsel
Affinitet
(denna attribut börjar oftast på 0 och kan enbart höjas till 10, däremot finns det två riktningar på den likt en termometer. Den ena sidan representerar teknisk affinitet, den andra magisk. Man kan således inte ha affinitet åt båda håll, balansen ligger på 0).

Alla spelare börjar med ett grundvärde i alla attribut (Metropierna har 10 i allt från början) och får 10 poäng att distribuera fritt. Man får även sänka attribut om man så önskar, vilket då genererar fler poäng av att använda (1 per nivå).

Attributerna ger sedan en viktig grund i många färdigheter (mer om detta senare...) och används för att räkna ut vissa värden på karaktären. Attributer används även som aktiva värden (särskilt Syn & Hörsel då inga färdigheter finns för uppmärksamhet eller dylikt).

Uppväxt: Då attributer är utplacerade väljer sedan varje spelare en uppväxtmiljö. Alla uppväxter ger poäng till en färdighetskategori (dessa kategorier är: Rörelse, Kunskaper, Strid, Magi, Teknik och Kommunikation), till varje uppväxt finns dessutom 10 olika uppväxthändelser (dessa kan ge fler färdighetspoäng, öka attributer eller något helt annat fördelaktigt, men följer alltid med en viss nackdel), en av dessa får man välja till sin karaktär om man vill.

Yrke: Efter detta upprepas proceduren fast med yrke. Yrken fungerar i stort sett på samma sätt som uppväxter, de ger något mindre färdighetspoäng i de olika kategorierna och de 10 yrkeshändelser som finns vid varje yrke har i regel en mindre påverkan på spelet (men kommer däremot inte med några nackdelar). Man kan föreställa sig yrkena som yrkesperioder (liknande systemet i Neotech) för om man väljer att spela en äldre karaktär så får man (i utbyte mot något sämre attribut och "ödespoäng") fler yrkesperioder (man kan således välja flera yrken till en sådan karaktär, eller välja samma flera gånger för att öka ens skicklighet i det område som yrket är särskilt bra på).

Färdigheter: Slutligen används dessa poäng för att köpa färdighetsnivåer. Dessa blir dyrare retroaktivt.
Till den köpta färdighetsnivån man köpt adderas sedan ens grund (som räknats ut med hjälp av sina grundegenskaper), det slutliga värdet är ens färdighetschans.

Detta gör att karaktärer utan någon som helst erfarenhet i vissa färdigheter helt måste förlita sig på höga attributer (vilket kan fungera om man har riktigt höga sådana). Och när man kommer upp till medelmåttiga nivåer av färdighetsnivåer så betyder det väldigt mycket att man har en bra grund att stå på (det resulterar ju i att det blir väldigt mycket billigare att nå höga nivåer eftersom man får ett par "bonusnivåer" gratis tack vare attributen).

Varje upprepning av ett yrke ökar dessutom ens startkapital (i form av ägodelar och mynt) samt ökar ens titel och sociala nivå i samhället.

Ett ord om Affinitet: Slutligen... affiniteten avgör ens grund i tekniska/magiska färdigheter beroende på åt vilket håll man höjt den. Slutligen avgör den lite andra saker:

Magisk affinitet avgör hur många magiska gåvor (det här spelets magier) du har tillgång till. Varje magisk gåva är en slags "kraft" som finns i flera nivåer. Man börjar med den första nivån och kan med hjälp av färdighetspoäng öka den till nya nivåer (och på så vis låsa upp nya användningsområden och effekter).

Teknik fungerar lite annorlunda. Varje gång du avfyrar ett tekniskt vapen, använder en teknisk pryl eller helt enkelt låter en teknisk sak hjälpa dig med något så dras en mängd poäng från din teknik-pool (en magipool finns även som fungerar som en slags mana för att göra dina magiska gåvor kraftfullare), din tekniska affinitet påverkar denna pool och ökar dess poäng. Detta gör att du kan helt enkelt oftare avfyra tekniska vapen och dra nytta av tekniska verk.

Om ens pool når under noll så ska man slå på en trevlig tabell (beroende på om det är magi eller teknik) som resulterar i en form av backlash :gremtongue:
Mer om detta vid ett senare tillfälle...

Nu får ni gärna ge mer kommentarer :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag som historiskt intresserad (men som även är bekant med Kult, Stålmannen etc.) finner det inte särskilt störande. Namn kommer alltid finnas i flera sammanhang och du är faktiskt den första av de jag samtalat med kring ämnet som drar liknelser till det du säger. Gievtvis finner jag din åsikt intressant, och det ger mig en tankeställare, men jag tror inte namnet kommer att förändras då grekiska namn används ganska flitigt inom staden.
Om du tror att det fungerar så gör det säkert det, men jag föreslår ändå att du kollar runt lite bland folk för att se vilka associationer de får till namnet. Själv har jag nyligen bestämt mig för att byta namn på mitt spel Millennium till nästa version. Namnet fungerade utmärkt för tio år sedan då den enda felaktiga associationen man kunde få var till en amerikansk tv-serie som inte hade någon speciellt stor publik. Idag har varenda jävel läst en trilogi med kriminalromaner vars namn inte ens innehåller ordet "millennium" och namnet har blivit helt omöjligt att använda.

Tanken är att spelarna kommer gestalta nykomlingar till den stora staden i jakt på arbete, bostäder, rikedomar och/eller makt. Gievtvis finns det plats för variation men huvudsyftet är att man som grupp kommer till staden med ett syfte att skaffa sig en plats i samhället (dvs kanske starta ett företag, hyra ut sina tjänster som legoknektar, gå med i någon av de otaliga organisationer eller helt enkelt gå sin egen väg och försöka överleva och tjäna pengar på något annat sätt).
Det låter bra. Det är alltid lättare att komma igång med ett spel som tydligt förklarar vad rollpersonerna förväntas göra.

/tobias

Hero84

Veteran
Will do! De som agerar speltestare och har visats spelet har inget sagt, men vem vet.. de kanske ligger hemma och skrattar åt namnet :gremtongue:

Vad blir det för namn istället för Millennium nu då? Visst drar man synonymer, men inte så illa att man bör byta namn. Jag skulle inte tveka att köpa ett rollspel vid namn Millennium så länge titeln beskriver något som faktiskt har med spelet att göra.

Vimes

Champion
Inflikar att min första tanke när jag hörde rollspelsnamnet "Metropolis" var att det handlade om någon form av homage eller "inom-de-lagliga-gränserna"-spinn på just Kult.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Inflikar att min första tanke när jag hörde rollspelsnamnet "Metropolis" var att det handlade om någon form av homage eller "inom-de-lagliga-gränserna"-spinn på just Kult.
Jag associerade, i tur och ordning:

Fritz Lang
Evolutionens Barn
Kult

Hero84

Veteran
Haha okej. Antar att folket här på rollspel.nu är på tok för rollspelsskadade för att associera det med vad det egentligen betyder då :gremsmile:

Men men, absolut värt en tanke. Tråkigt att ingen verkar kommentera saker kring själva spelmotoriken eller världen, utan verkar energin på ett namn.

krank

Hero84 said:
Tråkigt att ingen verkar kommentera saker kring själva spelmotoriken eller världen, utan verkar energin på ett namn.
I mitt fall handlar det nog om att jag inte kände att jag hade spå mycket att tillföra i övrigt; varken genren eller spelmekanikens fokus är riktigt min kopp té, varför jag valde att inte lägga mig i de delarna.

Arfert

Facit
Jag kan personligen tänka mig att världen kan bli rätt ball, om den görs rätt. Gillade tanken med Chronopia, även om den inte höll i längden.

Regelsystemet verkar vara nåt man måste prova för att ha en uppfattning om, låter OK, men kanske är lite för komplicerat för min smak. Men det behöver ju inte betyda nåt, folk spelar ju Eon med behållning, tydligen.

Är inte direkt hundra på ordet Affinitet (släktskap? frändskap? närhet?), men det beror på att jag har svårt för spel som låter för akademiska i språket. Rent tycke och smak med andra ord. Om målgruppen är killar runt 20-25 så kanske det är bra.

Sen ska jag vara gnällig jag med, det jag fick i skallen var Fritz Langs film, och Stålmannens hemstad. Dock ej Kult.

hakanlo

Hero
Det ser ju ut som ett stort och ambitiöst projekt. För mig (som aldrig tålde Chronopia i något avseende) infinner sig direkt frågan: exakt hur Chronopia är det? Du skriver att det är klart baserat därpå, men är ska känsla och färg vara detsamma?

För mig är Chronopia en hopkloffs en en massa koolness, så till den grad att det är svårt att veta vad man ska börja. Kanske är det det du tänker på med den historiska inspirationen, alltså att ta ner det hela en smula? Beskrivningen känns trots allt väldigt chronopig, men det kanske är feltolkat?

Så var det attributen. Ser ut som en traditionell uppsättning grundegenskaper. Är det tänkt att vara en BRP-variant?

Sedan var det affiniteten. Teknik och Magi står alltså mot varandra i någon sorts polärt förhållande. Att spela på sådana motsatsförhållanden låter väl ganska intressant. Finns det fler?

(Edit: OT - funderade lite på VARFÖR jag inte tålde Chronopia egentligen. Jag tror det var för att den fördes fram under namnet Drakar och Demoner - vilket för mig kändes hädiskt. Det gjorde nog att Chronopia aldrig fick en chans. Så nog är namn viktigt...).

Hero84

Veteran
Arfert said:
Jag kan personligen tänka mig att världen kan bli rätt ball, om den görs rätt. Gillade tanken med Chronopia, även om den inte höll i längden.

Regelsystemet verkar vara nåt man måste prova för att ha en uppfattning om, låter OK, men kanske är lite för komplicerat för min smak. Men det behöver ju inte betyda nåt, folk spelar ju Eon med behållning, tydligen.

Är inte direkt hundra på ordet Affinitet (släktskap? frändskap? närhet?), men det beror på att jag har svårt för spel som låter för akademiska i språket. Rent tycke och smak med andra ord. Om målgruppen är killar runt 20-25 så kanske det är bra.

Sen ska jag vara gnällig jag med, det jag fick i skallen var Fritz Langs film, och Stålmannens hemstad. Dock ej Kult.
Tack, är precis den uppfattningen jag har/hade om Chronopia med. Att världen hade potential, men det gick käpprätt åt helvete för Target games med det.

Regelsystemet är tänkt att vara relativt simpelt, jag är själv ett fan av enkla regelsystem där saker och ting kan "höftas" med, och man slipper slå mängder av tärningar. Kommer givetvis med mer information om reglerna för dig att titta närmre på :gremsmile:

Sant, men i det här fallet känns ordet korrekt på något sätt (kanske bara jag som vant mig så illa vid det). Affiniteten i spelet är ju just detta, hur nära din karaktär står tekniska eller magiska ting, och hur väl de fungerar i din närvaro. Idéen är inspirerad av det gamla datorspelet Arcanum som jag hade en oerhörd kärlek för :gremsmile:

Hero84

Veteran
Hakanlo said:
Det ser ju ut som ett stort och ambitiöst projekt. För mig (som aldrig tålde Chronopia i något avseende) infinner sig direkt frågan: exakt hur Chronopia är det? Du skriver att det är klart baserat därpå, men är ska känsla och färg vara detsamma?

För mig är Chronopia en hopkloffs en en massa koolness, så till den grad att det är svårt att veta vad man ska börja. Kanske är det det du tänker på med den historiska inspirationen, alltså att ta ner det hela en smula? Beskrivningen känns trots allt väldigt chronopig, men det kanske är feltolkat?

Så var det attributen. Ser ut som en traditionell uppsättning grundegenskaper. Är det tänkt att vara en BRP-variant?

Sedan var det affiniteten. Teknik och Magi står alltså mot varandra i någon sorts polärt förhållande. Att spela på sådana motsatsförhållanden låter väl ganska intressant. Finns det fler?

(Edit: OT - funderade lite på VARFÖR jag inte tålde Chronopia egentligen. Jag tror det var för att den fördes fram under namnet Drakar och Demoner - vilket för mig kändes hädiskt. Det gjorde nog att Chronopia aldrig fick en chans. Så nog är namn viktigt...).
En svår fråga för mig att besvara egentligen. Jag spelledde alltid Chronopia på "mina villkor", vilket för mig kändes väldigt långt ifrån vad Target games hade tänkt sig med spelet. Nästan alla äventyr vi hade handlade antingen om gatugäng som försökte utveckla sig, massvis med intriger bland alvhusen eller kluriga transportuppdrag genom stadens slumområden. Kort sagt hade vi väldigt kul, mest på grund av att rollspela "fantasy" i en stor stad på det här sättet var unikt för oss jämfört med andra dåvarande spel.

Det är starkt influerat av Chronopia till den grad att det är en stor Steamfantasy stad där tanken är att komma ifrån klassiska fantasy äventyr ute i vildmark bland monster och otyg. Som jag tidigare nämnde så har jag exakt samma åsikt gällande Chronopia; att allt framfördes utan resonemang och att varje ny expansionsbok skulle överglänsa den förra i tuffhet. Jag har dämpat hela den här känslan, men fortfarande behållit tanken bakom. Jag finner ingen anledning (till skillnad från Target games) att spy ut raser, yrken, föremål och fraktioner utan någon som helst information eller förklaring. Jag försöker ha en mening och tydlig information om allt jag förlägger i staden, för att det ska kunna användas av både spelare och spelledare.

Att vara konsekvent med hur Metropolis är tänkt att fungera (läs spela) tycker jag är viktigt. Att bara hafsa ihop lite regler och en luddig värld utan att ha lagt åtskilliga spelmöten på att provspela, känna av stämningen, låta andra spelledare pröva på att köra i världen med sina egna idéer osv. är helt meningslöst.

Mitt rollspel (och de allra flesta får jag hoppas) är tänkt att glädja rollspelare med något nytt och udda. Jag vill inte tillverka ett nytt klassiskt D20 rollspel utspelades i en Tolkien-inspirerad värld. Jag vill visa något nytt och samtidigt göra det lätt för folk att använda det de tycker om samtidigt som de kan förändra det som inte passar eller faller de i smaken.

Grundegenskaperna är klassiska ja. Prövade olika varianter och det här har fungerat bäst. Det är ett poängbaserat system ja, alla har samma förutsättningar och ingen slump avgör något i karaktärsskapandet.

Angående teknik/magi så ja, det är en viktig aspekt i världen. Magi och teknik är motpoler och fungerar inte ihop. Detta gör även att vissa organisationer (och de flesta "vanligt folk") har en viss uppfattning om att världen bör utvecklas med hjälp av traditioner och magi, eller nytänkande och teknik.
Det finns fler motpoler ja, framförallt gällande åsikter om samhällsproblem (trollbloden är ett) men även kring religion. Sen har vi ju givetvis intrigerande mellan makthavare och handelshus i staden som även detta är en central roll :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
OT om namn

Vad blir det för namn istället för Millennium nu då?
Det nya namnet blir troligen "De som minns Atlantis", vilket egentligen är ett bättre namn på många olika sätt.

/tobias

krank

Re: OT om namn

Gurgeh said:
Det nya namnet blir troligen "De som minns Atlantis", vilket egentligen är ett bättre namn på många olika sätt.
Mjo, jag kommer ihåg den filmen. Bland disneys bättre på senare tid tycker jag; stilen ganska Mignola-ish vilket är awesome.

Eller... Du kanske inte menade så =)

Rising

Vila i frid

krank said:
Gurgeh said:
Mjo, jag kommer ihåg den filmen. Bland disneys bättre på senare tid tycker jag; stilen ganska Mignola-ish vilket är awesome.
Det är en referens till en sekvens i Sandman-albumet Brief Lives där Neil Gaiman leker med orden och säger saker som "nu för tiden finns det inte fler än en halv miljon personer som kommer ihåg Roms fall; endast lite drygt trettio tusen som minns smaken av mammutkött; ett ynka tusental som kommer ihåg åsynen av skräcködlorna när de regerade på vår planet", osv. Han får det att låta som att det vore "oj, bara trettio tusen, är det inte mer än så?" medan det ju förstås i själva verket borde vara tvärtom - det är ju fantastiska och mirakulösa saker han berättar om.

Vilket i princip sammanfattar hela Urban Fantasy-genren väldigt väl; berätta om magiska, sagolika saker, men gör dem samtidigt vardagliga - låt dem få passa in i vår moderna värld.

I en av dessa meningar så pekar Gaiman på antalet som fortfarande minns Atlantis - eller åtminstone ett av dem.

---

Jag gillar idén med namnet starkt, Gurgeh. Det låter lite kryckigt, dock, men jag kan inte komma på någon variant som vore bättre.

krank

Rising said:
I en av dessa meningar så pekar Gaiman på antalet som fortfarande minns Atlantis - eller åtminstone ett av dem.
Men åååååååh! Jämt ska du komma och pajja saker. Sluta upp med det! Här försökte jag vara rolig genom att ta "de som minns Atlantis" bokstavligt och som handlandes om en disneyfilm, och så kommer du och låtsas som att jag menar allvar.

Ja, givetvis fattade jag också att "vi som minns Atlantis" inte är ett spel om oss som minns disneyfilmen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag gillar idén med namnet starkt, Gurgeh. Det låter lite kryckigt, dock, men jag kan inte komma på någon variant som vore bättre.
Tack. Jag tyckte också att det lät kryckigt i början, men har börjat vänja mig vid det. Den aktuella sekvensen i Sandman-albumet heter "The people who remember Atlantis" vilket flyter lite bättre.

(Och till Krank (som säkert redan visste det): Orsaken till att stilen i disney-Atlantis är Mignola-ish var att han var med och designade figurerna.)

/tobias, har inte sett filmen